Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Skoda
  • Octavia

Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style (2015)

autoreview

Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style (2015)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringOctavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst43.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En weer een Octavia

  • 43.000 km
  • 18 oktober 2017

En weer een Octavia.
Ik rijd nu ongeveer 20 jaar auto's van het VAG concern. Eerst een Audi 80 uit 1991, type B4 2.0E benzine (traag...). Toen een VW Passat 1.9 TDI uit 2002 (forse vooruitgang en erg snel). Daarna een Skoda Octavia 1.6 TDI uit 2011 (iets minder snel, maar gelijkwaardig). En nu voor het eerst bij hetzelfde merk en type gebleven, een Octavia 1.6 TDI uit 2015. Zoals je ziet, ik ben een liefhebber van auto's uit de VAG stal.
Ja waarom eigenlijk? Dat is niet zo moeilijk. Het zijn degelijke auto's, betrouwbaar, stijlvol, lang tijdloos en redelijk waardevast. Maar bovenal omdat ze goed zijn, je proeft aan alles die Duitse grundlichkeit. En als een merk je eenmaal bevalt, dan blijf je er toch bij. Ik wel althans, toch een beetje merktrouw.

Welk VAG merk dan?
Een Audi heeft natuurlijk de naam. Een VW in feite ook. En dan worden Skoda en Seat een beetje gezien als de B-merken van het concern. Maar is dat terecht?
Ik denk eigenlijk van niet. Het is meer een soort pikorde die braaf in de lucht wordt gehouden. Iets heeft een bepaalde naam en dat moet dan vooral zo blijven. Ik heb echter lange tijd deze verschillende auto's gereden, ook in de huidige types wel, en ik ben toch een andere mening toegedaan.
Zeker deze 3e generatie Octavia is werkelijk een op en top fijne auto. Die doet echt nauwelijks onder voor Audi of VW. Toch wordt er in testverslagen en dergelijke steeds een toontje aangehaald dat het net wat minder is. Het moet steeds even gezegd worden. Het plastic is wat minder. Het is net iets minder afgewerkt. Het is zo saai zwart en grijs van binnen. Het dashboard is zo eenvoudig. Opmerkingen over wegligging, terwijl het onderstel in het hele concern wordt gebruikt. Ja, allemaal niks mis mee hoor, maar toch... Aldus de media en opinie in deze. Dit moet opgemerkt worden, want het is en blijft een Skoda.... een B-merk.
Als je de auto's van VW en Audi goed bekijkt, dan zijn deze net zo stemmig zwart/grijs. En vele knoppen zitten op dezelfde plaats. De navi is vrijwel gelijk. Ook het stuur met de bekende gelijkwaardige knoppen. De middenconsole met de toepassing van het grijze en meer glimmende mooie afwerking is gelijkwaardig.
Het is wat mij betreft allemaal een beetje onzin. De Octavia van nu zit prachtig in elkaar, net als VW en Audi. Alles voelt solide aan. Ook het materiaal van het dashboard is vrijwel gelijkwaardig. En waarom saai? Ik vind het dashboard in een Octavia mooi, het straalt heel veel rust en ruimte uit. Ik vind het bijna mooier dan in een VW, zeker mooier dan een Golf.

Weer een Octavia dus.
Ik heb opnieuw voor een Octavia gekozen. En geen Audi A4 of een VW Golf of Passat. De reden is simpel. De Octavia is mooi (over smaken valt niet te twisten). Hij is ruim, ruimer dan een Golf of een A4 en gelijkwaardig bijna aan een Passat. Vrijwel alle materialen en zeker de onderdelen zijn hetzelfde als bij Audi of VW. Kwaliteit verschil is er dus niet. Vervolgens is de auto ook vrij licht. Deze Octavia weegt 1225 kg. Dat betekent €100,- aan belasting in de maand. En dat is vrij weinig voor zo'n ruime auto. De meeste auto's van dit kaliber zijn flink zwaarder, en dat tikt fors aan in de vaste lasten. Ook is een Octavia goedkoper, alhoewel heel veel scheelt het inmiddels niet meer. Zeker niet als jonge occasion. En je moet goed zoeken, want er worden er niet gek veel aangeboden. Ook een teken dat de auto geliefd is.
Kortom, de prijs-kwaliteit verhouding is heel erg goed. Vind maar eens een gelijkwaardige auto.

Van de Octavia 2 naar een Octavia 3.
Je zou het zo op het oog misschien niet direct zeggen, maar het is toch weer een groot verschil. De Octavia 3 is echt flink moderner en alles voelt nog weer steviger aan. Je stapt in een behoorlijk vernieuwende auto. Ik vind veel onderdelen beter geworden. Zoals de binnenzijde deurportieren, deze zijn veel steviger. Ook zijn de portieren zwaarder en vallen veel mooier dicht. De afwerking is nog weer beter gedaan. Wat vooral opvalt is dat de auto stukken beter op de weg ligt en beter bochten en hobbels neemt dan het vorige type. Ik lees nogal eens wat klachten hierover, maar ik kan die niet beamen.
Ik heb wel bewust gekozen voor een mooie uitvoering. Want toegegeven, de basisversie is wel erg saai en kaal. Ik heb een style uitvoering met daar bovenop nog een aantal extra's. Zoals xenon verlichting, dat is erg prettig in het donker met meedraaiende verlichting. Voorruitverwarming. Ik heb het gebruikt met een beslagen ruit, geweldige uitvinding. Gaan we in de winter nog plezier aan beleven. Echt nuttig, want dat gedoe in de winter dat kennen we, voordat de ruiten echt schoon zijn duurt meestal even. Dan keyless entry, noodzakelijk is het niet, maar wel heel prettig. Verder een mooi dashboard met goede navi, goedwerkende telefooninstallatie, alles werkt met spraak of via het stuur. Chroomlijsten buiten. Gewoon een mooie uitvoering.

Diesel of Benzine?
Daar heb ik wel even over lopen twijfelen. Ik rijd 25000 km per jaar. Dan zit je op zo'n kantelpunt, zeker met de huidige zuinige benzine motoren. Ik ben best gek van een diesel en ben er natuurlijk ook jaren aan gewend. Doet het altijd, is sterk, gaat lang mee en erg zuinig. Ook de trekkracht onderin blijft erg fijn. De andere optie was een 1.0, 1.2 of 1.4 TSI. Een beetje over gelezen, maar heel erg zuinig zijn ze toch niet helemaal, zeker niet als je net iets vlotter rijdt. En zo'n 1.0, tja ik weet het niet. De recensies zijn goed, maar het is wel erg benepen. Hoe doet zo'n motor het in de Alpen met een volle wagen? En na 1,5 ton? Nee, toch nog maar weer een 1.6 TDI. En het rijdt weer voortreffelijk en nog zuiniger dan de vorige versie. Met gemak rijd je 22 km op een liter diesel, en dan rij ik normaal. Supersnel zijn ze niet, maar vlot genoeg. Je hoeft hem er echt niet voor te laten staan. Het enige nadeeltje dan toch, de motor hoor je wel. Ook bij hogere snelheden hoor je iets die bekende dieselbrom. Storend is het niet, maar een iets betere isolatie had gekund. Maar dat is het dan ook wel.
Ik hoop er weer richting 1,5 of 2 ton mee te kunnen rijden en dan gaan we weer voor een jonge occasion met weinig km. Of het dan weer een diesel wordt, ik denk van niet. Maar dat zien we dan wel weer.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Skoda Octavia? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Grt Active 12 mnd garantie

    Skoda Octavia Combi 1.2 TSI Grt Active 12 mnd garantie

    • 2015
    • 97.913 km

    € 12.445

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Style DSG automaat

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Style DSG automaat

    • 2017
    • 140.462 km

    € 15.450

    Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech Active | Airco | 1e Eigenaar | Parkeersensoren | Cruise Control

    Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech Active | Airco | 1e Eigenaar | Parkeersensoren | Cruise Control

    • 2015
    • 138.511 km

    € 11.850

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

In de middenklasse, waar je niet te veel met je kop boven het maaiveld wilt uitsteken, was...

Lees meer
 

Skoda Octavia reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.8 TSI Greentech Edition Businessline (2015)

    Skoda Octavia 1.8 TSI Greentech Edition...

    12
    • 28 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.4 TSI 140pk Greentech Ambition Businessl (2013)

    Skoda Octavia 1.4 TSI 140pk Greentech Ambition...

    1
    • 29 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style (2015)

    Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Style...

    • 18 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition Business (2017)

    Skoda Octavia 1.6 TDI 110pk Greentech Ambition...

    3
    • 7 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Greentech Style (2016)

    Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Greentech Style...

    5
    • 31 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2016)

    Skoda Octavia 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition...

    4
    • 24 oktober 2016
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia 2.0 TDI Greentech Elegance Businessline (2014)

    Skoda Octavia 2.0 TDI Greentech Elegance...

    1
    • 2 mei 2016
meer reviews
Skoda Octavia - Occasion Aankoopadvies

Skoda Octavia - Occasion Aankoopadvies

143

Op de aanschaf van een gebruikte Skoda Octavia kun je maar weinig tegen bedenken. Maar neem...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    2
    • 17 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    159
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active (2019)

    Skoda Scala 1.0 TSI 95pk Greentech Active...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech Ambition Business (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk Greentech...

    2
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden