Skoda Fabia Combi 1.4 16V Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
bestelling en eerste kilometers
- 2.500 km
Sinds 02-01-2009 mijn nieuwe leaseauto in gebruik genomen. Het betreft een Skoda Fabia II Combi met de volgende kenmerken:
- Sport (nu al uniek want in 2009 wordt deze niet meer geleverd), dus met sportstoelen en 15 inch LMV.
- Sprint Yellow
- Sunset
- 1.4 16v 63kW/85pk
- LPG Vialle 52 liter op plaats reservewiel
- vaste trekhaak
- functiepakket (vakjes onder voorstoelen en opbergdingetjes achterin)
- hulpveren (handig bij trekhaak, LPG-installatie en 4 tot 5 man, baggage, ski-zooi, de vorige auto zakte dan veel te ver door (trekhaak over het asfalt bij drempeltjes), ook zonder bagage maar wel met 4 man aan boord, om dit te voorkomen deze optie nu.)
een mooie opvolger voor mijn Skoda Fabia Combi I Elegance *http://www.autoweek.nl/myreviewauto.php?id=9634) die na 200.000 km en 3,5 jaar er uit moest.
Ik heb inmiddels 2500 km met de auto gereden en de eerste indrukken zijn zeer positief; de sportstoelen, de armsteun, de hoge(re) zit, vering lekker stijf zonder irritant te zijn, de te gekke kleur, de hoekverlichting, eindelijk weer een lederen stuur, allemaal fijne punten.
Mindere zijn er ook wel; meer windgeruis dan de vorige auto, door het inbouwen van de LPG installatie is de vloer bijna 10 cm omhooggekomen, dit was bij mijn vorige Fabia slechts 2 cm. Maar goed zo na de eerste ervaringen weet ik zeker dat ik als kilometervreter weer een hele fijne auto ga rijden.
In februari gaat hij meer voor een retourtje Oostenrijk dus dan kan ik hem echt uitlaten en kijken hoe het me bevalt.
een klein jaartje onderweg
- 38.888 km
problemen tot zover:
vanaf het begin
- er blijft water staan op het vilt aan de bovenkant van alle portieren na heftige regen / wasstraat. Bij het openen van dan druppels naar binnen.
bij 15k beurt:
- niets bijzonders, behalve dat er nog geen oplossing van Skoda is voor de lekkende portieren, als die ooit komt
bij 30k beurt:
- schanieren achterklep kraken als een gek, beetje siliconenspray en het was opgelost.
- klepje van de passagiersairbag kraakt hinderlijk bij drempels e.d., opgelost door garage.
bij 35k, kleine reparatie:
- ff langs een Franse dealer gereden om dat de portierrem (heet dat zo, de pal die voorkomt dat je deur te ver openzwaait) compleet los kwam. Aan de autozijde zit een tigkantige-torx-bout en was compleet los, ff stevig aandraaien en het is weer opgelost. Wel meteen aan laten pakken, er hoeft maar een keer een windvlaag op te steken en dan kan je deur zo ver door zwaaien dat je schade hebt.
bij 38k, eerste serieuze reparatie
- starten ging steeds slechter, eigenlijk al vanaf de 30k maar nu was het helemaal pet. De motor raakte steeds verzopen leek het wel waardoor het starten een moeizame opgave (een minuut (!) lang de contactsleutel omgedraaid houden + gas) was geworden. Enkel bij LPG. Gisteren is de auto naar van der Bilt autogas in Amsterdam geweest en daar hebben ze de vier injectoren van de LPG-injectie vervangen. Er waren al meer problemen met deze geweest, ze lekte zodat de motor bezine en LPG kreeg bij de start en dus verzopen raakte. Er zitten nu verbeterde 2.0 versies is en de start is weer helemaal soepel. Ik merk ook dat de donkere brom die er vanaf ongeveer 30k inzat ook weer weg is.
nog steeds met alle originele lampjes :) en dat terwijl ik altijd met verlichting aan rijdt. Bij mijn Fabia I moest ik echt wel om de de 10k een koplamp vervangen.
Niet echt veel bijzonders. Helemaal top dus, heerlijke auto.
gestrand in Frankrijk
- 170.000 km
na een tankbeurt veel geratel bij hoge of lage toeren in de versnelling. De auto wilde niet harder dan 100km, uiteindelijk liep het verbruik extreem op (1 op 1) en is de auto tot stilstand gekomen met een blauwe rookpluim.
De auto is in Nederland onderzocht, het bleek niet aan de brandstof te liggen, dat was gewoon benzine. Wel was 2 weken daarvoor de motor een cilinder minder gaan lopen, bougies en bombines waren goed.
Na onderzoek in Nederland is de auto door de leasemij economisch total loss verklaard. De schade aan de motor was te groot voor de tov de restwaarde. Helaas het was een fijne auto... maar goed klaar voor de volgende.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.