Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 80 150kW |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 141.000 km |
KM-stand laatst | 141.000 km |
In ontwikkeling
- 141.000 km
Eind 2021 is de auto afgeleverd en met inmiddels ruim 140.000 km op de teller vond ik het wel tijd voor een samenvatting.
De keuze destijds was eenvoudig. Mijn ervaringen met Skoda waren altijd heel goed, waarbij vooral de binnenruimte het belangrijkste pluspunt is geweest. Ook de Enyaq is geweldig ruim, zowel voorin als achterin. Met mijn lengte van 2 meter komen weinig auto’s in aanmerking, waar mijn (inmiddels volwassen) kinderen ook achterin goed plaats kunnen nemen.
Het comfort is prima. Voldoende stil en prettig geveerd. Ook het doseren van het vermogen gaat soepel. Het verbruik op de snelweg bij 100 km/u schommelt rond de 16 kWh/100 km, wat ik zeer netjes vind voor een dergelijk grote auto en met een gewicht ruim 2 ton.
De auto heeft eigenlijk maar één heel groot nadeel: software. Dat uit zich in zowel de auto zelf als in de app op de mobiel. De app heb ik inmiddels losgekoppeld en verwijderd, wat veel rust heeft gegeven. Het probleem was dat de instellingen in de app en die van de auto niet goed synchroniseren, met tot gevolg dat bijvoorbeeld het laden regelmatig misging. Ook zonder app heeft de auto nog iets teveel een eigen wil, maar met een beetje extra opletten houd ik het goed onder controle.
Enkele andere voorbeelden van falende software (en/of bijbehorende sensoren):
• Lane Assist > hier missen een paar miljoen software regels en enkele sensoren om het echt goed te laten functioneren. Vooral de wijze waarop er wordt “bijgestuurd” is zorgwekkend. In de regen kan het bijvoorbeeld vrij snel met een vorm van aquaplaning worden verward. Het uitschakelen vergt drie kliks, maar dat moet (wettelijk) bij elke start opnieuw worden gedaan. Verder zou ik adviseren het in ieder geval uit te schakelen op de zg. 60 km/u wegen en snelwegen met spitsstrook.
• Verkeersborden lezen > deze kan gelukkig permanent uitgeschakeld worden, anders word je getrakteerd op zeer eigenaardige ‘ingrepen’. Elektrisch rijden is geweldig, maar als je op de snelweg zonder logische aanleiding plotseling naar 130 km/u wordt gekatapulteerd, gaat je gezondheid er niet op vooruit.
• Automatisch versnellen bij inhalen > goed bedoeld, alleen niet volledig doorontwikkeld. Als je een langzamer rijdende voorligger nadert, versnelt de auto automatisch bij inschakelen van de richtingaanwijzer. Daarbij wordt echter geen rekening gehouden met verkeer dat jou net heeft ingehaald, en omdat het systeem vermoedelijk draait op de computerchip van een gemiddelde eerste generatie airfryer, moet je zelf ingrijpen om de ingreep een paar tellen later niet te extreem te maken. Het vreemde is dat een ander onderdeel van de software ervoor kan zorgen dat je niet rechts kan inhalen. In die gevallen zie je de auto naast je ook op het beeldscherm. Als ze deze informatie nou eens zouden combineren…
• Adaptive Cruise Control > vertraagt ook nog voor verkeer dat al even uit de weg is. Wat ik hier vervelend vind is dat dezelfde functie in de Golf GTE (2015) van mijn vriendin hier geen last van heeft. Dat was de reden dat ik bij bestellen voor deze optie heb gekozen. Achteraf gezien zonde van het geld.
De verschillende software updates hebben het al wel iets minder slecht gemaakt. Tegelijk vind ik het erg vervelend dat er geen informatie over de nieuwe releases beschikbaar is. Je krijgt een oproep voor een terugroepactie, maar zelfs de Skoda garage kan niet vertellen wat er met de update gaat veranderen.
Wat mij opvalt in andere reviews, is dat bij alle merken in deze prijsklasse min of meer dezelfde problemen worden gemeld. Niet dat het daarmee in orde is, maar ik moet mij er kennelijk voorlopig bij neerleggen. De gestage ontwikkeling zal er ongetwijfeld voor gaan zorgen dat het t.z.t. van een (in ieder geval voor mij) acceptabel niveau zal zijn.
Binnenkort ga ik op zoek gaan naar een opvolger voor de Skoda. Renault is vooralsnog mijn eerste keuze. Dit merk biedt de mogelijkheid om met één knop alle rijhulpsystemen in één keer uit te schakelen. Een optie die nog niet bij andere merken ben tegengekomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Skoda Enyaq iV 80 Trekhaak/ Stoel-stuurverwarming/ Camera/ Carplay/ Navigatie/ Dab/ Adapt. cruise/ Blindspot
- 2022
- 170.876 km
![Skoda Enyaq iV 80 Comfort [ LED Navi Camera Stoelverwarming ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/58103583/0-424f73d1129d02ad685cad70fbe9c83f.jpg)
Skoda Enyaq iV 80 Comfort [ LED Navi Camera Stoelverwarming ]
- 2021
- 155.607 km

Skoda Enyaq 85 Selection Trekhaak, ACC, Achteruitrijcamera, El bestuurdersstoel
- 2024
- 21.364 km