Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021) #4

autoreview

Skoda Enyaq iV 80 150kW (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 80 150kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf74.550 km
KM-stand laatst112.500 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onderzoek en aanschaf

  • 74.580 km

Update: 1 jaar en 38.000km, lees helemaal onderaan.

Van diesel naar elektrisch, uiteraard vanwege financiële redenen, laten we er niet omheen draaien. De voorganger was een Volvo V60 plug-in uit 2015, waanzinnig fijne auto maar erg duur in onderhoud en maandelijkse kosten. Ik rijd gemiddeld 40000km per jaar en dat kwam voor de Volvo uit op gemiddeld 950 euro per maand, onderhoud, brandstof, wegenbelasting, financiering, alles. Nu is dat te overzien, maar de bijtelling van deze auto was zo’n 500 euro per maand en dat doet netto gewoon pijn elke maand.

We gaan maar mee met wat de overheid van ons ondernemers verwacht, elektrisch rijden dus. Geen wegenbelasting komende tijd, minder onderhoudskosten en een goedkope publieke lader ‘om de hoek’. Al met al zullen we op zo’n 750 euro per maand uitkomen, voor financiering, laden, verzekering, etc. Ook moest de uitbreidende familie met bepakking in de auto passen, iets wat in de V60 krap werd achterin.

Elektrisch dus, met een beetje range, want ik rijd veel. Ik had mezelf een budget gegeven van 40k en ben gewoon eens gaan rondsnuffelen. Ik ben een echte stationwagen liefhebber, maar dat genre lijkt dood te zijn tegenwoordig. Behalve misschien de Polestar 3, maar die is te duur en nog niet beschikbaar. Eerst maar eens het MEB platform bekeken. ID3 vond ik niet lelijk, maar was eigenlijk te klein. ID4 vind ik niet mooi, die kont, over smaak valt niet te twisten. Audi Q4 e-tron was gewoon te duur en ik ben geen Audi-man. Toen kwam ik de Skoda Enyaq tegen en dat smoelde wel. Tesla Model 3, te klein. Model Y vind ik niet mooi. Model X en S is te duur. Mustang Mach-E vind ik niet mooi, idem voor de Jaguar iPace. Daarnaast zijn de meeste dikkere auto’s wat ouder en dan komt dat de bijtelling niet ten goede. Auto’s uit 2021 profiteren nog van 12% bijtelling tot 2026. Dat betekent dat de bijtelling voor deze auto uitkomt op minder dan de helft van de Volvo.

De Enyaq kwam elke keer weer voorbij. Een nieuwe Enyaq 60 was even duur als een Enyaq 80 van een jaar oud. Voorkeur ging dus uit naar iets meer range. Voordeel van een gebruikte is dat er vaak al lekker in de optielijst is gevinkt, dat mag een ander lekker betalen en afschrijven. Zo kwamen we op deze uit, in Race Blue Metallic. Heb niks met blauw, maar in het echt is het een erg mooie kleur, zeker in de zon. Chromen raamlijsten is ook niet mijn ding, maar die kunnen we altijd nog wrappen. Het aanbod was niet heel uitgebreid, omdat de auto’s pas sinds pakweg Q3 2021 op de weg zijn.

Proefrit gemaakt, eigenlijk meteen verkocht. Wat een vooruitgang in isolatie en demping in 8 jaar tijd, wauw. Ik kan in de Enyaq ook gewoon goed achter mezelf zitten! Het enthousiasme niet teveel laten blijken bij de verkoper en een inruil onderhandeld voor de Volvo. Dezelfde dag nog de hand gedrukt. Verkocht. En op een meier na binnen budget! De hogere km-stand hielp om de prijs wat te drukken, de auto heeft 75k op de klok staan, op het moment van aanschaf de Enyaq met de hoogste kilometerstand. De auto heeft nog fabrieksgarantie en op de accu zit sowieso 8 jaar of 160000km, dus ik heb daar geen moeite mee.

De Enyaq is voorzien van diverse comfortopties. Dat maakt dit exemplaar ook een fijne stille auto. Onder andere:
- Onderstel met verschillende rijmodi
- Geluiddempend glas voor
- Extra getint glas achter
- LED Matrix adaptieve koplampen
- 20 inch lichtmetaal (meer comfort én rijbereik dan de 21 inch)
- Verwarmbare stoelen voor, stuurwiel verwarming, verwarmde ruitensproeiers, multizone climate control
- Achteruitrijcamera met parkeersensoren rondom
- Rijstrooksensor, licht en regensensor, vermoeidheidsherkenning
- Keyless Entry&Start
- Schuifkantel panoramadak
- Infotainment-plus pakket
- Draadloze telefoonlader
- Head-up display

Verder zit er nog een inklapbare trekhaak onder, deze mag tot 1000kg trekken, mocht dat nodig zijn. Had ik op de Volvo ook, denk ik 4 keer gebruikt in 2 jaar tijd. Je kan het maar nodig hebben.

Wat zit er dan niet op? De elektrische achterklep, die gaan we achteraf inbouwen, hier zijn kitjes voor te krijgen. Mooi project voor de winterdagen. Verder zit er stoffen bekleding in, dat is met kinderen misschien een beetje vlekgevoelig, maar de tijd zal het leren. Stroompunt achter mis ik wel, de 12 volt stekker moet nu uit de kofferbak komen, maar dat is te overzien.

De rijstrooksensor gaan we meteen uitschakelen, daar kan ik niet tegen, die stuurt actief tegen als je bij de lijn in de buurt komt. Heb je dus je richtingaanwijzer te laat gebruikt, rukt dat ding aan het stuur, waardeloos. De spraakherkenning zetten we ook uit, dat gebruik ik toch niet.

De stoelen zijn niet elektrisch verstelbaar, dat is op zich niet erg, want ik ben de enige bestuurder van de auto. Daarnaast kan het ook niet stuk gaan als het onverhoopt een keer nat regent.

We hebben de afgelopen weken het oerwoud aan laadpassen, tags, aanbieders en prijsverschillen doorgespit, wat een winst valt daar nog te behalen zeg. Als de overheid iedereen in een elektrische auto wil hebben moet dit echt heel veel beter georganiseerd gaan worden. Mocht er interesse zijn, kan ik me daar in een aparte update over uitlaten.

Komend weekend gaan we de eerste echte rit maken, daar gaat de volgende update over. We gaan ook net als bij de Volvo het verbruik bijhouden van deze auto, eens kijken of er we in de buurt komen bij de WLTP waarde van 175Wh/km.

Mooie melange als eerste ritten

  • 75.050 km

De eerste stukken zitten er op in de 'nieuwe' auto. Zo zijn we er inmiddels achter dat de lane-keeping assist niet zo agressief is als ik dacht en dat ik er ondertussen al aan gewend ben. Ook heb ik geen zin om het voor elke rit uit te schakelen, bij starten staat het iedere keer weer aan. Assistent Laura hebben we wel uitgezet, zo'n onzin een pratende auto.

Stoelen van de Volvo waren fijner. Daar kunnen we kort over zijn. Slecht is het geenszins, ook na 2 uur zit ik nog prima in de Enyaq, maar de Volvo stoelen hadden meer zijwaartse steun en omarmden iets meer. Wennen we wel aan.

Erg ruime kofferbak! De kinderwagen, uitgeklapt en wel, zo integraal naar binnen kunnen schuiven en de klep ging gewoon dicht. Bij de Volvo moest ik dat ding compleet demonteren. Boodschappenkrat kun je er 6 van kwijt, 3 breed, 2 diep. Ik ben onder de indruk.

Zaterdag een zooitje noodweer onderweg. Nat wegdek, volle wind tegen, dan merk je dat het verbruik toch snel oploopt hoor. Gemiddeld zaten we op 220Wh/km. Heb waar het kon ook wel doorgereden en regelmatig de 130 aangetikt.

Zondag ook een mooie rit, heen wind tegen, her en der vochtig wegdek, maar gewoon rustig gereden, cruise control op 103. Dit bracht een gemiddelde van 180Wh/km. Exact dezelfde weg terug, nu dus met wind mee en iets droger wegdek. Ook weer 103 op de CC, gemiddeld 156Wh/km.

Vandaag wat vlagen zon mogen zien en een stadsrit gedaan in de B-stand, alleen maar start stop, stoplichten, alles onder de 60kmh. Airco uit, schuifdak open, erg fijn! Het verbruik blijft dan bij een luttele 129Wh/km. Dat regenereren werkt dus echt beter dan ik had verwacht. Aangezien ik best wat kilometers in de stad maak, zal dit mijn range zeker ten goede komen. Wel is het jammer dat de auto niet volledig tot stilstand komt in de B-stand, zo is het nog geen one-pedal-driving. De snelheid loopt terug tot 7kmh en daarna mag je het zelf uitzoeken.

We blijven de komende tijd rustig experimenteren met de instellingen, eco stand, wel airco, niet airco. Een nieuwe auto blijft toch een beetje speelgoed in de eerste weken. Volgend weekend even nieuwe kentekenplaten ophalen met de dikke letters, het oog wil ook wat. :) Dan maken we ook even wat nieuwe foto's voor deze review.

Verbruik Juli 2023

  • 75.855 km

En zo is de maand al weer om. Inmiddels 1300 kilometer met de Enyaq mogen maken, tot dusver compleet probleemloos. De auto draait de laatste versie van de software (Update 3.2 geloof ik?) en de problemen die ik her en der lees over de infotainment die vastloopt of hapert heb ik nog niet mogen ervaren. Het lijkt er dus op *knock on wood* dat ze na anderhalf jaar hun software op orde hebben.

De auto laadt aan de publieke paal met 10.5kW, laden met CCS heb ik nog niet hoeven doen en dus nog geen ervaring mee. Hieronder enkele statistieken:
1256 gereden kms
4 laadsessies, totaal 229,4 kWh
Laadkosten €92,35 incl BTW
Gemiddeld verbruik 182 Wh/km

Gezien het slechte en vooral natte weer van de afgelopen dagen naar mijn idee geen slecht verbruik, ik merk ook dat ik het verbruik gestaag daalt nu ik de auto onder de knie krijg. In vergelijking met de vorige diesel zaten we op een brandstofverbruik van 10 cent per kilometer, nu met laden komen we uit op 7 cent per kilometer en dat zakt langzaam naar 6 cent.

De Enyaq is veel hoger en ruimer en dat is erg fijn. De auto is aanzienlijk goedkoper in gebruik, vooral omdat het 90 euro wegenbelasting per maand scheelt en de 'brandstof'kosten ongeveer 30% lager liggen.

Laadpassen, range en degradatie

  • 77.318 km

Inmiddels bijna 3000 kilometer afgelegd en we beginnen de auto goed te kennen. Zo heb ik de auto vorige week ook een keer naar 0 gereden, bijna thuis, geen zin om ergens anders te laden, kwam 2 km tekort volgens de navigatie. En inderdaad, we kwamen bij de lader thuis om de hoek aan met 0% en 0km range. Met een gemiddeld verbruik van 140 Wh/km een afstand van 502km afgelegd, combinatie van snelweg en stad, ongeveer 50/50.

We halen de WLTP range dus wel, ondanks de degradatie, alleen de airco moet dan wel uit. Op zich is dat met open dakraam niet zo’n issue, daarnaast was de zomer tot dusver nat en koud. Met een miezerregen kun je ook gewoon met dak open rijden zonder nat te worden, zo lang je maar niet stil gaat staan…

Wat laadpassen betreft. Het is werkelijk een oerwoud aan tarieven, passen, opties, transactiekosten. Dit is echt om te huilen en voor menig nieuwkomer op de EV automarkt ongetwijfeld een klucht. Het had zo makkelijk gekund, we lopen allemaal al 20 jaar met bankpassen en creditcards rond… Enfin, een laadpas of -druppel dus. TL;DR: lees de voorlaatste alinea.

Er zijn een aantal aanbieders die veel op elkaar lijken en enkel in vast maandtarief lijken te verschillen, waaronder Vandebron, E-Flux, Green Caravan, LaadKompas. Pakweg 3 euro per maand, geen transactiekosten per laadsessie en de pas zelf is vaak gratis. Je betaalt gewoon wat de laadpaalbeheerder rekent per kWh. Je moet het alleen wel kunnen worden met de app op de telefoon van de betreffende partij. Dit is veelal de voordelige optie als je goedkope publieke laadpalen in de buurt hebt.

Dan heb je de partijen als Shell Recharge, Eneco, BP Pulse, FastNed, IONITY, Tesla. Die hebben vaste tarieven per kWh en een vast maandtarief, plus afsluitbaar abonnement voor lagere tarieven. Bij de eigen laadpalen krijg je dan een gereduceerd tarief per kWh. Kom je dus nooit bij de Shell, FastNed of IONITY palen, is dit eigenlijk altijd duurder per kWh. De ANWB pas kun je ook onder deze categorie scharen.

Dan zijn er de ouderwetse tankpas aanbieders (MoveMove van MultiTankCard, Radius, TravelCard) Die zijn per maand vaak duurder omdat je er ook mee kunt tanken. Is eigenlijk gewoon een creditcard, meestal ook alleen voor zakelijke gebruikers. Verder worden de kosten per kWh gewoon doorgerekend van de paalbeheerder.

Dan heb je nog een aantal partijen die een percentage rekenen over de geladen stroom, zoals JustPlugin, Ecotap (alleen NL), EVBox, Plugsurfing. Vast bedrag per maand, plus percentage per kWh. Als je weinig rijdt kan dit voordelig zijn, maar zelfs m.i. al snel een duurdere optie.

Zelf ben ik uiteindelijk gegaan voor een combinatie van LaadKompas, Plugsurfing en de Tesla app. De dekking van de LaadKompas druppel in Europa is prima en doorslaggevend voor mij: de App op mijn telefoon vind ik bij deze partij het beste werken. De auto is ook gekoppeld, zo weet deze app ook hoeveel range er is bijgeladen en wat de huidige state of charge is.

Voor de gevallen in het buitenland dat deze pas niet wordt geaccepteerd, heb ik de pas van Plugsurfing besteld. Deze staan zover ik op internet heb kunnen vinden bekend om dat de pas het bijna altijd wel doet. Voor de gevallen dat we moeten snelladen heb ik de Tesla app, je kunt inmiddels met elke auto bij bijna elke CCS lader van Tesla terecht in Europa. Daarnaast zijn de tarieven meer dan redelijk, zonder abonnement veel goedkoper dan bijvoorbeeld IONITY. Tarieven verschillen per locatie en kun je eenvoudig vinden in de app, betaling gaat eenvoudig per creditcard.

Verbruik Augustus 2023

  • 78.820 km

De maand vliegt om. Natte zomer, desondanks een redelijke daling in verbruik ten opzichte van de vorige maand. We leren de auto immers wat beter kennen, op koudere dagen is de airco overbodig en dus uit. Dakraam open, heerlijk. Ook nu tijdens deze nazomer dagen helemaal prima.

2863 gereden kms
10 laadsessies, totaal 447,9 kWh
Laadkosten €172,47 incl BTW
Gemiddeld verbruik 157 Wh/km

Gemiddeld dus 38,5 cent betaald per kilowattuur, zonder uitzondering bij publieke palen. Waar diverse aanbieders gewoon 62 cent vragen gaan we dus niet staan. Als je rekent dat elke kWh 5 a 6 kilometer rijden is, is laden bij deze palen net zo duur in gebruik als de gemiddelde benzineauto met de huidige brandstofprijzen. Hier zal de ervaren stekkeraar zonder eigen oprit zich wel bewust van zijn, maar als nieuwkomer blijft dit me verbazen. Blijkbaar betaalt bij veel mensen 'de baas' het opladen, want de dure palen zijn bijna elke avond in gebruik als ik thuis kom. Met de afstanden die ik als eigen baas rijd per maand is dat een eenvoudige besparing van zo'n 150 euro, door gewoon even de goedkope paal te zoeken.

De accu inhoud deze maand ook eens goed getest. Hierbij lukte het om 502 kilometer te rijden met de auto, van 100% naar 0%. Bij een gemiddeld verbruik van 140 Wh/km. Volgens de auto is er dus 70,28 kWh verbruikt tijdens deze ritten. Testen van EV kenner Bjorn Nyland wijzen uit dat een nieuwe Enyaq 80 rond de 74,8 kWh bruikbare capaciteit heeft. Dat zou dus betekenen dat de accu nog 94% van zijn capaciteit heeft na bijna 2 jaar en 80k op de klok.

Eerste keer snelladen (bij Tesla Supercharger)

  • 80.447 km

Weer een ervaring rijker. En wat een ervaring. Op papier zou deze auto met 135kW moeten kunnen snelladen. Omdat dat met mijn afstanden binnen Nederland bijna nooit nodig is, wilde ik het gewoon eens proberen. Er zit een Tesla Supercharger op 5 minuutjes rijden bij mij vandaan, die buiten de spitsuren (18:00-22:00) slechts 38 cent per kWh vraagt. Om half 11 savonds er heen, lekker rustig, kan ik op m’n gemak uitzoeken hoe het werkt.

Aangekomen met 7% de stekker ingeplugd. Die zit aan de verkeerde kant (rechts, bij tesla altijd links) maar met creatief parkeren lukt dat. Mensen kijken je wel raar aan dat je met je VAG product komt laden tussen alle Tesla’s, maar geen onvertogen woord, iedereen zit in z’n auto met de telefoon te spelen.

Na een korte ramp-up liep de laadsnelheid op tot 177kW in de app, op het scherm van de auto 172kW. Enigszins verbaasd met de ogen geknipperd maar het stond er echt en liep langzaam af tot 98kW bij 48% en daarna tot pakweg 65kW bij 80%. Daarna de laadsessie gestopt, want snelladen boven de 80% is mij afgeraden. Van 7 naar 80% in 33 minuten! Ik kon m’n YouTube filmpje niet eens af kijken.

Blijkbaar hebben ze ruimte gevonden om de snelheid op te voeren in de 3.2 versie van de software. Ik maak me in ieder geval geen zorgen (meer) voor de lange ritten.

Verbruik September 2023

  • 82.340 km

Zo is er weer een maand om, een mooie warme nazomerse maand, gunstig voor het verbruik! Hieronder weer wat verzamelde data:

3664 gereden kms
11 laadsessies, totaal 576,3 kWh
Laadkosten €213,58 incl BTW
Gemiddeld verbruik 157 Wh/km

Verbruik is nagenoeg identiek aan vorige maand, terwijl ik er niet echt meer op gelet heb tijdens het rijden. De nieuwigheid is er nu na twee maanden wel vanaf en het begint gewoon te worden. De direct inzetbare koppel blijft heerlijk en ondanks dat dit geen sportwagen is, gaat de auto heerlijk mee in het verkeer. Ook nu wat ritten in het donker gemaakt en ben zeer te spreken over de Skoda "Crystal Lighting" LED Matrix verlichting. Als je achter een auto rijdt zie je de koplampen ook constant bijstellen, bij een reflectie terug dimt de lamp dat plekje om verblinding te voorkomen; grappig om te zien.

Vorige week ook een mooie winterset gekocht voor de Enyaq, deze laten we er bij de beurt in oktober even onder schroeven. 19 inch velgenset met nieuwe Continental TS 870 P XL banden, achter iets breder dan voor (255 vs 235), zoals voorgeschreven bij de Enyaq 80 modellen. Deze banden had ik ook op mijn vorige auto en zijn mij prima bevallen mbt slijtage/grip/verbruik. Deze set kan dan weer 4 of 5 seizoenen mee.

Verbruik Oktober en November 2023

  • 88.523 km

De winter breekt aan en het verbruik loopt wat op. Aangezien ik nog steeds elke werkdag dezelfde rit maak met de auto heb ik genoeg tijd om met de instellingen te spelen, om te zien hoeveel invloed dat heeft op het verbruik. Mijn auto heeft immers geen warmtepomp, dus het winterverbruik zal wat minder gunstig uitpakken als ik veel moet verwarmen tijdens het rijden.

Eerst even de verzamelde data:

Oktober:
2928 gereden kms
13 laadsessies, totaal 486,5 kWh
Laadkosten €224,67 incl BTW
Gemiddeld verbruik 166 Wh/km

November:
2807 gereden kms
16 laadsessies, totaal 587,3 kWh
Laadkosten €260,59 incl BTW
Gemiddeld verbruik 209 Wh/km

Fors hoger verbruik dus in de kou, maar ik laat de auto dan ook zichzelf voorverwarmen, soms aan de lader, maar meestal op de accu. De verwarming standaard op 21.5 graad, stoel en stuurverwarming aan. Comfort staat bovenaan, dat dat ten koste gaat van verbruik moge duidelijk zijn.

Om een relatief eerlijk vergelijk te kunnen maken heb ik kort na de wissel van zomer naar winterbanden een rit gemaakt met dezelfde rustige rijstijl als in augustus. Het verbruik lag dan op 152 Wh/km versus 147 Wh/km op de zomerbanden. Een verschil van 3%, dat is verwaarloosbaar, mijn meetmethoden zijn immers ook niet buitengewoon exact.

Het hogere verbruik zit 'm dus duidelijk in nat wegdek en extra verwarming bij koude temperaturen, of beide zoals we in november mee hebben mogen maken... Bij nat wegdek en een rustige rijstijl springen we ineens naar 175 Wh/km vs 152 Wh/km bij droog asfalt. Dat is 15% erbij en dus 15% minder rijbereik. Bij het verwarmen van de auto bij temperaturen onder nul op droog wegdek op hetzelfde traject gemiddeld 188 Wh/km, een verhoging van 24%. Combineer je nat en koud, kom ik op hetzelfde traject uit op gemiddeld 209 Wh/km, dat is 38% extra.

Worst case scenario dus, koude natte winterdag heeft mijn auto een rijbereik bij volle accu van circa 310km. Zomers bij 25 graden en droog tik ik gemakkelijk de 450km aan. Wie weet wat voor verschil de warmtepomp gemaakt zou hebben, ik hem 'm in ieder geval niet, dus dat kan ik niet meten. Nu is het voor mij makkelijk om elke 2 of 3 dagen te laden ipv elke 4 dagen, want ik sta elke dag voor dezelfde deur op 't werk, maar voor mensen die elektrisch rijden en die mogelijkheid niet hebben, snap ik dat het een reden kan zijn om nog niet van hun verbrandingsmotor af te willen.

Met de kerst een mooie rit Oostenrijk gepland, de sneeuw in met vrouw en kinderen! De geplande route heeft 3 a 4 laadstops van een half uur, afhankelijk van de snelheid die we gaan rijden; een goede voorbereiding is het halve werk. Ik maak me niet druk, alle vertrouwen in de Enyaq.

Ton op de klok & Wintersport

  • 99.925 km

We zijn weer een paar maanden verder. Ruim 25000 kilometer met de auto gemaakt inmiddels, morgen tikken we de ton aan. Het winterverbruik is redelijk gestabiliseerd en is nu ook geen verassing meer, dat ligt bij normaal rijden (90-110kmh) en de verwarming op 20 graden gewoon 20% hoger dan in de zomer. Ook hebben we een vakantierit achter de rug naar Zuid-Tirol, Oostenrijk en dat is prima bevallen.

December: (incl Wintersport, veel snelladen!)
4116 gereden kms
Verbruik totaal 918,9 kWh
Laadkosten €497,23 incl BTW
Gemiddeld verbruik 223,3 Wh/km

Januari:
2961 gereden kms
Verbruik totaal 654,7 kWh
Laadkosten €305,69 incl BTW
Gemiddeld verbruik 221,1 Wh/km

Februari:
3613 gereden kms
Verbruik totaal 732,3 kWh
Laadkosten €359,82 incl BTW
Gemiddeld verbruik 202,7 Wh/km

Voor de rit naar Oostenrijk hebben we uitsluitend gebruik gemaakt van de Tesla Superchargers in Duitsland, we reden 's nachts en er was werkelijk niemand. Het was dan ook geen probleem dat de laadpoort bij de Enyaq "aan de verkeerde kant zit" waardoor je wat creatief moet parkeren, of de paal naast je gebruikt.

De sport was het om lekker door de stampen op de Autobahn om zo de accu warm te houden. Bij het inpluggen van de CCS stekker bij de Superchargers ging het laden dan telkens zeer vlot. Inpluggen onder de 10%, direct 130 a 170 kW laadsnelheid, die langzaam afloopt tot 90 a 100 kW bij 50% vol. Bij 60 a 70% lading loskoppelen en weer 250 kilometer maken. De accu van de auto was vaak eerder geladen dan dat wij konden eten en de sanitaire pauzes met twee kleine kinderen duurden ook altijd langer. We hebben dan ook verschillende keren pas ontkoppeld bij 90%, dan laadt de auto nog met zo'n 35 a 40 kW. Gewoon warm houden die boel en lekker door stampen dus.

Vooraf de nodige planning gedaan met ABRP (A Better Route Planner) en een route uitgestippeld. Die hebben we nagenoeg helemaal opgevolgd en bleek keurig te kloppen. Op de terugweg durfde ik het zelf wel te bedenken. Al doende leert men!

Wel heb ik nu regelmatig dat ik mijn dakraam niet kan bedienen. Nu is deze in de winter toch dicht, dus echt boeiend is het niet, maar daar moeten we dit voorjaar toch iets mee. Lijkt een veel voorkomend probleem met de Enyaq.

1 jaar en 38000 gereden km

  • 112.500 km

Over twee weken hebben we de Enyaq een jaar. Waarschijnlijk komen we op zo'n 40000 km uit in dit eerste jaar. Tijd om eens terug te blikken op het verbruik, de ervaring met de auto tot dusver en een kijk op de toekomst.

Maart:
2969 gereden kms
Verbruik totaal 538 kWh
Laadkosten €249,89 incl BTW
Gemiddeld verbruik 181,2 Wh/km

April:
3521 gereden kms
Verbruik totaal 669,9 kWh
Laadkosten €291,80 incl BTW
Gemiddeld verbruik 190,3 Wh/km

Mei:
3322 gereden kms
Verbruik totaal 555,9 kWh
Laadkosten €161,55 incl BTW
Gemiddeld verbruik 167,3 Wh/km

Juni:
3394 gereden kms
Verbruik totaal 549,6 kWh
Laadkosten €190,50 incl BTW
Gemiddeld verbruik 161,9 Wh/km


We hebben 'm dus een jaar en hij heeft ons nooit laten staan. Ook van range anxiety geen enkele sprake, dat mensen dat in Nederland soms nog opperen kan ik na een jaar EV rijden echt niet meer begrijpen. Je hebt hier echt o-ver-al laadpalen. Hij stopt ook echt niet abrupt als hij 0 km aangeeft. We hebben inmiddels alle hoeken van het land wel aangedaan en ook in Groningen en Limburg zijn de laadpalen inmiddels goed ingeburgerd.

Aangezien wij geen oprit hebben of zonnepanelen op ons appartement laden wij uitsluitend op publieke palen. Dus een soort bad-case-scenario als je dit wil vergelijken als niet-EV rijder die mogelijk over wil stappen.

Verbruikskosten op 1 jaar en 38.000km:
Laden: € 3.020,14 voor 7896,84 kWh (38,2 cent per kWh gemiddeld)
Verzekering: € 1.607,04 (ca 134 euro p/m Allrisk, ben 'jong' en geen noclaim)
Onderhoud: € 116,01 (1x luchtfilters, 1x prop in band)
Wegenbelasting: € 0,-

Totaal: € 4.743,19 wat neerkomt op 12,5 cent per kilometer.

Grootste laadsessie: 78,79 kWh (van leeg leeg naar 100% in 8,5 uur aan een 11kW laadpaal.
Hoogste laadsnelheid: 177 kW (Tesla Supercharger bij redelijk lege accu)


Al met al, zeer tevreden. Minpunten zijn er wel, de bediening van het dakraam werkt vaak niet... Je kunt de bedieningsmodule dan een schop geven door de binnenverlichting van de auto aan te doen, daarna werkt het wel weer totdat de auto uit geweest is, maar het is gewoon irritant. Een nieuwe module is iets van 160 euro, gaan we wel doen als ie echt niet meer werkt.

Verder vind ik de auto wat hard op korte richels in het wegdek. De auto is zeer comfortabel geveerd en dat is erg fijn, m'n Volvo had het ook, maar die had aanzienlijk meer kilometers. Dit lijkt gewoon een producteigenschap. Er zal ongetwijfeld wat aan te doen zijn door andere dempers te monteren, maar om d'r nou 1500 piek tegenaan te gooien... We rijden hier in de randstad immers 90% op biljartlakens, dus misschien is dit een kwestie "niet zo zeiken, het is geen 7-serie".

Pluspunten zijn er zeker. De auto is ruim, de auto is waanzinnig stil (dubbelglas voor helpt echt) en voor z'n gewicht en formaat vind ik het verbruik echt hartstikke meevallen.

Uitklapbare trekhaak is handig gebleken. Stoelen zijn comfortabel genoeg voor de ritten die we doen. Heb nog steeds niks met Skoda, maar vind 'm nog steeds mooier dan de ID4. Al met al een prima auto, gewoon degelijk. Niks rammelt, geen snelheidskanon, geen poespas; gewoon goed.

Maar kan die laadpoort **als-je-blíeft** aan de bestuurderskant?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.