Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Connect (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR Connect |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Wat een geweldige auto
- 1.500 km
Na 3 maanden wachten eindelijk in oktober onze nieuwe auto in ontvangst kunnen nemen. Alles zit erop (inc. DSG, alcantara en 18" performancevelgen), behalve
- het winterpakket (stoelverwarming, sproeiers koplampen en verwarmde ruitensproeierkoppen)
- adaptieve cruisecontrol en collisiebeveiliging
Dan heb ik nog een batterij opties, waarvan een afneembare trekhaak (kinderspel), beschermfolie op de achterbumper en een beschermmat in de bagageruimte de belangrijkste zijn. Die laatste bleek niet van rubber maar van plastic: hij beschermt dus wel maar alles schuift net zo hard als op het standaard tapijt. O ja, en een carbonstrip op het dashboard i.p.v. het standaard zilver. Dat was het namelijk net niet: geen aluminium en niet donker genoeg om stijlvol te zijn. Ik had eigenlijk pianolak besteld (standaard op de Cupra), maar dit staat ook verdomd goed. Ten slotte kwam ik er op het laatste moment achter dat het panaromisch schuifdak in een ander pakket slechts 200 euro extra kostte. Nu heb ik normaal niets met schuifdakjes, maar dit is next level. Veel licht is het belangrijkste voordeel. Qua gewicht en stijfheid doe je volgens mij geen enkele concessie. En vogelpoep krab ik liever van glas af dan autolak. Effin, de totale schade was dik 36 duizend euro.
Wij hebben gekozen voor Muntstad vanwege de service, die vele malen beter was dan bij Wittebrug (zelfs een basaal CRM-systeem lijkt daar te ontbreken). Bovendien kregen we 4% korting op het totaalbedrag en een uitstekend bod op de inruil. Volgens een oude vriend van de IVA een bijzonder goede deal. Ook nu ik een setje winterbanden met de orginele 18" performance velgen wil, blijken ze opnieuw de goedkoopste met 1.450 euro inc. montage. Andere dealers claimden dit niet te kunnen leveren ("brede winterbanden hebben geen grip, meneer") of rekenden twee- tot drieduizend euro.
Goed, de eerste indrukken. Ik ben al mijn hele leven autogek en er is zeer veel voorbereiding aan deze koop vooraf gegaan. Heel blij was ik dan ook dat Autoweek exact deze uitvoering (maar dan in het wit met klein navigatiescherm) testte in 2014. Daarnaast ook veel aan ervaringen hier op Autoweek.nl gehad, daarom nu mijn bijdrage. De grootste doorslaggevers waren 4 jaar garantie, de zeventraps DSG, het design en de VAG-techniek. Ook het lage wagengewicht (MRB), afschrijving en onderhoudskosten speelden een rol. En, last but not least, een normale sleutel en handrem: wat een verademing.
Heb in mijn leven minimaal honderdduizend kilometer gereden over heel de wereld, in meer dan 500 verschillende auto's (een paar jaar veel gehuurd en bij een dealer gewerkt) en dit is de één na beste auto die ik tot nu toe gereden heb. De 5-serie touring is nog beter, maar er moet wat te wensen over blijven :)
Hij rijdt als een Audi A3/A4 (superstrak) maar voelt veel lichtvoetiger aan. Met adaptieve dempers en alle andere instelbare zaken kun je de rijbeleving helemaal finetunen naar wens. In sport trillen je vullingen er bijna uit en in comfort is het net een Peugeot. DCC is de investering absoluut waard en voelt samen met het standaard XDS dif zeker aan. Over de 1.4 is al genoeg gezegd en geschreven: Het beestje moet even wakker worden onder de 1.500 toeren, maar daarna gaat hij lekker. ACT merk je niets van, behalve dan in het verbruik. Volgens de boordcomputer daalt dat direct met 1 liter per 100 kilometer als twee pitten op een zijspoor worden gezet. Het interieur is prachtig (navi op ooghoogte, stevige stoelen, mooie tellers). Ook de wegligging is fenomenaal en rolbeweging in de koets is er eenvoudigweg niet. De rust aan boord is voor deze klasse heel goed. De DSG is subliem, alleen een beetje abrupt bij het wegrijden uit stilstand (bekende karaktertrek - instellen op comfort helpt enigzins). De connect versies hebben het Navi plus systeem met 6,5 inch scherm en meer rekenkracht, wat bijzonder prettig werkt. En dan heb ik het nog niet over de geluidskwaliteit van de 10 speakers met DAB+ gehad.
Maar wat echt bijzonder is, is het verbruik i.c.m. zijn sportieve inborst. Ondanks de 250nm en 18" wielen haal ik nu al met gemak 1 op 15. En dan is de auto amper ingereden. Ik kan niet wachten om de auto eens goed uit te laten op de autobahn (in december is het zover, ga drie keer per jaar naar Duitsland) om te kijken wat hij in huis heeft. Moet bekennen dat ik wel al stiekem kijk naar OBD tuning, voor 400 euro naar 180pk en 310nm (RON95). Schijnt met gezin en caravan wel bueno te zijn. Garantie is dan natuurlijk wel spannend (altijd laten flashen voor aanspraak daarop).
So far real good dus, ik kan deze Seat van harte aanraden. Bereid je wel voor op veel aandacht met de scherpe lijnen, lage ligging en LED koplamen. Tot nu toe verder alleen maar positieve reacties gehad op het design ("veel krachtiger dan een golf of octavia"). Ik heb de knipperlichten achter en het lampje in het dashboardvakje ook vervangen voor LED, zodat het plaatje nu compleet is. Stoelverwarming heb ik nog niet gemist, aangezien de kachel zijn werk verdomd snel doet. Wel jammer dat er twee loze knopjes in de middenconsole zitten, misschien ga ik daar nog iets aan doen. De afstandsradar mis je in Nederland volgens mij sowieso niet - wees blij als je ergens vijf minuten de reguliere cruisecontrol aan kunt zetten. Tenslotte ga ik met VAGCOM nog aanzetten dat de spiegels standaard inklappen bij het vergrendelen en een needle sweep bij het starten. En eens kijken of ik geheugenstanden voor de stoelverstelling in kan bouwen (nog zo'n loos knopje). Zal volgend jaar een nieuwe update plaatsen!
nog steeds verliefd
- 5.000 km
De afgelopen weken flink wat kilometers gemaakt in Duitsland. De 18" Continental Wintercontact sports hebben zich prima gedragen op snelheden tot 220 km/h. Chiptuning bleek (nog) niet mogelijk omdat de software te nieuw was. Misschien maar goed ook, want ik ben inmiddels van het idee afgestapt. Te vroeg geoordeeld over het vermogen. Op de autobahn moet je weliswaar de kickdown aanspreken, maar dat blijkt genoeg om tussen de 150 en 200 op de linkerbaan te boenderen. Handig zijn daarbij de felle LED lampen, waardoor bijna iedereen opzij gaat. En dat alles met een verbruik van 1 op 12.
Heb in Duitsland wel het DCC op standje comfort gezet, de betonplaten kwamen hier en daar iets te prominent naar voren met 18 inch. In Nederland voldoet normal prima. Verder na 5.000 km eerste wasbeurt gegeven, het grijs verhult vuil uitstekend en de auto zag er eigenlijk wel stoer uit. Verder een rammeltje waargenomen toen ik voor het eerst op de achterbank zat, dat bleek de subwoofer die niet goed vast zat in het reservewiel. Ik heb de indruk dat de draaikoppeling niet stand houdt als het volume eens flink open gedraaid wordt, maar we zullen zien.
Goin' solid
- 10.000 km
Nog steeds een fantastisch ding. De wegligging is zo strak dat de vrouw iedere bocht weer bang is dat we eruit vliegen. Verbruik is inmiddels 1:16 bij rustig rijden op zomerbanden. Moeders had de auto overigens met de wang van een 225/40 langs een stoeprand gereden (hoe dan), wat resulteerde in een lelijke jaap van een paar mm diep.
De dealer zei dat het geen kwaad kon aangezien het karkas nog in tact was, maar het gaf toch geen lekker gevoel om hiermee de autobahn te bestormen. Dus maar nieuw bandje uit Duitsland laten komen. Verder heb ik toch wel spijt dat ik de laatste twee opties, stoelverwarming en adaptieve cruise control, niet besteld heb. Vooral de twee blinde knopjes in de middenconsole zijn alleen al die €415 waard. Ander puntje is nog de halfjaarlijkse updates van Navteq die je kunt downloaden. Die lopen een jaar achter op de praktijk: Heb ik de verlengde A4 bij België er eindelijk in staan, kent 'tie het nieuwe stuk van dezelfde weg bij Rotterdam nog niet...
Ten slotte ga ik er bij de eerste beurt een pipercross filter in laten leggen. Zelf doen vond ik na het bekijken van Youtube iets te omslachtig. De filter schijnt volgens medeblogger op seat-online.nl de korte dip na het gasgeven (turbo-lag) aanzienlijk te verminderen t.o.v. de standaard papieren variant.
De eerste smetjes op het blazoen
- 20.000 km
De afgelopen 10.000 (vebruik op zomerbanden nu gemiddeld 1:16, winterbanden 1:15):
- Sterretje in de ruit, net onder het zichtveld. Maar niet de hele ruit laten vervangen, nog los van het eigen risico en teruggang verzekering schijnen ze tegenwoordig zo licht gebouwd te worden dat het een kwestie van tijd is voor het tweede sterretje er in zit.
- Hij ligt toch wel laag. Met vier inzittenden bij achteruit uitparkeren met voorbumper blijven haken aan een afgezaagde boomstronk. Hebben ze in Duitsland ter plekke voor een tientje weer muurvast gezet, maar wel een kleine scheur. Twijfel of ik het moet laten repareren (compleet nieuwe bumper en het is ten slotte plastic).
- Bij 15.000 moest er nodig een paar liter longlife bij. Ook een scheutje koelvloeistof. Ga er maar van uit dat dat laatste nieuwigheid is. Verder het ruitensproeierreservoir tijdens wintersport 3x bij moeten vullen, want maar 3 liter.
- Ik heb er een pipercross luchtfiler in gelegd op aanraden van seat forumleden, maar merk geen verschil. Wel 1 van de 4 plastic tandjes afgebroken omdat niet alles gemaakt lijkt voor de eeuwigheid.
- Ten slotte had moeders de rollo afdekking gesloopt door in plaats van naar beneden te tikken naar boven de rukken. Haakje en veer netjes onder garantie vervangen bij Muntstad. Volgens mij zwerft het oude haakje nog ergens rechtsachter achter 10 panelen.
Nog altijd een dijk van een auto
- 32.462 km
We zijn net aangekomen in Oostenrijk. Mooie zwart glanzende 240L dakkoffer gekocht met dragers van Modula. Daarmee is de topsnheid zo'n 150 km/h (want anders teveel windgeruis onder de box, misschien speelt het panoramadak ook een rol) en het verbruik 1 liter per 100km meer. Daarmee wel zeeen van ruimte voor alle pampers en ander babyspul wat mee moet. Er is een tweede steentje in het zichtveld gesprongen (chip, geen sterretje) dus denk dat er nu echt een nieuwe voorruit in moet als we terug zijn.
De 30.000km (= eerste) beurt leverde geen problemen op. Nieuwe wissers waren wel een goede extra. Keurig met wax beurt afgeleverd door Wittebrug in Den Haag!
Nog steeds de mooiste
- 45.000 km
De auto heeft ons nog geen problemen bezorgd. Ik ben wat aan het flirten met andere modellen (GTE variant, C350 estate) maar moet eerlijk zeggen dat ik de Leon van voor de facelift nog steeds te mooi vind. Inmiddels inspectiebeurt gehad bij 40.000 (interieurfilter, invetten schuifraamrubbers, remvloeistof), 300 euro geloof ik inc. winterbanden wisselen.
Onverwoestbaar
- 60.000 km
Na 60K en 4 jaar nog steeds geen vuiltje aan de lucht, hij heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Verbuik op winterbanden inmiddels 1 op 16, op zomerbanden 1 op 17.
Afscheid
- 65.000 km
Het valt zwaar, maar elektrisch rijden is de toekomst. Met twee kinderen voelde een zoutvaatje CO2 per kilometer ook niet verantwoord meer. Daarom maakt de Seat plaats voor een Kia eNiro, wij hopen dat hij een fijn baasje krijgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.