Seat Leon 2.0 TSI FR (2010)

autoreview

Seat Leon 2.0 TSI FR (2010)

Signalement

UitvoeringLeon 2.0 TSI FR
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf69 km
KM-stand laatst82.054 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Snel en zuinig

  • 12.500 km

Om te beginnen moet ik even uitleggen dat deze FR niet zo heel standaard is. Het is namelijk een Van der Velden editie ook wel bekend als VDV. Dealer van der Velden levert namelijk Seat's met een upgrade set qua remmen, pk's ed. Mijn auto heeft de volgende opties naast de FR.
- VDV editie (Chip, Andere remmen en remschijven voor, verlagings set, Grotere Downpipe en een volledige FOX RVS uitlaat systeem)
- Carbonia stage 1 en 2 Carbon inlaat systeem
- Volledig Ledere bekleding
- BI-Xenon lampen
- Pioneer navigatie systeem
- Gespoten dashboard, en buitenspiegels
- Forge Blow Off valve (oftewel mijn auto zegt pssshhh)
- Glazen dak

Daarnaast nog wat kleine aanpassingen die niet de moeite waard zijn om te vermelden. De uitkomst van al deze aanpassingen is dat deze auto bijna (volgens de dealer 295pk moet hebben op een automaat :). De automaat was voor mij de reden om een FR te nemen en niet een Cupra. Nu 12.500km verder kan ik een fatsoenlijk stukje schrijven over mijn ervaringen met deze Leon.

Wat je er van kunt zeggen in het algemeen.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de Leon. Hij is natuurlijk snel, lekker ruim en de kwaliteit is redelijk tot goed. Ik zeg expres redelijk tot goed omdat de buitenkant gewoon goed is qua afwerking, maar binnen blijf ik het een hoop plastic vinden. Ik heb hem ook daarvoor niet gekocht en ik kan ermee leven maar voor een auto uit deze klasse hadden de materialen wel wat mooier gemogen. Vooral het bonk plastic rond de middenconsole vind ik lelijk, en die heb ik daarom ook zwart laten spuiten. Staat meteen een heel stuk beter. Voor de rest wil ik nog het dak vermelden. Ik heb een schuifdak (ik heb een voorraad auto besteld en daar zat hij op) maar als ik iets kan aanraden aan mensen, doe het niet. Het maakt een hoop herrie als hij dicht is en doet afbreuk aan het comfort van het rijden. Open is het goed te doen tot 80km en met de kantelstand tot 100km maar daarna moet hij echt dicht.

Hoe rijdt ie
Tja moeilijk om te zeggen als je uit een supersportieve 325i stapt (die was ook nogal aangepast) maar ik ben niet ontevreden. De stoelen zitten erg goed, ook op langere afstanden en geven veel steun. Het stuur pakt lekker vast en is iets te licht in mijn ogen. Het onderstel is vrij sportief, en zelfs met de veren nog redelijk comfortabel. Het maken van bochten en dergelijk blijft voor mij een vreemd gevoel, de voorkant voel je prima aan, maar de achterkant is voor mij wat vaag. Dat komt in mijn opinie door de starre achteras. Dat de VAG groep nog steeds geen mcpherson ophanging rondom gebruikt snap ik nog steeds niet. Mijn FR is gebasseerd op een Golf 6 en die heeft het dan denk ik ook. Je merkt gewoon dat alles met elkaar mee veert. Als ik een strakke bocht neem, voel ik gewoon niet echt wat de achterkant doet en dat is jammer. Volgens mij is VAG nog de enige in deze klasse en prijsklasse die een starre achteras levert. Foei zou ik zeggen. Maar over het algemeen geef ik het toch een goed.

Trappen maar
Dan natuurlijk de motor en bak. Wat verwacht je met zo'n bulk aan pk's en 380nm aan koppel. Het gaat hard, heel erg hard. Als ik hem handmatig laat schakelen (komen we zo op) dan krijg ik in zijn drie met ruim 100km nog wielspin. Maar nog beter is, is dat hij ook lekker rustig te rijden is. En dat komt door de automaat. DSG is de bom, zou ik bijna zeggen. Het schakelt snel, soepel en op de juiste moment. Snel schakelen doet hij zeker, maar in de handmatige stand heb ik toch een puntje van kritiek. Als je op de flippers drukt om te schakelen duurt het even voordat hij daadwerkelijk schakelt. Als hij schakelt is het snel maar ik denk dat het ruim een seconde duurt voordat hij reageert. Is wat lang want als je een sprintje trekt zit je met deze waardes al snel 700tpm hoger dan dat je misschien zou willen. Dus goed kijken op je toeren teller en wat eerder op de knop drukken werkt prima maar van mij had dat sneller gemogen. Voor de rest zoals gezegd schakelt de bak in de automatische stand erg goed. Laag als je rustig rijdt, hoog als je gaat trappen. Door het enorme koppel is er vanaf 1500 toeren voldoende stuwkracht en een duw in rug krijg je rond de 2200tpm. (Bijna) niets dan lof over de motor en de DSG een absoluut winnend duo.

De pomphouder is vast blij met je.
En dat valt dus wel mee. Als je rustig rijdt en ook je nog wat aan snelheids beperkingen houdt haal je met gemak 1 op 13.4. Ik rijd iets sportiever, veel korte stukjes, vaak ook snelweg en ik hou van het gas intrappen. Ik rijd gemiddeld 1 op 12.2 en dat met bijna 300pk :). Ik heb een keer een tank lang echt heel rustig aan gereden met veel snelweg en haalde bijna 1 op 14. Erg mooie waardes voor de auto en zeker als je wat sportiever rijdt is het een aanrader.

Hoe vaak sta je bij de dealer
Kan ik kort over zijn. Niet! De eerste keer wordt pas bij zijn eerste beurt over 2500km dus over een paar weken. Voor de rest een beetje koelvloeistof bij moeten gooien, dat is alles.

Wat vindt je nou echt
Het is een mooie snelle auto die mij veel plezier beleefd. De auto is ondanks zijn aanpassingen nog redelijk comfortabel en de automaat is gewoon ronduit fantastisch. Afwerking kan beter zeker binnen, de rij dynamiek wat mij betreft ook maar voor de prijs heb je gewoon een mooie auto. Van der Velden doet daar nog even een schepje bovenop voor niet al te veel pecunia en dan heb je een beest waar menig Petje jaloers op is. Al met al geef ik mijn eigen auto een 7.

Wil je nog wat kwijt?
Ja. Ondanks dat het een VAG auto is, vind ik nog steeds dat Seat als bijproduct wordt gezien door VAG. Dat merk je aan de materialen (die van Skoda zijn gewoon mooier) en ook aan bijvoorbeeld de late introductie van de 1.4tsi motoren. Jammer want ze hebben een mooie troef in handen maar het lijkt wel of VAG express Seat benadeeld. Ook de nieuwe ibiza is gewoon een leuke auto om te zien, maar binnen in is het gewoon het allemaal net niet, of zelfs zeker niet.

VAG laat Seat gewoon lekker hun sportieve golf neerzetten en beknibbel niet op dit soort stomme dingen. En ga niet zeuren over dat het budget is, skoda is dezelfde prijs en die zit beter in elkaar.

En wat komt hierna.
Als ik updates hebt vindt je die hier vanzelf.

Even een update

  • 43.000 km

Zo. Ik heb even wat foto's geplaatst voor de mensen die daarom vroegen.

Ik ben dus nu aardig wat kilometers verder en het bevalt nog steeds. Gekke is wel dat het brandstof verbruik iets gezakt is naar 1:12 maar nog steeds mooie waarden.

Heb er sinds 1000km nu winterbanden onderzitten, en ik moet zeggen dat ik verbaasd was dat de Pirelli P-zero rosso's het ruim 40.000km hebben uitgehouden, bravo voor pirelli.

Voor de rest weinig te melden. Onderhoud is laag, en tot nu toe geen problemen behalve het irritante gefluit bij de twee achterramen. Het lijkt wel of de ramen openstaan, op een kiertje. De dealer heeft ernaar gekeken, maar die kunnen niets vinden. Hebben de raamrubbers nog eens goed gezet en het probleem is ietsje minder, maar nog weel steeds aanwezig.

Dan maar wat harder de radio aangezet. Oh over de radio gesproken, ik heb deze vervangen door een Alpine 305s. De pioneer die erin zat, zat gewoon te laag en met een beetje ligt kon je niets zien. Heb dus besloten deze in zijn geheel te vervangen door een I-pod radio en die bevalt prima.

Voor de rest geen bijzonderheden, maar ik hou jullie op de hoogte.

Laatste review

  • 82.054 km

Aan al het moois komt een einde. De auto gaat eruit. Na 3 jaar trouwe dienst en 82.054km zonder problemen te hebben gereden gaat hij vervangen worden voor een V50 station. Door uitbreiding binnen het gezin gaat het allemaal niet meer passen. Helaas maar waar, het speledingetje moet eruit.

Neemt niet weg dat ik nog even een review wil schrijven over de laatste 45000km.

Eigenlijk valt er maar bar weinig over te melden. Geen grote problemen gehad, zij het niet dat mijn raammechaniek (bekend euvel bij VAG auto's) vervangen moest worden omdat mijn naam naar beneden kletterde. Netjes met een stuk coulance opgelost door de dealer. Voor de rest netjes zijn beurtjes gehad en nooit enig probleem ondervonden ondanks dat het natuurlijk een opgefokt ding is.

Zo zie je me weer als je goed voor je spullen zorgt, en daarmee bedoel ik goed warm en koud rijden, kan je heel veel leuke dingen doen met een auto.

Ik hoop dat de volgende eigenaar ook goed voor mijn meisie gaat zorgen. Hou hem heel.

Op naar de review van de Volvo :)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Leon

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.