Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 85 210kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10.109 km |
De eerste 4 maanden (10,000km,)
- 10.109 km
Introductie
Na 6 jaar trouwe dienst moest mijn Skoda Octavia Combi eind januari 2025 met pensioen. In november 2024 heb ik contact gehad met mijn werkgever (ik rijd een auto van de zaak) over de opvolger. Het autobeleid was dat iedereen elektrisch moest gaan rijden, tenzij het echt niet anders kon. Ik ben vanaf het begin (toen de Priussen en Tesla’s op de Nederlandse wegen verschenen) een fel tegenstander geweest van elektrisch rijden. Ik vond de auto’s niet mooi en elektrisch rijden is geen “echt” autorijden, omdat je de emotie van een verbrandingsmotor mist. Bovendien leek het me een hoop gedoe om zo vaak te moeten laden, vooral in de vakanties.
Het autobeleid was echter duidelijk en ik moest eraan geloven. We hebben het budget en de opties (o.a. Ford Explorer, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4) besproken. De Ford en VW vond ik niet mooi, dus bleef de Enyaq over. Daar komt bij dat ik al 3 Skoda’s heb gehad (Superb, Octavia combi diesel en Octavia combi benzine met DSG). We hebben een proefrit met de Enyaq gemaakt en ik moet eerlijk zeggen, dat ik daarover erg tevreden was. Vooral het lineaire vermogen (de testauto had 204 pk.), de uitrusting en binnenruimte vond ik erg positief. De bagageruimte van de Enyaq is iets korter dan die van de Octavia combi, maar nog steeds erg groot.
Ik heb gekeken of de Renault Scénic of Peugeot 5008 nog een optie zouden kunnen zijn, maar die vielen al snel af. Ook heb ik diverse vergelijkingstests en reviews bekeken. Na het bekijken van diverse You Tube-video’s van Speicher Elektrisiert, was het voor mij duidelijk: het moest de Enyaq 85 worden. In de Business Edition-uitvoering. De plaatselijke Skoda-dealer gaf het advies om te kijken naar een voorraadauto. Deze waren goedkoper dan een nieuwe (ze worden aan het einde van het jaar afgeprijsd en er komt een prijsverhoging op de nieuw te leveren auto’s) en de levertijd op een nieuwe Enyaq zou ca. 3 maanden zijn. Hij zou dan dus niet meer vóór eind januari worden geleverd.
De meeste Enyaqs die op voorraad stonden waren in de Sportline-uitvoering of zwart. Beide hadden niet mijn voorkeur. Er was er 1 op voorraad in de Business Edition-uitvoering in de kleur Briljant Silver. Die is het geworden.
Mijn werkgever heeft een wandlader bij mij thuis laten plaatsen, zodat ik met 10 kW kan laden. We heb deze gelegenheid aangegrepen om de meterkast door de netbeheerder te laten verzwaren van 1x35A naar 3x25A. Ook hebben we de meterkast laten aanpassen, zodat deze weer voldoet aan de eisen van deze tijd. Ook heb ik een load balancer laten plaatsen. Die zorgt ervoor dat het vermogen evenredig over de groepen wordt verdeeld, zodat een groep niet te veel wordt belast en “eruit vliegt”.
Van mijn werkgever heb ik een laadtag (E-Flux) gekregen die ik thuis en bij de meeste laadpalen in Nederland en het buitenland kan gebruiken. De kosten voor het laden worden dus keurig (terug)betaald.
De eerste 4 maanden (10.000km.)
De Enyaq heb ik 17 januari in ontvangst genomen. De eerste dagen is het een ontdekkingstocht hoe alles werkt. De Enyaq heeft meer veiligheidssystemen en mogelijkheden in het infotainmentsysteem dan de Octavia. Dat is dus even wennen. Gelukkig is het koppelen van de MySkoda-app en Androit Auto goed gelukt.
Ik heb alle veiligheidssystemen aan laten staan, maar na een paar ritjes kwam ik erachter dat de verkeersbordherkenning in combinatie met de predictive addaptive cruise control geen gelukkige combinatie is. De auto kan de snelheid midden op de snelweg abrupt verlagen naar 70km/h (terwijl het bord voor een parallelweg geldt). Hierdoor heb ik een paar keer boze blikken van achterop komende bestuurders gehad, wat ik goed begrijp. De automatische snelheidsaanpassing heb ik dus uitgeschakeld. Ook Lane Assist grijpt vaak in. Die zet ik dus ook meestal uit. Helaas moet je dit iedere keer opnieuw doen.
Voor de rest ben ik erg tevreden over de Enyaq. Iedere rit is een feestje. Hij rijdt erg comfortabel en alles wat ik nodig heb, zit er op. De programmeerbare voorverwarming van het interieur gebruik ik dagelijks. Het is een genot om de ruiten niet te hoeven krabben als het ’s nachts heeft gevroren en je in een lekker verwarmde auto kunt stappen.
Ik heb nog geen problemen met de actieradius ondervonden. Ik laad de accu standaard vol tot 80% en rijd hem leeg tot ca. 20%. Dat is volgens de experts het beste voor de levensduur van de accu. Dit betekent dat ik van de 77 kW die ik netto heb, maar ongeveer 60% (46 kW) gebruik. Met een verbruik van 20 kW/100 km. kan ik dus ongeveer 230 km. rijden. Voor de meeste ritten die we maken is dit voldoende. Als we toch meer rijden op een dag, gaan we onderweg even naar een snellader.
Voor een echt lange rit, kan ik de accu tot 100% volladen en leegrijden tot bijv. 10%. Dan kan ik ca. 350 km. rijden. Als de temperatuur de komende maanden wat hoger wordt, zal het verbruik wat lager worden. Dan gaat de actieradius al gauw naar de 400 km. Van laadstress is dus geen sprake.
Dan wat gegevens:
Januari: afstand 1276 km. – geladen 278 kW (gem. verbruik 21,8 kW/100 km.)
Februari: afstand 2699 km. – geladen 670 kW (gem. verbruik 24,8 kW/100 km.)
Maart: afstand 2233 km. – geladen 532 kW (gem. verbruik 23,8 kW/100 km.)
April: afstand 2329 km. – geladen 446 kW (gem. verbruik 19.1 kW/100km.)
Mei (t/m 20/5): afstand 1572 km. – geladen 357 kW (gem. verbruik 22,7 kW/100km.)
17 jan. t/m 20 mei: afstand 10109 km. – geladen 2283 kW (gem. verbruik 22,6 kW/100km.)
Problemen in de eerste 4 maanden:
Na 2 weken (31/1): Infotainmentscherm geeft storing. Beeld met strepen beweegt over het scherm. Probleem heeft zich zelf opgelost nadat de auto enkele uren heeft stilgestaan.
Na ca. 4 weken (13/2): Hetzelfde probleem als op 31/1
Na 3 maanden (17/4): Digitaal dashboard en infotainmentscherm blijven zwart. Auto heeft een week bij de dealer gestaan. Besturingsunit is vervangen.
Een ander “probleem” dat vanaf het begin optreedt, is dat de telefoon van mijn vrouw zich (met voorrang) verbindt met Androit Auto en elke minuut overschakelt van de radio naar Spotify. We hebben al diverse instellingen aangepast, maar het probleem blijft zich voordoen. We hebben dezelfde telefoon, maar bij mij doet het probleem zich niet voor.
Samengevat kan ik na vier maanden en 10.000 km. zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben over de Enyaq. Door de vele prettige kilometers heb ik hem de storing van het infotainmentsysteem vergeven. Vooral het weggedrag, de uitrusting en de ruimte vind ik de grootste pluspunten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 60 132 kW 180 PK | Navigatie | Achteruitrijcamera | Stoelverwarming | Parkeersensoren | Apple Carplay & Android Auto | Cruise Control |
- 2021
- 9.654 km
![Skoda Enyaq iV 80 Sportline Plus [ Panorama Leder Virtual Navi ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57534178/0-1f943f0797657f3ab27c9f4775478ef9.jpg)
Skoda Enyaq iV 80 Sportline Plus [ Panorama Leder Virtual Navi ]
- 2021
- 105.515 km

Skoda Enyaq iV 60 58 kWh / Elek. Trekhaak / Camera / 19 Inch
- 2023
- 34.797 km
Lezersreacties (0)
Reageren