Skoda Enyaq iV 60 First Edition (2021)

autoreview

Skoda Enyaq iV 60 First Edition (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 60 First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het zit hem in de details

  • 16 km

Inmiddels rijden we al weer 8 weken met onze Enyaq, ik ga eerlijk zijn dit is met gemengde gevoelens. Over het algemeen is het een solide en robuuste auto met een stabiele en prettige wegligging. Ik rijd er veel snelweg kilometers mee voor woon werk en minder in de bebouwde kom. Maar ook voor de boodschappen en de zwemlessen laten we hem niet staan.

Zoals de titel al zegt, het zit hem in de details. Waar ik me aan stoor en wat absoluut het rijplezier bederft en daarmee dus ook mijn oordeel beïnvloed, zijn de veiligheidsystemen en de aanvullende opties als lane-assist, travel -assist, mirror-assist, adaptive cruise control en safety sence welke onbetrouwbaar reageren en overkomen. Mijn vrouw benoemde dat mooi toen ze zei dat "de systemen te veel neigen naar de overhand te nemen in het rijden" .Hierdoor ben je constant bezig bent met de auto te corrigeren en de auto te laten doen wat jij wil zonder een gevaar of risico te zijn voor je omgeving.
Bij lagere snelheden in bebouwde kom heel goed maar kom je daarbuiten begint het feest.

Enkele voorbeelden.
Auto gaat spontaan remmen terwijl er niks voor of naast je zit, je schrikt je rot zeker met een opkomende vrachtwagen achter je.
De mirror-assist meld niet als er iets naast je rijd of het nu een motor is of een bus hij ziet ze niet zeker rechts is dat regel dan uitzondering maar ook vaak links mist hij andere. Daarintegen als je in de nacht rijd springt om de haverklap de signalering aan terwijl er niks rijd.
De lane-assist wilt je kosten wat kost bij sturen dit is in een wegwerkzaamheden gebied heel gevaarlijk want hij duwt je gewoon naar het midden van 2 rijbanen of naar de. Tijdelijke vangrail ongeacht wie of wat daar rijd en staat. Wegsturen van vangrails gedurende 7 km met 70 km per uur is best vermoeiend. Ook op N wegen schreeuwt het systeem constant dat je in het midden moet rijden terwijl als je in de spiegel kijkt je nestjes in het midden rijd
De adaptive cruise control verspringt constant waardoor je de hele tijd bezig bent met de snelheid in te stellen die je wilt of mag rijden. Toch vervelend in een trajectcontrole waar je 100 mag overdag en de auto besluit 5x 130 te willen gaan rijden. Of als je 130 rijd en hij vind ineens dat je 70 mag rijden (hard remmen) om vervolgens weer weg te schieten met 130, soms zelfs lachwekkend als je over een afstand van 500 meter de auto ziet variëren van 120 naar 70,90, 120 om vervolgens te eindigen op 130 Ik schaam me dan voor mijn mede weggebruikers en alvast mijn excuses hiervoor.
Wat ik ook apart vind is dat auto 400 meter voor een rotonde begint langzamer te rijden om vervolgens op de rotonde als je deze dus neemt gaat versnellen waardoor je voor je gevoel de bocht uitgedrukt wordt.
Het om de haverklap bijkomen van de assistent terwijl je niks vraagt of indrukt is storend.
Het opladen van telefoons werkt niet rechts doet niks, link of valt om de haverklap in herhaling dat hij gaat opladen of laad gewoon niet. Pas 1x echt storing gehad bij het achteruit verlaten van een parkeervak ineens viel de auto in storing om vervolgens midden op de weg stil te staan, pas na herhaaldelijk aan uit en op slot van slot was de storing verholpen.
Het navigatiesysteem heeft ons laatst ook laten struikelen toen het ons de hele verkeerde kant op wilde sturen en vervolgens je vrolijk 160 kilometer extra wil laten rijden. Zeker met de kleinere accu is dit een no go. We rijden dus meer op googlemaps nu wat dan weer de baterijen van je telefoon zeer spoedig leegt omdat je niet je telefoon kan laden. Wat me ook opviel was dat veel laadstations niet in het systeem staan, ook al staan deze er al een tijdje.

Ik vind dit erg jammer, want lees ook hoe andere vol lof over hun auto schrijven. Wat mij dus de vraag oproept heb ik pech? Heb ik een maandag auto? Ik wil daarom ook Skoda nu nog het voordeel van de twijfel geven Kortom bezoek aan de garage staat gepland hoop dat ze de fouten eruit kunnen halen ook al geven ze aan zonder foutmelding niks te kunnen.

Ik merk wel bij mezelf dat ik steeds meer weerstand ervaar om deze auto te pakken. Steeds weer de vraag wat nu weer. Vooral dat ik de auto zelf betaald heb en het dus geen lease of andere varianten van gebruik is dan toch wel een dingetje na 538000 kilometer in een Toyota Auris te hebben gereden zonder storingen.

Wat me stoort is dat veel van de boven genoemde problemen uit systemen voortkomend zijn die het rijcomfort en veiligheid moeten verhogen terwijl het gevoel juist onbetrouwbaar en overbodig maakt. Dit terwijl veel van de opties als extra optioneel is in de configurator van Skoda.

Vervolg na bezoek aan garage

  • 11.000 km

Zoals belooft zal ik schrijven hoe het verder is verlopen met de auto.

Op maandag 30 augustus was het zover. De auto zou naar de garage gaan om te worden nagekeken en de storingen te verhelpen.
Aan het eind van de dag werd ik gebeld en zou de auto weer in orde zijn met een paar kanttekeningen. Er waren 29 storingen actief en er was twijfel of het stuur en/of de stuurmodule wel goed waren. Hiervoor waren vragen uitgezet naar de importeur en zou men op terug komen. Keurig netjes vond ik dat en dikke pluim aan de garage!

De volgende dag zouden we met de kinderen een dagje naar een pretpark gaan, ca 145km heen en weer 145 km terug. Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat er eigenlijk geen verschil was in het rijden de hulp en noodsystemen van onze auto. Tevens werkt ook nog steeds de lader van de telefoon noet. Dot terwijl ons was gezegd dat alles weer zou functioneren naar behoren. U snapt wel de teleurstelling. Op de snelweg tussen Gent en Oostende kreeg de auto tijdens het inhalen van een vrachtwagen weer een keertje en besloot ineens uit het niets te gaan remmen. Ik ervoer dat al als vervelend toen ik van werk naar huis ging, maar nu met mijn vrouw en onze 3 kinderen in de auto was dit echt alles behalve leuk.
Evenlater was de navigatie ook weer van slag en wilde ons overal de weg af halen. Dit houd dus in sturen naar de vluchtstrook en afremmen naar een respectievelijke 70 km per uur. Zeer irritant!
Om dit probleem te verhelpen zijn we over geschakeld naar Android systeem en op googlemaps verder gegaan. Na een half uur stopte dit en kon de auto mijn telefoon niet meer vinden en nog later bleef alles op het scherm uit. Dus dan maar ouderwets borden volgen!

Op de terugweg na een heerlijk dagje als gezin genieten ging opzich alles goed alleen nog steeds een navigatiesysteem die door de weilanden rijd en je de weg wil af laten gaan bij iedere afslag ondanks dat deze zegt nog 29 km rechtdoor. Gelukkig werkte Android weer en hebben we hier weer verder op kunnen navigeren naar huis.

De volgende dag even wat boodschappen doen. 2 kilometer heen geen probleem. Toen we terug gingen en na het inladen van de boodschappen stapte we in. Bij het gaan zitten in de auto sprong de radio op maximaal volume aan. Dat was schrikken! Ook was de muziek weg maar waren het niet meer dan wat blur-achtige tonen op een ritme van een lied op de radio. We konden de radio Gelukkig uitzetten. We trokken wel heel veel aandacht van mensen die met gefronste wenkbrauwen keken naar ons alsof we de grootste asociale van het dorp waren! Schaam schaam.

Dit was voor mij de limiet en ik ben meteen doorgereden naar de garage om de auto daar neer te zetten met de mededeling dat ik hem pas terug wil als alles werkt en niet dat de storingen vermeerderen.
Hierop kreeg ik het ontfutselende antwoord dat ik moest beseffen dat veel systemen waar ik last van had en die de overhand nemen op het rijden beter gewoon uit kon laten want dit zou bijv. Door een domme camera worden aangestuurd en sensoren die toch vaak je op het verkeerde been zetten. Ik wist niet wat ik hoorde en heb daarop dan ook de conclusie moeten trekken dat ze me dan een ondeugdelijk product verkocht hebben.
Men gaf aan dat ze tijd nodig hadden om de storingen te onderzoeken en er zelf ook mee wilde rijden om de storingen te ervaren en te kunnen opmaken wat er mis is.
Ik kreeg een leenauto mee en heb toestemming gegeven om te doen wat moet want immers hoef ik geen auto die niet functioneert naar behoren.
Hierop kreeg ik de dooddoener je wilt gewoon van de auto af. Ja dat klopt als de auto niet kan waar hij voor uitgerust is en waar deze wel voor verkocht is hoef ik hem zeker niet.

De volgende dag kreeg ik het verzoek of ik de leenauto wilde terug brengen, er was een klant die een proefrit wilde maken met de leenauto. Ik was vrij en wilde toch graag een gesprek aangaan over de auto en hoe nu verder. Wij hebben geen vertrouwen meer in deze auto en als hij toch niet kan waarvoor deze verkocht is heb ik er geen behoefte aan.

We mochten bij de vestigingsmanager komen waar we doodleuk te horen kregen dat veel klachten bekend waren, hij had zelf ook diverse ervaringen met andere types met zelfde systemen. De meeste fouten zouden niet opgelost kunnen worden wel kon men kijken of alle sensoren goed werkte en functioneerde zoals het hoorde en er geen verstoringen kwamen uit andere systemen.
De vraag wat is het nut dan van al aanvullende (betaalde) systemen en veiligheid systemen als ze toch niet werkte werd niet echt beantwoord. De optionele systemen kan je inderdaad uitzetten en wij hebben ook gemerkt dat dit het rijplezier wel terug geeft. Echter je neemt geen optionele systemen om ze uit te zetten ben ik van mening.
De veiligheidsystemen zijn wettelijke verplichte systemen op nieuwe auto's. Deze kan je tijdelijk uitzetten maar moet je na iedere keer stoppen weer opnieuw terug uitzetten. Op de vraag of men het dan normaal vind dat ik veiligheidsystemen moet uitzetten en het mij niet wenselijk lijkt en ik het sterk in twijfel trek stel ik maak een ongeluk en men constateert dat deze systemen uit stonden werd geen antwoord gegeven.

Het gesprek ging naar mijn mening nergens heen we benoemde beide het zelfde alleen niemand wilde verantwoordelijkheid nemen. Toen ik aanhaalde dat ik dan de koop wilde terug draaien omdat het product niet doet wat beloofd is (ondeugdelijk non-conformiteit product) werd men boos en werd er toch wel op intimiderende wijze medegedeeld als ik zo doorging ik de leenauto wel kon laten staan.
Omdat ik wel afhankelijk ben van een auto maar gelukkig nog een auto heb staan heb ik gehoor gegeven aan deze en de sleutel van de leenauto meteen terug gegeven. Het gesprek was voor mij daarmee klaar en na bedanken voor het gesprek en de heren een fijne dag gewenst te hebben met de mededeling we weten beide wat we moeten doen nu ben ik maar weggegaan en gevraagd of mijn vrouw me wilde ophalen en naar huis brengen. Daar sta je dan geschoffeerd uitgekakt en met een auto van meer dan 50.000 euro die niet doet wat belooft is. Erg jammer, wordt er nu nog emotioneel van. Hier heb ik echt lang voor gespaard en voor mijn gevoel ben ik nu dus alles kwijt.

De volgende dag na wat inlezen heb ik de garage gemaild, ik kan even geen fysiek contact hebben zonder dat emoties de overhand nemen. Hierin meegedeeld dat ik ze 10 werkdagen de tijd geef om de auto te controleren en alles operationeel en functionerend naar behoren te kunnen maken.
Mocht dit niet lukken dan rest ons niks anders meer om de koop ongedaan te maken wat ik zeer betreur want het is een mooie auto en de ultieme gezinsauto naar mijn mening.

Wordt dus weer vervolgd.

Tot op de spits opdrijven

  • 15.000 km

Graag wilde ik nog even verder vertellen over de afloop en afwikkeling van deze toch wel heel trieste geschiedenis.

Ondanks de klachten, filmpjes, foto's zelf het meerijden van de garagehouder bleef het stil.
Zo stil zelfs dat wij in overleg met onze advocaat over gingen tot de Defenitieve in gebrekenstelling van de auto. En wij de aankoop zouden terugdraaien en ons geld terug eiste. Het werd hem gewoon niet.
Hierop volgende een brief van hun advocaat waarin weer wat vragen stonden en die wij natuurlijk beantwoorden en ook konden beantwoorden met bewijs en schrift. Toen bleef het weer stil.
Tot er op een vrijdagmiddag de telefoon ging. Aan de andere kant van de lijn de garagehouder. Men had overleg gehad en had besloten dat dit nergens meer heen zou gaan. Het was als een slecht huwelijk vond men en wij gaven hun geen kans. Men was wilde een factor van coulance toepassen en wilde €40.000 terug geven voor een 4 maanden oude auto van €53.000. Daar hebben we natuurlijk niet lang over hoeven na te denken en lachend opgehangen.
Die maandag erop kwam men via de e-mail met de stelling dat men niet in gelegenheid was gesteld tot herstellen. We werden 1 november verwacht bij de garage. Zo gezegd zo gedaan. De auto is toen van maandag tot vrijdag weg geweest.

Wat we terug kregen leek een totaal andere auto geen piepjes geen ingrepen meer een heerlijk rustige rit en ritten die erop volgde.
Vanuit onze kant van de ene kant alle lof dat ze het voor elkaar hebben gekregen. Als techneut weet ik dat storingen heel hardnekkig kunnen zijn. Van de andere kant veel vraagtekens en weinig antwoorden. Waarom zo? Waarom wordt je niet geloofd? Waarom het gevoel geven dat je een lastige klant bent en gek bent?

Wij rijden nu inmiddels al weer 1.5 maand met de auto en het gaat goed. Het vertrouwen wint terein en ja er zijn echt nog wel dingetjes maar binnen de grenzen van normaal. Denk aan detectie dat er ingehaald worst terwijl er niemand rijd en de Android link die alleen werkt op 30cm afstand. Ook het trajectvoorspelling blijft een drama en staat daarom uit.

Conclusie ik snap dat mensen het een fijne auto vinden, ik ervaar dat ook wel ergens maar de geschiedenis heeft er wel een hele grote deuk in geslagen en ik ben van mening je bedondert me maar 1 keer en die ene keer heeft men toch al wel gehad.

Hiermee besluit ik deze review. Ik hoop dat mensen er wat aan hebben. Steun, herkenning erkenning en hopelijk de kracht van blijven doorpakken en je niet laten afschepen. Of voor de toekomstige rijders wees eerlijk en kritisch en let niet alleen op uiterlijk.

Ik hoop dat iederen vele veilige kilometers mag maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.