Skoda Enyaq iV 85 210kW Sportline (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 85 210kW Sportline |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand laatst | 5 km |
Skoda Enyaq 85 sportline
- 5 km
Na 4 jaar lang een Peugeot E-2008 te hebben gereden, werd het tijd voor een andere auto.
Contract loopt eigenlijk door tot eind 2025, maar door een goede relatie met de leasemaatschapij, kon hij wel een jaar eerder worden ingeruild voor een andere auto.
Waarom 4 jaar geleden gekozen voor de E-2008? Destijds echt voor de looks gegaan, en daarnaast heel erg voordelig geprijsd +
nog kunnen profiteren van de 8% bijtelling die dat jaar nog van kracht was. 4 jaar lang voor een zeer laag tarief kunnen rijden,
en dit ook met veel plezier gedaan. De E-2008 GT is een fijne auto, met een dramatische actieradius. Hierdoor ook heel lang
getwijfeld, of ik weer voor een elektrische auto zou gaan. Vanuit het bedrijf is de keuze gemaakt om alleen nog hybride of
elektrisch te rijden, en mijn voorkeur ging uit naar hybride na de slechte evaringen met de range van de Peugeot. Daarnaast
is het bijtellingsvoordeel natuurlijk ook bijna verdampt.
Wensen / ''Eisen'' nieuwe auto:
- Genoeg ruimte, liefst voor 3 kinderen (0, 5 en 6 jaar)
- Sportuitvoering met zwarte hemelbekleding
- Hybride of minimaal 400km actieradius in de praktijk
- Elektrische achterklep (miste ik nu op 1 of andere manier)
Auto's waar ik naar heb gekeken:
- Hyundai santa fe
- Peugeot E-5008
- Mercedes EQB
- Audi Q4
- Volvo EX40 of EC40
- Skoda Enyaq
Begin dit jaar zag ik de Hyundai santa fe voorbij komen. Enorm slagschip, en ik vindt hem erg mooi. Eigenlijk altijd gedacht
dat ik deze auto zou gaan rijden. Toen de prijzen bekend werden, en ik hem online kon samenstellen, kwam ik er achter dat deze
wel binnen het leasebudget paste, maar ik de bijtelling te gortig vond worden.. Ik zou al van 8% naar 22% gaan, en dan ook nog
is van 44K cat. waarde, naar een kleine 70k.. Dit ging ik er thuis niet doorheen krijgen, en vindt het zelf ook wat te gortig
eigenlijk.
De peugeot E-5008? Eigenlijk geen optie. Goed bevallen, maar wil toch ook wel een keer wat anders.
De Mercedes EQB. Hier echt heel lang over getwijfeld. Goed geprijsd, ruim, mooi interieur, maar qua uiterlijk toch niet helemaal
mijn ding.
Audi Q4, beetje zelfde verhaal. Audi daarintegen nog wel erg kaal voor het bedrag waar ik aan zat te denken.
Volvo EX40 / EC40 de meest serieuze optie na een lange tijd. Ik ben afgelopen jaar met de XC40 van een collega op vakantie geweest.
Heel erg goed bevallen. Ruimte zat voor 2 kinderen, zitpositie lekker hoog, vooral tenopzichte van de E-2008, en super degelijk.
Auto samengesteld als Black edition, en was er eigenlijk voor mijzelf al wel uit. Toch ook nog wel redelijk prijzig met zijn 65K
al met al.
Toen kwam het nieuws dat er heel onverwachts nog een kindje onderweg is, en dan vindt ik de Volvo eigenlijk weer net iets te klein.
Via de contactpersoon leasemaatschappij (VW group) de tip gekregen om toch eens bij de Skoda enyaq te kijken.
De Skoda enyaq 85 stond daar, en was misschien wel een optie. Heb de Skoda enyaq eigenlijk altijd een mooie auto gevonden,
maar nooit als optie gezien. Waarom? Ik weet het eigenlijk niet. Review's gaan lezen, en ervaringen van andere Skoda rijders,
en werd steeds enthousiaster. Vind de coupé versie erg mooi, maar praktisch gezien is de normale enyaq meer iets voor mij.
Op een ochtend langs de Century dealer in Groningen geweest, en daar een proefrit gemaakt in een Enyaq. Fijne auto, lekker pittig,
genoeg ruimte, ook voor 2 kinderen en een babystoel en daarnaast in de 85 versie, genoeg actieradius. Als ik het allemaal een beetje lees
zou je toch op minimaal 400KM moeten komen, want voor mij toch bijna wel een vereiste was. Gaan zitten met de verkoopmedewerker, en een kwartiertje
later was het eigenlijk wel in kannen en kruiken. De dealer had 3 enyaq sportlines in productie in de fabriek. Een witte, grijze
en zwarte. Dus hoefde alleen nog de kleur te kiezen, en dat werd zwart. 55K al met al. Geen keuze op de opties, maar het volgende zit er op:
- Panoramisch glazen schuif en kantel dak
- Elektrisch inklapbare trekhaak
- Black Magic Metallic lak
Voor de rest is de sportline al rijk uitgerust naar mijn idee.
- 20 inch velgen (persoonlijk vindt ik deze mooier dan de 21 inch)
- Sportstoelen verwarmd
- Verwarmd stuurwiel
- Elektrisch verstelbare bestuurders stoel
Mis ik dan nog iets? Ja, ik vind het jammer dat het Canton audiosysteem er niet in zit. Geen idee of het een groot verschil is, maar toch.
Tot zover het verhaal vooraf.
Auto op woensdag 11-12-2024 in ontvangst mogen nemen. Niet heel spectaculair, auto stond klaar, ingestapt en weggereden.
Maar, wat een geweldige auto! Prachtige uitstraling vindt ik zelf. Helemaal met de zwarte kleur en de zwarte letters. Interieur gewoon heel netjes, geen gekke toeters en bellen. Mooi groot scherm, fijne stoelen, goed geluid (ook zonder de Canton geluidsinstallatie) en ook nog is lekker snel.
Ik ga er een paar weken in rijden, en kom terug met mijn ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 80 / Pano / Navigatie / Leder / Camera / Parkeer sensoren V+A / Carplay / Zwenkbare trekhaak
- 2021
- 92.021 km

Skoda Enyaq Coupé iV 60 | Panoramadak | Apple CarPlay | 19" | Camera | Parkeerhulp | Getint Glas |
- 2023
- 22.293 km

Skoda Enyaq 85 Selection 286pk Automaat Adaptive cruise control, Navigatie, Achteruitrijcamera, App connect, Parkeersensoren, LED koplampen, Airco, DAB, Radio, Keyless start
- 2024
- 18.678 km