Skoda Enyaq iV 85 210kW Business Edition (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 85 210kW Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 301 km |
Een week verder
- 301 km
Auto werd maandag geleverd. Sindsdien 300km in gereden, voor paar keer woon-werk en wat heen en weer getuf.
Auto bevalt me erg. Erg comfortabel en zorgeloze rij-ervaring. Het rijdt als een boot, maar dan wel een wendbare speedboot.
- Rijgedrag is goed. Ligt stevig op de weg, voelt goed gebalanceerd en geeft nooit gevoel van over- of onderstuur. Auto is erg zwaar, maar daar merk je weinig van.
- Aandrijving is elektrisch, m.a.w. soepel, snel en stil. Makkelijk om goed te doseren. Je hebt ruimte te over wat betreft inhalen.
- Sturen is heel comfortabel en wat gevoelloos. Je hebt weinig idee van wat ie aan het doen is. Je stuurt een richting uit en ie richt zich direct en hoe je verwacht.
- Demping is erg fijn. Noch te hard, noch te week. Mooi gebalanceerd. Richels, snelheidsdrempels, overgangen bij parkings e.d. neemt ie erg comfortabel.
- Stoelen vind ik nog wat moeilijk om goede zit te vinden. De Sportline-stoelen van de testrit zaten beter. De elektrische profielen en easy entry zijn ook vrij dom - ie past de stoelen niet aan o.b.v. wie de auto open doet. Moet nog altijd manueel op knopje duwen om dan tien seconden te wachten tot ie zich eindelijk heeft gezet naar mijn stand.
- Interieur is de standaard Loft-uitvoering. Is een prettig en mooi interieur. Lekker licht in de cabine. Voelt niet goedkoop aan, wat ik wel een beetje vreesde. Alles is goed ingericht qua ergonomie. Knoppen, scherm, elleboog-steunen, ventilatieroosters, alles zit goed bereikbaar en ziet er mooi uit. Dashboard is leuk uitgewerkt. Ben erg blij dat de 85-versie een matzwarte middenconsole heeft gekregen i.p.v. het gloss black van de ouderen. Het is naar mijn gevoel heel typisch Skoda. Degelijk, aangenaam, absoluut niet speciaal.
- Infotainment vind ik echt goed. Retesnel. Het grote scherm is heel vlot in werking, en enorm gemakkelijk te bedienen. Standaard homepagina is OK in te delen naar wens, en de verschillend shortcut-zones maken het héél simpel om snel naar specifieke toepassing te gaan, of bepaalde functies aan/uit te schakelen.
- Ruimte is echt top. Het is een grote auto qua zit- en bagageruimte. Enige minpuntje hier is dat de kinderen in autostoelen met hun voeten krapper zitten door de kanteling van de achterbank. Hun voeten komen net aan het dikkere stuk van de voorstoelen. Koffer vanachter is groot, rechthoekig en verdomd handig.
- Opladen zelf nog weinig ervaring mee. Een keer ingestoken op m'n werk, wat een non-event was. Zal komende maanden nog ervaring opdoen wat betreft rijbereik en opladen, maar ik heb er alleszins minder stress in dan ik had verwacht. Je ziet de SoC wel stevig dalen wanneer je rijd, maar voor de wekelijkse ritten is het feitelijk niet zo spannend.
Vóór de levering van de auto heb ik in ABRP m'n typische ritten overlopen en genoteerd hoeveel % van de batterij deze ongeveer zouden gebruiken. Dat zie ik toch kloppen momenteel, dus geeft wat vertrouwen.
Gezien we niet kunnen laden thuis (enkel publiek) heb ik enkel twee regels: Donderdag of vrijdag op het werk laden tot 90% zodat ik thuis ~80% over heb voor het weekend. En altijd zien dat ik werkdag met 20%, minstens 15%, start om zonder stress op het werk te geraken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline | Graphite Grey
- 2025
- 12 km

Skoda Enyaq 85 Sportline
- 2025
- 11 km

Skoda Enyaq Coupé iV 80 RS / Full option! / Trekhaak / Panoramadak / Camera / Head-up / 20'' / Keyless / Sfeerverlichting / Elektr. stoelen / Canton Audio / Stuurverwarming / Warmtepomp / DAB / ACC
- 2022
- 73.634 km
Lezersreacties (0)
Reageren