Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR First Edition (2024)

autoreview

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR First Edition (2024)

Signalement

UitvoeringLeon Sportstourer 1.5 TSI e-Hybrid FR First Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
KM-stand laatst13.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige auto maar minder betrouwbaar dan gewend

  • 13.000 km

Om te beginnen: ik heb tot nu toe 4 nieuwe auto’s gekocht en allemaal waren ze een Seat, dus een trouwe Seat klant. Eerst een Ibiza, gevolgd door 3 Leons. Een SC FR in 2014, een vijfdeurs FR in 2020, en nu deze ST FR phev in 2024.

Betrouwbaarheid
Mijn ervaringen tot nu toe waren louter positief, in ruim 15 jaar SEAT rijden slecht een keer een probleem gehad (ventilator van Ibiza die het begaf). Maar met deze nieuwe ben ik in iets meer dan half jaar vaker terug naar garage geweest dan die andere drie in 15 jaar. Dit zijn de issues:
- direct na aankoop: linker achterdeur sluit niet goed, dealer kon moest een nieuw onderdeel plaatsen. Ik snap niet hoe ze dit probleem niet hebben gemerkt bij de fabriek of bij dealer voor aflevering.
-na ca 5000km en eerste echte hitte in het buitenland: de airco vertoont kuren: de ene keer doet ie het goed andere keer blaast ie slechts zeer licht gekoelde lucht. Probleem volgens dealer: in de fabriek te veel koelvloeistof in gedaan. nadat het op juiste peil is gebracht door de dealer geen problemen mee gehad.
-direct na deze handelingen door dealer net als ik wil wegrijden krijg ik foutmelding : storing aandrijfsysteem bezoek werkplaats. Gelukkig stond ik nog voor de deur van de dealer. Rare is dat zij niets konden vinden. Bij opnieuw opstarten kwam die foutmelding niet meer voor en ook in de computer konden ze niets meer terugvinden. Daarna heb ik nog ruim 5000 gereden en dit kwam niet meer voor. Let’s hope for the best.
-schokkerig gedrag bij remmen achteruit rijden: dealer kan geen gebreken vinden. Na een tijdje ook zomaar verdwenen?!
-die linker achterdeur na een tijde weer niet perfect dicht. Gaat wel dicht maar je moet hem harder dichtslaan dan de rechter achterdeur. Geen einde van de wereld maar wel vervelend bij een nieuwe auto.
-na 10000 km bij harder rijden op autobahn lijkt het dashboard klein beetje te kraken….

Kortom, het lijkt erop dat de kwaliteit van de Seats omlaag is gegaan. Of heb ik dit keer pech? Of tot nu toe altijd geluk gehad :)

Overige punten
Los van het bovenstaande ben ik verder wel (heel) blij met de auto. Hij rijdt lekker, je voelt bijna niet als hij van elektrisch naar benzine overschakelt. Is heerlijk relaxed als je lange ritte maakt en 100-130 cruised (zowel met als zonder de acc) maar ook als je iets harder wil rijden op de autobahn of van die heerlijke bergwegen aan de middellandse zee. Super krachtig en snel! Is ook geweldig dat je in de zomer via de app auto kan voorkoelen en in de winter voorverwarmen (al werkt de app niet vlekkeloos). De stoelen zitten ook heerlijk (nog een stuk beter dan in mijn vorige Leons, en daar was ik al erg blij mee).

Overige punten
Los van het bovenstaande ben ik verder wel (heel) blij met de auto. Hij rijdt lekker, je voelt bijna niet als hij van elektrisch naar benzine overschakelt. Is heerlijk relaxed als je lange ritte maakt en 100-130 cruised (zowel met als zonder de acc) maar ook als je iets harder wil rijden op de autobahn of van die heerlijke bergwegen aan de middellandse zee. Super krachtig en snel! Is ook geweldig dat je in de zomer via de app auto kan voorkoelen en in de winter voorverwarmen (al werkt de app niet vlekkeloos). De stoelen zitten ook heerlijk (nog een stuk beter dan in mijn vorige Leons, en daar was ik al erg blij mee).

Verbruik
het verbruik is ook beter dan verwacht! Elektrisch in de stad (ben ik meer dan 50 procent goedkoper dan op benzine, en ik moet openbaar laden), en benzine boven de 100km/h. Wat me daarbij opvalt is dat ie op de autobahn (dan rij ik waar het kan vaak 170-180) misschien zelfs iets lager verbruik dan mijn vorige (1.5 130 pk) en al helemaal die ervoor (1.4 140 pk) terwijl deze een stuk zwaarder en sterker is (1.5 150 pk, systeem vermogen 204 pk). Das best netjes te noemen!

Infotainment
In eerste instantie heb ik met een grote boog om de Seat dealer gelopen in zoektocht naar een nieuwe auto vanwege alle problemen die de pre facelift had met infotainment, en het ontbreken van fysieke knoppen voor met name de klimaatregeling. Uiteindelijk dat laatste voor lief genomen omdat ik na testritten met 10 andere auto’s (ook klasss hoger en premium) niet overtuigd was, en toch een proefrit met Leon gedaan… en bleek ik toch fijner te vinden dan soms 15k duurdere alternatieven.

Infotainment werkt op zich prima, volgens mij tot nu toe 1 of 2 keer gehad dat ie eventjes vastliep, maar dat had ik met de vorige Leon ook. Los van dat werkt het intuïtief is het snel enzovoorts. Het ontbreken van fysieke knoppen hebben ze minder erg gemaakt door climate bar onderaan het scherm. Ik zeg minder erg omdat je niet door menu hoeft om temperatuur aan te passen en je een aantal favorieten kan toevoegen aan de bar. Maar blijft een stuk minder fijn dan fysiek (vaak genoeg gehad dat ik temp hoger wil zetten maar door een bobbel in de weg de hand omhoog schiet en ik stoelverwarming aan zet, met 40 graden buiten.

Nog een paar minpuntjes
ook een paar vervelende dingetjes: auto onthoud de instellingen van de laatste rit niet. Dan heb ik het over type aandrijving (elektrisch, hybride), en het rijprofiel (eco normal performance individual). Start altijd in normal?!? Vorige Leons konden rijprofiel wel onthouden. En je hebt geen optie om met de brandstofmotor de batterij bij te laden (wat in de prefacelift wel mogelijk was), maar een optie op in hybride batterij op niveau te houden. Alleen werkt dat op niveau houden niet goed in de stad. Hij snoept toch best wat van de batterij op, terwijl ik soms graag het niveau behoud om voor te kunnen koelen of verwarmen.

En de elektrische stoel: als je hem wil aanpassen van memory 1 naar 2 bijv, moet je de knop hele tijd ingedrukt houden, zodra je knop loslaat stopt ie met verstellen. En dat is best vervelend, want mijn vrouw is een stuk korter dan ik, dus als zij heeft gereden moet ik s het 10-20 seconden die knop ingedrukt houden.

Conclusie
Alles bij elkaar genomen nog steeds blij met de Leon als auto, maar tot op dit moment niet te spreken over betrouwbaarheid. Laten we hopen dat het kinderziektes zijn en dat je mooi volwassen wordt!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.