Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda Fabia Combi GreenlineSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi ScoutSkoda Fabia Combi Scout

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TDI Greenline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst72.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar Skoda Fabia Greenline

  • 72.000 km

Na ruim 1 jaar rijden en ca. 72.000 km rijker op de teller, wordt het volgens mij tijd enige persoonlijke ervaringen met anderen te delen.

De keuze was toen eigenlijk vrij simpel; na de steekwoorden nieuw, zuinig, combi, betrouwbaar en wegenbelastingvrij te hebben ingevuld bleven over de Seat Ibiza en de Skoda Fabia. Dat het de Skoda geworden is lag aan het feit dat deze de ruimste van de 2 is en omdat de dealer mij schijnbaar graag als (nieuwe) klant had.

Zonder ook maar een meter in de auto te hebben gereden (een demo-auto was medio 2010 nog niet voorhanden) toch de handtekening onder het contract gezet. Spijt ?, simpel : neen.

De 1.2 liter diesel presteert boven verwachting; na hem rustig ingereden te hebben doet hij wat prestaties betreft niet onder voor mijn vorige auto (Renault Laguna 1.8 benzine/gas).
Het schakelen gaat misschien een fractie stroever (eigenlijk niet het goede woord), maar absoluut geen klagen (alleen wat lastig in combinatie met de armsteun). Schakelt men echter volgens het advies van de schakelindicator dan voel je dat het motortje er moeite mee heeft; onder de 1500 toeren pakt hij niet lekker op. Gewoon aanwennen om vanaf 2200-2300 toeren te schakelen.
De stuurbekrachtiging is prima en is gelukkig niet te licht (voor mij precies goed).
Remmen doen uitstekend hun werk en de ABS heeft menig dienst bewezen.

Motor- en windgeruis blijven goed binnen de perken en ik ervaar het niet als storend.

Comfort : de Skoda zit ruim in de comfort-verhogende spulletjes; verstelbaar stuur en stoel, verwarmde buitenspiegels en cuise-control om maar een paar te noemen. Zelf heb ik dan o.a. nog electrisch geregelde airco, maxi-dot, mdi, bediening aan het stuurwiel aan het lijstje toegevoegd. Op zich is de Fabia wel geschikt als kilometervreter want een perfecte zit achter het stuur is goed in te stellen. Dat de knie daarbij tegen de middenconsole aan zou kunnen komen gebeurt inderdaad als de stoel wat naar voren staat. In mijn geval had ik er geen last van.
Een ander verhaal zijn in mijn ogen de stoelen en dan vooral de stoelzittingen.
Naast het feit dat ze wat aan de korte en smalle kant zijn, zijn de draadstangen onder de zittingen voelbaar en gaan op langere ritten irriteren; hoewel ik daar verder niemand over heb horen klagen was het wel frappant dat toen ik de auto aan een collega had uitgeleend deze na een rit van een uur terug kwam met de opmerking dat volgens hem de voorstoel was gaan doorzakken. Iets wat met mijn gewicht en postuur eigenlijk niet zou moeten kunnen.
Verder is de auto voor zijn klasse goed ruim en dat geldt ook zeker voor de bagageruimte. Onder de goedwerkende afdekhoes gaat in ieder geval een zee van ruimte schuil (genoeg voor 4 personen en al hun vakantiebagage).
Verder : puike geluidsinstallatie.

Ik heb ook even mogen rijden in de vorige generatie Fabia met een 1.4 tdi en ik moet zeggen dat de 1.2 3-cylinder gewoon prettiger en volwassener rijdt.
Dan een voor velen belangrijk item : het verbruik.
Met een heel normale rijstijl en inacht-neming van alle toegestane snelheden en inschakeling van het start-stop systeem bedraagt het gemiddelde verbruik 1 op 23.5 (op de display staat dan een gemiddelde van 3.9 ltr/100km, dus dat wijkt dan toch wel af). Op zich natuurlijk wel netjes te noemen, maar uiteraard ver verwijderd van de dikke letters in de reclameslogan (1 : 29.4). In de winterperiode met winterbanden zakt het verbruik naar gemiddeld 1 : 21.5.

Topsnelheid : geen idee, nooit uitgeprobeerd, zelfs niet in Duitsland.

Eigenlijk geen slijtage gehad; de banden zaten er al ruim 66.000 km op toen ik ze heb gewisseld naar winterbanden en hadden nog wel wat kilometers dienst kunnen doen.

Minpunten (laten we het verbeterpunten noemen) :
- stoelzittingen
- schakelen i.c.m. armsteun
- geen lamp voor achterpassagiers
- bediening radiovolume op stuurwiel te dicht bij de rand

Problemen zijn er nauwelijks geweest; 2x moest de auto naar de dealer omdat het lampje van de dieselonteking begon te branden. Het bleek dus een niet optimaal sluitende magneetklep van het uitlaatgasretoursysteem te zijn (als ik het goed verwoord heb althans). Alles garantie en ook de prijzen van de beurten waren netjes te noemen. Ofwel : niets verontrustends en de goede service, de goede zorgen van de receptionistes en de koffie van de dealer in Hengelo(O)maakten een boel goed.

Uiteindelijk zo goed, dat ik onlangs maar besloten heb om mijn Skoda Fabia in te ruilen voor ... een Skoda Fabia Greenline Businessline. De dealer houdt schijnbaar wel van tevreden klanten.

O ja, het probleem van de stoelzitting wordt (voor mij) opgelost door het aanbrengen van wat extra vulling; deze relatief goedkope investering zal mogelijk het einde betekenen van zitleed op lange ritten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.