Skoda Enyaq iV 60 132kW Sportline (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Enyaq iV 60 132kW Sportline |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 1.000 km |
De eerste 1000km
- 1.000 km
De eerste 1000 kilometer...
Laat me beginnen door te zeggen: "Wát een geweldige wagen! De finesse in het interieur, de lijnen op het exterieur, het comfort en de souplesse waarmee deze auto zich over de Belgische wegen wurmt is ongekend."
Om van start te gaan met deze review, mijn vorige wagen was een Audi A6 Ultra van bouwjaar 2017 met zowat alle opties die destijds bestonden.
Dus qua comfort, luxe en gadgets ben ik wel wat gewend.
Ik heb dit jaar in augustus redelijk impulsief (want zo ben ik) beslist om elektrisch te gaan rijden. De reden hiervoor is redelijk simpel: Mijn werkgever komt quasi niet tussen in woon-werk verkeer, en ik rijd toch dagelijks 180km voor hem...
Hoewel de meeste mensen goed kunnen tellen, zal ik zelf even neerschrijven dat dit neerkomt op 325 tot 400 euro diesel PER MAAND.
Omdat dichterbij komen werken (momenteel) nog geen optie is stond ik voor de keuze, een lichtere auto kopen die minder verbruikt, minder duur is in verzekering, minder kost in belasting...... Of elektrisch.....
Na uren telwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat elektrisch rijden voor mij gewoon veel goedkoper zal zijn. Zo gezegd zo gedaan, gezien ik geen "standaard" auto wil heb ik dan ook de sportline besteld.
16 december was het dan zover, en momenteel 5 dagen later heb ik reeds 1000km op de teller staan.
Mijn review is dan ook gebaseerd op deze eerste 1000 kilometer, die voor mij redelijk "eye-opening" waren.
Zoals te zien is hieronder heb ik de verdeling gemaakt tussen interieur, exterieur, comfort, verbruik, functionaliteit en het financiële kostenplaatje.
1. Interieur
Hier is zeer weinig op aan te merken, het interieur is mijn insziens niet te onderscheiden met de "grote" merken op de markt.
Het grote 13'' scherm triomfeert als een koning glansrijk bovenop het dashboard.
Sluit hierop Carplay/Android Auto aan en je hebt écht een scherm om U tegen te zeggen.
De rest van het interieur sluit hierop allemaal netjes aan, er zijn geen oneffenheden te bespeuren alsook nergens gekraak.
De stoelen van de Sportline zitten als gegoten, en zijn perfect voor mijn toch wel "impressionante" gestalte van 1 meter 75.
Ik raad wel iedereen aan om de elektrische stoelen te nemen, deze schuiven naar achter bij het ontgrendelen van de wagen, wat in- en uitstappen net iets makkelijker maakt.
Achterin is ruimte genoeg voorzien, zeker als je zoals mij kleine kinderen hebt die nog in een kinderstoel zitten.
De kofferruimte is met 585 liter ook meer dan ruim genoeg voor de meeste gezinnen die hun kroes moeten voorzien van speelgoed bij opa en oma.
Als ik ergens commentaar op mag geven bevat het kleine driverdisplay net te weinig informatie omtrent de batterij, hier mag van mij het actuele verbruik bijkomen of een batterij percentage.
2. Exterieur
Either you hate it, or you love it.
Skoda heeft ervoor gekozen om geen "typische" elektrische auto te maken, met gestroomlijnde spiegels, een motorkap die gladder is als je vriendin haar benen als ze net uit bad komt en bumpers waar Nicki Minaj jaloers op zou zijn.
Nee, Skoda heeft gekozen voor een "klassieke" vormgeving.
Ik heb op deze 1000 kilometer 2 keer de opmerking gehad dat iemand quasi niet geloofde dat het een volledig elektrisch voertuig betrof.
Ikzelf vind de Sportline, met meegespoten zijschorten, bumpers met glanzend zwarte accenten het mooiste. Maar dat is uiteraard een keuze die je zelf moet maken bij het bestellen.
3. Comfort
Qua comfort is er geen klagen bij de Sportline versie van deze wagen.
Hij ligt (in tegenstelling tot wat anderen beweren) goed op de weg, niet te hard, maar toch sportief.
Oké, het is geen McLaren, of nou ja, een Octavia RS is misschien een leukere vergelijking...
Tegenwoordig mag je niet zomaar meer zeggen als wat iemand zich identificeert of daar uitlatingen over doen, maar de Enyaq identificeert zich duidelijk als SUV. Iedereen die daarbij klaagt over sportief rijgedrag, te zachte vering, het overhellen in de bochten,... mag van mijn part een boom uitkiezen om in te klimmen.
Dit is een familie SUV, geen Red Bull waar Super Max Max Max al zwetend uit moet komen geklommen na een rit richting de zee.
4. Verbruik
Enkele kilometers achter de kiezen kan ik "weinig" zeggen over het gebruik.
Weinig is in mijn geval een genuanceerde manier om te zeggen dat het verbruik mij in de winter tegenvalt.
Mijn verbruik ligt met een gemiddelde snelheid van 95 kilometer per uur op zo een 27kWh/100km volgens de boordcomputer. Ja ja goeroe's, ik had mij maar beter moeten inlezen voor ik een elektrische wagen kocht.
Maar guess what, dat heb ik gedaan, eat it internet warriors.
Maar dan valt het mij alsnog tegen, dit verbruik betekend voor mij dat ik juist toe kom in mijn dagelijkse trip van 200 kilometer.
(En dit bij een gemiddelde temperatuur van 8 graden buiten, en de auto aan de laadpaal is voorverwarmd)
Natuurlijk gaat het verbruik in de zomer immens afnemen, en ga ik dan ook met een ander gevoel rijden. Ik heb momenteel het gevoel dat ik meer op mijn verbruik aan het letten ben dan eerst met mijn verbrandingsmotor, en dat was eigenlijk juist niet de bedoeling.
Dit is niet klagen maar feiten spreken, althans dat zou mijn vrouw zeggen.
Voor de fanatiekelingen, ik rijd op een heerlijk tropisch temperatuurtje van 20 graden, met de billetjesverwarming en de handverwarmers aan het stuur op het maximum.
Volgens de garage ging ik in de winter zéker de 300 kilometer ook wel halen.
Achteraf gezien denk ik dat ze bovenstaande range bedoelen als je zelf nog 50 kilometer duwt richting een laadpaal.
5. Functionaliteit
Ahhhhh, gadgets en gizmos. Wie houdt er niet van?
De Enyaq Sportline is standaard al voorzien van rondom parkeersensoren en een reversing camera.
Gadgets zoals de Skoda umbrelle, ijskrabber hoef ik aan menig Skoda enthusiast niet meer uit te leggen.
Verder heb ik voor de standaard uitrusting gekozen van de Sportline, met hier en daar
enkele pakketjes die eigenlijk weinig uitleg vereisen en doen wat ze moeten doen.
Parkeren is geen probleem door de miniscule draaicirkel die kleiner is dan menige Shetlander-paardenmolen op de lokale kermis.
Tijdens het achteruit rijden uit een parkeervak gaat de auto wel snel op de rem wanneer hij links- of rechts aankomend verkeer "denkt" te zien.
Door de Enyaq weet ik dus ook dat tegenwoordig ook takken en bladeren zich kunnen identificeren als aanstormende auto.
Ook is de wagen al eens vol in de rem gegaan wanneer ik over de sluiting van een poort reed. De belachelijk hoge sluiting van deze poort bevond zich natuurlijk wel op een hoogte van 2 centimeter, schiet mij maar lek, maar de Enyaq heeft volgens mij toch net iets meer "bottom clearance" dan twee centimeter. En geloof mij, ik weet wat twee centimeter is... Mijn vrouw herinnert me er elke week aan.
6. Financiële kostenplaatje
Dit is voor iedereen anders, Nederlanders, Duitsers, Fransozen of een geweldige Belg zoals ikzelf. Kuch.
De aanschafprijs bespreek ik niet, dat is redelijk onzinnig en is door jezelf in twee minuten opgezocht als je hem samenstelt op de website van Skoda.
Ook qua rij- en onderhoudskosten is het voor iedereen anders.
In België betalen we voor een elektrische auto helemaal GEEN wegenbelasting.
Ja, dat lees je goed, helemaal niks, geen gekke "bijtelling" etc.
Dat zou erbij moeten komen, met de staat van jullie wegdek hoor ik je denken...
Bij mijn vorige wagen, een vieze, stinkende 2 liter euro 6 diesel inclusief AdBlue betaalde ik ongeveer 600 euro voor de inschrijving eenmalig en ongeveer 700 euro jaarlijks.
Dat is nu dus al 700 per jaar, en 600 eenmalig goedkoper met een elektrische wagen.
Deze wagen reed ongeveer 7 liter/100km. Wat neerkomt op een (licht geschatte) 11 euro/100km op mijn traject (snelweg).
Daarbij komt de olie, filters, distributieriem, remmen,...
De Enyaq daarintegen rijd (momenteel in de winter) aan 27kWh/100km.
1kW kost mij 0,21 euro.
Dit komt neer op 5,70 euro/100km. Dit is dus de helft van mijn vorige wagen. Daarboven op geteld komt de mindere frequentie van onderhoud, minder slijtage van de remmen en geen distributieriem.
Het is natuurlijk af te wachten wat de kosten zijn als er na de garantieperiode iets kapot gaat, daar kan ik nu geen antwoord op geven. Misschien later ook niet, dat zou dan betekenen dat ik ben dood gevallen door het schrikken van de factuur.
Ik raad alle Belgen aan, indien je zonnepanelen hebt en een mogelijkheid om thuis te laden, kies eieren voor je geld en ga voor een elektrische wagen zolang de energieprijzen nog zo "laag" zijn.
Lees je goed in over de voor- en nadelen "en dan komt alles uiteindelijk wel goed", zoals ons moeder altijd zei.
Hopelijk hebben jullie iets aan deze review gehad, als je nog vragen hebt sta ik natuurlijk altijd open voor reacties hier beneden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq 85 Sportline
- 2025
- 5.000 km

Skoda Enyaq 60 Business Edition 58 kWh 180 PK | DEMONSTRATIEVOERTUIG | Automaat | Matrix LED Koplampen | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren | Elektrische achterklep | Privacy Glass | Stoelverwarming | Lichtmetalen velgen |
- 2024
- 15.000 km

Skoda Enyaq 85 Sportline | Trekhaak | Canton geluidsysteem | Head Up Display | 360" camera | Elektrische stoelen |
- 2025
- 2.500 km