Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport (2004)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza - interieurSeat Ibiza - interieur

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De keuze was destijds niet alleen op deze auto gevallen gezien de gunstige leaseprijs in vergelijking met Volkswagen en enkele andere merken, maar ook omdat mijn voorgaande auto (ibiza 110 pk) goed was bevallen. Helaas voldeed die na 117.000 kilometer niet meer vanwege een ’ongelukje’ (total-loss).

De auto is nu nagenoeg door de leasetermijn van 4 jaar en 3 maanden heen en ik heb er tot nu toe ongeveer 166.000 kilometer op zitten.

Aan extra’s heb ik alleen metallic lak en een radio van Seat zelf besteld. Ik heb de cd-wisselaar uit mijn vorige Seat over laten zetten in het handschoenenkastje. Aanvullend heb ik een armsteun zelf ingebouwd (aangeschaft in Duitsland), en kwalitatief betere speakers dan de standaard speakers.

De auto is niet alleen gunstig in de lease, maar door de redelijk lage aanschafprijs valt de bijtelling ook reuze mee gezien wat je ervoor krijgt.
En wat krijg je dan:
Een lekker gifkikkertje in acceleratie. Op vrijwel alle snelheden / toerentallen heeft de auto meer dan genoeg power. Terugschakelen van zijn 6 naar 5 is eigenlijk alleen nodig onder de 100 kilometer per uur of als je bergopwaarts rijdt. Ik rijd regelmatig in Duitsland, en heb maar weinig onder hoeven doen voor andere auto’s voor wat betreft snelheid en acceleratie. Deze auto accelereert beduidend beter dan mijn vorige Ibiza met 110 pk motor. Wat een klein beetje tegenviel was de topsnelheid. Deze was nagenoeg gelijk aan mijn vorige auto (ongeveer 205 km/uur op de teller). De snelheidsmeter wijkt weinig af. Ik heb de snelheidsmeter een aantal keer in Duitsland getest met de cruise-control. 180 op de teller was in werkelijkheid 176 km/u. De topsnehleid is erg afhankelijk van de windrichting en of je op een vlakke weg, een opgaande of een neergaande weg rijdt. Ik heb tweemaal bergaf 238 op de teller gehaald.

Bij het sterk acceleren vanuit stilstand merk je dat de voorwielen de kracht eigenlijk niet goed op de weg krijgen. Ook blijven de wielen voor mijn gevoel niet goed verticaal/in hun spoor staan. Mischien dat een stabilisatorstang dit gevoel enigszins wegneemt... De tractiecontrole is noodzakelijk als je heel snel op wilt trekken.

In de winter lagen er pirelli Snowsport banden onder, en dat gaf mij een uiterst veilig gevoel, zowel bij regen als bij sneeuw. Zomers heb ik er een keer van die banden met ’V-profielen’ (het merk was Toyo tires of zoiets) op gehad, maar dat was waardeloos. De auto spoorde erg, mogelijk door het grote rubberoppervlak(?).
Bij sportief rijgedrag greep de abs naar mijn gevoel niet goed (te vroeg) in als de wielen niet helemaal recht stonden. De combinatie winterbanden/abs is fenomenaal.

Hoewel het een niet zo’n grote auto is, kan je er met gemak 140-160 mee cruisen. Het nadeel van deze auto op lange ritten is wat mij betreft het windgeruis op hoge snelheid (> 160 km/uur). Nadat mijn oren uren lang belast waren werd ik nogal vermoeid. De radio harder zetten is hierbij geen optie, want dan krijg je het windegruis én de harde muziek om je oren...

Een nadeel van de auto is verder dat de bagageruimte niet voorzien is van verlichting. In het donker moet je dan maar op de tast de gewenste spullen eruit zien te vissen.

De auto heeft verder af en toe last van kraakjes en piepjes, die na een tijdje weer vanzelf verdwijnen. Als je de radio aan hebt merk je ze eigenlijk nauwelijks op, maar vreemd is het wel.

Het verbruik is gunstig. Als ik de gewone diesel tankte, heb ik eigenlijk altijd ongeveer 1:19,5 gereden. Met de schonere diesel haalde ik ruim 1:20 terwijl het verbruik op hoge snelheid enorm toeneemt (tot ongeveer 1:12,5 op een tank).

Als je een normale rijstijl aanhoudt (wat ik door de bank genomen deed), dan kan je met deze auto in combinatie met de cruise-control heel ontspannen vele duizenden kilometers op jaarbasis rijden, wat je op het eerste idee niet zou verwachten van een auto van deze omvang.

De auto voelt sportief aan door het sportonderstel en de sportstoelen. Dit kan wat nerveus over komen bij mensen die franse auto’s gewend zijn, maar ik vindt dat juist prettig omdat ik altijd de weg op die manier goed (aan)voelde.

PROBLEMEN

Qua reparaties zijn bij de laatste beurt (154.000 km) de ophangrubbers aan de voorzijde vervangen. Volgens mij heeft dat te maken met de hoeveelheid drempels in mijn straat, die ik altijd nota bene stapvoets neem. Dit is noodzakelijk omdat de auto niet zo’n goede combinatie van sportief en comfortabel weggedrag vertoont (zoals bmw dat wel goed voor elkaar krijgt, maar dan praat je over een andere prijsklasse).
Verder zijn er volgens mij geen grote reparaties nodig geweest. De auto heeft me nog nooit laten staan, het dieseltje startte altijd.

Kortom; aan deze auto heb ik veel plezier beleefd voor (relatief) weinig geld. Voor mijn gevoel kan deze auto met gemak 50.000 kilometer meer rijden zonder noemenswardig problemen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.