Seat Leon ST 1.0 EcoTSI FR Ultimate Edition (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon ST 1.0 EcoTSI FR Ultimate Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 91.828 km |
gezinsauto met een sportief randje
- 3.737 km
hallo,
Leuk dat je de moeite neemt om mijn allereerste review te lezen. ik heb deze auto via mijn werk geleased en heb deze nieuw in bruikleen gekregen.
Hoe ben ik tot deze keuze gekomen?
prive rijden we een VW T-Roc, en mijn tijdelijke auto was een peugeot 208. omdat het nog steeds relatief gunstig is om prive met een lease auto te rijden moest de auto even groot of groter zijn dan de T-Roc.
de shortlist zag er als volgt uit:
seat leon ST FR ultimate edition
Ford puma
Ford focus wagon
Peugeot 2008
Skoda Scala
skoda kamiq
helaas kon ik de KIA ceed station niet kiezen.
gezien het feit dat we een kleine baby hebben moet een kinderwagen en andere toebehoren er goed inpassen.
de puma viel daarom als eerste af. een mooie auto maar dat gat in de kofferbak... de focus werd door mijn vriendin afgekeurd hoewel ik deze in ST trim of titanium erg mooi vond. maar goed ik rijd er niet alleen in.
de skoda's kamiq viel af omdat deze niet met een navigatiesysteem in mijn budget viel. de scala is uiteindelijk afgevallen omdat ik toch twijfelde over het model. geen wauw effect.
De 2008 was onlangs vernieuwd en er is helemaal niets mis met het model. tot dusver zie je deze nog steeds weinig op de weg. komt vast door de pandemie. we vonden de auto ook mooi, zeker in de standaard oranje kleur en het configureren kon beginnnen.... of toch niet.
de seat leon is een uitloopmodel en lekker vol gehangen. zo'n ST line is al af vanzich zelf en zeker in het uitzwaai configuratie die ultimate edition heet. De leasemaatschappij gebeld en gevraagd wat er nog op voorraad stond. uiteindelijk is het dit model geworden met als extra zitten er nog alluminium kleurige dakrails en alcantara stoelen in.
na wat geheen en weer is het deze geworden. door de corona wilde de dealer geen voorraadauto afstaan maar door de importeur is dit uiteindelijk verplicht gesteld.
de aflevering vond plaats thuis op 22 mei 2020. en er werd een korte uitleg gedaan.
hoe rijdt dat nu?
een proefrit heb ik met geen enkele auto gemaakt. natuurlijk hebben we de t-roc op de oprit staan. echter deze heeft een 1,5 moter en geen 1.0. bij de aanschaf van de vw hebben we ook nog proefgereden met een 1,0 en dat beviel prima. de Leon is lager en daarom durfde ik het wel aan deze zo te bestellen.
hoewel ik gewend was geraakt aan de klokkenwinkel hoog en het kleine stuur van de peugeot 208 is het in de seat toch gelijk instappen en wegrijden. toch wel verrast door de pit in de auto. het is toch wel een grote auto maar de motor doet het prima.
pluspunten:
+de stoelen, lekkere lange zittingen.
+digitaal dashboard. mooie vormgeving.
+afwerking, waar de t-roc soms toch wat harder plastic heeft vind ik de gebruikte materialen in de leon mooier, prettiger aanvoelen.
+ruimte op de achterbank en de kofferbak prima. zeker de kofferbak is praktisch. (waarom rijden we allemaal in een opgehoogd model?)
+ de donkere hemelbekleding in combinatie met de alcantarastoelen en FR details geven toch wel een mooi geheel.
minpunten:
- de adeptieve cruisecontrol denkt nog wel eens dat ik niet tussen de lijntjes zit en dan houdt deze in. erg vervelend ook voor het andere verkeer. want de snelheid zakt van ca 103 op de teller naar ca 94 voordat de auto weer op de ingestelde snelheid zit.
1 keer hebben we gehad dat de spiegels na het starten niet uitklapten en ook 1 keer dat de achteruitrij camera het niet deed. houdt beide in de gaten.
verbruik:
een verbruiksmonitor ben ik onlangs gestart, het verbruik zit momenteel op 6 liter op 100 km. in verband met de corona is het aandeel ritjes in de bebouwde kom aanzienlijk hoger dan normaal. het verbruik na een rit met veel snelwegkilometers en een maxmimale snelheid van ca 104 km / uur komt na de rit uit op ongeveer 1 op 21. verwacht dat het gemiddelde verbruik nog wel daalt.
deze week wordt de auto ingezet voor een familievakantie naar Frankrijk. ben benieuwd naar het comfort en verbruik na deze periode. ook de ruimte gaan we op en top benutten.
het streven is om regelmatig de review aan te vullen. tot snel!
De kop eraf
- 15.250 km
Zoals iedereen rijd ook ik momenteel veel minder kilometers. Sinds mijn eerste review is er een flink aantal kilometers gereden naar een vakantie adres in Frankrijk. De auto bevalt prima. De ruimte in de kofferbak maar ook de achterbank is ruim zat.
Ik kan de achteruitrijcamera erg waarderen. Afgelopen periode ook de stoelverwarming regelmatig aan gehad. Erg comfortabel. Momenteel staat de auto al weer een aantal maanden op winterbanden. Weet niet exact wat het extra verbruik is ten opzichte van de zomerbanden maar momenteel heb ik ritten gemaakt waarbij ik veel snelweg en autoweg (100/80 km/h) rijd met een verbruik van 4,8 l/ 100 km best netjes toch voor een benzine auto? Toegegeven dan rijdt ik wel netjes met het verkeer mee de maximale toegestane snelheid. Gemiddeld zit het verbruik rond de 5,5l/ 100 km
Tot dusver geen olie verbruik, en buiten de banden wissel geen garage bezoeken gehad.
Niet iedereen is positief over de Seat app maar ik vind de app best oké.
Best tevreden dus!
garagebezoek
- 23.969 km
afgelopen zaterdag melding om het oliepijl te controleren.
vanmorgen naar de dealer gebeld of ik langs mocht komen. dit kon en na een kwartiertje wachten / werken kon ik weer wegrijden bij Auto Maas. Er is 1 liter olie bijgevuld.
Op naar de eerste onderhoudsbeurt. Wanneer de auto voor de beurt gaat heb ik een aantal aandachtspunten.
-incidenteel doet de achteruitrij camera het niet.
- ik heb de adaptieve cruise control vastgezet op een bepaalde afstand. Na verloop van tijd is deze instelling weg met als gevolg dat de standaard, laat ik het "defensieve" fabrieksinstelling terug is en je een hoedje schrikt wanneer de auto vol in de ankers gaat.
- incidenteel is de tijdsaanduiding niet goed en is de klok op de wintertijd gesprongen. niet een groot issue maar wel irritant.
verder geen klagen over de auto.
Eerste onderhoud en garage bezoeken
- 31.940 km
Onlangs op vakantie geweest. Altijd nemen we een reservesleutel mee behalve nu. De start stop knop Weigerde en de auto startte alleen nog door de sleutel tegen het stuurhuis te houden. Op zich prima maar op slot ging de auto ook niet meer. Toch even naar de Seat dealer gereden en na twee minuten wachten stond ik weer buiten en was het verholpen. Batterij was leeg van de sleutel
Vorige week ben ik maar liefst drie keer in de garage geweest. Dat klinkt erger dan dat het is. De leasemaatschappij schrijft voor dat winterbanden bij de bandenspecalist, onderhoud bij de merkdealer.
Zo gebeurde het dat ik maandag voor onderhoud er was, vrijdag terug moest voor een wiellager ( garantie) en zaterdag winterbanden kreeg. Gelukkig zit alles op loopafstand en ben ik tevreden over de service van auto Maas Aalsmeer en Profile ABO
De laatste maanden maak ik weer fors meer kilometers. De auto bevalt nog prima. Overweeg nog een trekhaak te laten plaatsen voor een fietsendrager
Weinig nieuws...
- 46.859 km
Eigenlijk is er weinig te melden. Een zomervakantie met de auto in Frankrijk verder en een half liter olie bij laten vullen. De auto bevalt nog prima. Ik heb er zelf screens voor de portier ruiten achter in gezet en dat geeft net wat minder licht binnen.
De auto zelf is eigenlijk op geen fouten te betrappen. Incidenteel koppelt de telefoon niet of blijft het scherm zwart.
Persoonlijk blijf ik wel ruzie houden met de adeptieve cruisecontrol die te snel inhoud of laat weer versnelt naar de ingestelde snelheid. Zal aan de gebruiker liggen ;)
70.000 km update
- 71.000 km
Eigenlijk is er vrij weinig te melden. Mijn vaste dealer auto maas in Aalsmeer is Pon dealer af dus nu het onderhoud bij de Seat dealer in Veenendaal, nabij kantoor. Jammer dat zoiets pas gemeld wordt na contact tussen dealer en leasemaatschappij... Uiteindelijk kon ik pas anderhalve maand later terecht en moest er in de tussentijd vanwege een vakantie olie worden bijgevuld door de dealer.
In de zomer een flinke schade opgemerkt. Deze wordt volgende maand gemaakt.
De auto zelf, blijft een fijne werkplek en weinig te klagen. Wel ben ik benieuwd hoe lang mijn leasecontract nog loopt. Ik overweeg om te verlengen als die keuze geboden wordt door de leasemaatschappij.
Door of niet?
- 78.000 km
Eigenlijk is er niets mis met de Leon maar vorige week kwam toch het belletje van de lease maatschappij. Optie nieuwe uitzoeken of nog een jaartje door..... De bijtelling is laag, electrisch en station is eigenlijk nog geen optie. De keuze is reuze in de configurator maar wat zijn auto's duur geworden! Bijtelling omhoog en bij veel auto's nog een extra eigen bijdrage. Dit weekend ga ik de Kia dealer opzoeken om te kijken of een Ceed of Proceed een waardig opvolger kan zijn. Uiteraard in minimaal de gt trim met automaat. Of toch nog een jaartje door..... Hmmmm to be continued
Adios SEAT Leon
- 91.828 km
De H-752-TL heb ik na lang wikken en wegen ingeruild voor een nieuwe leaseauto. Ik heb bewust even gewacht met het schrijven van deze review zodat ik weet wat ik mis na bijna een maand en 1000 kilometer in een Kia Niro EV
Nu dan, de auto heeft in vier jaar en twee maanden ons 91828 kilometer gebracht waar we wilden. En buiten regulier onderhoud was een tussentijdse stop voor wat olie een vaste prik. Eenmaal schade moeten laten herstellen maar dat kan je de auto niet kwalijk nemen.
Zoals al eerder benoemd was het een actie model/ 'uitzwaai' versie ter voorbereiding op het huidige model Leon. Wat ik absoluut ga missen is de geluidsinstallatie, de prettige stoelen en de sportieve zit achter het stuur. Het was echt een auto om een sportieve zit in te hebben. De bouwkwaliteit was echt top!
Ook wil ik graag alle kritische lezers die altijd lopen te mekkeren en te klagen over de 1.0 motor de mond snoeren. Met uitzondering van bergachtig terrein met vakantie bepalking voldeed de motor uitstekend. In de bergen merk je dat de reserve beperkt is.
Heb nooit het gevoel gehad in een instapper te hebben gereden. Vermogen was altijd daar als ik het nodig had. Zoals veel Seat Leon rijders was ik ook van het type doorrijden en mijn verbruik schommelde tussen de 1 liter op 18 kilometer tot een uitmuntende 1 liter op 22 km. Nette waarden voor een 1.0 met turbo in een c segment station....
Waarom dan geen nieuwe Seat of Leon? De nieuwe leon kan ik gewoon niet mooi vinden en aangezien ik automaat wilde gaan rijden viel eigenlijk alles van de VW groep af. Te duur of te weinig ruimte voor een gezin met twee opgroeiende kinderen met de leeftijd van 2 en 5 jaar.
Daarmee is de kans gezien de toekomst van Seat groot dat het een eenmalige liefde blijft. Nogmaals aan de auto lag het niet. Adios amigo!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.