Skoda Fabia Sprint 1.0 55KW (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Sprint 1.0 55KW |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 116 km |
KM-stand laatst | 6.592 km |
Net niet
- 6.340 km
Net niet.
Natuurlijk is een inruil van een Mercedes-Benz SLK 230 Compressor tegen een Skoda Fabia 1.0 geen dagelijks voorkomend iets.
Nu moet ik erbij zeggen dat je er natuurlijk ook niet hetzelfde van verwacht, kan ook niet!
Ik heb er nu ruim 6000 km mee gereden en er zijn mij veel dingen opgevallen zowel positief als negatief.
Laat ik met de plussen beginnen:
De Fabia is in deze klasse gewoon ruim zeker de kofferruimte is fors en ook achterin kunnen mensen best goed zitten.
Als ik hem vergelijk met een Polo welke ik af en toe rijd (bedrijfsauto) dan vind ik hem fijner rijden en er leuker uitzien, dat laatste is smaak natuurlijk.
Verder is de standaard uitrusting beduidend beter (cruise-controle, middenarmsteun en uitgebreide boardcomputer) terwijl een Polo behoorlijk duurder is.
Het motorgeluid is aardig weg gefilterd maar hij laat zich wel horen bij het accelereren, dit brengt me eigenlijk gelijk naar de minpunten.
De minnen:
Het motortje heeft 75PK dat maakt niet zoveel uit maar hij produceert maar 90NM koppel bij maar liefst 3000 rp/m en dit gegeven maakt het niet echt een soepel blok.
Ik betrap mezelf er regelmatig op plankgas te moeten geven om gewoon met het verkeer mee te komen, dat is niet lekker.
Deze motor zal het prima doen in een Up maar in een Fabia is het serieus onder gemotoriseerd (zelfs mijn vrouw irriteert zich eraan!) , nu is er zelfs een 60pk versie van de Fabia verkrijgbaar, ik zeg: niet eens naar kijken!
Hoewel ik volgens de boardcomputer best zuinig rijd is dat aan de pomp wel anders, gemiddeld nog geen 1 op 15, hierbij moet ik wel aantekenen dat er bredere banden (215 i.p.v. 185) zijn gemonteerd (zie tabblad verbruik).
Zuinig is hij wel qua olie verbruik, dat is echt nul.
Nu heb ik bij aanschaf afgesproken dat ik er graag Michelin banden onder wilde hebben omdat ik daar nog nooit spijt van heb gehad en ook onder de Fabia zijn ze echt super!
Voor de liefhebber het zijn: Pilot Sport 3 banden.
Dan is er nog het materiaalgebruik, dit is wel erg goedkoop, tja dan moet je maar een paar euro meer uitgeven, het moet ergens vandaan komen.
Al met al is het een goede, ruime en fijne auto voor mensen die niet te veel eisen stellen qua motorvermogen.
Bij dat laatste gaat het bij mij echt mis, daarom denk ik niet dat er een vervolg komt op deze review omdat ik mij elke dag irriteer aan het enige echte minpunt, het motortje!
Natuurlijk laat ik wel even weten wat de vervanger wordt.
Inruil
- 6.592 km
Soms kunnen dingen snel gaan, na al een tijdje met een schuin oog naar een Seat Ibiza te hebben gekeken heb ik er vandaag één besteld.
Het wordt om precies te zijn een Apolloblauwe Ibiza st 1.0 tsi Style Connect.
Deze wordt ook uitgerust met dezelfde banden als de Fabia(Michelin Pilot Sport 3, 215/45 R16).
Natuurlijk houd ik het verbruik tot de inruil bij en zal ik na wat ervaring ook een review schrijven over de Seat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.