Skoda Kodiaq (2019) #2

autoreview

Skoda Kodiaq (2019)

Signalement

Versnellingen7, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf66.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg fijne en ruime auto

  • 182.000 km

Mijn lease Skoda Kodiaq.
Toen de auto uitkwam wist ik al dat ik de auto graag zou willen rijden. De auto ziet er strak uit en bied veel ruimte met Volkswagen kwaliteit.
Ik zou de auto gaan lease als vervanger van mijn Mitsubishi Outlander 2.0 Automaat 7 persoons. Helaas werd mijn bestelling gecancelled door de leasemaatschappij ivm te lange levertijden.
Ik heb toen een Volks Wagen Touran gereden. Na het wisselen van baan heb ik mijn huidige Skoda Kodiaq kunne leasen (als second drive).

Design en interieur
Ik vind het design er strak uitzien. Deze generatie, incl. De Skoda Superb zien er strak uit. Zeker met een paar dikke velgen eronder.
De Kodiaq biedt opvallend veel ruimte. De VW. Touran had al niet weinig binnen ruimte maar vooral de beenruimte bij de achterbank is groot. Dan kun je deze ruimte welkomers verkleinen. Bijvoorbeeld tijdens de vakantie, door de bank iets naar voren te schuiven.
Verder is hij redelijk praktische met veel
opbergvakken, 2 dashboard kastjes waarvan 1 gekoeld met de Airco.
Het enige verschil met een vaak duurdere VW is de afwerking. De ruiten lijken iets minder dik (klinkt gek) maar alles geeft wat meer geluid door. De materialen zijn top, maar in de VW net iets mooier.
De lak lijkt ook iets dunner aangebracht (krast sneller) dan de VW.
Maar ja geen dramatische verschillen.
 .

Prestaties en rijervaring
De Kodiaq heeft de 1.5 TSI (150 pk / 110 kW) met 7-traps DSG-automaat.
De motor is sterk genoeg voor Nederland. Op de autobahn mis je soms wat trekkracht.
De grootste klacht blijft toch de vertraging die de DSG heeft vanuit stilstand optrekken. Daar doet het systeem te lang over. Als hij eenmaal rijdt schakeld hij snel en soepel. De Sport stand is aan te raden als er veel geschakeld wordt. Maar is weer wat zenuwachtig op de snelweg.

Brandstofverbruik
Ik ijst meestal vroeg naar m’n werk. De auto verbruikt dan ongeveer 1:12,5. Ik rijdt dan wel stukken alle type weg, lokaal, provinciaal en snelweg.
Bij constant 100KM/h is 1:15 zeker haalbaar. De motor schakeld soms enkele cilinders uit. Dit merk je niet.
Jammer vind ik dat de brandstof tank maar 55liter meer. Dit zou 58 liter moeten zijn maar dit lijkt niet haalbaar. Maar 60+ had mijn voorkeur gehad.
De range is daarom ook een stuk minder dan de VW. Touran. Deze auto reed 1:15 tot 1:20 met zijn 1.0 TSI en 62 liter tank.


Comfort en gebruiksgemak
Het comfort is top. De auto rijdt heerlijk tijdens algemene gebruik. Alles en iedereen kan mee. Fietsen, hockey en voetbal teams, banken kasten etc etc.
De stoelen zijn met de alcantara leder zeer netjes en zitten echt wel goed. De comfort stoelen in de VW Touran waren wel echt comfortabeler en hadden meer verstel mogelijkheden en “massage functie” die ik soms een beetje mis :-)
De auto staat “hoog op de poten” wat je kunt verwachten van een SUV. Daarmee is stuurt de auto niet heel direct. Maar daarentegen kun je elke hobbel, put en type wegdek zonder moeite nemen.
Het is een fijn sturende auto maar weinig spannend.
Het comfort maakt het een auto waar je met gemak lange stukken mee rijden kunt. Veel beter dan de Mitsubishi Outlander.

Techniek, betrouwbaarheid
Ik heb de auto nu 120DKm gereden met maar een paar gebreken.
1- Radar; storing in de parkeer sensoren. Erg irritant want de auto blijft “piepen” dat hij storing heeft tijdens stilstand en rijden tot 10KM/h. Hierdoor is het oppassen geblazen tijdens parkeren/manoeuvreren. PON heeft dit uiteindelijk opgelost.
Mijn advies is wel. Ga niet naar een universele dealer voor storingen. De leasemaatschappij stuurt je liever naar de “goedkopere” garage maar die kunnen alleen storingen uitlezen. En ja er moeten soms onderdelen vervangen worden.

2- Remmen: de remmen geven veel
“Geluid” en piepen snel. Alsof ze versleten zijn. Ik ben (te) vaak langs de garage gereden omdat ik dacht de de remmen op waren. Vol bepakt vind ik het remvermogen in de bergen wat achterblijven.


Samenvatting:
Ondanks een paar kleine dingetjes is de auto verder echt top. Misschien wel de beste auto in deze klasse.
Als particulier zou ik de diesel overwegen ivm meer koppel en de range.
Helaas loopt het contract in oktober dit jaar ten einde. De opvolger wordt een Volvo V60 T6 PHEV. De nieuwe Kodiaq vind ik qua design niet bepaald mooi.
De kids zeggen nu al de auto te gaan missen. Want ja, deze slaapt het lekkerste tijdens de vakantie.


8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.