Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 17.000 km |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Simply Clever!
- 53.000 km
Exact 3 jaar geleden gingen we op zoek naar een praktische tweede auto met zoveel mogelijk praktische bergruimte. We kwamen vrij snel uit bij de Skoda-dealer. Na een proefrit met deze Fabia Combi demo waren we meteen verliefd. De dealer verkocht de demo aan ons met 17000 kilometer op de teller, de kop eraf dus. We vielen, naaste de volwassen ruimte, ook voor de voor dit segment bijzonder rijke uitrusting. Wij zaten niet echt te wachten op een compleet glazen dak, maar nu het erin zit vinden we het echt wel fijn. We hebben het zonnegordijn bijna altijd dicht, maar toch komt er op een fijne manier gedempt licht binnen. Daarnaast een goede geluidsinstallatie met DAB-tuner met vlot functionerend navigatiesysteem. Helaas lukt het de VW-organisatie maar niet om actueel te worden met navigatiekaarten. De meest recente versie blijkt er dan één te zijn die nog steeds de weg niet laat zien die er toch al 2 jaar ligt. Hopeloos punt.
In mijn zakenauto zit stoelverwarming (ben een vreselijke koukleum) en dat bleek op deze demo warempel ook te zitten. Die wordt razendsnel warm en daar hou ik van. Ook wel lekker slap geinig om de stoelverwarming van de bijrijder op maximaal te zetten in de zomer als je een gast aan boord hebt... Verder een mooi, functioneel interieur met heerlijk zittende stoelen die beiden in hoogte verstelbaar zijn, feilloos werkende climatronic en aan de buitenzijde mooie bijpassende 17 inch lichtmetalen velgen. Maar het mooiste is de ruimte achter de achterbank (die in twee ongelijke delen opgeklapt kan worden, ook prettig). Echt, als je in het B-segment op zoek bent naar ruimte, dan kun je nu stoppen, want wij hebben hem voor je gevonden. Heerlijk! Vier boodschappenkratten op de laadvloer is geen probleem. Als je er dan nog zeker drie bovenop zet, kan nog steeds de rolhoes dicht; hoe groot wil je het hebben?! En met vier volwassenen rijden is ook toereikend doordat de daklijn niet naar beneden loopt.
De versnellingsbak schakelt buitengewoon soepel. Bovendien is 90 pk voor deze auto meer dan genoeg power. Met volle bepakking een berg op is uitstekend te doen. We hebben nu 35000 kilometer met deze auto gereden en het gemiddelde verbruik is 1 op 16, ondanks het vele gebruik op lokale wegen. Boven verwachting voor deze viercilinder en dus een dikke pluim! Behalve olie verversen bij de enige beurt die we tot nu toe hebben laten uitvoeren (schappelijke prijs), hebben we tot nu toe twee keer zelf een halve liter olie moeten bijvullen. Acceptabel, vind ik. Verder is de enige uitgave één lampje geweest. Van de wegenbelasting van € 95,00 per kwartaal wordt je ook niet arm en omdat de auto dus niet echt zwaar is valt het met de verzekering ook mee.
Waarover we iets minder te spreken zijn is het op onregelmatige tijden blijven piepen van de remmen. Inmiddels twee keer naar laten kijken, maar kennelijk is het bij de dealer bij kijken gebleven… Daarnaast hebben we sleutels die je in je zak houdt, maar het nadeel daarvan is, dat de batterijen van de sleutel snel leeg gaan, zeker één keer per jaar per sleutel. Als je daar een waarschuwing over krijgt op je dashboard, dan moet je dezelfde dag de batterij vervangen, want anders sta je buiten je auto en kom je er niet meer in. Nu we dit twee keer hebben meegemaakt, hebben we thuis altijd batterijen op voorraad zodat we direct kunnen vervangen.
Er zijn twee echte minpunten aan de auto. De eerste is de cruise-control. Deze zit aan de richtingaanwijzer achter het stuur. Ik gebruik de cruise-control erg veel, dus ik sla ook vaak af zonder dat ik het zelf wil… Zonder dollen: echt prutsen op dit punt. Ik had graag de stuurwielbediening van de geluidsinstallatie en de spraaksturing ingeleverd voor een VW-cruise-control op het stuur. Helaas zit dit in het DNA van de auto.
Het tweede minpunt is adaptieve remingreep. Als je niet remt terwijl je voorganger wel remt om bijvoorbeeld af te slaan, dan komt de auto met een snerpende piep (voordat de auto zelf volop in de ankers gaat) die maakt, dat je bijna een zwieper aan je stuur geeft en in de vangrail, de heg of de baan van de tegenliggers terechtkomt. Lekker veilig hoor. Bij de beurt gevraagd of de dealer dit wilde uitzetten, maar conform protocol mogen dit soort veiligheidsopties niet worden uitgeschakeld. De klant kan niet altijd koning zijn hè . Bij dezelfde beurt draait de dealer (ongevraagd) meteen even de laatste software-updates en blijkt e.e.a. nóg scherper te zijn afgesteld: bedankt dealer!
De auto stuurt fijn en licht. Ondanks een paar minnetjes (waar uiteindelijk goed mee te leven is) zijn we heel erg blij met de Fabia Combi. Hij voldoet perfect aan onze wens als superpraktische comfortabele boodschappenwagen. Sommige autofanaten kotsen op dit model, maar we waren ook niet op zoek naar een beauty. We bleken al met al op zoek naar... Simply Clever! Er blijft bij deze Skoda bijna niets te wensen over: hier gaan we nog veel langer plezier van hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Fabia 1.0 Sprint | Airco | All-inprijs
- 2016
- 110.939 km

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI JOY Climate/Cruise/Led/NAP
- 2017
- 90.535 km

Skoda Fabia Combi 1.0 TSI Drive 70KW-95PK, Afneembare trekhaak, climatronic, parkeersensoren achter, chrome dakrails, 17" 'Savio' LMV, radio, multifunctioneel lederen stuurwiel, cruise control
- 2018
- 111.917 km