AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Seat
  • Ibiza
2

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport (2004) #5

Anoniem
  • Review
24 februari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Gemiddelde lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 23 februari 2008

De keuze was destijds niet alleen op deze auto gevallen gezien de gunstige leaseprijs in vergelijking met Volkswagen en enkele andere merken, maar ook omdat mijn voorgaande auto (ibiza 110 pk) goed was bevallen. Helaas voldeed die na 117.000 kilometer niet meer vanwege een ’ongelukje’ (total-loss).

De auto is nu nagenoeg door de leasetermijn van 4 jaar en 3 maanden heen en ik heb er tot nu toe ongeveer 166.000 kilometer op zitten.

Aan extra’s heb ik alleen metallic lak en een radio van Seat zelf besteld. Ik heb de cd-wisselaar uit mijn vorige Seat over laten zetten in het handschoenenkastje. Aanvullend heb ik een armsteun zelf ingebouwd (aangeschaft in Duitsland), en kwalitatief betere speakers dan de standaard speakers.

De auto is niet alleen gunstig in de lease, maar door de redelijk lage aanschafprijs valt de bijtelling ook reuze mee gezien wat je ervoor krijgt.
En wat krijg je dan:
Een lekker gifkikkertje in acceleratie. Op vrijwel alle snelheden / toerentallen heeft de auto meer dan genoeg power. Terugschakelen van zijn 6 naar 5 is eigenlijk alleen nodig onder de 100 kilometer per uur of als je bergopwaarts rijdt. Ik rijd regelmatig in Duitsland, en heb maar weinig onder hoeven doen voor andere auto’s voor wat betreft snelheid en acceleratie. Deze auto accelereert beduidend beter dan mijn vorige Ibiza met 110 pk motor. Wat een klein beetje tegenviel was de topsnelheid. Deze was nagenoeg gelijk aan mijn vorige auto (ongeveer 205 km/uur op de teller). De snelheidsmeter wijkt weinig af. Ik heb de snelheidsmeter een aantal keer in Duitsland getest met de cruise-control. 180 op de teller was in werkelijkheid 176 km/u. De topsnehleid is erg afhankelijk van de windrichting en of je op een vlakke weg, een opgaande of een neergaande weg rijdt. Ik heb tweemaal bergaf 238 op de teller gehaald.

Bij het sterk acceleren vanuit stilstand merk je dat de voorwielen de kracht eigenlijk niet goed op de weg krijgen. Ook blijven de wielen voor mijn gevoel niet goed verticaal/in hun spoor staan. Mischien dat een stabilisatorstang dit gevoel enigszins wegneemt... De tractiecontrole is noodzakelijk als je heel snel op wilt trekken.

In de winter lagen er pirelli Snowsport banden onder, en dat gaf mij een uiterst veilig gevoel, zowel bij regen als bij sneeuw. Zomers heb ik er een keer van die banden met ’V-profielen’ (het merk was Toyo tires of zoiets) op gehad, maar dat was waardeloos. De auto spoorde erg, mogelijk door het grote rubberoppervlak(?).
Bij sportief rijgedrag greep de abs naar mijn gevoel niet goed (te vroeg) in als de wielen niet helemaal recht stonden. De combinatie winterbanden/abs is fenomenaal.

Hoewel het een niet zo’n grote auto is, kan je er met gemak 140-160 mee cruisen. Het nadeel van deze auto op lange ritten is wat mij betreft het windgeruis op hoge snelheid (> 160 km/uur). Nadat mijn oren uren lang belast waren werd ik nogal vermoeid. De radio harder zetten is hierbij geen optie, want dan krijg je het windegruis én de harde muziek om je oren...

Een nadeel van de auto is verder dat de bagageruimte niet voorzien is van verlichting. In het donker moet je dan maar op de tast de gewenste spullen eruit zien te vissen.

De auto heeft verder af en toe last van kraakjes en piepjes, die na een tijdje weer vanzelf verdwijnen. Als je de radio aan hebt merk je ze eigenlijk nauwelijks op, maar vreemd is het wel.

Het verbruik is gunstig. Als ik de gewone diesel tankte, heb ik eigenlijk altijd ongeveer 1:19,5 gereden. Met de schonere diesel haalde ik ruim 1:20 terwijl het verbruik op hoge snelheid enorm toeneemt (tot ongeveer 1:12,5 op een tank).

Als je een normale rijstijl aanhoudt (wat ik door de bank genomen deed), dan kan je met deze auto in combinatie met de cruise-control heel ontspannen vele duizenden kilometers op jaarbasis rijden, wat je op het eerste idee niet zou verwachten van een auto van deze omvang.

De auto voelt sportief aan door het sportonderstel en de sportstoelen. Dit kan wat nerveus over komen bij mensen die franse auto’s gewend zijn, maar ik vindt dat juist prettig omdat ik altijd de weg op die manier goed (aan)voelde.

PROBLEMEN

  • 23 februari 2008

Qua reparaties zijn bij de laatste beurt (154.000 km) de ophangrubbers aan de voorzijde vervangen. Volgens mij heeft dat te maken met de hoeveelheid drempels in mijn straat, die ik altijd nota bene stapvoets neem. Dit is noodzakelijk omdat de auto niet zo’n goede combinatie van sportief en comfortabel weggedrag vertoont (zoals bmw dat wel goed voor elkaar krijgt, maar dan praat je over een andere prijsklasse).
Verder zijn er volgens mij geen grote reparaties nodig geweest. De auto heeft me nog nooit laten staan, het dieseltje startte altijd.

Kortom; aan deze auto heb ik veel plezier beleefd voor (relatief) weinig geld. Voor mijn gevoel kan deze auto met gemak 50.000 kilometer meer rijden zonder noemenswardig problemen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 269
Stel samen ▸
Seat
Seat Ibiza 1.0 MPI 80pk Reference (5D/5H)
€ 279
Stel samen ▸
Athlon
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 319
Stel samen ▸
ALMN
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (5D/5H)
€ 354
Stel samen ▸
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 309
 
ALD automotive
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense (5D/5H)
€ 319
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    SC 1.2 TDI Reference Ecomotive

    Seat Ibiza SC 1.2 TDI Reference Ecomotive

    • 2010
    • 325.338 km

    € 2.450

    1.4 Reference

    Seat Ibiza 1.4 Reference

    • 2009
    • 112.000 km

    € 4.450

    ST 1.2 TDI Bns High Ecomotive [ navi climate trekhaak ]

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI Bns High Ecomotive [ navi climate trekhaak ]

    • 2013
    • 75.425 km

    € 5.945

Meer Seat Ibiza occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
 

Seat Ibiza reviews

  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Businessline (2005)

    10
    • 8 augustus 2019
  • Review
    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 100pk Stylance (2005)

    2
    • 25 maart 2018
  • Review
    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    Seat Ibiza 1.8 20VT FR (2005)

    3
    • 28 oktober 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    Seat Ibiza 1.9 TDi 160pk Cupra (2005)

    3
    • 28 februari 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Stella (2002)

    • 14 januari 2015
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Sport (2002)

    • 9 januari 2015
meer reviews
Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

38

Hans Beijer koerste kort na aankoop richting meneer de tuner, die het vermogen opschroefde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift voor Seat Ibiza

    Facelift voor Seat Ibiza

    22
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    26
    • 6 april 2021
  • Review
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Review
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Review
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    Seat Ibiza nu ook weer met 1.5 TSI

    8
    • 2 september 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Ateca (2017)

    Seat Ateca (2017)

    • 17 april 2021
  • Autonieuws
    Seat Arona - Facelift Friday

    Seat Arona - Facelift Friday

    9
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Facelift voor Seat Ibiza

    Facelift voor Seat Ibiza

    22
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    Nieuw gezicht voor gefacelifte Seat Arona

    Nieuw gezicht voor gefacelifte Seat Arona

    14
    • 15 april 2021
  • Autonieuws
    'Nieuwe hoofdontwerper Dacia en Lada nu al vertrokken'

    'Nieuwe hoofdontwerper Dacia en Lada nu...

    9
    • 13 april 2021
  • Review
    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense (2018)

    Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Intense...

    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    Seats Ibiza en Arona krijgen facelift

    26
    • 6 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep