Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2011)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst28.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Fabia greenline

  • 3.500 km

Na de eerste 3500 km in onze eerste nieuwe auto "ever" hierbij onze bevindingen. Toen mijn Xantia na 350000km toch wel aan vervanging toe was ging ik op zoek naar een jongere tweedehandse. Belangrijk voor ons waren wat extra ruimte voor sjouwwerk en het kunnen trekken van een heel kleine caravan van 400 kg. Ook van belang was dat we soms familie meenemen op vakantie. Dus een redelijke zit achterin. Op gas rijden was ons goed bevallen en met onze 30000km/jaar best aantrekkelijk. Wat we op de markt tegenkwamen was erg teleurstellend. Kennelijk wil in deze krisistijd iedereen een gebruikte auto of misschien worden er veel naar andere landen gebracht. In iedergeval waren ze te duur of zonder behoorlijke garantie. LPG auto's hebben vaak veel km's op de teller. Op zich ben ik daar niet zo bang van als je ten minste een aantal maanden garantie krijgt. Ik ben denk ik niet ondeskundig dus kijk ik bijvoorbeeld naar het koelwater of er geen olie op drijft. Dat wijst op een kapotte koppakking. Die kwamen we in het aanbod een paar maal tegen bij enkele ex leasewagens. Als je dan naar de garantie vraagt krijg je als antwoord dat je 3 maanden garantie krijgt op de draaiende delen. Op de vraag of daar de koppakking ook onder valt, stelt men dat dat geen draaiend deel is. Na enkele van dit soort ervaringen wordt je toch wel bang om voor stel een 8000 euro een tweedehandsje te kopen. Dus toch maar eens kijken wat er nieuw voor ons geschikt zou kunnen zijn. Al rekenend kom je door de nieuwe regeling voor de energiezuinige auto's tot de conclusie dat je voor het zelfde geld(per jaar) een splinternieuwe kunt rijden. Je moet wel een stapje terug doen in klasse.
Een aantal proefritten verder was de conclusie dat de Fabia combi greenline aan onze eisen zou voldoen. We bestelden in September 2010 en kregen geleverd na 5 maanden. Daarna de Xantia verkocht en op pad met de fabia. De auto voldoet op een groot aantal punten. Ruimte voldoende. Het vermogen van het motortje valt niet tegen. Ik ben niet zo'n jager. Wel moet je op tijd terugschakelen om te passeren. Aan het schakeladvies houd ik me dan ook niet. Het verbruik valt wel tegen. Nu ongeveer 21 km/l. Daarmee komen de brandstof kosten iets hoger uit dan van de Xantia op gas. Maar het is acceptabel ook omdat je minder hoeft te zoeken naar een gastankstation. Vooral buiten Nederland nog wel eens lastig. Wat duidelijk minder is het geluidsniveau. Naar mijn idee niet eens het dieselmotortje maar meer het geluid dat van de weg wordt doorgegeven. Bij langere ritten wordt dat echt storend. Eerst maar eens de bandenspanning verlaagd. Ze bleken op 3 bar te staan. Dat leek mij veel te hoog. Dus heb ik ze verlaagd naar 2,5 Bar. Dat scheelde niet hoorbaar. Wel kreeg ik een alarm dat de spanning te laag was. Toen de spanning maar verhoogd naar 2,6 en de kalibratieknop ingedrukt. Ik ben nu op zoek naar stillere banden en ander methoden om het geluid terug te brengen. Al bijeen een auto om te houden indien dit probleem tenminste wordt opgelost. Hopelijk gooit ook de overheid geen roet in het eten door iets met de wegenbelasting te doen.
Wordt vervolgd bij meer km's

Boud Esser

ervaring na driekwart jaar

  • 28.000 km

We weten al niet beter de Fabia zijn we gewend.
We hebben er een 4000km tocht met een kleine caravan mee gemaakt met 4 personen. Dat ging tot mijn verbazing heel goed. Volgens de boordcomputer reed ik 7 liter/100km gemiddeld.
Het enige punt waaraan ik me nog stoor is het geluid van de weg. Ik denk dat het van de achterbrug komt. Op den duur went het wel een beetje. Kennelijk heb ik nu een gehoordip op de juiste frequenties. We houden de fabia. Het verbruik is nu gemiddeld 1 op 20. Nog een jaartje belastingvrij en dan zien we verder. Kijken wat de overheid dan weer uit de hoge hoed tovert.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.