Seat Leon ST 1.5 TSI 150pk Xcellence Business Intense (2019)

autoreview

Seat Leon ST 1.5 TSI 150pk Xcellence Business Intense (2019)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.5 TSI 150pk Xcellence Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 65%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk - VAG vs Renault

  • 1.220 km

Zoals Autoweek aanbeveelt, even wat km's maken voordat er een review komt, maar ik kom vers uit de Grand Scenic Bose 1,5 dci uit 2015 en dan valt je nu nog het nodige op.
Deze auto is net als de Seat Leon St 1.5 Exellence Business Intense circa € 38 mille en vrijwel full opties.
Voor wie ook twijfelt tussen Renault en dit Spaanse VAG product schrijf ik de review.
Technisch zijn de verschillen enorm, daar ga ik niet op in. De maten verschillen eigenlijk alleen in de hoogte, maar dat is een wereld van verschil.
De Seat heeft Virtual Cockpit en daar verwacht je het nodige van. In ieder geval is dat systeem vlotter dan in de Renault, maar waar in de YouTube video's regelmatig gezegd wordt dat dit "vertrouwd" is, is het echt net zo veel zoeken als in de Renault.
Het grootste verschil zit in de navigatie. Die in de Seat valt mij tegen. Alleen TMC en weinig details in het scherm. Weliswaar krijg je het prachtig in vogelvlucht tussen in plaats van de klokken, de informatie is summier en veel te weinig ten opzicht van het systeem in de Renault (uit 2015!) Geen live informatie over files, geen informatie over weersomstandigheden, geen live informatie over flitsers en onveilige situaties, geen vermelding op welke plaatsnaam op de borden ik aan moet rijden, weinig POI's (pomp, restaurant, garage), en geen mogelijkheid om op het internet te zoeken (zat ook al in mijn Renault van 2011).
Nu heeft Seat "Android Auto" en Mirrorlink en Applecar of zo. Maar Android auto is niet leverbaar in Nederland en Mirrorlink kan alleen sms-jes lezen (wie gebruikt dat nog).
Je kunt niet kiezen voor Google-Maps, Weaze maps of wat dan ook, daarvoor kun je beter je telefoon in een houder op het dashboard plaatsen. Misschien lukt dat met Apple wel, al heb ik gelezen, dat die kaarten alleen op het grote scherm worden weergegeven.
Verder valt op dat de achteruitrij-camera niet laat zien waar je heen rijdt als gevolg van de stuuruitslag en tot slot gaat de auto wel vanzelf open als je de sleutel bij je hebt, maar niet automatisch op slot als je wegloopt. Echter kun je een sms-je via de Seat app na 10 seconden krijgen dat je vergeten bent de auto op slot te doen. En nog wel meer leuke features in de app. Beetje vreemd dat deze app je uitdaagt om zuinig te rijden, terwijl het zo'n heerlijke sportauto is.
En dat brengt mij bij de aangename verrassingen. De veiligheidssystemen als front assist en adaptive cruise control samen met rijhulpsystemen als het automatische sturen maken het rijden heerlijk rustgevend. Natuurlijk moet je wel wat opletten, maar de auto stuurt en remt en houdt netjes afstand op een snelweg. En als je daar zin in hebt, kun je dat ook allemaal uit zetten.
De verschillen tussen de verschillende instellingen van eco tot sport zijn merkbaar, niet bijzonder groot, maar wel vermakelijk. Eigenlijk wil ik in de stad graag de sport-stand en daarbuiten de ecostand. Want in de stad met alle rotondes en voorrang is het steeds hollen en stilstaan en dan is paraat vermogen onder de voet heel fijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeer blij met mij keuze om van een comfortabel grote diesellobbes naar een zeer sportieve lage station te gaan omdat ik plezier heb aan rijden met een stuk vlot staal. Ik vergroot de afstand en marge bij het rijden, maar kijk wel op FM of dat ook handig is.
Tot slot de opbergruimte. Natuurlijk de familie-mpv Grand Scenic van Renault is beroemd om al zijn vakjes, en die gebruikte ik ook allemaal! Oh jee: nu alleen een klein dashbordkastje en de 1,5 l flessen water passen niet in de deuren. "Gelukkig" heb ik niet niet de optie Beats-audio (ook geen spijt van) dus nog een klein vakje onder de voorstoel (kan net een klein plu-tje in) en geen reservewiel, dus daar kan de reserve ruitensproeier nog net liggen. Nou Seat, je hoeft je franse broer niet te kopiëren, maar dit is wel heel summier. Enfin, blijft wel lekker licht natuurlijk.

Tips en tops

  • 9.000 km

Ik heb de auto inmiddels 2 maanden in bezit en met 9.000 km op de teller een behoorlijke indruk.
De prestaties van de auto blijven indrukwekkend. Met 150 pk, een 7 traps automaat en de lage ligging is het een heerlijke auto om vlot door de stad en het land te cruisen. Je krijgt vanzelf een glimlach op je gezicht. Zoals eerder geschreven is het systeem wat bokkig bij lage temperaturen. In de meeste rijmodi wordt snel opgeschakeld en dat vind de koude motor niet fijn.
De sportstoelen zitten prima en de hulpsystemen maken parkeren erg eenvoudig. Over hulpsystemen gesproken, de lane keeping doet zijn werk goed waardoor het rijden zeker op de lange afstanden zeer eenvoudig is. De automatische cruisecontrol gebruik ik wel veel, maar kan duidelijk nog een slagje beter. Zo reageert het systeem wat abrubt als een tegenligger in het vizier komt die wat langzamer rijd en het duurt te lang voordat het door heeft dat de voorligger gaat uitvoegen. Tot slot heb ik de indruk dat het riscio van een botsing alleen wordt beoordeeld op de voor je rijdende auto en niet op het hele wegbeeld. Daardoor neemt het systeem zoveel ruimte om je heen, dat andere autos voor je gaan invoegen.
Het gebruik van de cockpit, de virtuale cockpit in mijn geval valt mij tegen. Ik heb al eerder mijn ongenoegen over het navigatiesysteem geuit: het bevat geen verkeersinformatie, alleen een route. De TMC die het wel heeft is 20 jaar oud: de radio knalt er in met file informate. Ik heb begrepen dat TomTom zijn diensten bij VAG ook voor de andere modellen gaat uitbreiden met "traffic". Dat had ik 12 jaar geleden al in mijn franse auto's. Ik heb dan ook net als vroeger al 6x in een spontane file gestaan waar normaliter een alternatieve route aan mij wordt voorgesteld en dat in het noorden, waar zelden files zijn!
Er wordt in de reclame hoog opgegeven van Android Auto, maar Google staat dit in de BeNeLux niet toe en je hebt er dus niets aan. Mirrorlink biedt toegang tot enkele dure naviatieapps die wel werken, maar niet in het display voor je neus. Bovendien krijgt het systeem ruzie tussen de telefoonverbinding van Mirrorlink en die van de auto.
Apple car play kan ik niet beoordelen, want ik heb geen Iphone.
Maar dit alles is overbodig: gewoon een goede traffic-nav inbouwen zoals van TomTom en een stevige bluetooth moet genoeg zijn.
De bediening in de cockpit vind ik erg onlogisch. Zo zit de verlichting in een draaiknop linksonder, maar wordt niets op je dashboard aangegeven. Mistlichten aanzetten is helemaal een drama, je kunt de knop niet op die symbolen krijgen (wel op de anders symbolen), maar je moet trekken, zonder dat je informatie krijgt wat aan staat. Het blijkt dat 1x uittrekken NIET de mistachterlichten aan zet, maar de mistvoorlichten. Die heb je eigenlijk niet nodig. Je moet 2x uittrekken (ik ben uitgestapt om dat te zien, want ook in het boekje staat niet wel symbool bij voor of achter hoort). En dan heb je dus behalve achtermistlichten, altijd je voormistlichten aan. Die kun je dus niet uitzetten. En NUL info op het dashboard. Wat er brand in de automatische stand weet ik niet. Ik heb gelezen dat het dimlicht automatisch aan gaat bij regen, maar die info kun je niet waarnemen. Uberhaupt staat nergens welke verlichting aan is.
De bediening van de cruisecontrol is eveneens een onlogisch geheel. Harder is naar voren halen en zachter? Op knopje drukken! Wie heeft dat bedacht. Druk je 'm logischer naar achter, gaat ie uit! En het is dezelfde soort handel als de richtingaanwijzer die er boven zit. Ik heb al 10x per ongelijk de richtingaanwijzer aangedaan waar ik de cuisecontrol wou bedienen (harder natuurlijk) maar ook het omgekeerde: cruisecontrol op harder, waar ik richting wou aangeven.
Tot slot groot licht. Je kunt het op één manier aanzetten, ruitenwisser naar achteren. Maar dan krijg je automatisch groot licht (gaat uit bij tegenligger). Dat kun je op geen enkele manier meer uitzetten. Zo was ik hier wat verlegen mee (fietsers als tegenliggers..) maar het blijkt niet meer uit te kunnen. Het enige dat je wel kunt doen is groot licht helemaal aan zetten (dus echt totale verblinding van je tegenligger). Daarna komt pas de optie om dat wel uit te zetten. Waardeloos dit.
En waarom moet ik 3x op de knop van de dakhemel drukken om het automatisch te openen/sluiten? Was 2x niet genoeg?
Nee de bediening bij VAG is met alle nieuwe functies totaal onlogisch geworden. Dateert nog uit de jaren '70 toen je allen richting hoefde aan te geven en een lampje aan als het donker werd.
Als uitsmijter mis ik een knop om de dashboardverlichting te kunnen dimmen. Dat zit heel ver weggestopt in overigens ook een heel uitgebreid en ingewikkeld menu.
Eindoordeel: heerlijk rijdende auto met potente motor. Echter met achterhaalde techniek in een virtuele cockpit en volledig gedateerde verkeersinformatie. Alleen om die laatste reden, koop ik deze auto nooit meer.

Update

  • 13.000 km

Beste mensen, dank voor jullie reacties. Mooi om te lezen hoe iedereen weer anders tegen zijn auto aan kijkt.
Ik heb Androidauto via APK mirror inmiddels aan de praat en Waze geïnstalleerd. Het blijkt dat bij aansluiten je eerst wat menu's en toestemmingen op je telefoon door moet, met draaiende motor, dus.
Systeem werkt goed, alleen na 100 km is mijn telefoon zo heet dat het weer uit valt. Ook bijzonder in het Nederlands kan Spotify alleen je bibliotheek afspelen, in het Engels (als Google op Engels staat) kun je ook opdrachten geven als "Play U2 on Spotify", ook als dat niet in je bibliotheek staat.
Verder gevonden dat mistlichten wel op het display worden vermeld maar wat de "auto" stand van de verlichting verder verzint met de led-lampjes laat zich raden.
Dus qua auto/motor een hele fijne machine. Qua computertechniek ergens halverwege en flink onhandig. Ben benieuwd naar de komende generaties.

Olieverbruik

  • 17.250 km

Op deze kilometerstand werd ik getrakteerd met de werking van de oliepeilsensor. De motorolie was bijna op. Even peilen bevestigde de sensormeting.
Volgens de dealer is het onderhoudsinterval circa 30.000 km maar moet je tussendoor een of twee keer langs komen om olie bij te vullen. Dat is voor mij dus om de drie maanden. Bizar. Nog nooit eerder meegemaakt met mijn tien eerdere auto's

Rijdt heerlijk, haperende software

  • 29.000 km

Na een half jaar heeft deze heerlijk rijdende auto een eerste beurt gehad. Zoals altijd wil Leaseplan deze niet bij de dealer zien en moest ik naar de lokale bosch-service. Na een dagje ongebruikt buiten te hebben gestaan kreeg ik na 100 km de mededeling dat er teveel olie in zat en moest aftappen. Uitleg van de lokale garage was dat deze 1.5 TSI zo nieuw is dat zij nog geen onderhoudsspecificaties konden krijgen en de bekende liters er in hebben gegooid (van de 1.4 TSI?). Wat ze verder goed/fout hebben gedaan weet ik niet, maar het service interval staat weer op nul.
De auto zelf rijdt heerlijk, altijd voldoende vermogen en spelen met de dempingsinstellingen is ook fijn. Flinke ruimte ook, handig met verstelbare vloer en rugleuningen die zo plat kunnen. Ik heb er twee verhuizingen mee gedaan, diverse karren er achter, allemaal prima. Software registreert automatisch of er een lampje stuk is van de aanhanger (of de stekker geen contact maakt).
Alleen de navigatie blijft een ergernis. Android Auto maakt niet altijd contact, moet soms drie keer het menu starten, of de telefoon herstarten en als alles het doet, kun je het niet in het display voor je krijgen. Soms doen beide systemen het (auto en android), soms alleen android. Maar wat meteen opvalt is de enorme foutafwijking in de reistijdschatting van het standaard systeem. Leeuwarden - Leiden: 30 minuten verschil tussen het SEAT systeem en Google maps! Echt waardeloos die VAG nav.

Hoog olieverbruik

  • 41.000 km

Na 8 maanden en 41.000 is het toch een auto met twee gezichten. Hij rijdt heerlijk. Kunt er ook lekker sportief en hard mee rijden als je wilt. De binnenruimte is veel groter dan je op het eerste gezicht vermoed. Echt een lekkere auto.
Maar dan de keerzijde. Elke 10.000 km komt de waarschuwing dat het olieprijs te laag is. De garage bevestigd, dat de nieuwe 1,5 benzinemotoren van VAG twee keer tussen de onderhoudsbeurten terug moeten naar de garage om het olieprijs te controleren en bij te vullen.

Verver valt elke lange rit het complete dashboard een paar keer uit. De telefoon S7 van Samsung, met Android auto wordt zo gloeiend heet dat de navigatie na een uur het begeeft. Bellen en spotify doen het dan ook niet meer.

Verder het bekende euvel van water in de kofferbak. Ze waren verbaasd bij de garage, nooit eerder gezien?

Kortom, een grote technische achterstand op mijn ervaringen met Renault en Citroën.

Geen radio?

  • 42.000 km

Weer een bijzonder euvel ontdekt. Stap ik in de auto, doet de radio het niet meer. Wel een scherm met zenders, maar wat ik ook druk, geen zenderwissel en geen geluid. Opnieuw opstarten helpt niet. Afsluiten uitstappen, minuut later instappen, ook niet. Herstarten kan niet. Dan maar zonder radio en verkeersinformatie tijden. Bah. Meestal valt het hele systeem op een lange rit spontaan uit en volgt een herstart, maar dat nu net even ook niet.
Eerst maar een nachtje slapen dan.
Volgende ochtend deed alles het weer. Rara. Achterstand in de techniek, die digitale dashboards van Audi. Waardeloos materiaal.

Gaat prima

  • 121.000 km

Ik rij er nu twee jaar in rond en de problemen van de eerste maanden zijn er niet meer. De auto rijdt heerlijk, de hoeveelheid olie tussen de beurten is voldoende en de software doet het 98% van de tijd prima.
Alleen het opstarten van AndroidAuto duurt erg lang (3 minuten), maar dat heeft ook te maken met mijn telefoon (A51).
Verder rijdt de auto nog altijd heerlijk. Ben zelf een grote fan van lane-keeping en de radar in de cruise control. Daardoor rij je met een veilige afstand heerlijk rustig op snelwegen en doorgaande routes.
Heb je bochten of een stad, dan kun je sportief opschieten in het verkeer.
Ik heb alleen onderhoudsbeurten gehad en bandenwissels verder geen storingen.

Zuinig rijden

  • 129.000 km

Nu de benzineprijzen hoog zijn, toch maar eens gekeken hoe zuinig je er mee kunt rijden. Weliswaar betaalt de leasemaatschappij de benzine, maar normaal gedrag is om nu toch even rustig aan te doen.
De auto heeft een Eco-stand. Dan doet veel: langzamer optrekken, vrijloop bij gas los laten, demping gaat op hard (net als bij Sport) en de dynamic cruisecontrol kijkt nog een standje verder vooruit dan dat hij staat.
Hiermee rij ik 5,0-5,5l/100 km als ik veel 100-110 op de snelweg rij (1 op 18-20). Onder de 80 km/u schakelt hij 2 cylinders uit en rijdt hij 4,0l/100 km (1 op 25). Bij gemengde gebruik in stad en snelweg 5,6-5,9 l/100 km. 1 op 17 dus. Ik vind dat heel netjes. Ga je echter 's avonds weer 130-140 rijden dan schiet het gebruik zo weer naar 7,6l/100 km: 1:13. Mijn gemiddelde verbruik over duizende km's is volgens de boordradio 6,6l/110: 1 op 15 dus. Daar zit ook 4.000 km Autobahn met 200 km/u bij. (1 op 10).

Kopen of elektrisch?

  • 129.000 km

Het einde van het leasecontract komt in zicht en ik moet beslissen, koop ik deze zelf en ga ik dan declareren, of lease ik een nieuwe? Mijn werkgever verplicht mij elektrisch te leasen en gelet op de levertijden komt deze na 1 juli. Met ISA dus die de snelheid automatisch gaat limiteren naar wat mag. Vooral dat laatste is een beknotting van mijn vrijheid die vast heel veilig is, maar die ik niet fijn ga vinden. Gelet op de budgetten wordt het vast een ID3, of Megane E-tech, wellicht een Niro of 208. Maatje Golf dus. Cupra mocht nooit, net als BMW ivm het imago dat niet bij de company past. De kans dat ik deze superfijne Leon ga kopen is groot. Komt zeer betrouwbaar over bij goed onderhoud. Een half miljoen km moet toch kunnen... Enfin, nog even puzzelen.

Weemoed?

  • 170.000 km

De laatste rit is naar de Tesla dealer voor een model Y. Als je de specificaties van deze en de Tesla naast elkaar legt, dan is de Seat vaak in het voordeel.
Wat heeft de Seat wat de Tesla niet heeft? Nou, open dak, parkeersensoren, radar, bijna 1.000 km range, Android Auto wat Whatsappjes voor leest en waarschuwt voor flitsers, wegligging als een blok, adaptief onderstel e.d.
Wat heeft de Tesla wat de Seat niet heeft? Hoge zit, nog iets meer stilte, beter verstelbare stoelen, stoel/stuurverwarming en spelletjes/netflix om het lange wachten voor het opladen te veraangenamen. Maar daar zit ik niet op te wachten. En een signaaltje als een stoplicht op groen springt. Wat meer camera's, maar geen piepje als je wat dreigt te raken.
Wat hebben ze beiden? Lane keeping, adaptive cruise, ongeval signalering bij vreemd gedrag voor je, navigatie, internetradio (TuneIn) DAB en een trekhaak voor 1.500 resp 1.600 kg.
Kortom de Seat uit 2019 is nog steeds een zeer goed geoutilleerde auto die in menig opzicht zijn tijd vooruit lijkt te zijn. Een zeer fijne, zuinige sportieve en snelle auto (maar 1 sec langzamer dan de Tesla tot de 100). Ik heb er met enorm veel rijplezier veel in gereden. Weemoed? Ja toch wel, zoveel sportiviteit krijg je niet zomaar voor 36 mille. De Tesla Y is met 51.000 vele malen duurder, maar is niet persé handiger dan de Seat.
Lastig te vergelijken, deze twee totaal verschillende, maar beide niet te versmaden auto's. Als 2e hands zeker aan te bevelen! Die Seat!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.