Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.4 68pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Heel wat anders
- 113.000 km
Vergeleken met mijn vorige auto's is de Skoda Fabia een heel ander type auto, aangezien ik altijd in grote auto's gereden heb (S40, V40, Mégane)is dit toch een hele stap terug.
Na slechte ervaringen met de Mégane en omdat deze een toch vrij hoge km-stand had, was ik opzoek naar een meer degelijke auto met minder kilometers op de teller.
Voor een degelijke, moderne en vooral betaalbare auto kom je automatisch bij Skoda uit. Ik vind het een leuk en tijdloos model en het sobere interieur spreekt mij aan, ik houd niet van die schreeuwerige dashboards.
Toen ik voor het eerst in de Skoda reed was het voor mij heel anders, het schakelen was stroever maar wel directer en de kracht onderin vond ik behoorlijk groot voor een 1.4 MPI motortje.
Dat laatste was ook samen met de lage kilometerstand de reden waarom ik voor de Fabia ben gegaan. Dit type motor is nog het oudere (iets wat onzuinigere) type motor dat nog origineel van Skoda is maar wat vooral beter is qua kosten, dat er een distributieketting in ligt. Dit scheelt weer een hoop onderhoudskosten want vervangen van een d-riem is niet goedkoop.
De eerste kilometers
- 113.711 km
Nu de laatste week toch behoorlijk wat kilometers kunnen maken met de Fabia en heb niets anders dan lof voor de auto, zowel de prestaties als het verbruik vind ik netjes.
Op de wat lange afstanden haal ik een verbruik van rond de 6.0l/100km maar dan wel met 9 van de 10 keer de cruise control aan en de airco. De cruise control is trouwens heel makkelijk in gebruik, bij mij staat hij altijd aan en staat hij dus altijd op scherp.
Wat prestaties betreft kan de Fabia best aardig meekomen met het verkeer, zelfs beter voor mijn gevoel dan met de Mégane en de V40. Dit terwijl op papier de Fabia vrij langzaam is.
Tot nu toe heb ik één stom probleempje gehad met de oliepijlstok. Nadat ik het oliepijl gecontroleerd had heb ik de oliepijlstok er net een paar centimeter te kort er ingeduwd, dus het oliedruk-lampje begon te branden. Nadat ik de oliepijlstok er goed in had geduwd kreeg ik de melding niet meer, gelukkig maar!
Qua comfort ben ik alleen maar positief want zowel de vering als de stoelen zijn goed afgestemd, het duurde wel even voordat ik de goede zit gevonden had.
Tot nu toe zeker geen spijt van de aankoop van de auto.
De eerste vakantie: Oostenrijk
- 116.500 km
Nu de vakantie begonnen was moest de Fabia zich echt gaan bewijzen want dit jaar werd het Oostenrijk, Tirol wel te verstaan.
Vlak voor de vakantie maakte ik mij al zorgen aangezien het olielampje begon te knipperen. Zelf heb ik gelezen dat hoogstwaarschijnlijk toch de oliedruksensor kapot is en dat ik mij niet zorgen hoef te maken. Daarnaast blijft de temperatuur van de wagen stabiel en blijft hij genoeg vermogen hebben.
(Op weg naar Oostenrijk)
Op de Duitse Autobahn heeft de auto zich keurig gedragen, al was wel te merken dat de auto toch wat minder vermogen heeft als de rest van Autobahn gebruikers. Eenmaal op snelheid rijdt hij prima maar harder dan 160km/u gaat hij echt niet, wel moet ik daarbij vertellen dat er drie volwassenen in zaten met een volle bagagebak dus dan is die snelheid toch weer vrij flink.
Het huisje wat onze bestemming was ongeveer op 1.000m hoogte en om daar te komen moesten we ongeveer 5 km lang haarspeldbochten en smalle bergweggetjes trotseren. Ook hier heeft de Fabia het prima gedaan, al duurt het optrekken natuurlijk wat langer.
Wel irritant was toch het knipperende olielampje maar op een gegeven moment was ik alweer gewend geraakt aan het gepiep en geknipper van het lampje.
(Tijdens de vakantie)
Nadat wij s'avonds met de auto weer naar het huisje wilde gaan ging opeens de rechterportierraam niet meer dicht. Bleek dus dat het mechanisme kapot was.
De volgende dag gelijk naar een 'service-punt' van Skoda gereden en daar kon de reparatie meteen verricht worden. Echt één groot compliment want aangezien de garage vrij afgelegen was, kregen we een lift naar het stadje wat een paar kilometer verderop lag: Landeck. Dit zou je hier in Nederland niet zo snel verwachten. Ongeveer 3 uur later werden we weer gebeld dat de auto klaar was en ze ons weer kwamen ophalen.
Totale schade: €200,-
Of dit veel is weet ik niet, wel weet ik dat een kapot raammechanisme wel vaker bij auto's van VAG voorkomen.
(Terug in Nederland)
Ondanks de domper van het vervangen van het raammechanisme bleek uiteindelijk een defecte oliedruksensor gelukkig de melding te veroorzaken. Na wat plaatjes op het Skodaforum gezien te hebben ben ik naar de plaatselijke onderdelenzaak gegaan en heb ik daar een oliedruksensor gekocht. Het vervangen was heel simpel en vereist echt geen technische kennis. Alleen de stekker moest los en de sensor kon er zo uitgedraaid worden.
Totale schade: €20,-
Na deze reparatie reed de Skoda weer als nieuw, zonder meldingen.
Lekke radiator
- 117.500 km
Na vele fijne woon-werkkilometers begon op de warmste dag van dit jaar het lampje van de koelvloeistof te branden.
In de eerste instantie dacht ik dat de koelvloeistofpeil gewoon te laag was en dat was ook zo. Nadat ik deze uit nood met water afgevuld had ging het lampje weer uit.
Eenmaal thuis aangekomen zie ik dat het water er weer net zo hard onder uit kwam. Dus ik dacht meteen aan een lekke slang.
Na een klein onderzoek leek het alsof het water rechts bij de radiator uit de slang voor de toevoer kwam dus de kosten zullen niet zo hoog zijn, althans dat dacht ik.
Aangezien ik ook niet zóo technisch ben dat ik de halve auto ga demonteren, bracht ik de Fabia ter reparatie bij Autoservice Kuipers. Zelf heb ik daar goede ervaringen mee aangezien zij niet onnodig dingen verrekenen.
Nadat ik de wagen weggebracht had, werd ik een uur later gebeld met de mededeling dat de radiator lek is. De radiator scheen niet zo lang geleden vervangen te zijn en toen niet goed gemonteerd. Door een losse bout o.i.d. bleek er een gat in gesleten te zijn.
Totale schade: €225,-
Toch weer een flink bedrag maar het moest nou eenmaal, want op lange termijn met water rijden is ook niet zo goed voor de motor.
Probleemloze kilometers
- 123.500 km
Tot nu toe geen enkele problemen ontdekt. Auto start altijd, ongeacht temperatuur. Wel is het ontbreken van een ABS wel een gemis, maar bij rustig rijden is het niet erg te merken.
Eerste mijlpaal
- 130.000 km
De eerste mijlpaal is gemaakt voor mij en tot nu toe niks aan de hand. Wel moet de auto binnenkort voor de APK gekeurd worden en dan geef ik hem gelijk een beurt. Ben benieuwd of hij de APK doorkomt, al heb ik er genoeg vertrouwen in!
Klapband en wiellager
- 140.000 km
Begin dit jaar een klapband gehad door een veel te hoge stoep, gevolg was een net nieuwe band die kapot was maar na een aantal weken begon de wiellager ook herrie te maken. Volgens de garage kan het geen kwaad, maar bij de volgende keuring zal deze toch echt vernieuwd moeten worden. Verder rijdt hij nog als vanouds.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.