Seat Ibiza SC 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

autoreview

Seat Ibiza SC 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

Signalement

UitvoeringIbiza SC 1.2 TDI E-Ecomotive COPA
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf16 km
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinig maar leuk!

  • 2.410 km

Al enige tijd liep ik met het idee in mijn hoofd om de Leon 1.6 in te ruilen. Reden? Niet erg zuinig (benzine) op 500 km woon-werk verkeer per week en prive ritten van 400 km per keer. Dat staat gelijk aan 30.000 per jaar. Tevens zou ik er nu, wellicht, nog goed geld voor terug krijgen. Ik heb hem gekocht in 2009 met een ton op de teller voor €6000,-
De opvolger was al snel gevonden in deze Ibiza SC. Na mezelf goed te hebben ingelezen en de nodig berekeningen te hebben gemaakt kwam ik tot de conclusie dat ik een heel stuk goedkoper uit kon komen. Als meevaller zit mijn nieuwe baan nog eens 100 km per week dichterbij.
Bij de SEAT dealer van Dorp te Nieuw-Beijerland kreeg ik een goede inruilprijs voor de Leon, het actiemodel COPA was te mooi om te laten staan. In mei de koop gesloten en eind juli was het zover! Rode doek eraf en .... wat een mooie auto! Ik heb hem in het wit en dat smoelt zeer goed. Met een fles goede champagne achter de stoel weggestoken kon ik op weg naar huis. En tot nu toe al veel complimenten gehad over de looks, zelfs van de buurvrouw die helemaal niets met auto's heeft!

De ervaringen tot nu toe:

Je kunt er zowel rustig als sportief in rijden, al is dat sportief wel in perspectief natuurlijk. Hij doet betreft acceleratie niet onder voor de Leon hoor.
Wel oppassen met optrekken in lage toeren, dan zit er echt geen fut in.
Het verbruik is wel een stuk beter, afgelopen keer 1 op 20 zonder echt zuinig te rijden, bij de Leon kwam ik echt niet verder dan 1 op 14 (benzine). Het is voor mij snelweg op en 40 km later er weer af dus dat scheelt.
Hij rijdt lekker comfortabel, stoelen zitten goed en alles zit onder handbereik. Cruise control wijst zich zelf, radio geeft een goed geluid en de geluiden van de auto en van buitenaf zijn hoorbaar, maar zeker niet hinderlijk. Het dashboard en de binnenkant van de deuren zijn erg plastiekerig, maar dat stoort mij allerminst.
Ik ga ervan uit dat het verbruik nog wel wat zal verbeteren, per slot van rekening ben ik pas 2400 km onderweg. En die km's zijn probleemloos verlopen. Wel een opvallend punt bij tanken aan onbemande stations, je moet het pistool een kwartslag draaien om te kunnen vullen. Raar ....
De tijd zal leren hoe het verder gaat maar ik heb er alle vertrouwen en plezier in.

Een aantal km's en ervaring verder ...

  • 6.000 km

Inmiddels (bijna) 6000 km gereden met de Ibiza. En hij bevalt nog steeds uitstekend. Een aantal zaken zijn me gaan opvallen. Zo gaat het verbruik langzaamaan iets naar beneden. Op de heen en terugweg structureel 100 km/h en op tijd opschakelen resulteert in een verbruik van gem. 1 op 23,5, met het verkeer mee 120 km/h geeft 1 op 20 of 21. Ben ik nog niet helemaal tevreden mee, dat moet beter kunnen. Al met al echter sta ik 1x per 2 weken aan de pomp en dat merk ik t.o.v. mijn vorige auto zeker in de portemonnee! Verder ook niets dan positiviteit. Hij ligt heerlijk op de weg, kan vlot(ter) mee met de rest van het verkeer en is uiterst gebruiksvriendelijk. Geen rammeltjes of piepjes, maar dat verwacht je ook niet na 6000 km. De motor komt ook wat losser over, hij pakt wat makkelijker op vanuit (zeer) lage toeren regionen en dat is prettig. Maar te laag en er gebeurt he-le-maal niets en is terugschakelen noodzakelijk. Is er dan helemaal geen nadeel? Jawel, de witte kleur zorgt ervoor dat ik me een ongeluk poets! Maar dat heb ik ervoor over.

10.000 gepasseerd

  • 11.000 km

Aan het begin van een nieuw jaar de 10.000 km gepasseerd. Wat ging dat rap zeg, vanaf eind juli! Maar het waren bepaald geen onplezierige 10.000 km's.
De Ibi is nu wel ingereden dacht ik zo, en ik merk een verschil met de eerste, pak 'm beet, 5.000 km's. Hij trekt soepeler op, ook bij de wat lagere toerentallen. Te laag = nagenoeg geen respons, en dat is nu eenmaal zo, dus terugschakelen. Doortrekken resulteert in een best rap opklimmen naar 80-100, maar dan laat hij van zich horen en wereld prestaties zijn het niet. Reeds de 180 aangetikt, dat duurt wel even maar hij haalt het toch maar en blijft dan goed op de weg. Het onderstel en stuurgedrag blijft mij verbazen, deze auto kan best hard door de bocht. De besturing rechtuit echter is wel wat vaag, ik moet dan veel corrigeren, kleine tikjes zeg maar. Maar daar heb ik al mee leren leven. Het remmen (pedaal) heeft wel af en toe de neiging om "een stukje over te slaan" en dan hard in te grijpen. Ook dit is beheersbaar, maar ik laat er wel naar kijken. Het geluid van de 3-pitter is aanwezig, maar het lijkt minder dan in het begin en is alleszins te harden.
Verder voldoet en doet alles het nog uitstekend, geen rammeltjes of slijtplekken in het interieur. Alles zit op een logische plek, je grijpt niet mis. De stoelen zitten goed, ook op langere afstanden en dat is toch belangrijk. Hij is wat hard, zeker met de banden op 2,9, maar ik vindt dat wel lekker sportief, dat past er wel bij. Kwa uiterlijk dan, niet kwa prestaties ...
Ik ben erg zuinig op de auto en dat is, vooralsnog, te zien ook. Hij staat er uitstekend bij, nog geen beschadiging aan de velg of wat dan ook. Houden zo!
Het verbruik, tja, daar wordt wat over geschreven. Ik rij zo'n 850-900 km en tank dan 40-41 liter. Die radius is te verhogen door de ontluchtingtruuk. Al met al scoor ik meestal 1 op 21 / 22, en dat vindt ik prima. Wel rij ik vrij rustig (cruisecontrol)en vindt ik het verschil tussen opgave fabriek en de werkelijkheid dan enorm groot. Met warmer weer valt het verbruik wellicht beter uit.
Al met al een top auto waar ik nog veel plezier van zal hebben.

De 20.000 gepasseerd

  • 21.000 km

Even een update na 20.000 km. De auto is nog geen jaar in mijn bezit, maar de km's komen rap op de teller. En dat allemaal zonder problemen, of het moet de beschadiging op de achterbumper zijn. Deze is veroorzaakt door een vallende steen die jammer genoeg uit mijn eigen handen viel. Allemaal keurig opgelost door de dealer en de verzekeraar. De auto doet nog immer zijn werk zonder morren, het verbruik is nog steeds keurig (1:22/23) bij normaal rijgedrag. Alles zit nog vast, het kraken en piepen van het onderstel bij het in en uitstappen ben ik al aan gewend. Ik merk dat meerdere Ibiza's en Fabia's dezelfde geluiden geven.
De motor doet gewoon goed zijn werk, al leek pasgeleden de motor van een 1.2 TDI in een luxere uitvoering stiller. Dit was een vervangend vervoer auto, het kan ook aan mij liggen. Ik merk wel dat hij wat soepeler is geworden met de km's. De remmen geven nog geen krimp, de lak zit er nog goed op, de velgen zijn nog schadevrij. Verbazingwekkend blijft hoe hard je de Ibi door de bochten kan gooien, hij ligt echt goed op de weg.
Tja, het interieur. Ondertussen ben ik er wel achter dat vergelijkbare merken (al vallen deze vaak onder dezelfde vlag) hun afwerking aan de binnenkant beter voor elkaar hebben, betreft het dashboard toch zeker. Maar goed, het gaat om het totaal plaatje en dat is voor mij dik voor elkaar. De stoelen zitten prima en zijn goed verstelbaar, ik heb nu een prima zitplek gerealiseerd. De bediening van alle knoppen etc. gaat blindelings en alles doet het perfect. Kortom, een prima auto om in te rijden, al blijft het opletten met de motor en de schakel momenten, maar daar ben ik al lang aan gewend. Ik ben er zeker van dat ik nog vele fijne km's mag en kan maken.

Een minder leuk momentje

  • 47.000 km

Afgelopen vrijdag helaas een minder positief dingetje meegemaakt met de anders zo betrouwbare Ibi. Achteruit rijden vanaf een parkeerplaats, stoppen en van zijn achteruit naar de 1 willen schakelen .... resulteert in een hoop lawaai uit de bak en onder de auto. Na verwoede pogingen de auto in zijn 1 en 2 gekregen en zo de resterende 100 meter (gelukkig) naar huis gesukkeld. Aldaar is de auto op zaterdag ochtend opgeladen en naar de dealer gebracht. Voorlopige diagnose: koppeling stuk. Afgelopen maandag gebeld, de koppeling was inderdaad het probleem maar de versnellingsbak moest er onderuit. Garantie meneer (verloopt op 21-7 dit jaar)? Nog geen idee, het betreft hier een slijtage onderdeel. Vandaag dan het definitieve oordeel, een veertje afgebroken. Niet mijn schuld, is waarschijnlijk ontstaan door trillingen??? Ok ... Maar keurig onder garantie verholpen. Maar het vertrouwen loopt zo wel een beste deuk op, al is en blijft het allemaal techniek en alles kan kapot. Pech gehad? Waarschijnlijk wel.
Verder overigens geen issues met de Ibi, hij rijdt nog steeds lekker, geen mankementen, geen olieverbruik, lekker zuinig, dus op naar de 60.000 en de dan volgende onderhoudsbeurt.

Laatste jaar?

  • 73.000 km

Inmiddels ben ik alweer ettelijk km's met de Ibiza onderweg en is de 70.000 km grens ook al gepasseerd. Dit is niet geheel probleemloos gegaan, maar al met al valt het mee. Hij heeft inmiddels de 2e beurt gehad. Naast het eerder vermelde euvel met een veer bij de koppeling stak enkele km's geleden ineens een geluid de kop op. Het kwam van de achterkant en nam met de tijd toe. Tot het punt waarop ik met hoofdpijn uitstapte. De brug op dus, conclusie was dat het wiellager linksachter kapot was. Bij 72.000 km verwacht je het niet, maar het is gebeurd en voor € 220,00 was het weer gemaakt.
Begin juni moet de Ibiza ons 3 weken door o.a. Oostenrijk gaan brengen. Je staat er nog van versteld hoeveel spullen je mee neemt, mits je de achterbank omklapt past het ook nog! Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen.
Problemen tot nu toe:
- koppeling bij 46.000 km
- wiellager bij 72.000 km

Jammer dat de MRB vanaf dit jaar betaald moest gaan worden, de gebruikskosten gingen dus flink omhoog. Maar goed, dat zag ik van tevoren al aankomen. Verder is het verbruik prima, gemiddeld 1/21 ongeveer.
Hij moet nog een jaar mee, dan zal ik hem gaan wegdoen omdat hij dan rond de 100.000 km gelopen heeft. Zou ik nogmaals een nieuwe Seat Ibiza aanschaffen? Ik denk het niet, ik ben nadrukkelijk aan het kijken naar occasions. Voor (relatief) weinig geld rijd je bv. een Focus station 1.6 TDCi. Deze kost wel meer in de MRB, maar je kunt er veel meer in kwijt (we gaan toch vaker met de tent weg en de zware belading is niet waar de Ibiza voor gebouwd is) en de meeste zijn goed afgeladen met opties. O, en het verbruik ligt op hetzelfde niveau, 1/21 ongeveer bij een 1.6 TDCi. Zo is een station op diesel toch nog enigszins betaalbaar. Het blijft natuurlijk wel een gok betreft evt. reparaties etc., maar je moet je huiswerk gewoon goed doen.

Voor nu rijden we lekker door, hopelijk zonder problemen.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.