Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Scout (2011)

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 77kW Scout (2011)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TSI 77kW Scout
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst160.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 40000 km toch maar eens een review

  • 40.000 km

Ik begin kort en zal de review langzaam uit gaan breiden. (tijdtechnisch gezien handiger)

Begin vorig jaar mocht ik weer gaan shoppen voor een nieuwe auto nadat mijn oude leaseauto 6 jaar werd!!!

Zo blij als een kind ben ik gaan zoeken. Het viel me tegen wat de mogelijkheden waren. Ik had graag een model groter gaan rijden. Maar helaas dat zat er niet in.

Aangezien ik een gezin met 2 kinderen heb was de eis duidelijk. Het moet een ruime auto zijn.

De lijst was daardoor al zeeeeer kort. De Seat Ibiza ST en de Skoda Fabia Combi stonden erop. De Seat is uiterlijk wat mooier maar van binnen verschrikkelijk! Wat een enorme hoeveelheid lelijk plastic.

De keuze is uiteindelijk dus gevallen op de Fabia. Maar ja ik wou niet zo'n standaard auto. Tja... zoeken zoeken... die Greenline is leuk en met alle opties erop maar niet over het leasebedrag heen te krijgen. Maar het is zo standaard. Wacht eens misschien is de Scout wel wat. Het viel niet mee om er een in real life bij een dealer te vinden maar uiteindelijk toch gelukt en ik was direct verkocht.

Hops de Scout aangekleed met een Schuif/Kanteldag, Clima, 17" Kentaur, een trekhaak en zo nog wat dingetjes en bestellen maar! Kwa kleur heb ik voor de kleur Satin Grey gekozen. Het contrast van de grijze bumpers met de grijsblauwe kleur leek mij geweldig.

1 augustus 2011 was het zover. Ophalen bij de dealer! Onder een doek met een doosje Merci stond daar onze nieuwe bolide. Het doek ging eraf en wow wat een gave combinatie is die kleur met het Scout uiterlijk.

De eerste kilometers met de 1.2 TSI 105pk waren een waar genot. Wat is dat motortje enorm fel zeg! En het dakje moest natuurlijk ook direct open. Ook de kids hadden het helemaal naar hun zin en papa moest maar harder en harder :P

Nu na 40000 km rij ik nog steeds met de smile van oor tot oor. En heb ik nog maar 1 minpunt kunnen ontdekken.

Bij regen en een snelheid van tussen de 80 en 120km/u is er nagenoeg geen zicht meer op de buitenspiegels. Dit levert gevaarlijke situaties op. Momenteel ben ik met de dealer in overleg wat daaraan kan worden gedaan aangezien ik laatst bijna een motorrijder onder de auto heb gehad waar dit probleem aan ten grondslag lag.

Kwa wegligging heb ik 2 ervaringen. 1 met 15" velgen met winterbanden en 1 met 17" velgen met zomerbanden.

Het mag geen verrassing zijn dat de 17" wielen wat stugger rijden dan de 15" wielen maar de wegligging wordt er wel stukken beter door. Bij het maken van een noodstop is het echter wel zo dat de 15" verlgen/banden minder onrustig zijn dan de 17" schoenen. Dat zal ook te maken hebben met het vlakke loopvlak van de 17" banden waar de winterbanden op de 15" velgen wat ronder lopen.

Reparaties hebben er op de standaard zaken na nog niet plaats hoeven vinden. Helaas is er nu echter wel een reparatie noodzakelijk nadat ik bij het achteruitrijden een paaltje heb geraakt waardoor er nu een scheurtje in de bumper
zit.

Het verbruik is ten opzichte van de fabrieksopgave ronduit slecht te noemen. Ik haal 7,3l/100km in plaats van de beloofde 5,3l/100km. Dit is gecombineerd snelweg/stad gebruik.

Als ik stinkend m'n best doe en alle hulpmiddelen uitgooi dan haal ik krapaan 5,8l/100km. Kortom de fabrieksopgave is een wassen neus.

Ik hou het hier voor nu even bij. Als ik nog meer verzin dan zal ik dit aanvullen.

Einde Lease termijn

  • 160.000 km

De auto is inmiddels alweer een tijdje niet meer in mijn bezit maar ik moet toch nog even een aantal dingen in de review kwijt.

Al met al ben ik heel tevreden geweest met de Fabia Combi Scout. De auto heeft mij 3x in de steek gelaten na mijn vorige review. Alle keren was daarvan de blokbobine de boosdoener. Naast deze issues heb ik nooit problemen met de auto gehad.

Wat wel een groot probleem is, is schadeherstel aan de Scout bumpers. Je zou verwachten dat ze af fabriek zo leverbaar zouden moeten zijn maar dit is niet het geval. Ze moeten dus gespoten worden. Ik heb in de loop der tijd 3x schade aan de bumper gehad, al dan niet door eigen toedoen. De eerste keer bij Care in Amersfoort laten repareren. Dat resulteerde in een volledig afwijkende kleur en mat was het ook niet echt te noemen. Na een klacht bij de Lease Maatschappij is het nog 2x over gedaan tot ze wel de juiste kleur te pakken had (maar nog steeds niet dezelfde mate van matheid). Volgende schade heb ik bij Schadenet Reijnders in Amersfoort laten repareren. Die hebben de kleur en de mate van matheid spot on hersteld. Net voordat de auto uit de lease zou gaan is deze betrokken geraakt bij een kop staart aanrijding en is de auto hersteld door Care in Amsterdam. Wederom met een resultaat om in tranen uit te barsten. Ik heb er toen geen werk meer van gemaakt i.v.m. de resterende looptijd.

Uiteindelijk hebben wij enorm veel plezier van deze auto gehad op de issues met de bobine na.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.