Skoda Fabia 1.4 16V Sport (2008)

autoreview

Skoda Fabia 1.4 16V Sport (2008)

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 16V Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst21.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7.100 km

Skoda: Simply clever ???

Is Skoda simply clever of niet? Ik heb de proef op de som genomen en begin April 2008 mijn eerste nieuwe auto opgehaald bij Hegeman in Arnhem.
Heb na lang zoeken deze auto uitgekozen. Een Skoda Fabia 1.4 63 kW hatchback Sport in Black magic.

Uiterlijk en interieur

De Skoda Fabia oogt in het zwart het mooiste, het stoere, degelijke uiterlijk komt hierbij het meest tot zijn recht. De standaard LM wielen maken de auto af. Maar ik heb ze toch een maatje groter genomen. Het oog wil ook wat.
Men zegt dat de auto wat weg heeft van een Mini of een Suzuki Swift, maar als je deze naast elkaar ziet staan is er toch echt wel een groot verschil. Naar mijn mening is de Fabia de beste keus. Ik heb zelf het pakket samengesteld. Het is een Sport + attractive uitvoering met als extra in dit pakket:
radio-cd speler
Parkeersensoren achter
climatronic airco (de standaard airco vind ik lelijk vanwege de drie grote plastic achtige draaiknoppen. Dus koop die Climatronic!!!) .
Extra accessoire zijn zonneschermen die naadloos aansluiten in de ramen van de achterportieren en de achterklepruit. Dat heeft als voordeel dat als je ’s nachts niet zo goed zien kan, je deze er uit kan halen. Bij donkergetint glas kan dit niet. (Simply Clever!)
De Fabia heeft veel opbergmogelijkheden, in de portiervakken ruimte voor echte flessen, zonnebrilhouder, bekerhouders (2 stuks), flexibel vak in de kofferbak, tassen-ophanghaken in de kofferbak en in de middenarmsteun ook nog een vak.

Dan toch wel wat belangrijks: Het rijgedrag

De benaming sport geldt dan wel niet voor de prestaties in vergelijking met kleine GTI’s maar voor de rest toch wel. De auto ligt t.o.v. mijn vorige auto de VW vento een stuk steviger op de weg. Hij stuurt direkter. Heeft te maken met de half elektrische stuurbekrachtiging.
Ondanks dat het een 1.4 is voelt hij sneller aan dan dat je zou verwachten. Heb bewust voor de 1,4 gekozen i.v.m. de belastingklasse waar hij in valt. Plus dat ik niet zoveel kilometers maak. Op de wegen staat de fabia goed zijn mannetje. Hij komt goed mee met het verkeer en blijft koersvast op de weg. Op de provinciale wegen in combinatie met de cruisecontrol is het heel relaxed rijden. De auto geeft je een veilig gevoel.


Comfort

De uitvoering die ik gekozen heb heeft sportstoelen. Dit heb ik niet zonder reden gedaan, de normale stoelen zijn voor mij een beetje te kort. De zitting sluit niet goed aan op mijn benen. Dat doen de sportstoelen wel. Ook het feit dat je meer steun onder in de rug krijgt en door de kuipvorm in een goede positie wordt gezet zorgen ervoor dat je goed zit. Bij Sport denk je meteen aan harde spartaanse zittingen. Dit klopt niet bij de fabia. De stoelen zitten zacht met zoals ik net al noemde goede ondersteuning in de rug en bovenbenen.
Een heel groot pluspunt is de hogere instap in de auto met behoud van genoeg hoofdruimte. Daarbij met mijn 1.98 meter lengte blijft er genoeg ruimte over voor een volwassen iemand om achter mij te zitten. Dat heb ik niet eerder meegemaakt in een auto in deze klasse. Dus weer Simply Clever!
De climatronic volautomatische airco is ook geweldig. Je hoeft niet persé de airco te laten draaien om gebruik te maken van de automatische regeling. Scheelt een hoop brandstof.
De radio en airco zitten lekker hoog, dus goed in het zicht. Het leuke is dat de parkeersensoren worden weergegeven in de radio als je achteruit rijdt, ook wordt het volume van de radio gedempt. Ideaal.


Verbruikscijfers

Ruim 550 km gereden op de eerste tank waarbij ik zowel snelweg stadsverkeer en provinciaal gereden heb. Omgerekend ongeveer 1 op 14,5. Dat valt me niet tegen.
Heb veel op de cruisecontrol gereden.
Verder kan ik er nog weinig over zeggen.

Conclusie

De aankoop van deze auto is voor mij een schot in de roos. De auto rijdt lekker, oogt goed en kwa kosten goedkoper dan menig ander automerk. Degelijke solide auto met veel ruimte, leuke gadgets en sportieve uitstraling.

Dus Skoda: Simply Clever ??? Jazeker!

Update 4-12-08

Inmiddels alweer de 7000 km gepasseerd en de Fabia bevalt nog steeds.
Heb de H7 lampen die standaard door Skoda geleverd worden vervangen door extreme power lampen van Philips. Deze geven veel meer en witter licht. Omdat Xenon helaas niet mogelijk was en is als optie af fabriek en omdat onze fijne regering xenon inbouw voor auto\'s jonger dan 1-1-2007 verboden heeft. Heb ik gekozen voor deze H7 lampen. In combinatie met de projector koplampen is dit de meest dichte benadering in vergelijking met Xenon.
Kan dit ook aan iedereen adviseren.

PROBLEMEN

  • 18.145 km

Update 15-04-10

Klein probleem
De bestuurderstoel knoept als je optrekt, remt of een wat scherpere bocht maakt. Het lijkt vanuit de rails te komen waar de stoel op staat. Als de auto stil staat en je probeert wat heen en weer te bewegen op de stoel hoor je niets.
Dit dus gemeld bij de garage voor het eind van de garantieperiode. Ze hebben ernaar gekeken en het probleem "opgelost".
Helaas is het probleem sinds kort weer terug en bij het verstellen van de rugleuning kan het soms minder worden.

In mei mag de auto weer voor de jaarlijkse beurt op en dan laat ik toch meteen weer even kijken naar dit probleem.

Desnoods vervangen ze het mechanisme maar. Wordt vervolgd...

Update 04-12-08 +/- 7100 km

Problemen zijn er verder eigenlijk niet.
Wat wel af en toe gebeurt is als de auto afgeslagen is, dan is het MFD display waar je ook de RDS radio gegevens in ziet op zwart gegaan. Je moet de radio dan even uit doen en weer aan. Dan is het scherm weer terug. Ben benieuwd of andere Fabia II rijders dit ook hebben.
Tijdens de vorst was de rechterportier vastgevroren aan de rubbers.
Het lijkt erop alsof het regenwater langs de rubbers (die soort van stoffig materiaal zijn)van het portier opkruipt en dan aan de A-stijl vastvriest. Ben ook weer benieuwd of andere Fabia II rijders dit ook hebben.
Ook als het geregend heeft en je trekt een portier open dan valt er water naar binnen. Productiefoutje???
Ik ga hier binnenkort even mee langs bij de dealer. Wellicht hebben ze een oplossing.

2 be continued....


Update 19-05-08 +/- 1200 km

De auto is bijna bij de 1500 km, dan laat ik hem even uit op de Autobahn. Rustig naar toptoerental en dan doorschakelen. Hier in Nederland heeft dat geen zin. Wel natuurlijk eerst een half uur warm rijden voor dat ik boven de 3750 toeren ga.

De schade is gemaakt, de auto ziet er weer als nieuw uit. Kreeg nog als tip mee de eerstkomende 2 weken de auto niet door de wasstraat te halen i.v.m. uitharden van de lak. De auto stond er zelfs netjes gewassen bij toen ik hem haalde. Top!

Ben nog even bij Skoda dealer geweest. Vanwege dat rubber onder de linker a-stijl dat los is geraakt. Waardoor het kwam wisten ze niet, maar iig hebben ze een complete nieuwe a-stijl besteld. Daar zit het rubbertje klaarblijkelijk in vast. Volgende week maandag gaan ze het monteren en ik kan er op wachten. Ik hoop dat het losraken van een onderdeel hier wel bij blijft. Heb tenslotte wel voor degelijkheid gekozen.

To be continued...

Update 16-05-08
+/- 1100 km gereden en schade :-(

Door achteruit naar rechts draaiend weg te parkeren heb ik de linker voorbumper geschaafd tegen een andere auto. Oliedom natuurlijk, was te erg bezig met kijken of er achter niets zat, de parkeersensoren gingen af maar er zat niets achter. Tsja dan vergeet je zomaar de voorzijde. Daar zitten geen sensoren (tip voor Skoda!!)
Dat geluid van die krassen deed mijn nekharen rijzen. Heb nog nooit schade gereden! Heb ik voor het eerst een nieuwe eigen auto en rij ik schade....
Gelukkig wordt gehele de voorbumper binnenkort gespoten en ziet de auto er hopelijk weer tiptop uit. Eigenlijk zijn de krassen niet groot, het beslaat ongeveer 15 bij 15 cm, dus met spotrepair zou het dus ook gespoten kunnen worden. Maar bij een nieuwe auto doe je dat niet.

Er is een rubber tussen het linker zijscherm en aan de onderzijde van de linker A-stijl los gaan zitten. Hiermee ga ik even langs de garage zodra de auto gespoten is. Ben benieuwd wat daar de oorzaak van is. En of dit makkelijk op te lossen is.

Eerste Onderhoudsbeurt en ervaring tot nu toe

  • 11.745 km

De auto is alweer een jaar oud en had een beurt nodig. Er waren geen bijzonderheden. Ik had zelf aangegeven dat de ruitenwissers nogal streepten. De werkplaats receptionist vertelde me dat dat kwam doordat er veel vuiligheid zoals dode vliegen en vettigheid aan het rubber van de wissers blijven kleven. Dit hebben ze schoongemaakt en de wissers doen het weer als vanouds. Wel kreeg ik het advies mee ze te vervangen voor de natte periode weer komt.

Gemiddeld verbruikt de Fabia nu 1 op 14 a 15. Ik vind het een nette waarde. Overigens geen druppel olie verbruikt. Dat betekent dat met het rustig en goed inrijden de motor helemaal ok is.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik voor korte stukjes de auto laat staan. Minimale afstand als ik de auto pak is toch gemiddeld 20 a 30 km. Dat zal ook voor het verbruik schelen.

Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden en te spreken over de Fabia. Met name deze sport uitvoering vanwege de fijne stoelen.

Een jaar verder, auto 2 jaar oud

  • 18.145 km

Inmiddels is de Fabia de 2 jaar gepasseerd. Garantie dus afgelopen. Dit jaar extreem weinig kilometers gereden. (+/- 6250km)
Wat opvalt is dat de accu gewoon goed zijn werk blijft doen, ook al staat de auto 2 weken stil.

Verdere ervaring.
Met het verbruik van benzine valt me het enorm op dat de auto op de euro 95 van de shell gewoon 50 tot 75 km meer rijdt op een volle tank dan met een willekeurig ander merk benzine. Ook al is de shell benzine dan wat duurder, met de extra actiradius haal je dat er dubbel en dwars uit.

De 20.000 km gepasseerd

  • 20.222 km

Inmiddels de 20.000 km gepasseerd, dus tiener af.
De Fabia bevalt mij nog steeds goed. Bij de laatste onderhoudsbeurt geen problemen gehad. Wat wel opvalt is dat de vloermatten slecht beginnen te worden. Ik vraag mij af of meerdere mensen met een fabia dit ervaren.

Het verbruik ligt gemiddeld op 1 op 14 a 1 op 16. Moet er wel bijzeggen dat het voornamelijk lange ritten zijn. Korte ritjes komen eigenlijk niet voor.

Verder ben ik bezig met kijken naar een nieuwe auto i.v.m. gezinsuitbreiding. Denk dat het een nieuwe Fabia Combi wordt...

2 be continued.

Helaas voor onze huidige auto... We gaan afscheid

  • 21.500 km

Afgelopen maanden flink nagedacht om de auto in te ruilen voor een combi versie.
Dit gedaan maar niet de greenline gekozen!
We hebben voor de 1.2 TSI versie gekozen in de dynamic uitvoering. Met de sportstoelen uiteraard. Zonder gereden te hebben met een 1.2 TSI 63 kW toch gekocht. Ben benieuwd!

We hebben nog gereden met de greenline, maar de standaard stoelen zitten gewoon niet lekker in vergelijking met de sportstoelen.

De nieuwe auto zal zo rond de 2e helft oktober komen. Ook deze ga ik natuurlijk weer bijhouden in de myreview.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.