Skoda Octavia 1.4 TSI G-TEC Greentech Style (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.4 TSI G-TEC Greentech Style |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 92.714 km |
Mijn indrukken na 3000 km
- 3.000 km
Sinds 11.10.2016 heb ik een Škoda Octavia G-TEC Style 1,4 TSI 81 kW 6-speed met de volgende opties:
• Zetelbekleding – leder
• Pack Style GPS :
o SMARTLINK
o Spraakbediening
o Comforttelefonie (Bluetooth) met WLAN (Wi-Fi)
o Geïntegreerde kaarten (Europa)
o Vloertapijten
o 3-spakig multifunctioneel lederen stuur
o Middenconsole met afsluitbaar opbergvakje en Media Holder
o Radio- en telefoonbediening aan het stuur
o MAXI DOT-kleurenscherm (voor boordcomputer)
o Infotainment navigatiesysteem COLUMBUS
o Infotainment Radio COLUMBUS
o Kompas
o DAB-tuner - digitale radio-ontvangst
• Pack Style Look :
o AUTO LIGHT ASSIST - dynamische grootlichtassistent
o Verlichte voetenruimte voor- en achteraan
o Banden 225/45 R17 91W met super-geoptimaliseerde rolweerstand
o Achterlichten LED
• CREW PROTECT ASSIST - proactief beschermsysteem van de inzittenden
• Achterruitwisser AERO
• Bescherming steenslag
• Elektrisch verstelbare, verwarmbare, inklapbare, zelfdimmende buitenspiegels met instapverlichting
• Simply Clever:
o Uitneembaar vuilbakje en iPad houder
o Tweezijdig koffertapijt (rubber/stof), vloerbekleding
• Lichtmetalen velgen 7J x 17" DENOM
• Verwarmde voorruit
• Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Keyless Entry en Keyless Go
• PARK ASSIST met Parking Distance Control voor- en achteraan
• LANE ASSIST – rijstrookhulp
• DRIVER ALERT – vermoeidheidsherkenning
• Neerklapbare achterbank - vanuit de kofferruimte
Via een workshop “Groener de baan op” van de Colruyt Academy ben ik in contact gekomen met wagens op CNG of aardgas.
Dit zijn mijn indrukken na 3000 km.
Tot hiertoe ben ik vol lof over mijn nieuwe Škoda op CNG of aardgas.
1. COMFORT / ERGONOMIE
De lederen zetels zitten zeer goed en bieden een goede steun. Je hebt weinig last van rolgeluiden van de 17-duims banden en de wagen rijdt ook vrij stil. De Octavia combineert een degelijke wegligging met een aangenaam comfort, maar rijden met de lane assist vraagt wel wat gewenning. Ik vind dat de lane assist iets te vlug ingrijpt, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen omdat het mijn eerste wagen is met rijstrookassistentie. En wat een ruimte heb je in die auto! De koffer is heel groot (460 liter) ondanks het verminderde volume door de twee aardgastanks. Via de 5de deur is ie heel toegankelijk en regelmatig van vorm. Het zicht rondom is zeer goed en de buitenspiegels geven een heel goed overzicht van het achteropkomend verkeer. Het Columbus infotainment systeem is groot (8 inch), overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen. Alhoewel er heel wat functies aanwezig zijn, biedt dit systeem niet dezelfde mogelijkheden als het SYNC2 of SYNC3 systeem van Ford. Dit systeem (aanwezig in mijn vorige Ford B-MAX) kon zelfs sms’jes weergeven op het display en ze zelfs voorlezen! Een stem verwittigde je bovendien ook bij files of werken op je traject! De navigatie is eenvoudig in gebruik maar niet precies genoeg (zij vindt bvb. niet mijn straat die toch al lang bestaat). Ook hier was het systeem van Ford preciezer.
2. VERBRUIK
Dit is misschien de prettigste verrassing van de auto! Wat is hij zuinig: tot hiertoe heb ik een gemiddelde verbruik van 4.0 kg aardgas of CNG per 100 km (volgens de boordcomputer) of 4.4 kg per 100 km (volgens de verbruiksmonitor)! En een kilo aardgas kost momenteel € 0,99 per kilogram. Ik heb een tank van 15 kg en tank ongeveer na elke 300 km. Dit is tot hiertoe mijn zuinigste auto (en tot 2013 heb ik steeds met dieselwagens gereden). Een nadeel is natuurlijk dat je om de 300 km moet tanken als je alleen op CNG wil rijden en dat het aantal tankstations beperkter is, maar het netwerk van aardgastankstations wordt voortdurend uitgebreid. En, mocht je CNG-reserve op zijn, dan kan je nog steeds op benzine rijden (tank van 50 liter) want alle CNG-wagens zijn bi-fuel auto’s.
Samengevat zijn dit de voor -en nadelen na 3000 km.
VOOR
• Verbruik
• Rijgemak en geluidscomfort
• Verzorgde aankleding en afwerking
• Ruimte, moduleerbaarheid
• Veilige en plezierige wegligging
• Gebruiksvriendelijk infotainment
TEGEN
• Navigatie werkt niet steeds precies.
• Aangezien het een VAG-product is kunnen opties de basisprijs flink opdrijven
Update na 5000 km
- 5.600 km
De eerste keer volledig op benzine gereden omdat de handleiding vermeldt dat voor een correcte werking van het brandstofsysteem de benzinetank elke 6 maanden zodanig moet worden leeggereden dat het controlelampje gaat branden (en de auto is nu 6 maand oud).
Niets bijzonder te melden, alleen het verbruik op een autosnelweg gedurende +/- 45 km: 5.8 l/100 km.
Update navigatie software
- 6.700 km
Gisteren voor de eerste keer na 7 maanden de navigatiesoftware bijgewerkt. Helaas is die nog steeds niet precies en wordt de correcte weg naar mijn straat niet gevonden. Dit blijft toch een minpuntje. Voor de rest nog steeds super tevreden van mijn aankoop. Vooral het verbruik van gemiddeld 4,2 kg CNG of aardgas per 100 km is een droom! Waarom zou je nog kiezen voor een diesel (mijn vrouw verbruikt gemiddeld 4,9 l/100 km met een BMW 216d Active Tourer). Bovendien ben je in België vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting tot 2020.
Update na 1 jaar, 1ste onderhoud en 11.100 km
- 11.100 km
De wagen is nu één jaar oud. Na 1 jaar kan ik zeggen dat ik uiterst tevreden ben van de Škoda Octavia G-TEC. De voor -en nadelen van de auto vinden jullie nog steeds hierboven, en ik moet ze nu een beetje bijstellen.
Ondertussen heb ik het infotainment systeem beter onder de knie en heb ik mijn smartphone verbonden via Android Auto™ alhoewel het nog steeds niet (officieel) beschikbaar is in België. Maar dankzij deze uitleg
https://www.youtube.com/watch?v=OInSM-Ro7EY
is met dat perfect gelukt. Zodoende kan ik de navigatieapp Waze gebruiken op de grote 8” display van het infotaintment systeem en hoef ik de standaard Škoda navigatie niet te gebruiken.
Het enorme pluspunt van een CNG-wagen is, naast het ecologische aspect, het bijzonder lage verbruik. Tot hiertoe is deze wagen de zuinigste wagen die ik ooit al gehad heb. Ik hou alle tankbeurten nauwgezet bij (zie mijn verbruiksmonitor) en heb over 11 100 km een gemiddeld verbruik van 4,2 kg per 100 km (combinatie autoweg/stad). Ik rijd gemiddeld 1000 km per maand en met mijn vorige wagen, een Ford B-Max 1.0i Ecoboost 125 PK kostte me dat € 89,93 aan brandstof (bezine 95) en met de Škoda is dit € 38,56 of een besparing van € 51,37 per maand. Per jaar wordt dit € 616,44. Een kg aardgas kost vandaag 0,99 € per kg terwijl een liter bezine 95 octaan 1,299 €/liter kost en diesel 1,219 €/liter kost.
Ik heb voor mezelf de volledige berekening gemaakt. Als je rekening houdt dat
a) je bespaart aan brandstof
b) geen verkeersbelasting betaalt in België tot en met 2020 voor een CNG-wagen
c) geen belasting op inverkeersstelling (B.I.V.) betaalt in België
d) het onderhoud goedkoper is dan bij mijn Ford B-Max
e) de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid goedkoper is (ik weet niet de reden maar dit kan zijn doordat mijn wagen rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning heeft)
dan bespaar ik een kleine € 800 per jaar in vergelijking met mijn Ford B-Max.
Ter info kan ik meegeven dat de meerprijs van een Škoda Octavia G-TEC(CNG) t.o.v. een Škoda Octavia 1.4 TSI (benzine) momenteel € 1575 bedraagt in België. Dit betekent dat ik na minder dan 2 jaar de meerprijs terug verdiend heb en ik doe minder dan 12 000 km per jaar. Een simulatie kan je zelf berekenen op
http://www.ngva.be/nl/bereken-besparing-rijden-op-aardgas
Kortom, als je in de buurt van een tankstation woont of werkt waar je CNG kan tanken zie ik geen enkele redenen (meer) om een dieselwagen (of zelfs een benzinewagen) aan te schaffen! Na 1 jaar ben ik absoluut fan van CNG!
Na 2 jaar en 6 maand
- 29.000 km
Geen specifieke opmerkingen. Nog steeds zeer tevreden.
Soms verlies ik alle DAB+ opgeslagen zenders. Ik weet niet of dit aan het infotainment systeem van Škoda ligt of aan DAB zelf. Iemand ervaring met dit?
Na 3 jaar
- 35.400 km
Ondertussen heeft mijn wagen een klein onderhoud gekregen.
Op 11 oktober is mijn Škoda Octavia Style 1,4 TSI 81 kW G-TEC CNG 3 jaar jong/oud. Tijd om een balans op te maken en hem te vergelijken met mijn Ford B-MAX Titanium 1.0i Ecoboost 88 kW. Over een periode van 12 maanden bespaar ik bijna € 900 met mijn Škoda t.o.v. mijn vroegere Ford. Rijden op CNG levert mij een besparing op van € 559/jaar, ik spaar € 139 aan verkeersbelasting die ik niet hoef te betalen als CNG-rijder in België, het onderhoud is € 46 goedkoper en mijn BA (burgerlijke aansprakelijkheid)-verzekering is € 155 goedkoper. Ter info: ik doe gemiddeld 11 350 km per jaar.
Ik blijf CNG-fan!
We verwarmen en koken al ons hele leven met aardgas. Waarom in hemelsnaam hebben ze dit niet eerder uitgevonden bij auto's? Ik had nooit gedieseld...
Bijna 4 jaar oud - groot onderhoud, CNG keuring
- 47.350 km
Op 17/09/2020 kreeg mijn wagen een groot onderhoud alsook een nazicht voor de autokeuring. Geen bijkomende problemen. Totale prijs € 598,45 inclusief BTW.
De 4-jaarlijkse visuele controle van de CNG-reservoirs had plaats op 21/09/2020 en kostte € 145,20 incl. BTW.
Enkele statistieken (app: Fuelio)
- Totaal aantal tankbeurten: 146
- Gemiddeld verbruik: 4,16 kg/100 km
- Meest zuinige verbruik: 3,2 kg/100 km
- Minst zuinige verbruik: 4,94 kg/100 km
- Gemiddelde kosten per km: € 0,042
- Gemiddeld aantal km per jaar: € 12 071
Bijna 5 jaar oud - inspectie met oliewissel
- 59.110 km
Op 27/08/2021 kreeg mijn wagen een inspectie met oliewissel. De 2 ruitenwisserbladen vooraan werden vervangen.
Totale prijs € 391,93 inclusief BTW.
Nieuwe banden voraan gemonteerd: Michelin CrossClimate + 225/45 R17 94W: totale prijs € 295,75 incl. BTW.
Bijna 6 jaar oud - Onderhoud
- 74.698 km
Werkzaamheden:
- Service onderhoud
- CNG service
- pollen -en luchtfilter
€ 443,62
De eerste kosten na bijna 7 jaar
- 85.885 km
De eerste kosten:
- vervangen van de waterpomp: Totale prijs € 658,00
- service onderhoud: € 434,84
Einde van een tijdperk
- 92.714 km
Vandaag werd mijn wagen na iets meer dan 7 jaar en 92 714 trouwe kilometers overgelaten aan Ŝkoda Dendermonde t.w.v. € 6 750 + cadeaubon van € 100.
Deze wagen wordt nu vervangen door een nieuwe Ŝkoda Octavia berline Clever+ 1,5 TSI 9ó kW 7-speed automat. G-TEC.
Statistieken:
- Gemiddeld verbruik: 3,84 kg/100 km
- Totale onderhoudskosten: € 3 512,78 of € 501,83/jaar of 4 cent per km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.