Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)

autoreview

Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)
Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)Skoda Enyaq iV 80 150kW Sportline (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 80 150kW Sportline
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf1.120 km
KM-stand laatst1.855 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto

  • 1.020 km

Vandaag is het zover, ik mag mijn nieuwe leaseauto ophalen bij de dealer. Hoewel voor mij is deze nieuw, maar de auto staat reeds december 2021 geregistreerd en is de afgelopen maanden door de dealer gebruikt. Voordeel hiervan is dat ik niet maanden hoef te wachten en nog een lage bijtelling van 12% heb, maar nadeel is dat ik genoegen moet nemen met de geselecteerde opties, uitvoering en kleur.

Mijn eerste indruk van de auto is zeer goed. De wagen is mooi afgewerkt en heeft een luxe/sportieve uitstraling dankzij de sportline uitvoering, kleur en grote velgen (21 inch gigagroot).

Het is wel even wennen dat ik wegrij met een bijna volle accu en dat deze een range van 295 km aangeeft voorheen met deze range bij het tankstation stond. Tijdens mijn terugrit van de garage in Gassel naar huis (Amersfoort) een rit van ongeveer 100 km rijd ik rustig terug met +/- 100 km per uur en zie ik dat het verbruik rond de 18 kwh/100 km ligt met een buitentemperatuur van +/ 8 graden en binnen 20 graden. Na aankomst thuis is de range afgenomen tot 250 km, blijkbaar is er de afgelopen maanden stevig in gereden. Met mijn relatief rustige rijstijl verwacht ik dat de range voorspelling de komende maanden realistischer zal worden.

Dit is slechts mijn eerste ervaring, ik zal proberen de komende maanden wat vaker een review te plaatsen.

My Skoda app

  • 1.200 km

Ik heb de Skoda nu enkele dagen in mijn bezit en iets wat me opvalt is de functionaliteit van de app of liever het gebrek daaraan. In de app (v5.03) kun je enkel de batterijstatus, laden/niet laden, klimaatbeheersing en een vertrekplanner (temperatuur bij vertrek) instellen. In mijn vorige auto (Mercedes A-klass) kon ik ook mijn laatste ritten, kilometerstand, huidige locatie, vergrendelstatus, navigatieadressen instellen en nog meer. Hopelijk volgen er snel functies zoals het op afstand vergrendelen van je auto of iig de status daarvan controleren. Daarnaast zou ik ook graag mijn verbruik en laatste ritten willen zien. Nu is de app enkel geschikt om op afstand de laadstatus van de auto te volgen. Wel zo handig, ik heb geen eigen parkeerplaats met laadpaal.

Een week onderweg

  • 1.355 km

Inmiddels rij ik een week met de Skoda Enyaq en heb ik nu voornamelijk korte ritten gemaakt 100 km max. De auto bevalt me uitstekend. Er is veel binnenruimte en de bestuurderstoel zit goed. Ik heb nog niet helemaal tevreden over mijn zitpositie, maar dat zal ik de komende weken nog beter afstellen. De kofferbak is gigantisch, vergelijkbaar qua diepte en breedte met de Toyota Corolla Station die ik hiervoor had, maar dan nog hoger. Op de achterbank heb je genoeg ruimte daarnaast is deze verwarmbaar en zit er achterin aparte klimaatregeling. Achterin heb ik een Maxi Cosi voor mijn zoontje en door de hogere instap en hogere plafond is het gemakkelijker om hem in zijn stoeltje te zetten. De afwerking van het interieur is heel erg mooi. Ook het Sportline interieur geeft net wat extra's. Bij het sluiten van de kofferdeksel mis ik wel de handgreep aan de binnenkant en bij het sluiten hoor je een blikkerig geluid.

De auto ligt verder super stabiel op de weg zowel op lage als hoge snelheid (130 km/u). Het is verder lekker stil in de auto ook weinig last van windruis. Het optrekken gaat heel soepel, ik moet nog wel wennen aan de auto hold. In tegenstelling tot mijn voorgaande auto's kan ik de rem niet simpelweg loslaten om op te trekken. Ik zal nog eens proberen of dit te verhelpen is door de autohold uit te zetten. De komende tijd zal ik nog eens in de instellingen duiken, ik zag op youtube dat het ook mogelijk is om het startscherm aan te passen.

Omdat ik de auto als voorraadmodel heb gekozen moest ik genoegen met de geselecteerde opties. Wat ik mis is de rij assistentie om de auto op langere afstanden netjes binnen de lijntjes te houden. Mijn voorloopauto een Toyota Corolla Dynamic had dit standaard, maar voor de Enyaq heb je hiervoor de Assisted Drive Plus pack voor nodig en op mijn Enyaq zit de Assisted Drive Basic, waardoor de Lane Assist functie mist. Ook voor de parkeer assistent heb je een extra pakket nodig die ik niet in de Nederlandse configurator kan vinden. Hopelijk is het op een later moment mogelijk om deze tegen meerprijs toe te voegen. Want deze opties had ik persoonlijk eerder gekozen dan de gigantische 21 inch velgen, het lijken wel tractor banden.

Error

  • 1.855 km

Een tussentijdse update: Afgelopen zaterdag stap ik in mijn auto en verschijnt er een error op mijn dashboard (het kleine scherm achter het stuur) met de tekst "Waarschuwingen en informatie niet beschikbaar. Voorzichtig rijden!" (zie afbeelding). Gelukkig rijdt de auto nog wel, maar tijdens het wegrijden valt het me op dat de snelheid, batterijstatus en kilometerstand niet meer wordt weergegeven. Gelukkig werkt het middelste scherm wel en kan ik door Google Android toch de een snelheidsmeter tevoorschijn toveren. Helaas is er geen oplossing voor de batterijindicator, maar ik wist dat er nog +/- 200 km aan stroom in zit. De app op mijn telefoon werkt ook niet, dus dat is ook geen oplossing. Maandag in de ochtend rij ik gelijk naar de skoda werkplaats. Hier word ik gelukkig gelijk geholpen en 10 minuten later probeert een monteur de auto te resetten door de aan/uit schakelaar van media ingedrukt te houden tot het Skoda logo verschijnt. Helaas bied dit geen soelaas en moet ik mijn auto achterlaten. Ik krijg een vervangende Enyaq mee. Dinsdagmiddag word ik gebeld met de mededeling dat mijn auto weer klaar staat. Bij het ophalen krijg ik te horen dat de ICU is vervangen. Alles werkt weer en kan ik nu weer probleemloos verder rijden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.