Seat Mii 1.0 60pk E-Ecomotive Reference (2012)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Reference (2012)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Reference
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst48.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

Na bijna 3 jaar trouwe dienst hebben wij besloten onze C1 in te ruilen. Onze ervaring is dat je op deze kleine wagentjes relatief weinig afschrijft waardoor het interessant is om deze na 3 jaar in te ruilen voordat de onderhoudskosten gaan toenemen. Denk daarbij aan de grote beurt, banden, remblokken, apk en de garantie die ten einde loopt. Na 2 x een c1 te hebben gereden vonden wij het tijd voor iets anders ondanks een goed aanbod dat wij hadden gekregen voor (weer) een nieuwe c1. Voor het zelfde bedrag bij te leggen was de Seat mii of de Skoda Citigo
variant ook aan te schaffen. De vw up is net wat duurder. Ik ben bij de seat mii gekomen omdat onze andere wagen ook een seat is en deze erg goed bevalt. De mii is net wat ruimer (verrassend ruim eigenlijk) dan de c1. De kofferbak is een stuk ruimer en de auto voelt gewoon wat degelijker aan. Wij hebben gekozen voor de eenvoudige uitvoering, de reference. Bij de mii is de airco gratis, dus mooi meegenomen echter voor de stuurbekrachtiging moesten wij betalen, deze is niet standaard op de reference. Verder is 4 jaar garantie standaard, dat is mooi meegenomen. T.o.v. Onze c1 ontbreken elektrische ramen en CV. De mii heeft echter weer ESP wat ten goede komt aan de veiligheid. De style uitvoering was ook nog een optie geweest deze biedt standaard stuurbekrachtiging, elek. Ramen en CV en nog wat zaken maar kost 1000 € meer. Aangezien de mii voor ons een 2de auto is vonden wij de extra luxe niet nodig. De Cv was makkelijk geweest maar die zet ik er met een aftermarket setje voor 40 € zelf wel in. Een geintegreerde radio kost ca 300 € voor de reference en style. Wel mooi maar zonder usb/sd aansluiting duur betaald. Dus ook hier komt een reeds bestelde bijpassende (nee niet zo'n kerstboom pracht en praal radio) strakke jvc radio in met de nodige toeters en bellen voor 60 €. Oh ja wij hebben gekozen voor een witte, vind ik persoonlijk een mooi kleur voor de mii. Onze c1 was ook wit, dat stond deze auto ook goed. Morgen is het zo ver, dan gaan wij hem afhalen. Info volgt.

Levering

  • 50 km

Gisteren hebben wij onze Mii afgehaald bij de dealer. Alles stond keurig klaar incl. een lekkere vlaai. Na de instructies meteen met het hele gezin de Mii terug naar huis gereden. De Mii rijdt echt super, de geluidsisolatie is veel beter dan van onze C1, de stoelen zitten goed en de wegligging is erg aangenaam. Daaraan leveren de wat bredere banden (175) en het door Seat standaard 15mm verlaagde onderstel een belangrijke bijdrage. De Mii rijdt echt als een klasse hoger. De binnenruimte is ook een slag groter, zeker in de breedte. Dit is aan de buitenkant goed te zien, de auto is behoorlijk vierkant. Ik pas er met mijn 1,97 m goed in ook al zitten de kinderen op de achterbank.
Veel beenruimte blijft er dan achter niet over maar ja het is ook een kleinere auto. De kofferbak ik ruim in vergelijking met de C1 en op de plaats waar een reserve wiel past (maar waar zich alleen een reparatie set bevindt) kun je nog wat spullen kwijt. Volgens een paar autotesten is het onhandig dat de hoedenplank geen ophanging heeft zodat deze open gaat met de achterklep. Wat ik veel handiger vind is dat je de hoedenplank rechtop kunt zetten zodat deze vastklikt, dan kun je tenminste je spullen er goed inzetten. Bij de C1 was de hoedenplank een ramp omdat deze niet ver genoeg openging met de achterklep.

De motor, 60PK presteert prima, zelfs met 2 volwassenen er 2 kinderen er in. Deze auto weegt zo'n 80 kg zwaarder dan de C1 en heeft 8 PK minder maar in de praktijk merk ik weinig verschil. Ik heb wel gelezen dat de VW motor zijn maximale koppel en vermogen bij een lager toerental bereikt dan de Toyota motor in de C1. Daardoor merk je weinig verschil. Je merkt gewoon dat de motor vlot oppakt waar de C1 wat hoger in de toeren moest klimmen om vlot te rijden.
Ik ben benieuwd naar het verbruik en hoe de auto zal presteren als deze is ingereden.

Ik denk in ieder geval dat wij veel plezier gaan hebben aan de Mii.

Eerst rijervaringen

  • 300 km

De eerste 300 km zit er op. Het verbaast mijn nog steeds hoe fijn deze wagen rijdt, schakelen gaat erg soepel, het rijgedrag is goed en de vering is iets wat stug maar wel prettig. Ook de stoelen zitten goed en geven goede steun in de rug. De bekleding ziet er wat fragiel uit maar schijn kan bedriegen, de tijd zal het leren. De auto is zoals eerder gezegd heerlijk stil alleen als het regent hoor je het water in de wielkasten achterin slaan. Dat zal wel komen omdat de wielkasten niet zijn afgeschermd zoals dat van voren wel het geval is. Misschien dat ik de wielkasten eens een keer goed inspuit met tectiel, maar dan alleen voor de geluidsdempende eigenschappen niet om roestvorming te voorkomen.

Ondertussen heb ik ook de radio ingebouwd, de standaard aanwezige front speakers klinken goed, in ieder geval veel beter dan die in mijn vorige wagen. Achterin in de zijpanelen kunnen ook nog speakers geplaatst worden maar tot nu toe heb ik daar niet echt behoefte aan. Ik ben erg benieuwd naar het verbruik, de eerste tankbuurt zal het leren.

Verbruik

  • 562 km

Na 562 km werd het tijd om te gaan tanken, het lampje begon net te branden. Er ging 33,2 liter in, een gemiddelde van 1: 16,9. Ongeveer de helft van de afstand is op de snelweg gereden en de andere helft korte stukjes in en buiten de bebouwde kom. Veelal is er in het donker gereden bij koud/slecht weer en met af en toe de airco aan. Verder hebben wij normaal gereden dus geen focus op zuinig rijden.

Ik vind dit best een goed resultaat en ik verwacht dat het verbruik nog zal afnemen nadat de motor goed is ingereden.

Update

  • 48.000 km

Ondertussen zijn wij weer een paar jaar verder, de Mii bevalt nog steeds goed. Het blijft gewoon een comfortabel wagentje in deze prijsklasse. De stoelen zitten goed en het verbruik is gunstig. 1 op 20 halen wij vrij gemakkelijk (veel snelweg). Zeker nu wij CC hebben laten monteren. Voor een interessant bedrag hebben wij dit een jaartje geleden door VAG techniek in Nuenen laten doen. Is gewoon een orginele VW/Seat/Skoda CC. Ze hebben hiervoor de linker en rechter handels vervangen omdat hier de CC bediening op zit alsmede de door VAG techniek geactiveerde boordcomputer functies. De CC werkt feiloos en is echt handig en je rijdt er ook nog zuiniger door. Met de extra boordcomputer functies kunnen wij nu ook het verbruik zien, temperatuur binnen en buiten, hoever je nog kunt rijden op je tank etc. Is echt de moeite waard maar af fabriek zit deze allen op de duurste modellen. Laatst hebben wij nog overwogen om de Mii om te ruilen voor een nieuwe maar door het wegvallen van de BPM vrijstelling is dezelfde wagen een paar duizend euro duurder geworden, hierdoor vinden wij het niet meer interessant om de auto iedere 3 a 4 jaar in te ruilen. Wij blijven nog zeker een paar jaar doorrijden. Zoals gezegd hebbeb wij nooit geen problemen met de Mii, rijdt altijd en is gewoon een degelijke en een volwassen auto met lage onderhoudskosten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.