Seat Toledo 1.9 TDi 150pk Sport (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Toledo 1.9 TDi 150pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Gezien het aantal kilometers per maand enorm toenam besloot ik te kijken naar een diesel.
Een aantal wagens hadden mijn interesse, de BMW 318/320d en de Passat. Om een aantal redenen is het toch deze Seat geworden.
De passat heeft, vind ik, met uitzondering van de Sportline een te week onderstel. De sportline is helaas bijna niet te vinden. Daarom viel deze af.
De afweging tussen een 320d (150pk) en deze Toledo is puur financieel geweest. Voor een vergelijkbare BMW qua bouwjaar en kmstand was ik ongeveer 25% meer kwijt geweest. De auto is super, ik heb BMW gereden, maar gezien het aantal kilometers die ik rij en de onzekerheid hoe lang ik nog een eigen auto rij, i.p.v. een leaseauto, heb ik gekozen voor de Toledo.
Dan de auto zelf, even los van de hierboven geschetste afweging. De auto voldoet meer dan goed. Geweldige wegligging, ook met deze km-stand nog lekker strak in de veren. De stoelen zitten heerlijk en er rammelt gewoon niets.(de achterbank vergrendeling wel, maar dat is dankzij het seat-online forum opgelost.) De auto heeft enorm veel kofferruimte, daarentegen moet je niet achterin willen zitten als je langer dan 1.70m bent.
De motor, 150pk TDI, is het mooiste aan deze auto. Helemaal als je op de achterkant geen type en motor aanduiding hebt staan dan vergist menige auto met alures(icm dito bestuurder) zich lelijk in deze Toledo :). Zelfs in de 6e versnelling loopt hij lekker weg van de rest.
Minpuntje vind ik de traction control die alles behalve comfortabel en bruikbaar ingrijpt. Dit viel mij bij een Leon ook al eens op. BMW doet dat toch een stuk beter, daar merk je het praktisch niet als de traction control zn werk doet. Bij Seat is het net omgekeerde ABS, dat betekend horten en stoten en toch piepende banden. Met 150 PK zou een goede traction control best op zn plaats zijn, zelfs in de tweede versnelling kun je met gemak nog spinnen. Goede traction control zou dit beter afregelen.
Als ander nadeel van deze auto zou genoemd kunnen worden dat hij betrekkelijk zwaar stuurt. Dit zal ook te maken hebben met de 225 r17 velgen die ik er onder heb. Op de snel weg is dit overigens weer zalig, maar in de stad is wat lichter sturen wel prettig.
Van dit ‘nadeel’ komt ik eigenlijk ook weer op een voordeel. Ik vind de communicatie met de weg erg sterk. Bij steeds meer autos vind ik tegenwoordig dat je totaal niet zelf meer aan het rijden bent, geen idee of het glad of niet glad is en je al helemaal niet weet of de auto wel of niet zn grip in een bocht aan het verliezen is.
Al met al een heerlijke rij auto. Als je wilt, lekker zuinig, als je wilt onmetelijk sportief!
PROBLEMEN
Nog geen problemen gehad met deze auto, afgezien van het feit dat ‘iemand’ niet zo deskundig is geweest met het vervangen van de olie. Er moet een VW505.01 olie in, maar er is andere gebruikt. Resultaat was dat na 500 kilometer het olie lampje weer ging branden. Na het vervangen van de olie en filters is dit opgelost!
Geen probleem van de auto, maar van de garage dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.