Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Ambiente (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.9 TDI Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 95.500 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Eerste indrukken
- 98.000 km
Ik heb deze auto overgenomen van een collega, als voorloopauto tot mijn eigen auto in april 2011 wordt afgeleverd. Derhalve geen vrijheid om e.e.a. te personaliseren en tevreden zijn dat het rijdt.
Motorprestaties:
Ik moet zeggen dat ik over het algemeen aangenaam verrast ben. De 1.9TDI is behoorlijk pittig, en zeker in de stad kan je er érg goed mee vooruit. Nadeel is dat de schakelmomenten mijns inziens niet goed zijn. 50 km/u rijden in de tweede versnelling zorgt voor een te hoog toerental, in de derde versnelling is het toerental echter net iets te laag, waardoor je vaak harder dan 50 km/u rijdt. Ook hadden ze wel een zesde versnelling erop mogen zetten, om het motorgeluid op de snelweg terug te brengen.
Wegligging:
Het gevoel over de wegligging is tweeslachtig. De auto ligt ontzettend strak in bochten, en je kunt er ook behoorlijk hard mee de bocht mee door, zolang er maar geen hobbeltje of takje ligt. Zodra er ook maar een kleine oneffenheid is zwerft de auto van links naar rechts over de weg en rijdt ie alles behalve recht. Ook windvlagen en drukverschillen door langsrijdende vrachtwagens, aanhangers, wielrenners en noem maar op weten de auto altijd te vinden; nog nooit een auto gereden die zó erg te beïnvloeden was. Daardoor is het comfort (zeker voor passagiers) vaak wat minder.
Zitcomfort:
Over comfort gesproken: de zithouding is redelijk goed. Door de hoge zit en hoge voorruit heb je een goed overzicht van wat er voor je gebeurt. Nadeel is dat je (ik ben 1.89) geen idee hebt of het verkeerslicht boven je van kleur verspringt; dit is alleen te zien door je onder je stuur te vouwen. Daarnaast komt de middenconsole je dusdanig tegemoet dat mijn knie continue tegen de radio aanprikt (bij een frontale botsing wordt mijn knieschijf dus als stootkussen gebruikt).
Entertainment/electronica:
De radio vind ik van redelijke kwaliteit, enkel is bellen in de auto niet aan te bevelen. Ik heb een Parrot aan de radio gekoppeld en het geluid is óf te hard (hoodpijnniveau) óf te zacht óf het fluctueert van hard naar zacht. Geen idee of dit aan de radio of aan de Parrot ligt. Daarnaast mis ik de navigatie, maar dat is normaal gezien op te lossen met een TomTom of soortgelijk apparaat. Ook parkeersensoren zouden geen onnodige optie zijn geweest, omdat de hoek aan de achterkant van de auto moeilijk in te schatten is.
Verbruik:
Het verbruik is redelijk. Na drie volle tanken heb ik (gecombineerd stad en snelweg) 1:15,75, 1:15,73 en 1:14,83 (toen heeft mijn vriendin de auto geleend voor twee lange ritjes, wellicht de verklaring van het hogere verbruik)).
Problemen:
Tot op heden één groot probleem gehad: na een koude nacht kwam ik na starten niet verder dan twee bochten voordat de motor ermee stopte. Stotterende reactie op het gaspedaal en daarna doodse stilte. Na 5 minuten rust deed de auto het weer prima, ook de dealer kon enkele weken later nergens meer iets van terugvinden.
Verder twee kleinere problemen: na de grote beurt van twee weken geleden heb ik bij de minste geringste rembeweging last van piepende remmen. Wellicht komt dat door het extreem natte weer van die dag/twee dagen, maar het is wel vreemd. Daarnaast lijkt de passagiersstoel niet helemaal goed te staan, omdat deze bij gas geven of remmen even in de juiste stand lijkt te klikken, keer op keer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.