Seat Leon Cupra R (2018)

autoreview

Seat Leon (2018)

Signalement

Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf19.000 km
KM-stand laatst35.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaartje CUPRA R

  • 35.000 km

Ik heb deze auto in totaal een jaar gereden. Gebruikt gekocht (auto was een demo bij de dealer) en circa een jaartje gereden. Ik heb de auto ook laten tunen bij JD Engineering. Daarmee steeg het vermogen naar bijna 400 pk en meer dan 500 nm.

Wat is me bevallen?
Allereerst de motor. Ronduit goddelijk. Standaard is de 2.0 TSI echt al vlot, maar met chip nog even serieus extraatje erbij. Prestaties ronduit fenomenaal. Op teller net geen 300 haalbaar (op de Duitse Autobahn natuurlijk). De reden dat je deze snelheid net niet haalt heeft overigens als met aerodynamica te maken. Een gewone CUPRA met chip redt 300 op teller net wel. Voor wat het waard is. Wat ik altijd fijn vind aan de TSI motoren is dat de motoren bovenin lekker doorgaan, waar veel turbomotoren dan iets afvlakken. Het geluid was ook prima, zeker toen ik de waardeloze soundactuator heb laten verwijderen. Het standaard sportuitlaatsysteem van de CUPRA R klinkt gewoon erg goed.

Ik ben ook positief over de wegligging. Duidelijk een tandje strakker dan een gewone CUPRA. Ook een Golf GTI TCR rijdt net even wat minder strak. Waar die auto's op een bepaald moment tractie verliezen kun je met de CUPRA R nog net even iets harder doorstampen. De aanpassingen aan onderstel, besturing en camber die SEAT heeft gedaan betalen zich echt uit. Nadeel: het is een uiterst competente en serieuze auto, maar weinig speels. Doelmatigheid troef. Het comfort was overigens nog steeds prima, ondanks dat de auto weer een tandje strakker was afgeveerd dan een gewone CUPRA. Met dempers in comfortstand gewoon prima. Daarnaast schakelt de DSG-6 rustig en soepel als je normaal rijdt. Zelfs het verbruik blijft dan enigszins binnen de perken. Niet als je gaat trappen overigens, dan is de auto een stevige innemer.

Waar ik ook over te spreken ben is de uitstraling. Veel carbon, veel koper en veel spoilerwerk. De uitstraling van de auto is echt uniek en dat maakt hem gewoon helemaal af. Ook het interieur is subtiel aangepakt met wat kopperrandjes, echte tellers (fijn!) en natuurlijk het alcantara stuurwiel en versnellingspook. De heerlijke kuipstoelen kun je ook in een gewone CUPRA bestellen. De materialen zijn overigens oké maar niet fantastisch. Het is geen Golf 7.5. De infotainment is een mwoh. Een klein scherm en onhandig in de bediening. De Beats audio is een ramp. Echt een waardeloos, blikkerig geluid.

Wat is me minder bevallen?
De remmen. Die waren niet helemaal storingvrij en ook slijten ze bijzonder snel. De warmtehuishouding is volgens mij niet helemaal op orde. Ze zijn overigens door dealer onder coulance vervangen (schijven en blokken) dus daar mocht ik niet over klagen. Voor de rest was de auto probleemloos. Altijd starten en altijd gaan.

Waarom heb ik de auto dan toch weggedaan?
Een ritje met de Ford Fiesta ST in de Eifel deed me realiseren wat ik miste. Die auto is veel leuker om te rijden dan de doelmatige SEAT Leon CUPRA R. Daarom toch besloten om de SEAT in te ruilen. Wat ook meespeelt is dat dit niet mijn eerste snelle VAG is en dat al dit soort auto's toch een beetje op elkaar lijken. Ook al is de CUPRA R duidelijk competenter dan de rest. Maar uiteindelijk krijg je ook een beetje het 'been there done that' gevoel. Dus toen het inruilbod mooi genoeg was, heb ik de auto weggedaan.

Meer weten over de auto?
Ik heb voor mijn blog (www.driveaholic.nl) het wel en wee van deze auto bijgehouden. Je vindt alle artikelen via https://driveaholic.nl/tag/seat-leon-cupra-r/

Weet iemand trouwens hoe ik de juiste modelnaam kan publiceren bij deze review? SEAT null staat zo negatief ;).

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.