Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)

autoreview

Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)
Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)Skoda Octavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus (2021)

Signalement

UitvoeringOctavia 1.4 TSI iV PHEV Business Edition Plus
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf45.900 km
KM-stand laatst50.100 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een Octavia IV PHEV gekocht

  • 50.100 km

Een Octavia IV gekocht.

Een aankoop van een andere auto, daar zit altijd een verhaal achter. Ik neem jullie graag mee in mijn verhaal. Het is wel behoorlijk lang, maar ik denk dat het voor iedereen nuttig is die op zoek is naar een Octavia Combi,

In dit geval is het geworden, een ŠKODA Octavia Combi, Business Edition Plus 1.4 150 kW / 204 pk PHEV Combi 6 versn. DSG) Black magic.

Wat ging aan mijn zoektocht vooraf?
Eind 2018 kocht ik een zwarte Octavia III met 135.000 km op de klok. Achteraf was dat een relatief hoge km stand, maar we hadden i.v.m. gezinsuitbreiding een grotere auto nodig. Deze was als ex-lease auto destijds ook rijkelijk voorzien van opties. Overigens ook geen spijt van deze auto gehad.

Met de Octavia III hebben we 73.000 km en ruim 6 jaar met plezier rondgereden. In die tijd is er eigenlijk relatief weinig kapot gegaan. Natuurlijk is er regulier onderhoud gedaan, wat natuurlijk ook gewoon fors geld kost.

Waarom dan nu toch de Octavia IV?
De Octavia III begon toch wat ouderdomskwaaltjes te krijgen, niet extreem, hij was nog als een fitte vijftiger, maar de rimpeltjes werden wel zichtbaar, al reed hij nog prima. Hij was niet meer zo fris, hier en daar ging er inmiddels wel wat kapot (waterpomp) met erna nog steeds kleine blijvende lekkage, en er zaten wel wat zaken aan te komen, die op lange termijn opgepakt zouden moeten worden. (koppeling, distributieriem etc, en dan is de vraag, wil je pak ‘m beet 4.000 euro investeren in een auto, of dat nog als dagwaarde meenemen naar een volgende.
(Zo stond mijn vrouw een keer voor de camping slagboom en ging de koppeling niet meer omhoog, tja, dan weet je dat je een keer aan de beurt gaat komen)

Kortom, de knoop doorgehakt en de Octavia III ingeruild, (voordat er nog meer kosten aan kwamen en er nog een klein beetje aan inruil te halen was)

Nog even getwijfeld, koop ik weer dezelfde (O3) maar dan met een lage km stand (60.000 ofzo) maar als je een nieuwe jas moet, koop je toch ook niet weer precies dezelfde. (denk ik dan) en vind ik het wel weer duur om onderhoud ‘af te kopen’ met een ‘nieuwere’ auto. Ook omdat je er dan qua opties ook niet echt erop vooruit gaat. Daar komt bij, ik zou ook circa 21.000 euro neer moeten tellen voor een fraaie facelift editie. (nog altijd bijna 10.000 minder dan dat ik nu heb betaald, maar toch).

We waren wel tevreden over de Octavia als auto, ruime auto en comfortabel, dus het moest de O4 worden. Helemaal aangekleed vind ik het ook gewoon een mooie auto.
Aangezien we zonnepanelen hebben en ik ook keuzebudget van m’n werk kan besteden voor duurzaam vervoer, besloten dat het dan maar een hybride moest worden, dat leverde bijna 2.000 ‘korting’ op.

De andere optie, de 1.5 Etec was nog schaars qua aanbod, al helemaal met alle opties die ik het liefst wilde hebben. (en dus niet plugin hybride, waardoor ik die bijdrage niet zou krijgen.)

We rijden ook met regelmaat korte stukjes, niet dagelijks, maar woon-werk verkeer van mijn vrouw kan ook elektrisch, echter we hebben ook een caravan, dus volledig elektrisch is niet handig / betaalbaar.

Ander voertuigen hebben wel de revue gepasseerd, maar een SUV is duurder, zoals een Kodiaq of Karoq, zeker als je het afzet tegen de opties en prijsverhouding die ik nu uiteindelijk heb. Ook staat bij ons de auto op de oprit, waarbij een SUV, zoals een Kodiaq gewoon een enorm hoge auto is voor het keukenraam. (en probeer maar eens fietsen op een SUV dak te vervoeren).
Verder had ik voor mijn budget (30k aanschaf) nog de keuze uit een spaarzame Ford Focus, Renault Megane, of Kia Ceed, alleen daar loop ik absoluut niet warm voor. Andere auto’s in hetzelfde segment die ik nog wel heb overwogen zijn, de Seat Leon, vond ik te sportief, of VW Passat, vorige model en iets groter. Daarna begint het luxe segment, Volvo, Audi, BMW of Mercedes. Met dezelfde opties en lage km stand zit je dan echter al snel aan de 40.000 euro, dat is het mij niet waard.

Hoe kom je dan tot de juiste uitvoering?
Een andere auto uitzoeken, voor de meeste mannen is dat als voor vrouwen die graag Funda afspeuren. Echter dan ga je je inlezen, bijvoorbeeld op het Skoda-forum.nl (aanrader) of Autoweek, dan kom je ook wel erachter dat er wat kinderziektes in dit type auto opduiken. Daarnaast, niet onbelangrijk, aangezien wij een caravan hebben, zorg dat je een exemplaar koopt met geregistreerd trekgewicht, anders kan er geen caravan getrokken worden. (en heb je in potentie een lastig door te verkopen auto).

Na veel uurtjes inlezen, kwam ik tot het volgende ‘boodschappenlijstje.’

- trekgewicht geregistreerd (trekhaak)
- stoelverwarming
- stuurwielverwarming
- achteruitrij camera
- LM velgen 18 inch of meer
- sportline stuur en vaak i.c.m. stuurwielverwarming
- cruise control
- Climate controle
- (verwarmde voorruit)
- verwarmde achterbank + (climate control en usb c)

Daarnaast had ik als voorwaarde dat de kleur zwart, of daarbij in de buurt komend zou moeten zijn. In elk geval geen wit, of racing blue o.id. en een relatief lage km-stand, tot 80.000 km. (dat de Octavia IV tenminste 170.000 km kan halen, dat zag ik al wel op MP, enige substantiële reparatie was toen de mechatronic bij 140k km, (bleek toen ik bij de verkoper de onderhoudshistorie opvroeg).

Een ‘kale’ PHEV met weinig opties, maar wel met 1500kg trekgewicht, koop je vanaf 25k, dus mijn wensenlijstje kostte mij uiteindelijk 5.000 euro extra. Voor onze mobiliteit is nu eenmaal een caravantrekker noodzakelijk, fietsendrager op de trekhaak kunnen zetten is ook wenselijk en als je echt goedkoop wilt rijden moet je gewoon gaan fietsen. Een ruime auto vind ik belangrijk. Ook het uiterlijk, hij staat op de oprit, speelt mee. Een auto is een klein beetje een verlengstuk van de mannelijke identiteit. Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, aan het type auto zie ik al wat voor type iemand zou kunnen zijn.
Verder krijg ik het gewoon benauwd als er zaken zijn die mogelijk op korte termijn stuk gaan, ik hou niet van verrassingen op dit gebied. Voor mij werkt het beste om een jonge occasion te kopen, een aantal jaar erin te rijden en voordat het in de papieren gaat lopen, dan weg te doen.

Overleg met de vrouw
Na het vaststellen van welke auto het moest worden, was het vooral een kwestie van het thuis eens bespreken, of vrouwlief dit eigenlijk ook een goed idee vond. Nu wilde zij wat aan het interieur doen, (niet voor het eerst :) ) dus dat bleek uiteindelijk een goede deal. (op dat moment zit je als man natuurlijk al maanden gaspedaal te refreshen)

Op dat moment kwam er alleen niets voorbij, (althans niet de gewenste uitvoering) had toen al wel 2 afspraken bij een auto ingepland, om eens gewoon proef te rijden, maar uiteindelijk die steeds afgezegd omdat het privé niet uit kwam. (en was niet de gedroomde uitvoering)

Welke is het dan eindelijk geworden?
Uiteindelijk, toch vrij ad-hoc een Skoda Octavia IV hybride aangeschaft. (mede ook dankzij de informatie die ik al had opgezocht, kon ik goed voorbereid op pad)

Ik kwam op een donderdagavond om 20:30u terug van hardlopen en bij de thee, attendeerde notabene mijn vrouw me op de auto, die net online was gezet door het autobedrijf, waar we al al van geconstateerd hadden dat zij een mooi aanbod hadden.

Het betrof hier een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI iV PHEV Sportline Business, km stand 45.000 en voorzien van alle denkbare opties, stuurwielverwarming, voorstoelen + massage, panoramadak, travelpakket, 19 inch velgen, trekgewicht etc. Echt zo ongeveer alle opties die in de brochure stonden, zitten op de auto die ik uiteindelijk gekocht heb.

Weliswaar dus eerder dan mijn deadline dat deze auto voorbij kwam, maar aangezien dit toch wel de auto is waar ik naar op zoek was, toch maar besloten hiervoor te gaan.

Vorige keer, zag ik namelijk een auto die behalve de kleur, aan al mijn wensen voldeed, maar die bleek na 1 of 2 dagen online, toch al verkocht te zijn, ik wist dus dat ik snel moest handelen. Ook bij een ander exemplaar waar ik wel interesse in had, begreep ik van die verkoper dat er veel interesse voor dat voertuig was.

We besloten om dan maar de volgende dag (om 9u) voor de deur te gaan staan, in de hoop dat er niet alsnog iemand voor de auto gebeld had, want dan krijg je ‘gedoe’ om een auto. Dus om 7 uur in de auto gestapt voor 140 km enkele reis.
Toen ik daar ‘alleen’ aankwam (de kids moesten immers naar school) zaten de verkopers nog koffie te drinken/te vergaderen op kantoor, maar na een half uur wachten (met een bakje koffie) kwam het verlossende antwoord dat de auto er nog was.

Even een proefrit gemaakt, alles goed bekeken. Het stuur trok, heel licht een klein beetje. (dus moeten ze hem maar uitlijnen vond ik) ook was de accu niet opgeladen, dus de hybride werking heb ik niet kunnen testen. Ook kreeg ik wel direct de melding travelassist niet beschikbaar, dus die storing moesten ze ook gaan oplossen. Verder reed de auto gewoon prima natuurlijk.

Auto hadden ze zelf geïmporteerd afgelopen zomer, maar degenen die hem gekocht hadden, kregen een lease-auto, dus die hebben hem daar weer teruggebracht. (paar maanden in hun bezit gehad)
Ik dacht me ook nog te menen te herinneren dat ik deze auto in de zomer ook een tijdje online heb zien staan.
Overigens vond de verkoper dat deze auto te scherp geprijsd was, een collega had deze te laag in de markt gezet, zou kunnen) Ik vond het wel scherp, maar er stond ook nog (slechts 1) een soortgelijke, elders te koop die 1000 euro goedkoper was, (en 10k meer gelopen)

Laat je niet verrassen
Daar komt bij, later vroeg ik naar de werking van de trekhaak, bleek die er niet onder te zitten (dacht afneembaar en had zelf niet meer gekeken tijdens de proefrit) maar ja, dan wordt je nog ff verrast, want de verkoper wilde dat niet voor zijn rekening nemen. Uiteindelijk de trekhaak ook maar laten doen (wel 30% korting bedongen, maar was alsnog 1.000 euro)
De inruil was ik ook niet erg tevreden over, (al heb ik geen vergelijkend onderzoek gedaan) men bood in augustus nog 5k, nu nog 4,1k dus 18% lager, dit uiteindelijk naar 4,25k kunnen krijgen. Particulier verkopen, moet je ook maar geluk hebben dat het lukt, voor wat? (1000 extra?, met wel gezeur achteraf?)
Volgens de verkoper ontbrak een thuislader (zat er later wel bij bleek, nadat ik hem een week in mijn bezit had en deze ergens onderin de kofferbak vond) maargoed ik heb nu een lader met 10m snoer en uitgestelde start, dat zorgt voor een besparing van 50 euro per jaar. Die andere lader heb ik op marktplaats gezet, of is dan maar voor reserve.

De Octavia IV staat helaas niet als storingsvrij bekend, voor zover mijn research dat toelaat. Volgens de verkoper was hij daar helemaal niet bekend mee (hij heeft een punt dat de Octavia het platform deelt met de VW en Seat, dus dat doorontwikkelde techniek is) De storingen die zich voordoen zijn ook vooral software matig van aard.

In elk geval wel gekozen voor de uitgebreide garantie. Je hebt namelijk plus en premium. Daar zit een volle tank brandstof bij in begrepen en ik spaar dan 24 maanden pechhulp uit mijn verzekering uit en kost premium garantie mij netto niets meer dan het Plus pakket.
Ook gevraagd of ze de infotainment kunnen updaten naar 1985 (stond op 1820) maar verkoper zei dat dit alleen online kan en zij zelf niet?

Iig, na ook wat bellen met de vrouw, de knoop dus doorgehakt.

Kofferbak mat, deze zat er niet in, althans alleen de stoffen variant, dus de rubberen mat heb ik uit mijn oude Octavia gehaald, vond dat ik daar nog wel recht op had, en die past prima. (besparing van tenminste 50 euro)

Inmiddels heb ik ook inzage in de onderhoudshistorie. Die is eigenlijk best fors, in principe zou dit niet mogen bij een auto met deze leeftijd en kilometerstand. Maar zoals gezegd, het is een auto waar veel kinderziektes in zitten/zaten en betreffen hoofdzakelijk terugroepacties/verhelpen reparaties onder garantie. Ik heb dus de hoop dat de kinderziektes er uit zijn en de komende jaren relatief weinig garagebezoekjes op de planning staan.

Ik ‘gok’ erop dat dit nu is opgelost, danwel i.i.g. gedekt wordt door de garantie komende 2 jaar. Als daarna zich nog iets zorgwekkends voor blijft doen, doe ik de auto gewoon weg en ga ik weer voor een oudere Octavia, zo ben ik dan ook wel weer.

Onderhoudshistorie
Het voordeel is dat als je de auto aanmeldt bij Skoda, je inzage hebt in de onderhoudshistorie, mits dealer onderhouden (is het geval). (de dealer had op mijn verzoek ook onderhoudshistorie uitgedraaid, maar deze is nu vollediger door aan te melden bij Skoda)

Wat is er gebeurd?
Diverse terugroep acties uitgevoerd:
Werkzaamheden / reparatie:
97EQ
S- Service pakket Skoda
9309
27J6
69BN
90Q9
97C1
Update 12V systeem
Software update, SOS foutmeldingen?
Algemene omschrijving, reparatie regelapparaat voor stuurwiel elektronica
Sensor parkeerhulp
20762
9305
90v7
Aanbrengen isolatiemat?
reparatie regelapparaat voor stuurwiel elektronica
Versterker voor dsp
Keuzehendel reparatie

Bovenstaande zijn met name gecombineerde terugroepacties geweest en meerdere updates per garagebezoek (begreep ik uit het overzicht)

Hoogvolt accu
Volgens het rapport was deze nog 99% na 46.000 km, dus dat lijkt me meer dan prima. Bij aflevering, had ik vrijwel direct na wegrijden, alsnog de melding sos emergency assist niet beschikbaar, i.c.m. travel assist niet beschikbaar (die ik bij de proefrit ook had) dit ook paar dagen later al gemeld bij de dealer. Dat gaan ze oplossen, moet ik nog een keer voor terug komen. (is inmiddels naar gekeken, is 'verbeterd' door een update, maar nog niet 100% weg, maar melding komt niet zo irritant vaak als voorheen).

Ik hoop dat dit de enige keer zal zijn dat ik helemaal terug moet naar de dealer, het is even afwachten. Ik heb in ieder geval 2 jaar garantie, dus vroeg of laat wordt het opgelost. Het is gelukkig niet ‘altijd’, dus meest van de tijd is het tot op heden een prettig rijdende auto.

Als je dus zo’n auto overweegt uit dit bouwjaar (2021) dan is het de moeite waard om te kijken of alle terugroepacties zijn uitgevoerd, zou al veel ellende moeten besparen)

Oke, ga je nog eens rijden met die auto?
Hoe is het rijden met de Octavia?
T.o.v. de O3 rijdt hij wel anders, ik heb het idee iets hoger te zitten en natuurlijk een leren interieur i.p.v. stof, dat is ook al anders. Sowieso, als je instapt, begint de elektrische stoel zich al aan te passen naar je wensen.

Verder merk je dat je op pad bent met een iets zwaardere auto, wat dan weer een voordeel is voor de caravan.

Als de hulpsystemen werken, is het ook wel even wennen, rijd je richting een vrachtauto, dan gaat de auto automatisch de snelheid aanpassen etc. De lane assist werkt dan wel weer beter dan in de O3, maar die kan je dan weer niet standaard uitzetten. (misschien laat ik dat ooit wegcoderen)
Wat behoorlijk irritant is, is dat het klimaat control ook via het scherm moet, wel met een fysieke snel knop direct te bereiken, maar in oudere auto’s waren die draaiknoppen nog niet zo verkeerd. (de Kodiaq heeft (ook) nog fysieke klimaat knoppen, die facelift Octavia (ook) niet. Wel is standaard de temperatuur direct in te stellen, en de knoppen op het stuur zijn ook gewoon traditioneel.

Ook hebben we full led matrix lichten, daar zijn mede weggebruikers niet echt aan gewend, want die seinen nog weleens. (i.v.m. seinen tegenliggers, afstelling laten controleren bij de dealer bij de donkere dagen gaan we merken of dit geholpen heeft).

Wel is dan weer prettig de voorruitverwarming, stuurwiel verwarming etc. en het interieur is ook gewoon kwalitatief en aantrekkelijk. Geluid van de audio is prima in orde, daar geef ik weinig om. (heb al een slecht gehoor).

Standaard rijdt de auto elektrisch, tenzij je direct de hybride modus kiest. Of schakelt hij daarop over als de accu leeg is. De accu zou 60km moeten halen in de praktijk,. Het is me tot op heden 1 keer gelukt 61 km te halen.
Overigens, zie ik niet zozeer het nut in van een nog grotere accu, want dan gebruik je de verbrandingsmotor al bijna helemaal niet, stel dat je 100km range hebt (nieuwe Tiguan bijv) dus dan kan je beter helemaal elektrisch rijden. Wel is het zo dat je niet iedere dag hoeft op te laden, dat moet nu wel bijna na elke rit.

Hybride, het is een beetje een halfbakken oplossing, maar voorlopig, zolang er nog geen volledig elektrische (Octavia) is, die ook 1500kg mag trekken, (en een fatsoenlijke actieradius heeft) zal ik er nog niet op overstappen.

Qua ruimte, is de kofferbak echt wel wat kleiner (-150L) dan de Octavia III, de laadvloer is nu ‘vlak’. In de meeste gevallen is dat prettig, tenzij je echt fors ruimte nodig hebt. In ons geval zal dat overigens wel beperkt zijn, eerst gooide ik voor caravanvakanties ook veel spullen in de auto, om het gewicht te verdelen, deze Octavia is zwaarder, dus zal ik daar minder last van hebben.
Wat wel handig is, ik heb een soort afscherm scherm, vergelijkbaar met een hondenrek in een station, waardoor je wel tot bovenaan kunt laden. Dit klik je in de hemelbekleding en zorgt dat je meer volume kunt vervoeren.

Verder past mijn MTB er niet meer in, met 2 wielen in het frame, dus moet ik het voorwiel eruit halen. (de fiets van mn zoontje past er dan ook nog bij)
Bij Rameder inmiddels (voor de vakantie) dakdragers besteld van Menabo, i.v.m. de gesloten dakrail pasten de andere dragers helaas niet meer.
Voor wat betreft de caravan spiegels heb ik ontdekt dat mijn Milenco spiegels nu aan de bovenkant van de spiegels moeten, ze dan gelukkig nog passen.

Kosten qua wegenbelasting
Nu maak ik nog 1 jaar gebruik van het 75% tarief, volgend jaar wordt het 28-30 euro per maand duurder dan in 2025.

Is een hybride eigenlijk wel de moeite waard?
Het alternatief is uitgaan van een benzine versie, die zal 1 op 16 rijden. Uitgaande van 2.30 voor euro 98, moet je circa 200 kilometer volledig elektrisch rijden per maand, wil je in de buurt komen van break even.
Deze maand heb ik dat al gehaald. Daar komt bij, ik heb al zonnepanelen en ik kan dus ‘gratis’ laden, heb nog geen teruglever boete tot eind 2026, dus alles wat ik kan laden is mooi meegenomen.
Ik doe vooralsnog niet aan het opladen bij publieke laadpalen etc.
In 2027 gaat alle elektra gratis het net op wat ik niet direct thuis verbruik, dus dan is het wel zo wenselijk om dit in elk geval nog in je auto te kunnen stoppen.

En ja de wegenbelasting wordt duurder, maar koop je een Kodiaq TSI (niet plugin) die is even duur in de wegenbelasting en kan niet laden en heeft een fors hogere aanschaf prijs. Enige is dat je dan hoger zit, dat vind ik het niet waard. In die zin is een station ook gewoon ‘voordeliger’ dan een SUV.

Overweeg je ook een hybride?
Wanneer je een Octavia PHEV overweegt, denk dan aan de volgende zaken:

- Heb je een oprit, of kan je thuis laden? (via tenminste een buiten stopcontact)
- Heb je zin om iedere dag te checken of er genoeg actieradius is (en dus ook iedere dag met een kabel in de weer te zijn?)
- Heb je zonnepanelen, of een dynamisch contract?
- Hecht je minder waarde aan een grote bagageruimte?
- Zoek je een full-option exemplaar (vaak hybride)?
- Rijd je hoofdzakelijk minder lange ritten of kan je op je werk laden?

Als een of meerdere van deze zaken niet het geval is, je minder waarde hecht aan het uiterlijk van de auto (qua velgen en / of kleur) kan je voor de kosten (door hogere wegenbelasting) dus net zo goed gaan voor de mild hybride variant.

Heb je een hekel aan teveel rijassistentie of gebrek aan fysieke knoppen, dan is de Octavia IV ook niet de auto die je wilt hebben. Zelf zijn we hier nog een beetje onze weg in aan het vinden. Met name het ontbreken van een directe draaiknop voor airco is wel een gemis, verder valt er wat mij betreft prima mee te leven. Moderne auto’s hebben nu eenmaal steeds meer verplichte zaken aan boord, maar vind het nu wel een klein beetje hinderlijk worden. (softwarematig zijn er wel opties om dit te laten aanpassen).

Betrouwbaarheid.
Afgezien van een software issue verder nog niets te melden.

Rijden met de caravan.
Zie stukje verderop.

Lange ritten
Van de zomer gaan we naar Oostenrijk, zonder caravan, ben benieuwd.

Verbruik
Zonder 'caravan' haalde ik op 2,3 L/100km en 10.6 kwh / 100 km. (over ruim 2.000 km gemeten. Dit is dus wat er mogelijk is.
Met caravan rijd die 1 op 10.
Zonder op te stekkeren, kan je 1 op 20 halen.
Ga je de auto al rijdend 'opladen' tijdens bijvoorbeeld een snelweg rit, dan rijd je 1 op 14, maar kan je verder wel weer elektrisch verder rijden. (wat je dan geen benzine kost)

Zit nu, na 2640 km gemeten op 3l/100km (ivm rit met caravan)

Rijden met de caravan:
Inmiddels ruim 3.000 km verder sinds aanschaf en ook een vakantie in NL met de caravan, dus ruim 250 km gereden met de caravan erachter.
Ik kwam er, gelukkig op tijd achter dat de verlichting van de trekhaak niet goed was aangesloten, dat is voor vertrek onder garantie opgelost (komt wel vaker voor las ik op internet bij dit type auto, let daar dus op als je een trekhaak laat installeren)

Ik heb een caravan van leeg 1050 en beladen zo'n 1200 kg. (heb nog 2 elektrische fietsen op de dissel en 1 mtb op de auto als we op pad gaan)

Vooraf had ik best wel mijn bedenkingen, zoals, hoe gaat de overgang tussen elektrisch en benzine etc. Maar het is me zeker niet tegengevallen. Wat me opvalt, de elektromotor heeft flink koppel, dus bij rustig wegrijden, eigenlijk al zonder gas te geven, gaat je caravan eenvoudig van z'n plek af, alleen al met de elektromotor. Bij de O3, was dat echt ff goed gas geven, met een versleten koppeling om überhaupt op gang te komen. Eenmaal op gang ging dat ook wel, maar dat de elektromotor zo krachtig is, is wel lekker, op een camping bij het manoeuvreren op de plek, of in de file etc.

Vooraf had ik de accu opgeladen en al snel op accu capaciteit behouden gezet. (ik had geen lader meegenomen, dus ervoor gezorgd dat de accu niet leeg raakte op vakantie, af en toe dus opladen tijdens het rijden).
Verder in de sportstand gereden en op de snelweg handmatig (met de flippers) in z'n 5, zit de motor net boven de 2.000 toeren, net lekkerder voor de motor. In de 6e versnelling wordt ie warmer dan 105 graden) niet uitgeprobeerd hoe warm de olietemperatuur dan wordt).
Zeker bij de sportmodus, kan je nog vrij vlot vooruit, zeker als de elektromotor bijspringt.

Wat ook meespeelt, is de gewichtsverdeling. Bij de O3 is de auto 400 kg lichter, dat merk je met rijden, want nu had ik met het rijden op cruise snelheid niet perse het gevoel dat ik een caravan meesleepte. De O3 wilde echt nog wel even meedeinen, want de caravan en de auto waren even zwaar.

Verbruik is bij circa 90 km/u 1 op 10,5. Wat vrachtwagens ingehaald, verbruik kan vast zuiniger, maar dat interesseert me met vakantie niet zoveel dat ik er echt moeite voor doe. (beter opletten op de navigatie had me al 20 kilometer omrijden bespaard)

Kortom, de hybride ook deels gekocht vanwege de caravan (betere gewichtsverdeling door zwaardere auto , maar vanwege caravan en beperkte actieradius ook niet volledig elektrisch willen rijden) en dat is me tot nu toe best wel positief bevallen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.