Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style (2018) #2

autoreview

Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style (2018)

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.0 TSI 81kW Greentech Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf16.740 km
KM-stand laatst182.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe auto

  • 16.740 km

Auto aangekocht. 2 jaar oud, lage kilometerstand. Doel 30-50k per jaar te rijden. Onderhoudskosten en ervaringen volgen.

Trekhaak gemonteerd

  • 23.828 km

Besloten een trekhaak te laten monteren, kosten 565 euro. Auto mag toch 1000kg trekken, ondanks 1.0 TSI.

VAG-Techniek fabrieksupdate

  • 24.600 km

Voor 249,- de VAG-techniek fabrieksupdate laten uitvoeren. Standaard heeft de auto 95 pk/70 KW. Software aangepast naar een 110 pk/81 KW uitvoering. Auto rijdt er een stuk beter door, minder geknepen.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 43.737 km

De eerste grote beurt sinds de aanschaf van de auto. Kosten 489 euro. Gekozen om MAD hulpveren te laten monteren, auto veert wat ver in bij belading/aanhanger. Verder geen bijzonderheden.

Tweede onderhoudsbeurt

  • 73.892 km

Alvast APK laten uitvoeren en ook regulier onderhoud, gekozen om de achterremmen te laten schoonmaken. Schijven en blokken voorzijde mochten nog 10.000. Dus kunnen even wachten. Totale kosten 345 euro.

Wel een nieuwe set zomervelgen + zomerbanden gekocht via bandenhandel Someren (16 inch licht metaal met 215/45R16 continental) voor 550 euro.

Remblokken + schijven

  • 83.001 km

Nieuwe set BOSCH remblokken en remschijven gekocht. Onderdelen zelf vervangen. Kosten totaal 129 euro.

2 jaar in bezit

  • 90.102 km

Auto inmiddels 2 jaar in bezit. Nog geen problemen gehad. Wat mij betreft een comfortabele en praktische auto. Kosten zijn laag. Verbruik schommelt tussen de 1 op 18 en 1 op 20. Rijdt hoofdzakelijk snelwegen/N-wegen. Kofferbakruimte is 530 liter, vergelijk dat maar eens met een C/D-segment stationwagen.

3e Onderhoudsbeurt

  • 103.526 km

3e onderhoudsbeurt

Kilometerstand staat inmiddels op 103.526, ook zit er weer een andere winterset gemonteerd ter voorbereiding op wintersport.

Afgelopen zomer een roadtrip van 7000 kilometer gemaakt. Veel gereden, geen problemen gehad met de auto. Ook veel onverhard gereden.

Longlife onderhoudsbeurt + nieuwe Lucht- en interieurfilter. Totale kosten 435,- euro.

Sinds de 90.382 kilomter ben ik ook het verbruik gaan bijhouden via de spritmonitor app. Gemiddeld verbruik over 13.444 km is nu 4,94 liter/100 km.

Nieuwe stand:

Afschrijving (tool autoweek restwaarde = 10.000 euro) = 5.000 euro totaal
Wegenbelasting 34 euro/mnd = 952 euro totaal
Verzekering all risk 64 euro/mnd = 1.792 euro totaal
Onderhoud incl. banden = 2.098 euro totaal

Opgeteld = 9.842 euro excl. brandstof (periode van 28 maanden)

86.760 kilometer gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 20 = 4.338 liter benzine = ca. 8.242 euro brandstof.

Opgeteld 18.084 euro uitgegeven sinds bezit.

Tot nu toe is dat 0,208 euro/km inclusief afschrijving en 0,11 euro/km exclusief afschrijving.

Eerste onverwachte kosten

  • 109.780 km

Helaas toch een keer pech met de Fabia!

Op de snelweg een steentje op de voorruit, precies op de rand van het raam, waardoor er een barst van 10-12 cm ontstond. Dus een nieuwe voorruit ingepland via de verzekeraar.

3 dagen daarna gaan de ruitenwissers ineens spontaan aan, terwijl deze uit staan. Met de regen van de afgelopen dagen was dit niet direct een probleem, totdat ik 2 uur lang moest rijden zonder regen. Uiteindelijk via de intervalstand op de laagste stand en regelmatig sproeien de schade kunnen beperken. Gelukkig moest de voorruit toch al vervangen worden.

Gisteren is dit probleem opgelost bij de dealer. Helaas zuur geld, ruitenwisserschakelaar kost 185 euro en dan diagnose en arbeid nog eens ongeveer dat bedrag.

Het is helaas een gebrek wat je niet kunt negeren. Als de intervalstand het niet meer had gedaan, dan was het een ander verhaal geweest.

Kortom, de auto rijdt nog zoals gewend, verbruik in orde en kosten relatief laag (ondanks deze nieuwste gebreken).

100.000 kilometer gereden

  • 116.550 km

Een kleine update tussendoor. Geen problemen/defecten gehad. Ik heb inmiddels 100.000 kilometer gereden sinds de aanschaf.

Voor de wintersport nog de juiste bandenmaat laten monteren ivm sneeuwkettingen (195/50R16) t.o.v. de zomerbanden die 215/45/16 zijn. Wintersport goed ervaren, geen bijzonderheden. Goede grip en genoeg ruimte in de auto.

Wel heb ik besloten naast de grille, ook de logos mat zwart te maken (zelf, met plastidip, simpel, als het niet meer mooi is, kan het er zo weer vanaf). Daarnaast was het tijd voor de onderstel upgrade (ivm al gepland onderhoud aan onderstel), die een Skoda altijd beter laat rijden. Gekozen voor Cobra Suspension, Nederlands product, het zijn sport veren en geen expliciete verlagingsveren en inclusief uitlijning nadien op standaard schokdempers. Afhankelijk van het rijdcomfort en evt. doorslaan bij drempels kan ik later altijd nog verbeterde dempers monteren.

Verbruik toegevoegd

  • 116.750 km

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1380218.html

3 jaar in bezit

  • 126.460 km

Ik heb de auto inmiddels 3 jaar in bezit. Geen echte defecten/problemen gehad met de auto, op de ruitenwisserschakelaar en een nieuwe voorruit na. Ik heb recent Koni STR.T schokdempers gemonteerd. Hierdoor stuurt de auto strakker en is het comfort flink verbeterd, waarschijnlijk omdat de originele schokdempers versleten waren en de nieuwe iets stugger zijn.

Ik ben met een scheef oog aan het kijken naar een opvolger, maar tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat ik nooit meer zo goedkoop zou kunnen rijden als ik nu doe. Dus als ik nog een paar jaar kan doorrijden, krijg ik er uiteindelijk een betere/mooiere auto voor terug. Want als ik naar mijn wensen/eisen lijstje kijk, moet ik eigenlijk nog even doorsparen en dat betekent direct dat ik nog langer moet doorkarren met deze. Daarmee zou een volgend doel het behalen van 2 ton kunnen zijn.

De spritmonitor app geeft een gemiddeld verbruik aan van 5,30 l/100km over 36.671 kilometer. Met de opmerking dat ik dagelijks 100 kilometer woon-werk rijd, cruise control op 105-110.

Binnenkort staat weer een grote beurt gepland als de kilometerstand rond de 130k komt.

Op naar de 2 ton

  • 139.056 km

139.000 gepasseerd en nu besloten om minimaal door te rijden tot de 2 ton. Ik ben al wel wat aan het rondkijken naar een opvolger, maar iedere keer als ik de rekenmachine erbij pak loont het om nog wat langer door te rijden om daarmee vervolgens meer geld apart te houden om een nog mooiere en betere opvolger te kopen. Uiteindelijk wil ik nu minimaal een 2.0 rijden, het liefst AWD (A4 Allroad, Q3 Quattro of Superb 4x4) ivm wintersport en heel misschien zelfs wel een degelijke 4x4 (Landcruiser, Discovery 4 SDV6) omdat ik vaker op zanderige/modderige gebieden kom waar ik toch goed moet kijken waar ik wel/niet kan komen met deze auto.

Afgelopen oktober hebben we nog groot onderhoud laten uitvoeren inclusief nieuwe remvloeistof en bougies. Daar zijn verder geen reparaties uit voort gekomen, dus qua betrouwbaarheid en kosten scoort de auto erg goed.

De auto rijdt nog steeds prima voor dagelijks woon-werk van 600 km per week.
Het verbruik is met winterbanden iets toegenomen naar 1 op 18. Dit komt misschien ook wel doordat ik met dit slechte weer vaker uitwijk naar binnendoor wegen ipv snelwegen.

Uit het laatste OH bleek wel dat de zomerbanden op waren, dus die set velgen heb ik verkocht. Hopelijk kan ik binnenkort met die opbrengst weer een fris setje met goede banden kopen voor aankomende zomer.

Doel is wel om zo min mogelijk uit te geven (dus geen gekke dingen meer doen qua velgen), maar toch niet te besparen op onderhoud/reparaties. Dus wel OH via de officiële garage, zodat dit hopelijk ten goede komt voor de restwaarde. Daarnaast zit ik nog in dubio of het heel veel uitmaakt of ik hem over de 2 ton heen ga rijden of juist net daarvoor al ga inruilen.

150000 bereikt en nieuwe APK.

  • 150.000 km

Het is weer tijd voor een update. De auto heeft weer een verlengde APK van 2 jaar gehad. Geen bijzonderheden geconstateerd gelukkig. Airco service erbij, totale kosten 149,-

Verder überhaupt weinig bijzonderheden te melden. Alleen weer een keer een dimlicht lampje kapot en een lampje van het achterlicht.

Laatst nog een flinke ster in de voorruit, gelukkig verzekerd en voorruit laten vervangen. Direct ook nieuwe ruitenwissers gekocht.

Verder nog steeds erg tevreden over deze spaarzame, maar toch praktische reisgenoot. Ik zal nog eens wat foto's toevoegen om het praktische aan te tonen.

Voor de zomer een mooie set originele Skoda Fabia 17 inch wielen gekocht (zoals hij ook te zien is op de afbeeldingen van de autoweek Carbase) met 215 40 Bridgestone Potenza erop.

De auto is weer helemaal klaar voor de volgende 20.000 tot de volgende beurt. Ik hoop nog zeker 2 jaar zo door te kunnen rijden en dan zien we bij de 2 ton wel of we nog verder doorrijden of toch gaan voor iets groters/snellers/off-road capabelers.

157.000 en 3e set remmen

  • 157.000 km

Toch steeds meer last van piepende remmen. Zelf alles al eens gecontroleerd, maar niks geks kunnen vinden.

Auto weggebracht voor onderzoek, bleek dat de remklauw losgelopen was.

Nieuwe bevestiging + remschijven en blokken laten monteren. Kosten 439,-

Dan beginnen we aan de 3e set schijven/blokken :)

166.666 en weer onderhoud

  • 166.666 km

Dit keer zelf onderhoud gedaan. Gekozen voor 5w30 ipv 5w20 longlife, denk dat het voor de motor beter is om nu iedere 15k olie te wisselen ipv de voorhene iedere 30k longlife via de dealer.

Onderhoud was prima zelf te doen. Gekozen voor olie, oliefilter en luchtfilter. Kosten ongeveer 150,- aan materiaal, arbeid zelf.

Verder geen noemenswaardige gebreken, we tuffen rustig verder. Verbruik staat op 5,4 l/100 km.

Winterbanden op 16 inch staal zitten er weer op.

Op naar de 180.000 km voor een volgende beurt.

De auto oogt ook mooi, met de originele 17 inch wielen op zomerbanden, in de winter op 16 inch staal en de Koni/Cobra set eronder.

173.000 en koelvloeistof luchtje

  • 173.062 km

Ca. 2 weken geleden zag ik dat het kvs peil wat gezakt was. Dus mooi bijgevuld tot max. Daarna de afgelopen dagen rook ik een lichte kvs geur in de auto, het zijn koude dagen, kachel staat vol aan, misschien dat ik het daardoor beter ruik?

Vreemd, ik kon me niet herinneren dat ik dit eerder heb geroken. Onder de motorkap is ook een duidelijke kvs geur te ruiken.

Na wat speurwerk op het internet wordt er vaker gesproken over een defecte waterpomp bij 1.0 tsi motoren na een leeftijd van 5 jaar.

Ik zit nu op 173k en leeftijd 6 jaar, dit zou dus theoretisch wel eens kunnen zijn. Ik zal het nog even in de gaten houden en alvast wat rondvragen om te kijken of het inderdaad de waterpomp is of misschien alleen de kachel ofzo?

Niks aan de hand

  • 173.651 km

Auto is helemaal nagekeken en blok is kurkdroog. Nergens sporen van een kvs lekkage te vinden. Mogelijk dat het via de kachel een klein beetje ruikt door het koude weer. Peil blijft ook gewoon op max. staan nu de laatste paar weken. Dus we houden het maar even in de gaten.

Afgelopen weekend ook de stand weer opnieuw opgemaakt qua kosten.

Uitgaande van huidige restwaarde van 7.000 euro zou ik in totaal nu 7.750,- hebben afgeschreven over 156.500 gereden kilometers. Daarnaast kosten aan onderhoud bedragen nu 6.610 euro sinds aanschaf. Maakt een bedrag van 0.08 euro per kilometer inclusief wegenbelasting, verzekering en onderhoud. 0.13 euro is dan inclusief afschrijving.

Conclusie: het is een rijdende spaarpot. We rijden nog even door :)

182.000

  • 182.000 km

Afgelopen maand wat noodzakelijk onderhoud laten uitvoeren:
Veerpootlagers vernieuwd(rammelend geluid bij het sturen op lage snelheid/stilstand)
Rem olie ververst
Waterpomp vernieuwd
Stabi-stangetjes vernieuwd

Totaal voor een kleine 900 euro bij een Bosch garage. Scheelt een pak met de dealer, en ik denk inmiddels voor z'n kilometerstand net zo goed.

We rijden lekker door! Deze zomer heb ik hem zo'n 5 jaar en dan zal ik een nieuwe tussenstand op maken.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.