Skoda Octavia 1.6 Ambiente (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia 1.6 Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 121.686 km |
KM-stand laatst | 170.680 km |
Eerste kilometers
- 121.798 km
Het gaat om de auto van mijn vader. Vorige week hebben we onze Skoda Octavia 1.6 opgehaald. We reden een Mazda 3 1.6 citd. Deze had helaas een kapotte klep. Ondanks de 27000 km per jaar toch gaan zoeken naar een benzine. We kwamen op deze auto uur, want, veel ruimte, goede prijs en stond in de buurt bij de dealer. Altijd netjes onderhouden bij de dealer. Boekje perfect bijgehouden. Ook nog gekeken bij een Ford Focus van 2010. Had wel 30000 km meer, en er miste 50000kn uit de onderhoudshistorie. Ook was de auto niet heel netjes, veel beschadigingen en een gierende kachelmotor. Ook was de verstelling van de ventilatieroosters kapot. De eerste kilometers zijn goed bevallen. Dr auto rijdt heerlijk en is stil, zeker vergeleken met onze oude diesel. Ook zeer goede ervaringen opgedaan met dealer Korterink Lichtmis waar deze auto te koop stond. De auto wordt vanaf nu onderhouden bij Autoservice Timmer in Staphorst. Hier zijn we al ruim 15 jaar klant.
Lekke band
- 123.343 km
Begint ineens een lampje te branden. Bleek het bandenspanningslampje te zijn. Zat een schroef in de band. Kon niet meer gemaakt worden. Een nieuwe Continental ContiEcoContact 5 band in de maat 205/55/16 laten monteren. Kosten: €111,62
Airco en vakantiecheck
- 125.556 km
Airco weer gevuld. Ook even laten checken voor de vakantie. Mankeerde niks aan.
Weer veilig voor de winter
- 133.897 km
Een tijdje geleden is de deurklink linksachter aan de binnenkant afgebroken. Vandaag hebben we een nieuwe deurklink laten monteren. Ook hebben we ons wintersetje (Vredestein Snowtrac 3) laten monteren.
Kosten totaal: €149,74
Ook even een origineel setje wieldoppen gekocht via marktplaats. Zaten hele goedkope aftermarket wieldoppen op. Dat zag er niet uit.
Kosten wieldoppen incl. verzenden €26.90
Grote beurt gehad
- 136.405 km
De auto was weer toe aan een grote beurt. Hierbij zijn 4 bougies vervangen, het brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, interieurfilter en de olie. Verder hadden we de klacht dat de auto in het onderstel rammelde. Het stabilisatoreindstangetje linksvoor is vervangen en nu is het over. Ook hebben we een steenmarterpieper laten monteren. Totale kosten: €502,28.
Verder bevalt de auto prima. Wel zijn er een aantal kleine ergenissen. De auto is best wel traag, maar dat hoort erbij. Verder merk je dat er bespaart is op het interieur. Het rammelt, kraakt en piept nogal. Ook was het lastig dat als je achterin zat je elke keer met je knie onder de raamslinger zat en het raam opendrukte. Deze heeft de garage met het vervangen van de deurklink even omgedraaid en het probleem is verholpen. Iets wat wij ook vervelend vinden is dat je geen buitentemperatuur kunt zien wanneer de radio/cd uitstaat. Ook ging de cd niet netjes de nummers op een rijtje af maar alles werd door elkaar afgespeeld. Toen we in het instructieboekje gingen kijken kwamen we erachter dat dit een instelling is die je gelukkig kunt veranderen. Over het algemeen zijn we erg tevreden over de auto, vooral de CruiseControl bevalt goed.
APK en weer door
- 143.159 km
De auto heeft 14 april zijn zomersloffen weer aangekregen. Hierbij is direct de airco gevuld en zijn de ruitenwissers vervangen. Kosten: €183,64.
Een maand later ging het storingslampje branden. De auto laten uitlezen, bleek de voorste lambdasonde kapot te zijn. Deze was alleen origineel te krijgen, en was flink duur. De APK was tot juli 2020, deze echter meteen maar laten doen, we zaten toch binnen de 2 maanden. Hierbij is de auto voor de rest goedgekeurd. Kosten APK en lambdasonde: €331,42
Slecht starten
- 149.301 km
De auto begon steeds slechter te starten. De accu even laten doormeten en deze bleek slecht te worden. Het kon nog wel, om verdere problemen te voorkomen toch maar besloten te vervangen.
Kosten: €150,80
En we kunnen weer een jaartje
- 150.901 km
Een stuk minder gaan rijden, door verandering van werk. Hierdoor eerder aan het jaar toe dan aan de 15000 kilometer voor de beurt.
Een beurtje gehad, met olie, oliefilter en de zomerbanden gemonteerd.
Ook was het knipperlicht in de rechterbuitenspiegel kapot. Deze meteen laten vervangen.
Kosten totaal: €286,72
Klein probleempje
- 152.000 km
Bij het tanken is het koordje waar de tankdop aan blijft hangen afgebroken. Geen groot probleem, echter toch even laten vervangen omdat het makkelijk is.
4 januari: tankdop: €15.15
18 januari: lampje achterlicht: €5.00
Weer even een stukje beter gemaakt
- 154.083 km
Vanmorgen was ik de auto aan het wassen, en toen kwam ik er achter dat beide aanslagrubbers van de schokdempers achter waren afgescheurd. Niet een heel groot probleem, maar smiddags toch meteen maar even klaargemaakt. Meteen even de wielen gebalanceerd en het subframe en de draagarmen achter in de coating gezet i.v.m. beginnende roest aan de randen.
De onderdelen kunnen regelen via het werk, hierdoor waren er geen kosten.
Kosten: €0.00
En weer klaar voor de zomer
- 154.605 km
Vandaag de zomerbanden weer onder de auto laten zetten. Kosten: €35.00
Ik hoop de garage nu niet meer te bezoeken voor de APK (verloopt op 07-07-2021).
Ik verwacht dat de auto daar zonder problemen doorheen komt.
En dan in november/december 2021 weer een grote beurt met waarschijnlijk remschijven en blokken voor en de remvloeistof verversen. Dit zal tussen de 160.000 en de 165.000km zijn
APK al weer gehad
- 155.458 km
De garage had al heel snel tijd, dus al weer vrij vroeg door de APK.
Verwacht dat er niks aan mankeerde, maar toch was er een fuseekogelhoesje kapot. Deze is vervangen en de auto was weer goedgekeurd. Valt niet tegen.
Klaar voor Duitsland
- 157.299 km
Vandaag weer even flink bezig geweest met de oct.
We hebben besloten toch op vakantie te gaan richting Duitsland nu het kan. Richting het Zwarte Woud.
Uiteraard moet de auto er dan ook klaar voor zijn.
De Michelin Primacy 3 banden die voorop zaten hebben we verruild voor 2 nieuwe Michelin CrossClimate. Er zat nog 3mm op, dus tijd voor nieuwe.
Ook heb ik de remschijven en blokken voor vervangen. Deze konden nog wel even maar toch maar preventief gedaan voor de zekerheid. Dit is een setje van Brembo geworden. (Als we iets doen doen we het goed.
Verder had ik de klacht dat het spiegelglas trilde, deze liet was los, dus meteen spiegelglas maar vervangen. (Origineel Skoda)
Ook stoorde ik me eraan dat het rubber lusje waarmee je de kofferklep mee dichttrekt al vanaf aankoop was afgebroken. Onderdeel kost tussen de 2 en 3 euro (bij Skoda), dus nu toch eindelijk vervangen.
Alles zelf gedaan, weer een lekker morgentje bezig geweest (incl. stevige schoonmaakbeurt van de velgen aan de binnenzijde.
Kosten: €304.33
Verder bevalt de auto eigenlijk nog steeds heel goed. Rijdt en schakelt goed, en de kosten zijn goed te behappen. Vooral normaal onderhoud (wel heel secuur).
Alleen het verbruik valt nog steeds tegen (gemiddeld rond de 1 op 12, 70% snelweg)
Oh nee. Al weer een rammel
- 157.994 km
Vorige week begon de auto te rammelen vanuit het onderstel.
Denk je de auto klaar te hebben voor de vakantie kun je alsnog aan de klus.
Ik vermoedde het koppelstangetje rechtsvoor. Deze aangeschaft en vervangen. Het rammelen is wel minder geworden maar niet over. Ik verdenk de rubbers van de grote stabilisatorstang, deze maar eens met de beurt vervangen. Het is i.i.g. niks ernstigs. Nu ik toch bezig was meteen maar even de ruitenwissers voor vervangen (ik weet het, ik ben een enorme zeikerd op het gebied van techniek, alles moet perfect)
Kosten: €52
Gek van de rammels en een zuinige rit
- 159.772 km
De auto rammelt nog steeds sinds de vorige keer. Dit weten op te lossen door de koppelstang aan de linkerkant ook te vervangen. Resultaat: helemaal stil.
Ook heb ik de auto nog weer even helemaal in de was gezet, kan de lak er weer een tijdje tegenaan
Net teruggekomen van de vakantie naar Duitsland. Op de terugweg een verbruik van 1 op 14 gescoord. (Over 512km). De laatste 240km in Nederland zelfs 1 op 15 gereden. Op de lange rit blijkt de auto dus best zuinig.
Verder viel tijdens de rit wel op dat de auto bergop echt te weinig vermogen heeft met volle bepakking. Soms is terugschakelen naar de 4 echt nodig. In Nederland is het voldoende, maar houdt het ook niet over.
Nu hoop ik zonder problemen door te kunnen rijden tot de beurt in december
Grote beurt
- 163.784 km
27-10-2021 162.686km: Winterwielen gemonteerd voor de laatste winter.
Volgend jaar komen er nog 2 nieuwe 4-seizoenen op (uiteraard Michelin)
Kosten voor monteren winterwielen: €20
We rijden de laatste tijd weinig, zeker na de vakantie. We rijden sommige maanden nog niet eens 1000 kilometer. Binnenkort gelukkig wel weer 2 lange ritten, keertje goed voor de auto.
De auto bevalt nog steeds heel goed, vooral CruiseContol bevalt geweldig.
Na een jaar ook maar weer even een grote beurt gegeven. Slechts 13.000 kilometer gereden, maar toch maar even weer verse olie.
Wat hebben we gedaan:
Olie + oliefilter (1 jaar oud)
Bougies (2 jaar oud)
Luchtfilter (2 jaar oud)
Interieurfilter (2 jaar oud, was ook echt wel nodig)
Remvloeistof ververst (zat er ook al 3 jaar in, veelste lang natuurlijk)
Dit is allemaal gedaan met originele Skoda-onderdelen (ik werk zelf bij de Skoda-dealer dus kan mooi goedkoop aan onderdelen komen)
Verder kraakten de achterste draagarmrubbers van de voorste draagarmen (echt een VW kwaal) en ook kwamen ze al wat los uit hun bus. Daarom maar besloten om deze te vervangen voor een set Powerflex rubbers. Vrij simpel te monteren, en gaat veel langer mee door het polyurethaan rubber. Kosten hiervan waren €159.88
Het mag inmiddels duidelijk zijn dat deze auto perfect wordt bijgehouden, en dat zal ook zeker zo blijven.
Wat wil ik ooit nog doen?
-Achterste schokdempers worden minder, hier komen in de toekomst bilstein dempers onder met misschien nog hulpveren
-Volgend jaar achterste 2 zomerbanden oprijden en vervangen voor Michelin CrossClimate (zit al op de voorwielen)
-De distributieriem met waterpomp vervangen bij 180.000km (Skoda zegt bij 90.000 controleren, maar ik vervang hem gewoon preventief bij 90.000 km.
APK, en nog wat kleine dingetjes
- 170.680 km
Vandaag de auto weer door mijn collega APK laten keuren. Hij heeft de auto goedgekeurd, en was onder de indruk van de staat van de auto.
Daarna hebben we er nog een steekproef op gehad (iets voor 5 uur). Ook de steekproefcontroleur zei dat de auto in een zeer nette staat was voor zijn leeftijd.
Eerder dit jaar had ik al de zomerwielen gemonteerd, de airco afgevuld en de remklauwtjes en naafjes netjes gespoten
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.