Skoda Felicia 1.6 GLX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Felicia 1.6 GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 57.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds maart 2005 ben ik in het bezit van een 2-hands Felicia 1.6 GLX.
Hiervoor had ik een auto van de zaak maar ivm een reorganisatie kwam ik zonder auto op straat te staan.
Gelukkig had ik snel een andere baan gevonden maar de werkplek was haast onbereikbaar met het OV.
Snel een betrouwbare tweedehands opscharrelen was dus geboden!
Helaas had ik weinig pecunia op de bank dus naast betrouwbaar moest de auto ook nog goedkoop zijn.
Tsja, wat is dan een goede koop? Goede raad is duur en een goede auto ook!
Een vervelende bijkomstigheid is dat ik vrij lang ben maar nog erger, een verhoudingsgewijs lange rug heb.
Hierdoor is het plafond in heel veel auto’s veel te laag voor mij.
Enfin na veel passen in de auto en meten in de portemonnee is het uiteindelijk een goed uitziende donkerblauwe Felicia geworden.
Ik heb er nu zo’n 17.000 km opzitten met de Sko en ik met zeggen dat het een prima autootje is.
Alleen denkt mijn rug er anders over....
Wegens de toch wel gelimiteerde plafondhoogte heb ik een wat gedrongen zit achter het stuur en daar is mijn rug niet blij mee.
Ik ben dan ook sinds kort op zoek naar een compacte auto met veel hoofdruimte.
Maar goed wat kan ik verder vertellen over de Sko.
Als je een ’vette bak’ zoekt kan je beter verder shoppen.
Zoek je daarentegen een no-nonsens auto dan zou ik deze auto zeker in overweging nemen.
Voordelen:
- Goedkoop in aanschaf.
- Betrouwbaar
- Zuinig (afhankelijk van ’kramp’ in rechtervoet)
- Soepele 1600 cc VW-motor
- 5 deurs
- Behoorlijke kofferbak
- In delen neerklapbare en Uitneembare achterbank
(heel handig voor als je verhuizen gaat)
- Compleet en goed afleesbaar instrumentarium.
Nadelen:
- Wegligging; in het begin had ik het idee dat ik geen wegligging had. Na verloop van tijd wen je eraan en blijk je toch goed te kunnen sturen met deze auto.
- Te krappe hoofdruimte voor lange mensen.
- Weinig restwaarde bij verkoop.
Overige opmerkingen:
Gemiddeld verbruik sinds aanschaf: 1 op 15,1 bij een overwegend rustige rijstijl en 80% woon-werkverkeer.
Tijdens de file (in het woon-werkverkeer) is de soepele motor een uitkomst.
Stationair in z’n 1 of 2 rolt hij rustig door en pakt dan zonder schokken of inhouden op bij gasgeven.
Ook beschikt mijn Felicia over een zeldzame gimmick: een programmeerbare interval op de ruitenwissers voor!
Als je 2x de ruitenwisserhendel aantipt op de gewenste interval in seconden en hem bij de 3e keer in de interval ’doorklikt’ dan houd hij vrij nauwkeurig de intervaltijd (in seconden) aan.
Lijkt me geen standaard-feature maar is wel grappig en handig.
Onderhoudskosten:
Nog niet gehad.
zit er wel binnenkort aan te komen (km-beurt)
Update 14 januari 2006:
Felicia ingeruild voor Mitsubishi Colt!
Zodra ik wat meer kilometers gemaakt heb in de Colt zal ik daar ook een review van maken.
PROBLEMEN
Problemen:
Mei 2005:
De auto begon plotseling zeer onregelmatig lopen. Dan weer zeer hard stationair (1300 tpm) dan weer bijna afslaand ( < 600 tpm)
Met een continue snelheid van zo’n 80 km reed de auto dan ook schokkerig.
Teruggebracht naar de handelaar en die heeft hem onder garantie gemaakt. Oorzaak bleek een defecte accu te zijn waardoor de computer de klus kwijt raakte.
Daarna heeft de auto in ieder geval tot op heden probleemloos gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.