Skoda Enyaq iV 80 150kW Business Edition (2022)

autoreview

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 80 150kW Business Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst32.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

Na een aantal jaren te hebben gereden in een Kodiaq ben ik als zakelijke rijder overgestapt naar de Enyaq. Bewust gekozen voor een versie met een groot accupakket omdat de actieradius voor mij belangrijk is. De 60 heeft op papier al weinig maar in de praktijk wordt het altijd een beetje minder.

De aflevering ging voorspoedig en de eerste kilometers bevielen prima. Voor mensen die een auto zoeken voor dagelijks woon werk verkeer is dit een prima keuze. De auto trekt snel, luxe van binnen en vooral in de wintermaanden is het prettig dat deze voorverwarmd voor de deur staat.

Met zonnepanelen op het dak en een vast energiecontract van 14 cent per kwh is dit een perfecte keuze vanuit bedrijfseconomisch perspectief. Zeker met de huidige brandstofprijzen is elektrisch rijden zeer aantrekkelijk.

8 maanden verder

  • 32.000 km

De eerste 32000 kilometers zitten erop. De auto rijdt probleemloos en verder geen noemenswaardige mankementen behalve dat af en toe de boordcomputer even een reset moet hebben.

Wel valt op dat de actieradius enorm tegenvalt. Met koud weer houdt het bij 360 kilometer echt wel op. Ik rijd meestal snelweg kilometers.

Ik wist dat ik mijn rijstijl moest aanpassen maar dat valt toch erg tegen. Als je met de Enyaq 130 gaat rijden op de snelweg is het echt na 300 kilometer noodzakelijk om een laadpaal in de buurt te hebben.

Wij hebben de auto aangeschaft puur vanuit economisch perspectief. Met de huidige energietarieven is het maar de vraag of het verschil nu nog de moeite loont, zeker als ook onderweg geladen moet worden tegen tarieven die inmiddels op sommige plekken over de 80 cent heen gaan. Gemiddeld kom ik, als gevolg van een goed energiecontract en zonnepanelen uit op gemiddeld 45 cent per kWh. Daarmee kost 100 kilometer mij ca. 9,50. Benzine daarentegen kost voor 100 kilometer 12 euro op basis van mijn oude Kodiak. Daarbij snap ik dat wegenbelasting en onderhoud voor een Enyaq veel lager is dan voor de Kodiak. Per 5000 kilometer scheelt het me ca. 250-300 euro per maand.

Wat mij verder opvalt (tegenvalt)
De stoelen van de Enyaq. Bij lange ritten zijn ze niet fijn. Ik ben redelijk tenger gebouwd en toch zijn de stoelen erg smal, zeker ten opzichte van de Kodiaq, Met mijn afstanden dus geen aanrader.

Vakantie in het buitenland durf ik nu niet aan. 130 rijden is al een aanslag op de actieradius, bij 160 wil ik er niet eens aan denken. Duitsland met Enyaq is dus qua snelheid en actieradius een drama.

En bovenal, de Enyaq is achterwiel aangedreven. Bij windkracht 4-5 en hoger en een snelheid van 130 of hoger maakt dat de auto praktisch onbestuurbaar. Het wordt een soort vlieger met een heel onvoorspelbaar en onbestemd stuurgedrag. En ja, ik begrijp dat je in Nederland maar 100 mag.

Alles overziend zijn wij ons nu weer aan het oriënteren op een nieuwe Kodiaq waarbij we de meerkosten voor lief zullen nemen.

Voor mensen die rustig rijden en de auto voor huis tuin en keuken gebruik aanschaffen is de Enyaq overigens wel een aanrader.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.