Skoda Citigo E iV Style (2020) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo E iV Style |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 47.443 km |
Onze eerste EV
- 2.361 km
Via mijn werk konden we de bekende Skoda private lease deal nog nét iets gunstiger krijgen. Mijn vrouw reed een Alto uit 2009 en was wel toe aan wat nieuws, dat is dus deze Citigo E iV geworden.
Ik had al in diverse EV's gereden, waaronder de e-up!, maar voor mijn vrouw hebben we ook even een proefrit met de eGolf gemaakt. Die was ook gunstig geprijsd, maar de meerprijs van zo'n €70 per maand vonden wij toch net iets teveel. De Citigo is qua formaat perfect en de accu is gelijk aan die van de eGolf.
Omdat we er vijf jaar mee willen doen zijn we voor de Style gegaan. Regensensor, lichtsensor, stoelverwarming, DAB radio, verwarmbare buitenspiegels; dingen die je toch wel verwacht op een nieuwe auto, vandaar.
Dan de kleur: het standaard geel is te licht, alsof het verkleurd is. De Alto was al blauw, rood werd afgekeurd dus het werd wit of groen. En we zijn erg blij met de keuze voor het groen. Op dit moment zijn er maar tien Citigo-E's in deze kleur kiwigreen!
Het rijden met de Citigo E is heerlijk: het koppel is direct beschikbaar en uiteraard is alles vrij van schokjes. De auto weegt zo'n 1200kg, wat vrij veel is voor een A-segmenter. Samen met het lage zwaartepunt resulteert dit in een volwassen rijgedrag. Wij rijden meestal in de B-stand. Bij sommige EV's vind ik dat vervelend; haal je je voet een beetje van het pedaal, zit je direct met je neus op het stuur. Bij de Citigo gebeurt dat pas als je het pedaal een aantal centimeter laat 'vieren' waardoor er vrij natuurlijk te rijden is in de B-stand.
De auto wordt maximaal zo'n 10.000km per jaar gebruikt, voornamelijk in de buurt. Maar met max 100 op de snelweg is dat ook goed te doen. De werkelijke range ligt ergens rond de 240km gok ik. Het gemiddelde verbruik tot nu toe is 12,9kWh/100km en het record is 9,2kWh/100km. Verwarming en airco maken het grootste verschil in het verbruik, dus over een jaar gezien zal het verbruik iets hoger uitvallen.
Gezien het beperkte kilometrage met deze auto laden we deze thuis op de oprit aan een gewoon stopcontact, in een nacht zit ie dan vol. Ook hebben we een paar keer een openbare laadpaal gebruikt en één keer een Fastned om het eens te proberen.
Wat ons betreft is de Citigo E een ideale tweede auto binnen een huishouden. Kijkende naar de 'brandstofkosten': wij rijden voor zo'n 3,5ct per kilometer. Met een reguliere benzineauto zit je zo rond de 10ct per kilometer.
De Alto staat bekend als een zéér goedkoop te rijden auto, ik weet niet helemaal of deze Citigo alles bij elkaar goedkoper is maar je krijg voor de zeer beperkte meerprijs wel een 10 jaar nieuwere auto ervoor terug, die veel volwassener aanvoelt, niet in de laatste plaats door de moderne aandrijflijn.
Jaartje verder
- 8.500 km
Inmiddels staat de Citigo bijna een jaar voor de deur. In de hele koude weken kon de range met een volle accu wel eens onder de 200km uitkomen volgens de boordcomputer. Voor ons is dat absoluut geen probleem. De auto bevalt nog steeds uitstekend; als tweede auto is een EV echt top. Opladen gebeurt nog steeds zoveel mogelijk aan het gewone stopcontact, bij langere ritten zoeken we op locatie een laadpaal op.
En vergeleken met de Alto wordt de luxe ook gewaardeerd: parkeersensoren, DAB radio, cruise control, stoelverwarming, voorruitverwarming, climate control. Alleen de lane assist schakelen we altijd uit, want die vind ik toch wat gevaarlijk en irritant.
Eerste kleine defect
- 27.088 km
Het verbruik zit tussen de 11kWh/100km en 14kWh/100km. Mijn vrouw rijdt meestal in de Eco stand, ik geef de voorkeur aan de gewone stand. Scheelt iets qua verbruik, maar niet heel schokkend. Daarnaast, met het vochtige weer kan je beter de binnenkant wat op temperatuur laten komen, anders moet de voorruitverwarming aan om de ruit vochtvrij te houden. En dat kost ook energie.
Over energie gesproken: dat wordt steeds duurder. Nu laden we 'm meestal aan een laadpaal hier in het dorp in plaats van thuis op de oprit. Scheelt de helft qua kosten. En overdag is er bij de laadpaal meestal wel plek.
Met de kou is ook het eerste defect opgevallen: de stoelverwarming van de bestuurdersstoel (ja, die wordt dus vaak gebruikt) stopte er steeds na een paar minuten mee. Er bleek teveel weerstand te zitten in de verwarming van de rugleuning. De Skoda garage heeft de stoel dus uit elkaar gehaald en het verwarmingspaneel vervangen. Men had het bij de eigen leenauto's ook al ervaren. We hebben 'm nu bijna 3 jaar in 'bezit'. Ik hoop dat de prijzen de komende jaren snel gaan dalen, want dan willen we 'm wel overnemen. Met de huidige prijzen is dat gekkenwerk, ze blijken zéér waardevast te zijn.
Blijvertje?
- 47.443 km
Sja, wat moet ik er nog over schrijven? Het is de ideale tweede auto. Mijn vrouw wil niks anders dan deze Citigo. Na de leaseperiode willen we ‘m waarschijnlijk overnemen, maar eerst hebben we het contract ietsjes opgehoogd qua jaarkilometrage (vorig jaar wat veel gereden) en gelijk maar verlengd. Ik vermoed dat de overnameprijs in dat jaar harder daalt dan wij er als maandbedrag voor betalen als ik rekening houd met de andere kosten zoals onderhoud en verzekering.
Een controlebeurtje na twee jaar, nieuwe ruitenwissers en weer door.
Vorig jaar heeft ie een paar keer aan de snelladers gestaan omdat er dagen achter elkaar langere ritten waren waarbij op locatie de laadplekken bezet waren (dat hebben de meeste ziekenhuizen echt slecht voor elkaar). Maar 95% van de laadsessies is gewoon thuis. Nu niet meer aan de ‘granny charger’ maar aan een vaste kabel van een Elli Skoda IV laadpunt welke momenteel nog wel op 10A ingesteld staan. Ik heb nog een grote graafklus te doen, dan komt er een nieuwe kabel en gaat ie op een aparte groep op 16A. Drie fasen zou kunnen maar hebben we thuis nog niet en vind ik niet nodig (naast dat de Citigo maar twee fasen heeft). Met die 10A is ie bijna altijd in een nachtje weer vol. Maar de vaste kabel is nu wel luxe; geen gedoe meer met kabels uit de kofferbak halen.
We rijden en stekkeren dus fijn verder!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.