Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TDI Greenline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
Een verstandige keuze. Ook voor u?
- 45.000 km
Mijn collega's kijken mij er niet langer op aan. Sterker nog, wanneer het einde van een leaseperiode in zicht komt, heb ik het vermoeden dat ze in het geheim weddenschappen aan het afsluiten zijn met betrekking tot mijn volgende voiture.
Ik ben dan ook geen autoliefhebber pur sang. Natuurlijk kan ik een mooie auto wel waarderen, maar ik heb er het geld niet voor over. Een auto moet praktisch zijn, voor mijn plezier heb ik immers een motorfiets.
De Selectie
Het moge duidelijk zijn, ik rijd een auto zakelijk. De auto kies ik dan ook op basis van duidelijke randvoorwaarden.
1. De zitpositie moet goed zijn
2. Er moet genoeg ruimte zijn op de achterbank voor 2 kinderen met zitverhogers, en een 16 jarige knul.
3. De bagageruimte dient zo groot mogelijk te zijn (ca. 500l minimum).
4. De netto kosten moeten zo laag mogelijk zijn.
De Fabia Greenline kwam op precies het juiste moment. Ik zat vast. De nieuwe Doblò was fantastisch, maar ook fors duurder. De Dacia was uit mijn leasepakket verdwenen. De Citroën Berlingo was te summier qua uitrusting - en écht underpowered (kleinste diesel). En toen kwam de reclame voorbij. De Skoda Fabia Greenline met 14% bijtelling. De grootste in zijn klasse.
Goed. Ik heb hem wel eens gezien. Mooi? Absoluut niet. Integendeel, ik heb het altijd een bijzonder lelijke auto gevonden. Maar, omdat ware schoonheid van binnen zit, toog ik met de hele familie richting de dealer. Daar veroverden wij een demo model. Als eerste maar een inspectie bagageruimte. Vriendin was onder de indruk. Maar toch die ene opmerking. Het wél een stuk minder dan de Dòblo! Mijn reactie was: "Die extra ruimte heb je eigenlijk alleen maar nodig voor de vakanties. We kopen wel een dakkoffer!". Dat antwoord was voorlopig voldoende voor mijn lieftallige partner. Dat was al een 1-0 voor de kleine Skoda. Luttele minuten later togen wij met de familie voor een proefritje. Weliswaar in een 1.4 benzine, maar het ging mij om de ruimte. De kinderen achterin zaten prima. Wel dient onze lange tiener achter zijn moeder plaats te nemen, maar dat is te overzien. Hoor ik daar een 2-0? Jazeker!
Duidelijk was dat ik met mijn 1.85m mijn rechterbeen ergens kwijt moest, maar dat was een kwestie van wennen. De stoelen waren redelijk comfortabel. Ik zou ze situeren tussen het harde Duits en het zachte Frans. 3-0.
Bij thuiskomst de leasecalculator erop losgelaten. De uitkomst was nog opmerkelijker dan ik had geanticipeerd. Deze auto kost mij netto zo'n 150 euro minder per maand dan mijn vorige auto (Fiat Doblo).
De Uitvoering
Er zijn al talloze reviews geschreven over wat deze kleine Tjech standaard heeft dus daar zal ik u niet verder mee vermoeien.
Zelf heb ik een "Parking Distance Control" bijgenomen, een middenarmsteun en dakdragers.
Het meest opzienbarende is wellicht de kleur. Ik ben van mening dat een kleine auto een leuk kleurtje moet hebben. Maar wat werd ik depressief van die kleurenstalen in de showroom. Totdat ik in de folder de felgroene kleur van de vRS zag. Wow! Dat is nou echt iets voor mij. Bij navraag bleek niemand een staaltje te hebben van deze kleur. Dan maar op de gok.
De Levering
Dat duurde even. Een maandje of vijf. Ik klaag niet, er zijn mensen die er nog langer op moesten wachten.
De Eerste Indruk
Aangezien de 1.2TDI iets geheel nieuws was en ik het niet 'live' kon testen, wist ik niet helemaal wat ik kon verwachten.
Het motortje loopt mooi, met een leuk roffeltje. Klinkt bijna als een halve V6. Zeker rond de 2500 toeren klinkt hij best wel sportief. Oppakken doet hij vanaf 2000 toeren, maar lang niet zo fel als de 1.3 Multijet van Fiat. Beschaafder. Gewoon degelijk. Wegrijden is appeltje-eitje.
Vermogen. Of het Gebrek hieraan
Tegenwoordig, als je de Bladen moet geloven, is alles onder de 150 PK per definitie Auto Onwaardig.
Ik durf de stelling te deponeren dat wanneer je niet genoeg denkt te hebben aan het vermogen en koppel van deze auto, je achter je oren moet krabben en een opfriscursus dient te boeken bij je favoriete rijinstructeur.
Want in de praktijk is dit karretje meer dan snel genoeg.
Maar wat als je richting de Alpen wilt? Dat kan prima. Een vakantie in Oostenrijk heeft geen enkel probleem opgeleverd.
De discussie over 3 cylinders vs 4 cylinders vind ik zeer vermakelijk. Iemand ooit horen zeggen dat een Ducati (2 cylinder) te weinig vermogen heeft?
Comfort.
Het sportonderstel zorgt er voor dat de auto goed op de weg ligt. Bochten zijn te nemen met een flinke snelheid. Soms wat aan de harde kant, maar komende van een Fiat met bladveren is deze auto bijzonder comfortabel afgeveerd.
Minpuntje is helaas wel de bijzonder sterke stuurbekrachtiging. Je kunt deze auto met één vinger sturen en inparkeren. Lekker voor in de stad, maar op de snelweg geeft het je wat weinig gevoel.
Het geluid binnen in de cabine is prima tot redelijk (t/m 120). Je kunt op de snelweg nog prima een gesprek voeren met je passagiers, zonder stemverheffingen aan te wenden.
Stereo met extra speakers
Overal speakers, dat moet goed klinken zou je zeggen. Nu ben ik wel een redelijke audiofiel, dus redelijk kritisch. Nou, het valt niet tegen. HiFi, dat is wat ver gezocht misschien, maar het klinkt voor een auto prima. Achterin is het geluid matig, maar voorin zeker goed aan te horen. Klassieke muziek blijft lastig, maar pop, rock, jazz is prima aan te horen.
Schakelen 2.0
Het schakelen is wennen. Met de lange versnellingen lijkt het bijna alsof je in een oude 'four speed' Amerikaan rijdt. Zoals waarschijnlijk bekend is, geeft de schakelindicator aan wanneer je het beste zou moeten schakelen. Persoonlijk hecht ik er niet veel waarde aan.
Verbruik
Met zomerbanden verbruik ik gemiddeld 4l/100Km (gecombineerd). Dan rijdt ik gewoon rustig. Record is 3.1l/100km (woon/werk geen snelweg). Opmerkelijk: Met winterbanden verbruik de fabia zo'n 0,5l/100km extra.
Technologische gadgets
Van alle technologie is de Start-Stop toch wel het meest spraakmakende. Ik kan alleen maar zeggen dat het werkt zoals verwacht. Probleemloos. Alleen in langdurig fileverkeer zet ik deze functie uit.
Onze tiener vind vooral de "Aux" aansluiting handig, zodat hij ons kan verblijden met 'echte Dubstep' vanaf zijn telefoon. En ik maar denken dat ik redelijk bij de tijd was. Enfin, de standaard installatie scoort hoge ogen.
Interieur
Er is redelijk wat ruimte voorhanden, ik zal hier niet teveel over vertellen. Voorin ruimte genoeg voor halve liter flessen (of thermobekers). Achterin een chronisch gebrek hieraan. Slechts ruimte voor één beker of fles. Zelfs geen vak in de achterportieren. Skoda, dit moet toch echt beter kunnen voor een familieauto!
Maar, zodra je veel moet vervoeren, dan wordt je wat vergevingsgezinder. Je kunt zelfs de zittingen eenvoudig verwijderen (mocht je weer dat beetje ruimte extra nodig hebben). Oftewel, je kunt best wat kwijt in dit karretje, hoewel het geen concurrentie is in vergelijking met slagschepen als mijn vorige Fiat Dòblo.
Problemen?
Ja. Ik had wat last van onjuiste meldingen op het instrumentenpaneel met betrekking tot een defecte lamp. Dat bleek dus niet zo te zijn. Dit gemeld bij de dealer en er was iets vervangen (ecu). Sindsdien geen onjuiste melding meer waargenomen. Vervangen onder garantie.
Ook problemen met trillingen in het stuur bij het remmen. Resulteerde in het vervangen van de remschijf. Ook onder garantie.
Voorlopige conclusie
Ben ik blij met deze auto? Jazeker! Het geld dat deze auto mij bespaart helpt mij deze crisis door. Zou ik hem privé kopen? Waarschijnlijk niet, maar dan zou ik voor de Fabia Combi Fresh gaan die nu wel zéér aantrekkelijk wordt aangeboden.
Mijn collega's hebben de auto ondertussen Het Groene Monster gedoopt. Veel bijval hoef ik niet te verwachten. Het blijft een auto zonder de o-zo-belangrijk-geachte Status. Wat wel opmerkelijk is, ik noem mijn auto altijd 'klein' - en toch vind 'men' dat niet juist. De algemene perceptie is toch wel dat de auto wat groter is dan hij lijkt.
Ik moet zeggen, hoewel ik hem nog steeds niet het predikaat 'mooi' kan geven, lelijk vind ik hem ook niet. Zeker niet in het frisse groen. Ik wordt gewoon vrolijk als ik hem zie en als ik er in rijd. De on-estetische vorm zorgt er wel voor dat je nét die ruimte hebt die je mist in de Ibiza ST of Clio Station. Nou, dan neem ik die kleine ongemakjes wel voor lief.
Een kleine opsomming:
+ Ruimte
+ Verbruik (hoewel fabriekswaarden optimistisch)
+ Stereo
+ 'Bang for Buck'(zakelijk)
+/- Straffe vering
+/- Vormgeving
- Stuurbekrachtiging (te licht)
- Familievoorzieningen achter (te weinig bekerhouders b.v.)
- Status
Het einde is in zicht....
- 135.000 km
De diensttijd van de auto zit er op en er zal afscheid genomen moeten worden van de Groene Pijl. Inmiddels heb ik er 135.000 km op zitten. Probleemloze kilometers. Ik ben er absoluut van overtuigt dat de volgende eigenaar er zeer veel plezier aan zal hebben.
Ik zal hem missen, het frisse kleurtje, de lage maandelijkse kosten, de wendbaarheid, het roffeltje van de drie cilinder, de met het blote oog nauwelijks waarneembare olieverbruik...
Wat ik echter niet zal gaan missen zijn de matige stoelen. De afgelopen paar maanden begin ik in toenemende mate last van mijn onderrug te krijgen. Natuurlijk, ook ik ben mij er pijnlijk van bewust dat ik een dagje ouder wordt - comfort wordt ineens een argument dat zwaarder gaat tillen.
Mijn trouwe metgezel zal binnen een maand of drie worden opgevolgd door zijn grotere broer, de Octavia Combi Greenline.
Hmmm een rateltje in de motor en een brandend lamp
- 142.000 km
Het was mij nog niet eens opgevallen eigenlijk, totdat een passagier mij ervan op de hoogte stelde... dat klepperend geluid als de motor koud is, dat hoort niet wist hij mij te vertellen. Bij de onderhoudsbeurt dit vermeld en wat bleek, een verstuiver moest vervangen worden.
Hij loopt weer als een zonnetje, en met een koude motor loopt hij nu weer een stuk stiller en soepeler.
Verder nog een melding op het dashboard dat er een lamp defect zou zijn. Dit zelf niet geconstateerd. Ook dit vermeld, en bleek toch een lamp einde levensduur te zijn. Niet slecht, ruim 140.000 zonder een koplamp te vervangen. Lang leve de dagrijverlichting!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia 1.2 TSI Fresh | climate control | stoelverwarming | trekhaak afneembaar | parkeersensoren
- 2013
- 114.190 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline | Trekhaak
- 2011
- 275.153 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI Sprint | Airco | Cruise control | Ndl auto | Weinig km | RIJKLAARPRIJS INCL 12 MAANDEN GARANTIE EN BEURT
- 2014
- 127.352 km