Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)

autoreview

Seat Leon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic (2015)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 TSI ACT 150pk FR Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst74.859 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Leon ST na 4 jaar...

  • 62.000 km

Om te beginnen wat is het... Een Seat Leon ST in Fr trim met de 1.4 tsi ACT motor met de kleur Estrella zilver. De volgende opties erbij genomen:

Business Plus pakket
Executive pakket
FR titanium 18" velgen

Wat er op neerkomt dat er een 8" Navi scherm, Seat sound system, ivm subwoofer dus ook een reservewiel, panorama dak, electrische bestuurdersstoel ( zonder geheugen!! Waarom?! ) in zit. En zogenaamd full led verlichting. Want tja, dat betekent natuurlijk wel dat de "mistlampen" voor, en achter de knipperlichten,mistlamp en achteruit rij lamp gewoon halogeen zijn!
Maar goed, dat mag de pret niet drukken...

De vraag waarom...

Tja.. na het 1 en ander uit de vag fabrieken versleten te hebben als eigen auto en auto's van het werk en op dat moment ook nog privé een Ibiza ST in het bezit te hebben, gekozen voor een variant met meer ruimte op de achterbank. Waarom geen Golf of Octavia? De meerprijs voor een vergelijkbare Golf station was het mij echt niet waard plus dat het model ronduit saai te noemen is en de Octavia naar mijn gevoel een deinende boot is en niet uitnodigt tot "rijden" en van binnen wel erg veel groene lampjes heeft waar ik me kapot aan kan ergeren...

Half september 2015 kon ik dus de Leon ophalen. Na het nodige showroom/verkoper geneuzel uitleg over hoe alles in de auto werkt,

Instappen, starten en wegr... Af laten slaan... Zo, dat is een gevoelige koppeling! Iets waar iedereen schijnbaar van schrikt die in de loop van de jaren achter het stuur plaats heeft genomen... Maar dat eenmaal gevoeld te hebben, en de start/stop functie ook meteen weer de motor start, rustig wegrijden met een fijn gevoel en een glimlach op het gezicht. Het was mooi weer, dak open en heerlijk omrijden over binnenweggetjes terug naar huis.

De eerste kilometers rustig aan gedaan om niet alleen de motor te ontzien maar ook om te wennen aan de auto. Aan de ene kant is het een comfortabele reisgenoot, maar door de sportieve insteek van de auto en de 18"velgen met 225x40 Continental banden bij klinker wegen of drempels toch wel hard afgeveerd.

In de zomer erna met het gezin naar de Jura in Frankrijk, waar de auto op de snelwegen en in de bergen heerlijk rijd. Nooit het gevoel gehad dat ik vermogen tekort kwam of onnodig vaak de versnellingspook van rechts naar links en weer omhoog en naar beneden moest bewegen om de gang er goed in te houden. (Dit in tegenstelling met een andere "ollander" op de camping met een 1.0 3 cylindertje die dat wel ervaarde)
Auto voor vertrek volgegooid en na ruim 800km was het toch echt tijd om de nodige verbrandings vloeistof weer aan te vullen. Bij thuiskomst en ruim 3000 vakantie kilometers te hebben gemaakt bleek de boordcomputer een gemiddelde aan te geven van 1liter op 18km. Nou neem ik dat met 1 of 2 korreltjes zout maar veel zal het vast niet schelen gezien ik redelijk vaak een km of 800 haal uit de 45 liters in de tank.

Na ruim een jaar en bijna 20.000km met plezier en geen problemen rond te hebben gereden sloeg het noodlot toe... Op visite bij familie in een dorpje rustig de straat inrijdend, knipperlicht naar rechts en rustig afremmend om te parkeren op de oprit, draai ik het stuur naar rechts om op dat moment in mijn ooghoek een rode auto te zien, en snel het stuur weer naar links draai, maar daarmee niet kon voorkomen dat ik de Whatsappende dame in de rode Ibiza niet meer kon ontwijken. Mevrouw zat blijkbaar met haar ogen zo vastgebrand in haar schermpje dat toen ze opkeek van schrik niet op de rem trapte... Nee, dat zou te makkelijk zijn... Nee, ze koos ervoor om het stuur naar rechts te gooien, met de wielen over de stoep te knallen, om vervolgens mijn auto van achter naar voren.. jawel, helemaal te moeten raken, vervolgens via 2 voortuinen een meter of 20 verderop in een klein parkje tegen een boom tot stilstand te komen.... gevolg... Veel, Veel schade! Na de eerste (!) reparatie stond de teller op ruim 12.000 euro
De Auto is daarna meerdere keren terug geweest voor wat ik noem gevolgschade, zoals bijvoorbeeld her vervangen van het bedieningspaneel van het panoramadak die los zat,haakjes afgebroken, door de klap.
Ik zal jullie niet lastig vallen met de schade afwikkeling en gemaakte fouten tijdens dat proces... Nou vooruit, 1 dingetje toch even benoemen, na een week of 2,5 telefoontje dat de auto klaar stond om op te halen. Vol goeie moed in het leen barrel naar de schade hersteller gereden, rondje om de auto en in het interieur gekeken en het zag er netjes uit, dat wel... Onderweg naar huis geërgerd aan het nodige gerammel uit de kofferbak, wat bij thuiskomst bleek te gaan om een afgebroken bevestiging van het reservewiel. Met die gedachte dat ze dat bij de garage niet opgemerkt hadden met een kritische blik in de auto gaan zitten, aan de passagiers kant, aangezien daar de impact was.
Plaats genomen op de gigantisch oncomfortabele stoel... Waar zit ik op? Ijzeren binnenwerk?
Ja dus, ze hadden de stoel verwijderd, nieuwe airbag geplaatst, nieuwe bekleding gepakt om erachter te komen dat de vulling kapot was en nieuwe niet op voorraad was. Levertijd meerdere weken! Dus dachten ze daar, dan zetten we de stoel weer in mekaar, airbag erin, bekleding om het geraamte en terug in de auto! Who needs comfort anyway? Right?!
Oftewel dezelfde dag weer terug in de auto en week te moeten missen.

Sindsdien rijd de auto naar mijn gevoel anders. Het is nog steeds fijne en redelijk snelle auto, waar je met plezier en comfort met gemak kilometer na kilometer mee af kunt leggen. Maar toch.. kraakt het onderstel aan de achterkant, piept en kraakt er af en toe wat achter in het interieur en komt er zelfs op het dak een roestplekje tevoorschijn door "gevolgschade"?!

Inmiddels ruim 60.000km op de teller en meerdere vakanties door Europa blijken de reparaties toch afdoende om mij met plezier over alle wegen te bewegen die de wereld rijk is.

Onderhoud... Minimaal afgezien van het ongelukje...
Wat wel een puntje van aandacht is is de banden slijtage. Het eerste setje werd bij 18.000km vervangen voor een nieuw setje Conti's. 20.000 km later was het weer tijd voor een wissel en dit keer ging er een setje Vredestein rubbers omheen. En verhip, die banden verwerken niet alleen oneffenheden in de weg beter ze slijten ook nog eens minder!

Ander puntje was de 12v aansluiting tussen de voorstoelen die meerdere keren "gerepareerd" is. Van het vervangen van een zekering tot het opnieuw door meten tot het uiteindelijk volledig demonteren van het ding om tot de conclusie te komen dat er een verdwaald stukje plastic/ijzer los in het ding zat waardoor hij niet functioneerde.

Zijn er minpunten aan de auto.... Ja tuurlijk, bestaat er een auto zonder?

Om te beginnen wat ik al eerder heb gemeld, het ontbreken van een geheugen functie voor de bestuurdersstoel.

Ander punt is de navigatie. Traag met opstarten en gigantisch gedateerde kaarten. Ik weet het, alle merken hebben er last van, maar om na 3 jaar "gratis" map updates te moeten betalen... Nee, echt niet!

Zijn er pluspunten? Ja, ook zeer zeker wel!

Het blijft een comfortabele reisgenoot, helemaal op de lange afstanden. Familie en vrienden wonen verspreid door het land, dus "even" op bezoek betekent dat een enkele reis minimaal een uur duurt! Heerlijk! De motor pakt snel en soepel op en trekt lekker door in de toeren. De sport stoelen zitten goed en zijn ruim verstelbaar.
Door het DCC op de snelwegen op sport te zetten word de besturing iets zwaarder en het gasrespons wat sneller wat ik zelf prettig vind. In de stad is het in mijn ogen dan storend dus staat alles op individuele stand. Tenzij er vakantie kilometers op het menu staan dan gaat de motor in standje oud wijf, oftewel eco mode. Lekker relaxed cruisen met indien nodig een "kickdown" effect om toch vlot te versnellen. In eco stand schakelt hij sneller over naar 2 cylinders, iets wat meestal ongemerkt gebeurt, maar soms toch met een duidelijk merkbare tik. Waarom.. is mij nu nog steeds een raadsel!
Nu toch hebbende over de eco mode is het verbruik ook zeer positief. Waardes die ik "vroegah" uit een TDI-tje peuterde komen nu ook uit een TSI blokje. Chapeau!

Inmiddels begint de vrouw toch te zeuren over de lage instap en straffere vering dus ik ben langzaam maar zeker aan het kijken naar een opvolger. Wat het gaat worden, ik weet het oprecht niet. Een nieuwe Passat? Of toch een nieuwe Seat in de vorm van een Taaaaco? (Bestellen zonder type aanduiding in ieder geval!) Of om het i3-tje gezelschap te houden,toch maar een BMW 5 serie?
Ik weet het nog niet....

Wat ik wel weet, is dat ik tot ik een waardig opvolger heb gevonden, met heel veel plezier in de Leon, van garage naar garage ga rijden voor de nodige test ritjes! En niet te vergeten de broodnodige vakantie!

Tijd voor de laatste kilometers

  • 74.859 km

De kilometers tikken het laatste jaar minder hard aan dan verwacht.... Ja, ook de Covid-19 pandemie heeft ermee te maken, maar ook gezins uitbreiding leidde ertoe dat er een tijdje meer tijd in de omgeving en thuis werd doorgebracht. Inmiddels is het wachten op de nieuwe bestelde auto dus de laatste kilometers zijn in zicht...

Sinds de vorige review zijn er meerdere vakanties en uitstapjes geweest naar onder andere het Gardameer, en verscheidene keren in Duitsland en eigen land.
Tijdens de rit naar het Gardameer viel op een gegeven moment een klapperend geluid op... In eerste instantie op de achtergrond wat langzaam maar zeker irritant werd. Het bleek uiteindelijk om het panorama dak te gaan die bij hogere snelheden begon te "klapperen".
Misschien door de warmte?
Nu is dit mijn eerste auto met "open dakkie" dus ter plekke in Italië alle rubbers eerst maar eens even ingevet... Baat het niet, schaadt het niet, was mijn gedachte.
In eerste instantie bleek het daadwerkelijk geholpen te hebben maar na een kleine week toch weer hetzelfde verhaal. Zolang hij op mijn auto blijft zitten en niet wegwaait dan wel dat er bij een eventuele regenbui water naar binnen loopt (later hier meer over!!) Heb ik het eerst maar gelaten voor wat het was... En een goed excuus om tijdens de mooie dagen met het dak open te rijden!

Bij thuiskomst een afspraak gemaakt met de garage maar zoals ik al had verwacht konden ze daar geen problemen vinden. Zoals bij elk merk, als er iets is met een onderdeel van de auto waar ze, of geen oplossing, of een antwoord op hebben, wijten ze het aan, jawel, "producteigenschap". Prima, het zij zo.

Na meerdere familie en vrienden bezoekjes en uitstapjes door Nederland en korte vakanties in Duitsland zijn er verder geen noemenswaardige problemen geweest, totdat... er een wat muffige lucht in de auto hing... Hebben de kinderen iets in de auto gehad, en ligt er iets te schimmelen? Sopje, stofzuiger... Zaklamp! Tijd voor een schoonmaak met extra aandacht onder de stoelen en ff de achterbank omhoog trekken. Maar niks gevonden. Kofferbak snelle inspectie... Nee, ook niks. Toch om mijn eigen gemoedsrust te stillen ook maar de motor kap omhoog voor inspectie. En jawel... Bruin witte haren aan de isolatie aan de kap en in de accu tezamen met nagel/kras sporen ... Oh help, een steenmarter! Oftewel eerst grondig elk zichtbaar draadje en buisje een grondige inspectie geven, maar kon niks vinden.... Schoonmaak tijd dus maar, hopende dat daarmee de vieze lucht volledig weg zou gaan en voor de zekerheid nog maar een marter verschrikker installeren.

Na een paar dagen in een heerlijk fris ruikende auto te hebben gereden kwam toch weer een muffe lucht de auto in. Zit het tussen de oren? Of ruik ik het echt? Toch, alle deuren en ramen open, motor kap los, niks kunnen vinden, kofferbak open, bodem eruit en.. glimt daar nou iets onder het reservewiel? Vinger er voorzichtig in, hopende dat er geen Demogorgon of wat voor iets onder in mijn kofferbak leeft.... Maar nee het was water.... WATER! F#@!

Snel de subwoofer los, reserve wiel en gereedschap eruit terwijl ik de garage aan de lijn heb. Er bleek daadwerkelijk niet een druppeltje water in te staan maar zijn 5-7cm water in een bak van zo'n 45x45cm.
Helaas mocht ik van meneer de monteur niet met een boormachine een gat erin maken om het water af te voeren maar dan maar ouderwets met een bakje hozen en droog deppen met handdoeken en een week later de auto te brengen.
Voor mensen die dit lezen met een vergelijkbaar model Leon, bel de garage voor een afspraak, want blijkbaar is het een bekend probleem waar nog een terugroepactie voor gaat komen. Afvoer zat verstopt waardoor water zo de auto instroomt. Tevens zijn er nu nog een paar kleinigheidjes die verholpen moeten worden zoals het niet meer automatisch kantelen van de spiegel bij inschakelen achteruit versnelling.

Maar voor de rest zijn er geen rare storingen of technische problemen geweest en door Covid-19 en zwangerschap van de vrouw werden er minder kilometers gemaakt.

Een mooi moment om te bedenken wat de opvolger moet gaan worden... Joepie, Wat een keus! Zo blij als een kind in een snoepwinkel begon ik aan de zoektocht.

Eisen waren er teveel, ideeën nog veel meer....
Mede door het feit dat we zonnepanelen en een laadpaal hebben staan, en toch regelmatig ritjes in de buurt hebben was een plug-in hybride of volledig elektrische variant, toch wel het uitgangspunt.
Merk vast, ben ik niet dus hup hup, in de telefoon geklommen en een aantal afspraken gemaakt.

Toyota RAV4 hybride was de eerste op de lijst, mede omdat ze daar zo'n zuinigheids challenge hadden, waar ik tijdens mijn ritje met vlag en wimpel voor ben gezakt!
Dit wordt hem niet... Gigantisch trage multimedia en niet kunnen wennen aan de cvt... Denk ik... Maar de multimedia ergerde ik me al genoeg aan.

Volgende, een bmw x3, bedoeling was een phev maar die was in eerste instantie niet beschikbaar. Toch maar rijden, en de eerste indruk op doen.
Wat een fijne auto, comfortabel, niet overdreven groot, maar lekker ruim van binnen. Later nog naar de plugin gaan kijken, maar... Waar is de kofferbak ruimte gebleven? Nee, dat wordt hem dus ook niet.

Skoda Superb dan maar, groot, ruim, comfortabel mee naar huis gereden. Aangekomen komt mijn vrouw naar buiten, "wat is dat voor verschrikkelijk lelijke auto?" Ooohhkeee.... Ingestapt, en terug naar de garage en vriendelijk bedankt voor de proefrit!

Dan maar even doorlopen naar de Audi afdeling... De E-tron 55... Gezien het feit we al een elektrische auto hebben met laadpaal op de oprit, hmmm... Waarom niet? Auto maar meteen 4 dagen geleend, voor een goeie indruk. Een fantastische comfortabele auto. Ruim, luxe... En hoewel ik Audi's normaal allemaal op elkaar vind lijken, vind ik hem mooi!
Ohjee... De prijslijst... Oh wacht, daar hoort nog een optie lijst bij... Spontaan komt het beeld van Tommie uit Sesamstraat in me op... Poeh Hee!
Goed, eeuhmm... Nee... Of toch wel... Nee.. toch?

Belletje naar de Volvo dealert dan maar voor een rit in de v60 T8.

Zoals bekend, onwijs fijne stoelen, maar de uitvoering die ik mee had, had ik het idee in een donkere grot te zitten, zo donker... Wel een hele luxe grot, met een gigantisch turbo gat om vervolgens vooruit te knallen alsof de wereld om je heen een paar seconden terug in de tijd gaat! Kanonnuh, die wil wel vooruit! Maar hetzelfde probleem als de Leon... Laag! En om de kinderen vast te snoeren op de achterbank, is iets hoger, nog net geen must.
De v60 CC dan... Zelfde auto, alleen dan hoger... Zou je denken... Maar die is weer niet leverbaar als plug-in? Huh? Die dan dus ook niet... Zucht...

Tesla model 3 of een X dan, je ziet ze overal, dan zal er toch wel iets goeds aan zijn, behalve alleen het belasting voordeel?
Na een testrit tot de conclusie gekomen dat er best wat goeds aan is ja. Maar ook veel niet. De range is super, stuur gedrag ook zeker goed... Maar als je je in een model 3 achterin een keer laat rondrijden, wil je dat je kinderen niet aan doen. Die kunnen er wel permanente gehoorbeschadiging aan oplopen. Tis net een klankkast door echt gebrek aan geluidsisolatie. Laat staan de zithouding achterin... Weer een afvaller... De x dan?
Tja, het blijft een gedrocht om te zien! Geluidsisolatie is beter voor mekaar maar die deuren... Zelfs nu nog, wordt je overal waar je het ding parkeert, aangekeken... Jaloezie? Afgunst? Interesse? Geen idee, zodra je vriendelijk lacht en groet, kijkt of loopt iedereen weg.... Bijzonder... Maar de auto werd al met al toch te duur, dus... Alweer een afvaller...

Opel Grandland plug in of Peugeot variant dan ... Te klein van binnen, Ford Kuga dan? Zelfde probleem. Even om het beeld te completeren, er moeten er 3 achterin passen, zonder dat ze bij mekaar op schoot zitten!

Tot dat mijn vrouw nog een keer de Audi E-tron boekjes op tafel had gelegd... "Dat was toch wel een hele fijne auto hè" klinkt het ineens vanaf de andere kant van de kamer.

Nogmaals tijd voor een proefrit, nu in de sportback 50. Gewoon, omdat het kon...
Maar deze range is zeer zeker niet genoeg, en de aflopende daklijn, hoe hip en "range verhogend" het ook is, is niet voor mij. Tevens het ontbreken van een ruitenwisser achter is in mijn ogen echt een ontwerpfout. Blijkbaar heeft er nog geen auto journalist er mee in de regen gereden, want je hoort/leest/ziet er niks over.

Na meerdere configuraties en aanbieders met mekaar te hebben vergeleken uiteindelijk de knoop doorgehakt.

Het wordt een Audi E-tron 55 quattro business plus met een paar opties. ... Het lange wachten is begonnen.... .. .

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.