Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TDI Greenline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 2.527 km |
Wie nog 1 op 20 rijdt is gek
- 2.527 km
Ik heb nooit eerder een auto gehad. Nooit nodig gehad ook, ik kon alles fietsen in de stad, daarbuiten ging alles per OV behoorlijk goed. Treinen zijn geweldig om ontspannen in te reizen, zijn goedkoper dan een auto en belasten het milieu minder. Zoals veel stadsbewoners was ik achttien jaar lang een gelukkige autoloze.
Maar dan zijn er twee kleine kinderen. Alles kan per fiets en ov, maar het is best een gedoe, met een kinderwagen en een dappere maar trage loper. En intussen zijn de zuinigste auto’s niet heel veel milieubelastender meer dan de trein – met twee personen erin zelfs schoner.
Mijn criteria voor een auto waren dus simpel: ruim – in de zin van 4 personen en veel bagage – en superzuinig. Aangezien sportief autorijden wat mij betreft een contradictio in terminis is, was de keuze vervolgens gemakkelijk. Het werd de ruimste zuinige ministation. Nog met belastingvoordeel ook, hoewel nu blijkt dat de overheid ook op dit punt onbetrouwbaar is, net als met alle milieuprogramma’s.
Sportief
Nu zeg ik wel dat sportief autorijden niet bestaat, maar toch heb ik van autorijden een sportieve uitdaging gemaakt – van zuinig rijden dan. En dat lukt goed. Op mijn vaste traject rij ik inmiddels gemiddeld 1 op 27. En met soms een korter ritje erbij en nog andere ritten waarvan ik soms niet goed snap dat die niet zo zuinig gaan, kom ik gemiddeld op 1 op 23. En dat op drie keer tanken, ik vermoed dat er nog winst te behalen valt. Des te meer als ik erachter kom waarom de ritten soms minder zuinig zijn. Kort geleden ontdekte ik dat de auto aanzienlijk zuiniger reed als ik een doos boeken voorin legde, vergeleken met dezelfde doos in de achterbak. Geen idee waarom, maar voortaan gaan gewichtige zaken zo ver mogelijk voorin.
Tweede criterium was ruimte. Tsja, die is echt geweldig. Enige nadeel is dat ik niet meer hoef te kiezen wat ik meeneem en wat niet, want het past allemaal. En dus sleep ik meer mee dan nodig.
Conclusie
Verbruiksmeters zouden wettelijk verplicht moeten worden. Het helpt mij zo enorm om zuiniger te rijden als ik kan zien wat werkt. Het maakt ook dat ik er een sport van kan maken, en daar is mevrouw milieu vast blij mee. En zorgt ervoor dat ik glimlachend om me heen kan kijken en denken dat al die anderen meer verbruiken dan ik. Wie nog 1 op 20 rijdt smijt onnodig met geld en CO2. Zonde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia hb 5-deurs 1.2TSi Airco Cruise Extra getint glas
- 2014
- 94.650 km

Skoda Fabia Combi 1.2 : MEDIA/AIRCO/2E.EIG/ NL AUTO - KM=NAP -
- 2012
- 70.893 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Edition | Org. NL | BOVAG Garantie | 1e Eigenaar | Parkeersensoren Achter | 16'' Velgen | Stoelverwarming | Airco | Cruise Control | DAB Radio |
- 2015
- 65.912 km