Seat Leon 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon 1.0 EcoTSI Style Business Intense |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 19.841 km |
KM-stand laatst | 32.909 km |
Seat Leon
- 32.909 km
Na jaren een Renault Clio Grand Tour te hebben gereden overgestapt op Seat. Renault overigens met plezier gereden, geen problemen gehad. De Seat Leon verkozen boven een VW Golf in verband met het uiterlijk. Die ziet er gewoon iets stijlvoller uit dan de Golf.
Weggedrag van de Seat is top, sportief onderstel, pakt de bochten goed. De motor is een 1.0 liter TSI welke voor mij voldoende vermogen heeft. Ik ben een zuinige rijder, het gaat tenslotte om mijn portomonee. Je moet de auto wel leren rijden met deze Eco motor. Hij geeft tussengas als je in een te hoge versnelling de bocht neemt. Dan schiet de auto toch nog rap vooruit als je er niet op verdacht bent. Op tijd het gaspedaal loslaten rolt de auto zeker nog honderden meters op snelheid uit. Dit komt het verbruik ten goede. In de stad lust deze auto zeker ook wel brandstof.
Lane assist werkt over het algemeen goed, geeft correcties en houd je hierdoor binnen de lijnen.
Andere opties al snel uitgeschakeld, zoals verkeersbord herkenning. Geeft meer verkeerde meldingen dan dat hij het goed heeft. Zeker in Nederland met een 120 km/u onder een 100 km/u bord. Daar snap hij niks van. Ook ziet hij soms de borden van een zijweg in plaats van de hoofdweg.
Navigatie is erg basis, ziet er niet anno 2018 uit. Dit wordt vervangen door Android auto. Touchscreen van de Seat is niet de snelste, vaak 2x tikken om iets op te starten. En dan de cruise control..... ..... daar zou ik de auto zo weer voor inruilen voor een andere met bediening op het stuur. De Seat heeft de cruise control hendel benden aan het stuurkolom buiten direct bereik van je hand geplaatst, zo laag dat de hand bewust steeds naar beneden moet. De cruise control werkt na bevestigen van de instelde snelheid bij het opplussen dat je de hendel naar boven moet houden totdat je de gewenste snelheid hebt bereikt, dan loslaten. Voor minderen de hendel naar beneden houden. Een tikje ophoog geeft meteen 10 km meer een tikje omlaag geeft 10 km minder. Dat gaat nog wel eens fout als de hendel "losschiet" uit je hand dan ga je ineens 10 km harder en moet je op de rem. Deze cruise control is bij het model 2018, 2019 model heeft een andere hendel welke bovenaan is geplaats op de stuurkolom en met de kopse kant knopjes van de hendel werken. Veel veiliger!!
Zitcomfort is prima, ruim, zelfs voor mij als 1.92 meter op de achterbank. De automatische handrem is een uitvinding die ik zou gaan missen als het niet op mijn volgende auto zou zitten, wat een gemak heb je hiervan.
Het digitale display midden in dashboard geeft mijn inziens te weinig info in een keer, of je snelheid, of je verbruik, of..., of... Waarom niet een optie om dit vlak in vieren te delen en 4 getallen tegelijk in beeld?? Al het bedienen van het instrumentarium terwijl je rijdt geeft afleiding.
Kortom: een comfortabele auto, met de nodige opties die er toe doen en een aantal niet. Verbruik heb ik natuurlijk zelf in de hand en dat resulteert bij in een verbruik van gemiddeld 1 op 20. Ik rij zuinig en als je anticipeert in het verkeer dan is het een sport op zich. En met de brandstofprijzen van tegenwoordig, scheelt het al gauw euro's op een tank.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren