Skoda Fabia 1.2 12V Ambiente (2008)

autoreview

Skoda Fabia 1.2 12V Ambiente (2008)

Signalement

UitvoeringFabia 1.2 12V Ambiente
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst34.800 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 2.750 km

Dit is alweer mijn derde Fabia, al is deze van de tweede generatie. Hiervoor had ik een Fabia Elegance 1.4 16V 101 pk (tweede hands gekocht) en daarna een nieuwe FabiaCombi Equipe + 1.4 16V 101pk nu dus een Fabia II 1.2 12V Ambiente hatchback.

Helaas was het nergens mogelijk om een proefrit te maken in een 1.2 12v 70pk, dus die heb ik echt op de gok gekocht. Wel was ik door alle verhalen op het Skodaforum erg enthousiast geworden over dit motortje. Nadat ik bij Van Loon in Gouda de fabia besteld had moest ik ongeveer 7 weken om eindelijk zelf te mogen ervaren hoe het is om in een 1.2 1v driecilinder te mogen rijden. De reden om mijn FI in te ruilen had alles te maken met het verbruik. Als je de 1.4 16v maar diep genoeg intrapt dan gaat íe als de brandweer maar dat merk je weer heel erg in je verbruik. En juist als je veel in de stad rijdt merk je heel duidelijk dat je onderin totaal geen trekkracht heb. Je moet \'m echt op toeren houden. Plus het feit dat íe Ron 98 drinkt was voor mij de reden om te gaan kijken naar een zuiniger alternatief. Verder beviel de FI uitstekend, het was door de Equipe + uitvoering een erg complete auto. Weinig problemen mee gehad en ook een hele mooie inruilprijs voor gekregen. Vandaar ook dat ik een gloednieuwe Fabia II gekocht heb.

En na lang wachten brak de dag van ophalen aan. De auto stond netjes gepoetst bij de dealer en na een bakkie koffie en uitleg kon ik uiteindelijk gaan rijden met de Fabia. En dat viel totaal niet tegen, de FII is was zachter geveerd dan de FI maar dat zal ook mee te maken hebben dat ik nu op 14 inch ipv 15inch rij. Maar het grootste verschil is toch wel het motortje. Wat rijdt dat echt fantastisch. Waar ik gewend was bij de 1.4 terug te moeten schakelen hoef ik nu maar het gas in te drukken en daar gaat íe. Ondanks de specificatie heb ik juist het idee dat ik onderin veel meer koppel dan bij de 1.4. Het motortje loopt echt heel soepel, er zit een heel lief grommetje in. Zo van baasje gaan we weer rijden in heb er zin in.

Ik heb er nu zowel mee in de stad als mee op de snelweg gereden en heb echt totaal niet het idee dat ik vermogen tekort om, ondanks dat ik nu 30pk minder heb. Ook op de snelweg kan je goed meekomen en is het een genot om naar de verbruiksmeter te kijken. Goed het is geen stoplicht racertje en je haalt geen 200km p/u maar in deze dure tijden ben ik erg tevreden. Ik betaal nu minder wegenbelsting en ben bij de pomp minder kwijt. De auto rijdt heerlijk dus ik ben een tevreden mens. Ik kan echt iedereen aan raden om naast een proefrit in de 1.4 86pk een proefrit te gaan maken in de 1.2 12v. En de uitvoering is ook erg compleet, ik heb een Ambiente met Attractive pakket en heb echt alles wat ik kan wensen. Dus een zeer complete auto met een heerlijke motor voor een goede prijs.

Update:
Zo de eerste 2.500 km zitten er op. En ik ben meer dan tevreden over De driecilinder bevalt mij uitstekend. Ik heb echt niet het idee dat ik ondergemotoriseerd rondrij. Wat mij wel heel erg bevalt en ook opvalt is dat ik veel meer koppel onderin heb dan bij mijn vorige motor. En dat is wel grappig want volgens de specs zou de 1.4 16V 101pk meer koppel hebben dan de 1.2 12V. Met de 1.2 kan ik veel vaker optrekken in z\'n twee waar ik bij de 1.4 altijd zat te hannesen tussen of terug naar 1 maar dan maak je heel veel toeren of in z\'n twee blijven maar dan ben je al je trekkracht kwijt. En nu bij dezelfde routes en kruispunten kan ik lekker in z\'n twee blijven rijden en trekt íe heerlijk op. Dit is ook veel meer een motor die bij mij past. Ik zou het liefst diesel willen rijden vanwege het riante koppel maar het is te duur voor mij. En deze 1.2 is een prima alternatief. Mijn verbruik ligt zo rond de 1:14 tot 1:15 en dat is voornamelijk stadsverkeer en daar ben ik erg tevreden over. En nu ik ook geen Ron98 hoef te tanken ben ik een stuk minder duur uit. Verder bevalt de FII mij uitstekend, de FII is m.i. wat zachter geveerd dan de FI en dat rijdt net wat comfortabeler. De stoelen zitten perfect en afwerking is dik in orde. Het enige nadeel is dat je bij deze de verkeerslichten wat minder makkelijk kan zien. Je moet af en toe schuin achter je stuur gaan liggen om de verkeerslichten voor je te zien en dat had ik met de FI niet. En ik mis een vuilnisbakje, in de FI zat die voor je schakelpook maar daar zitten nu twee bekerhouders. Wat wel weer een plus is. Dus elk voordeel heb een nadeel.

Kortom: Ik ben erg tevreden met mijn rode knorretje. En dikke negen

PROBLEMEN

  • 2.750 km

Geen!

  • 6.500 km

Eigenlijk niks bijzonders te melden. De Fabia bevalt nog steeds uitstekend, ben erg onder de indruk van het driecylinder motortje. Ik kan die echt aanraden ipv 1.4. Er zitten nu winterbanden Bridgestone Blizzak LM-20 165/70 R14 81T onder gekocht via internet (www.autobandenmarkt.nl). Echt een aanrader en sneller en goedkoper dan naar de bandenman te gaan.

De eerste 10.000 zitten erop.

  • 11.000 km

Tsja, weinig nieuws te melden. De eerste 10.000 km zijn perfect verlopen. Ben nog steeds meer dan tevreden over mijn 1.2. Het enige waar ik voor naar de dealer moest bleek een echte Fabia II kwaal te zijn. De ophanging van de hoedenplank bleek aan beide kanten afgebroken te zijn. Die zijn wel heel knullig geconstrueerd dus die werden netjes vervangen onder garantie. Ben alleen bang dat die nog wel een keer stuk gaan. En de liters op honderd is omgezet naar kilometers per liter. Verder geen problemen, geen rammels. Stoelen zitten erg goed. Auto rijdt erg lekker. Kortom erg tevreden. Kan in deze dure tijden zeker een 1.2 aanraden ipv de 1.4.

Het eerste jaar is alweer voorbij

  • 15.000 km

En nog steeds heel erg tevreden over mijn Fabia. Ben nog steeds erg in m'n sas met het 1.2 driecylinder motor. Ook in de belgische ardennen deed íe het uitstekend en dat met drie mensen, grote hond, bagage en airco aan. Af en toe op de echt steile hellingen voelde je wel duidelijk dat íe er aan moest trekken en liep de topsnelheid wel een stukje terug maar gevaarlijk werd het nooit. De Fabia kon redelijk goed meekomen met de rest van het verkeer.

Ik snap echt niet dat de dealers niet meer reklame maken voor de 1.2HTP 70pk want het is echt een heel fantastische motortje. Jammer ook dat je geen Elegance of Sportuitvoering kan krijgen met een 1.2 HTP terwijl dit bv in Duitsland wel kan. Als je veel in de stad rijdt is een HTP echt een aanrader.

Mijn verbruik ligt zo rond de 1:14 en 1:15 afhankelijk van stadsverkeer en snelweg en gebruik van airco.

Oeps..................

  • 31.000 km

Zit alweer op de 31.000 km en een jaar verder. Maar dat komt doordat er eigenlijk heel weinig te vermelden is. Het 1.2tje knort nog heerlijk rond. Zit nu zo rond de 1:15-1:16 tot mijn grote tevredenheid. Ik moet nu wat verder naar mijn werk rijden en rij nu over 80km weg en een stukje snelheid en dat had gelijk positieve gevolgen voor de zuinigheid. Met 30.000 zijn beurtje gehad ook al geen bijzonderheden. Mijn dance radio wilde soms mijn cd's niet meer afspelen, daar is een software update uitgevoerd en sinds die tijd gaat het goed. Ik ben nog steeds erg tevreden over de 3 cylinder ga 'm zeker nog niet inruilen. Mijn volgende Fabia wordt toch weer een 1.2 3 cylinder.

Ingeruild

  • 34.800 km

Ja, ik heb mijn rode Fabia 1.2 Ambiente ingeruild op een 1.2 Roomster Ambiente. Ik heb al heel lang helemaal weg van een Roomster, juist vanwege zijn controversiële uiterlijk. En uitgebreide interieur, met zijn flexibele stoelen. Maar de meeste Roomsters die worden aangeboden bij de Skoda dealers zijn vaak Style, Go enz en die zijn lang niet zo compleet als een Ambiente. En ook zie je ze niet vaak met een 1.2 70pk motor. Maar toen zag ik deze Roomster toevallig staan bij Verdaat in Eindhoven. Met 1.2 want die motor wil ik blijven rijden. En in Ambiente uitvoering, dus met alles er op en aan. Dus zo gezegt zo gedaan en de Fabia er op ingeruild. Voor de Roomster maak ik weer een nieuwe review aan.

Maar de 1.2 HTP Fabia is mij waanzinnig goed bevallen. Het blijft een dijk van een driecylinder met heerlijk veel trekkracht onderin. Goed het is natuurlijk geen streppen trekker maar als je daar mee kan leven dan heb je aan de 1.2 HTP 70pk een heel fijn motortje. Gemiddeld reed ik 1:15.5 tot 1:16.5 Verder is de Fabia zelf ook zeer goed bevallen. Geen noemenswaardige mankementen of kosten. Al met al zeer tevreden over de Fabia.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.