Seat Toledo 1.9 TDi Reference (2005)

autoreview

Seat Toledo
Seat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat ToledoSeat Toledo - interieurSeat Toledo - interieur

Signalement

UitvoeringToledo 1.9 TDi Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze Seat heb ik als lease auto rijdt deze zakelijk en prive daarnaast heb ik een SAAB 9-5 2.0T waar ik ook prive mee rijd, maar dan meer voor het gevoel. In 6 maanden heb ik met de Toledo bijna 40.000 km mee gereden en het wordt tijd voor een review vind ik.

Toen de 307 (wat een rammelbak) eindelijk weg moest en ik op een dag langs kantoor kwam lag daar een folder van de lease maatschappij. De Seat kon geleased worden tegen een actietarief omdat hij in de top 5 van de lease maatschappij stond. Toen Seat de Toledo als concept presenteerde met de duotone lak dacht ik: DIE MOET IK HEBBEN. De kans heb ik gegrepen en zonder proefrit of wat dan ook de Toledo de zelfde middag besteld. Wegens budget redenen de basis versie met alleen metallic lak en een armsteun kunnen nemen, thats it!!!
Ik vind vooral de achterkant erg mooi. Hij lijkt veel op de Vel Satis zonder deze auto te willen vergelijken met de Seat. Ik noem de Toledo ook wel eens de poor mans Vel Satis. De echte koop ik ook nog eens....

Rijgedrag: De Toledo is stug afgesteld. Heerlijk, ik zeg altijd dat de wagen rijdt als een kart. Je kan snel de bochten (brede banden 16’ 215) in maar optrekken daarna is gevaarlijk. Witte strepen op de weg betekent slippen van de voorwielen ook met de ESP aan. Ik heb van november t/m april met winterbanden gereden. Voor de drie keer op wintersport waren deze perfect. De grip lijkt wel minder bij het optrekken op droge en natte wegen, de voorwielen spinnen sneller met deze banden. Doe mij maar de zomerbanden ook vanwege de hogere topsnelheid die je kan behalen. Daarbij voelt het beter aan.

Door het sportieve rijgedrag is het moeilijk om rustig te rijden in deze wagen. Ik ben snel geneigd om 20 tm 30 km te hard te rijden met deze wagen. Je zit dus niet rustig. Ik wil constant sneller en auto’s die langzamer rijden vormen dus een grote bron van ergernis. Ik heb dit alleen in deze auto en bv niet in mijn Saab.

Op de autobahn constant 170 tot 180 rijden is geen probleem. De wagen blijft stabiel, maar heeft niets over voor bv inhalen. Max gemeten op de teller is 195.

Comfort: De stoelen zijn perfect, veel steun en veel comfort. Je kan alles verstellen tot in de perfectie. Het houdt echter op bij de bestuurders stoel. De bijrijdersstoel kan niet in de hoogte worden versteld, waardoor je niet echt lekker kan zitten.
Verder is de auto zeer geschikt voor een gezin met 2 of 3 kinderen, wat een ruimte!!! Zelfs achter de bestuurderstoel kan een volwassen man goed zitten wanneer ik met 1.90 riant aan het sturen ben. De bagageruimte is zeer ruim, lekker volproppen.

Verbruik: Met een relatief zware rechtervoet 1:15 tot 1:16. Dit was zo t/m 30.000 km. Daarna in een keer zuiniger 1:17 1:18 zonder een andere rijstijl te hebben aangenomen. Ik heb altijd V-power gereden in de Toledo en nooit nornmale diesel getankt. Ik rijd 70% snelweg (met veel files) en 10% stad en 20% B wegen.

Per 1-7-06 een andere baan. Hier ga ik een Renault 1.9 DCI Dynamic Luxe rijden. Ik verwacht een rustig rijdende wagen met veel luxe. Dit in itt de basis Toledo waar ik in reed.

PROBLEMEN

Geen problemen alleen ergernissen.

Veel rammeltjes en kraakjes om gek van te worden.

De ruitenwisser gaat na 8 seconde nog een keer de zogenaamde restjes vloeistof van de ruit te vegen. Wat een onzin, het enige dat het oplevert zijn vegen op de voorruit.

Onderhoudsinterval van 15 dkm is erg kort om de 2 1/2 maand.

De onlogische en irritante wijze waarop deuren sluiten en open gaan of juist niet.

Een tank van 50 liter is te klein. In de 307 ging 65 liter van het kostbare sap mee en daar reed ik 1000 en soms 1100 km mee. Nu tussen de 800 en 900 km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.