Skoda Fabia 1.4 TDI 77kW Style (2015)

autoreview

Skoda Fabia 1.4 TDI 77kW Style (2015)

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 TDI 77kW Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst218.750 km
Lezerswaardering: 39%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snelle beslisser

  • 161.000 km

Dit wagentje kwam op mijn pad via internet en heb ik gekocht bij een VW outlet in Boxtel.
Excuus...Mijn vrouw wilde graag een in hoogte verstelbare bijrijders stoel. Euh, nou, kom daar maar eens mee bij de tweedehands B-klassers.
Maar goed: ik heb dr een gevonden.
Ik rij privé de laatste jaren meestal dieseltjes na een leasecontract tot een stukje over de 2 ton.
Station was niet meer zo hard nodig, een hatch kan ook wel. Ik moet er nog wel een afneembare trekhaak onder laten maken. Dat komt nog.
Rij nu pas een weekje, maar bevalt me erg goed en het meubilair is zowiezo wel een slagje beter dan in de Clio maar dit is ook een wat duurdere versie.
Ben wel weer een cylinder kwijt tov de Clio, maar de motor is de vernieuwde versie van de 1,4 tdi, die is best vlot. 90pk en 230NM.
Tot mijn verbazing is deze wagen zachter geveerd dan mijn vorige.
Nou veel kan ik er nog niet over vertellen, ben nu positief verrast en hopelijk blijft dat zo...

Garantie reparatie.

  • 163.400 km

Er moest een raam rubber van de bestuurdersdeur worden vervangen, daar was een hoekje uit gescheurd.
Dat moest dan ook gelijk helemaal, dus wagen terug naar garage en een huur "Uppie" mee voor heen-en weer. Het is in elk geval netjes in orde gekomen.
Voor de rest al weer aardig wat ritjes er in gezeten, en valt me wel op dat de 1,4tdi nieuwe stijl best snel en stil is. Ik rij er echt met plezier in. Meestal alleen voor woon/werk en in de weekends samen met mijn vrouw.
Moeiteloos ga ik gelijk veel te hard, het windgeruis van de hiervoor gereden Clio ontbreekt, dus moet op de bekende fotoplekken wel goed uit m'n doppen kijken of de Flitsmeister raadplegen voordat ik ga.
Vering is in beginsel soepel, totdat je hard gaat, dan is het weer stevig.
Ik krijg de trekhaak eind mei, ik ben wel benieuwd hoe ie het gaat doen met een caravan (max 1.100kg) of een aanhanger.

Rijdt lekker door/remtrommels

  • 167.600 km

Ik heb de "onhebbelijkheid" om altijd de remtrommels achter te checken bij een Fabia om te kijken hoe dat er van binnen uit ziet; want die kan je in tegenstelling tot bij veel andere merken makkelijk open maken. Bij de vorige auto, een Clio, moet je altijd met je hele gewicht op een achterwiel moer hangen en dan komt het hele lager eruit, dus daar had ik toen geen zin in. Bij VW dingen is dat makkelijker lol.

Ik heb de Fabia gekocht met 160.000 km op de teller, maar in 4 jaar maakt echt geen enkele garage remtrommels nog zelf open. DAT kan je dus ook gelijk zien. Stof, zwart, dunne voeringen, uitgesleten trommels die je er nog amper afkrijgt zonder eerst de schoenen terug te stellen.
Het spul was in mijn ogen genoeg versleten dus ik heb trommels (zelf) en remvoeringen (laten doen) vervangen. Weg met die zooi.
Dat is eigenlijk het enige, en door het zo te doen is het niet duur.

Voor de rest vind ik het nog steeds een fijne auto, rij er met veel plezier in en de km's gaan hard. Ik heb ook de oude 1,4 tdi gehad, die met die oliepomp en balans as unit met die ketting die wel eens breekt, en die maakte nogal veel lawaai. Vergeleken daarmee is deze 1,4 tdi een zegen.
Voor degene die mijn paar wagens geleden witte 92-JDT-2 heeft gekocht;
ik zie op RDW dat ie nog leeft; die ketting heb ik samen met de distributie laten vervangen. 05-06-2014 km stand 192469 Distributiewissel/oliepomp~balansas ketting.

De nieuwe 1,4 tdi lijkt me ook erg zuinig, vooral nadat ik eens op het "geniale idee" kwam om de bandenspanning goed te zetten...

Er zit in vergelijk met de gps op mijn dash cam wel een aardige teller afwijking in. Bij 84 op de klok is het gps 80 km/u, bij 105 op de klok gps 100 en bij 136 op de klok doet gps 130. Dus 190 op de klok zal ie wel halen, niet geprobeerd, maar dan is het in het echt ws iets boven de 183.
Dat is makkelijk op te lossen, kan bij de meeste Fabia's. Bij nieuwe banden gewoon een hoogtemaatje méér.

Ok dat was het weer even, ik hou jullie wel op de hoogte...

Distributie/waterpomp

  • 185.000 km

Bij 183.541 km distributie riem en waterpomp maar eens laten vervangen. Hoeft eigenlijk pas bij 210.000 km maar ik hou wel een beetje van zekerheid.
In Nieuwegein zit een 100% blauwe diesel pomp, daarmee gaat ie wel mooier lopen. En hij is nog niet in de soep gelopen.
Dus zo af en toe ga ik daar langs.
Voor de rest komt deze Fabia betrouwbaar over voor mijn dagelijkse gebruik.
Ik denk wel dat ik de volgende winter niet ga halen op deze accu. Als ik per ongeluk 's nachts de dashcam niet uit de 12V plus haal krijg ik 's morgens een melding van zwakke batterij.
De km teller wijkt door mijn winterbanden inderdaad nog maar 2 km af, omdat de winterbanden nog steeds een hoogtemaatje meer hebben.

Hij gaat goed door

  • 196.700 km

Nog niet zo lang geleden onder de Skoda 4 seizoenen banden laten monteren en verder eigenlijk...
Niks geks te melden. Moet over 2000 km weer een olie wissel ik heb hem op 15ooo km staan en niet op variabale interval.
Hij gaat gewoon goed voor mijn woon-werk van minimaal 80km per dag. Niet duur met de brandstof.
Zo af en toe doe ik wel nog steeds in Nieuwegein "de blauwe" diesel er in. Want ik denk toch (met 2 soorten EGR's, een hogedruk en een lagedruk) dat er anders eerder vervuiling zou ontstaan.
Zo af en toe speur ik het internet af om misschien nog een zelfde volgende te kopen in Combi uitvoering waar nog een 1,4 tdi in zit maar erg veel haast heb ik niet. Deze is prima.

Spreadsheet verdict

  • 218.500 km

Wagen ingeruild voor een Nissan Pulsar op 24 sept 2021
Per maand gekost, 29 maanden in bezit gehad...
Per maand
Onderhoud en rep: € 140,55
Verz all risk: € 60,00
HSB: € 91,00
Brandstof diesel: € 129,00
Afschrijving: € 125,73
Totaal: € 546,28

Was goedkoop. Gaat met de Pulsar vast niet lukken...

Goh jammer: geëxporteerd

  • 218.750 km

13 okt heeft de Fabia het land verlaten zag ik op de RDW-site. Jammer, was een leuke geweest nog voor NL maar ja. Zo gaat het, diesels eruit....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.