Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)

autoreview

Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)
Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)Seat Leon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR (2018)

Signalement

UitvoeringLeon ST 1.4 EcoTSI 150pk FR
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf131.000 km
KM-stand laatst139.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

La ola mas linda (de leukere Golf)

  • 139.000 km

Na meer dan 15 jaar in loondienst te hebben gewerkt, heb ik in mei 2023 besloten als zzp’er verder te gaan. In mijn laatste baan bij een auto-importeur in Leusden heb ik verschillende leaseauto’s uit de VW-groep gereden en als zelfstandige zag ik mijn kans schoon om eindelijk een écht leuke auto te kopen: een BMW 535i Xdrive Touring uit 2011. Een fantastische auto met alles erop en eraan, maar ook inclusief het dure (achterstallige) onderhoud dat deze auto’s kenmerkt - zeker als je er eentje koopt van 11 jaar oud met bijna 2 ton op de klok. Een halfjaar en vele duizenden euro’s verder was de conclusie dat dit als beginnend zelfstandige geen handige keuze was geweest en dat de Bimmer er - met pijn in m’n hart - weer uit moest. Ik heb er gelukkig een goede nieuwe baas voor weten te vinden en ging zelf op zoek naar iets normalers dat nog wel enige mate van rijplezier biedt.

Mijn zoekcriteria: een station met genoeg ruimte voor een gezin van vier plus hond, acceptabel vermogen, automaat, opties zoals parkeercamera, CarPlay en panoramadak, niet ouder dan 5/6 jaar, niet te veel kilometers en niet in de laatste plaats een beetje leuk om te zien en te rijden. Ik heb nooit eerder Seat gereden, maar ik ken de techniek wel goed uit de andere VW-producten die ik heb gehad. De Leon ST kwam al snel naar boven in mijn zoektocht en verschillende FR’s met 150 pk en DSG passeerden de revue. Uiteindelijk kwam ik bij dit exemplaar uit september 2018 terecht bij een garagebedrijf in Willemstad. Iets meer kilometers (131k) dan andere exemplaren die ik zag, maar daardoor ook wat gunstiger geprijsd dan de concurrentie. Mooi kleurtje (we noemen ‘m thuis ‘de aubergine’) en met de goede opties, op stoelverwarming en adaptieve cruise control na. En met zo’n kenteken was hij mij als Porsche-liefhebber op het lijf geschreven. Bovendien was het een btw-auto, wat voor mij als zzp’ er interessant is. Uit de proefrit kwamen geen gekke dingen naar voren, maar ik zag wel dat de banden behoorlijk versleten waren (ouder dan de auto zelf!). Met een korting vanwege de banden en het niet willen afnemen van een duur afleverpakket, was de deal beklonken en kon ik meteen met de Leon naar huis. Daar aangekomen viel me op de drempels in onze woonwijk op dat het onderstel flink kraakte. Een typische VW-kwaal die ik ook ken van de Golfs en Skoda’s die ik heb gehad. Het lijstje met verbeterpunten begon zich al te vormen in mijn hoofd…

Mijn eerste actiepunt waren nieuwe banden. Ik heb gekozen voor Michelin Cross Climates, omdat ik niet weet hoe lang ik de auto houd en het zonde vind om een aparte zomer- en winterset te kopen. Ik was nooit zo’n voorstander van allseasons, maar tot nu toe bevallen ze goed. Veel grip onder verschillende weersomstandigheden en redelijk stil. In ieder geval véél stiller dan de versleten en gecupte Conti’s die er bij aankoop onder zaten. Het krakende onderstel wilde ik ook snel aanpakken, dus ik heb de mannen van Carrec in Soesterberg (waar ik met de BMW ook kwam) gevraagd of ze de draagarmrubbers wilden vervangen door Powerflex-rubbers. Op de brug bleek echter ook dat de schokdempers rondom versleten waren en dat de remmen voor (schijven en blokken) op hun einde waren. Advies om alles te vervangen en meteen voor Koni-schokdempers te gaan in plaats van de OEM-exemplaren. Dus de korting die ik bij aanschaf heb gekregen, is alweer dubbel en dwars uitgegeven. Maar: wát een verschil! Waar de Leon eerst wat week in de benen voelde en wat naveerde na hobbels, ligt hij nu superstrak op de weg en in bochten. En dat ellendige gekraak is ook verleden tijd. Eigenlijk een upgrade die alle VW-producten uit die tijd verdienen. Nu pas valt goed op dat een Leon leuker rijdt dan een Golf. Al moet ik wel zeggen dat ik die Golf aanzienlijk hoogwaardiger vanbinnen vond. Ook al doet deze facelift-Leon het wat dat betreft alweer wat beter dan de pre-faceliftversie. Ik heb wel zelf nog de portiervakken, de vakjes in de middenconsole en het dashboardkastje met stof bekleed (zelfklevend AliExpress-setje). Ziet er een stuk netter uit en nu ligt niet alles meer te rammelen tegen het harde plastic. En een setje ‘luxe’ kentekenplaten gemonteerd, smoelt ook beter.

De eerste weken had ik wat last van liefdesverdriet om de BMW, maar een paar maanden en zo’n 8.000 kilometer verder ben ik inmiddels behoorlijk gewend aan de Leon. Ik vind het een fraaie auto om te zien dankzij de FR-trim, het kleurtje en de 18-inch wielen. Qua binnen- en bagageruimte scheelt het niet of nauwelijks met de 5-serie, op de breedte na. De nieuwe banden en de onderstelupgrades zijn een wereld van verschil, maar in de basis is het sowieso een fijn rijdende gezinsauto met alle moderne voorzieningen die je nodig hebt. De adaptieve functie van de cruise control mis ik eigenlijk niet en de stoelverwarming alleen als het echt koud is. Met 150 pk en 250 Nm is het zeker geen trage auto, maar na de 360 pk/500 Nm van de BMW (stage 1 getuned) heb ik toch stiekem de wens om motor en versnellingsbak te laten tunen bij Carrec. De DSG heeft namelijk die typische onhebbelijkheid van te vroeg opschakelen, waardoor je veel bochten in een te hoge versnelling uit komt en er allerlei trillingen en resonanties in de auto te voelen en te horen zijn. De kickdown in D duurt me te lang en in S is hij juist te nerveus. Door tuning van de bak kunnen ze dat veel fijner afstellen en het motorvermogen zou dan naar ongeveer 190 pk/320 Nm gaan, wat voor een wagengewicht van 1.200 kg heel behoorlijk is. Qua kosten is het ook allemaal een stuk behapbaarder dan met de BMW, al scheelt het natuurlijk ook dat ik al m’n autokosten nu zakelijk kan boeken in plaats van privé. Bij de BMW was het simpelweg geen optie om ‘m zakelijk te rijden, want dan had ik moeten bijtellen over een nieuwwaarde van 94k… De MRB is 5 tientjes in de maand, een allrisk verzekering ook, de onderhoudskosten zijn tot nu toe hoog maar die smeer ik nog uit over de komende (tien)duizenden kilometers en qua verbruik zit ik zonder op enige manier m’n best te doen op 1:15 (waar ik met de BMW met moeite 1:9 reed). Sinds kort tank ik E5, wat beter voor de techniek is en naar mijn gevoel ook een beter presterende motor oplevert.

Niets te klagen dan? Niet zo veel eigenlijk. Naast het eerdergenoemde karakter van de DSG, is er qua kwaliteitsbeleving nog wel wat verbetering mogelijk. Op hobbelig wegdek hoor ik wat gerammel her en der in de auto en soms komen er wat bijgeluiden uit het panoramadak, vooral bij koud weer. De interieurafwerking is een stuk simpeler dan van de Golf VII, maar daar is de prijs dan ook naar. Door de torsie-as achter is hij wat bonkig op oneffenheden, al scheelt het als de auto een beetje beladen is; multilink is bij de Leon voorbehouden aan de versies met meer dan 150 pk. De verbinding met CarPlay wordt af en toe zo maar verbroken. En als je muziek afspeelt of belt via CarPlay, kraken de speakers van het Beats Audio-systeem. Al met al niet al te grote ongemakken en echt een beetje spijkers op laag water zoeken. Alle waar naar z’n geld en dan is zo’n Leon rationeel gezien gewoon een heel goed aanbod. Als autoliefhebber kijk ik altijd rond op Gaspedaal en Marktplaats, maar ‘de aubergine’ blijft nog wel even. In de zomer staat een vakantie naar Zuid-Frankrijk (omgeving Biarritz) met de vouwwagen gepland, dus dan mag de Leon zich bewijzen als reis- en trekauto.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.