Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport (2003)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk Sport (2003)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto verrast je direct al bij de proefrit door zijn trekkracht en het gevoel in een iets grotere auto te rijden, wel is hij/zij behoorlijk stug.
Na de aanschaf heb ik nog geen moment spijt gehad.
Ook het feit dat ik deze auto nog steeds heb is al een teken aan de wand (inmiddels is dit de voor mij (36) de 44e auto).
De keus voor de Seat Ibiza TDI (130) was ook niet zo lastig om de simpele rede dat er niet één auto is dat zo veel diesel lol bied voor dit geld, wel ruimere (de ruimte voor de achterpassagiers is niet overbemeten).
Als er niet al te lomp met het gas wordt omgegaan is een gemiddeld verbruik van 1 op 16 / 18 goed mogelijk, dit is mijn verbruik bij veel snelwegkilometers en illegale snelheden (rij vooral s’nachts).
De Zesde versnelling is echt geweldig op deze auto, (2000 t/pm = 125 en 3000 t/pm = 185) werkelijk vriend en vijand staat versteld.
Als ik dan toch iets wil zeuren op deze auto dan is de automatische airco een beetje over enthousiast (regelmatig terug regelen).
Het niet echt doortrekken in de 4e, 5e en 6e versnelling is ook een puntje, hiebij ben je nog steeds sneller dan de gemiddelde auto maar het verschil lijkt minder groot (bij bijvoorbeeld de Skoda Octavia (ook VW) leek dit beter geregeld) daarom ben ik nog aan het twijfelen of ik hem softwarematig moet optimaliseren.
Hierbij zou het vermogen van 130 pk naar 160/165 pk gaan, nog veel belangrijker het koppel van 310 Nm naar ongeveer 390 Nm, hierbij blijft de vraag blijft het allemaal heel?

De auto heeft nu een tellerstand van 81200km en bevalt nog steets buitengewoon goed.
er zijn inmiddels andere banden onder gekomen en een roetfilter geplaatst.
Naast de automatische airco begint nu ook de regensensor te irriteren, deze is niet ver genoeg terug te regelen (begint wissen als er niets te wissen valt).

Even terug naar de banden, bij de aanschaf zijn er nieuwe pirelli P-zero banden onder gezet.
Deze banden zijn luidruchtig maar kleven aan de weg bij droog wegdek, bij nat weer is het echt een drama (geen aanrader dus).
Deze banden zijn al vervangen bij 73400km (gereden: 27700km).
Er zijn Michelin Exalto 2 banden onder gekomen en die bevallen (na bijna 8000km) veel beter, ze zijn veel stiller en bieden ook grip bij nat wegdek.

Dan het roetfilter, bij de apk (bij 76000km) vertelde de monteur dat het roetfilter goed merkbaar was, dat is positief.
Minder is het hogere brandstofverbruik (niet meer boven de 1 op 17) en wat iets minder belangrijk is de lagere topsnelheid, was eerst 220km/u is nu 205km/u (op de teller).
De auto is nog steets standaard 96KW.

92203 KM
De auto heeft een grote beurt met distributie gehad, hierbij viel me op dat er verder helemaal niets op de Ibiza aan te merken was.
Sterker nog, ik heb gevraagd of ik in de toekomst iets aan onderhoud kan verwachten, het antwoord was duidelijk ’neen’.
De kosten van deze beurt: bijna 800,- Euro inkl. apk.

Het is ook opmerkelijk dat hij het verrassend goed doet voor een caravan (eerste bekeuring is al binnen) hij blijft gewoon gaan!
Met de caravan (geen kleintje totale lengte 6 mtr, zie foto) op de snelweg rij ik in de 4e verzet met 2200 t-min rond de 95km. en geef je gas gaat hij gewoon door, voor je het door hebt rij je 120km..
Helaas heeft een hagelbui mijn voorheen smetteloze Ibiza getroffen en weet niet of de auto nu nog blijft.
Misschien is de nieuwe Ibiza een leuk idee?

94100 KM
Met deze schade dacht ik: misschien is dit wel een inruilmoment.
Dat bleek idd. het geval.
Helaas niet bij de Seat dealer in Tiel, die wilde niet meer dan 5500,- Euro (tranen oven mijn wangen) uittrekken voor mijn auto (inruil op een nieuwe Ibiza).
Bij de Renault dealer in Barneveld was het een héél ander verhaal, deze wisten mijn geliefde Ibiza wel op waarde te schatten en gaven er 9825,- voor (inruil op een nieuwe Clio).
Dit verschil is veel te groot en ook de oorzaak dat dat ik vanaf 31-08-’08 de eigenaar zal zijn van een Renault Clio 1.2 16V Expression.
De kilometers die ik gemiddeld maak zijn al een tijd veel te weinig om weer een diesel te kopen, wel weet ik zeker dat ik deze Seat ga missen (zoveel koppel is verslavend!).

Even terug over de banden, deze presteren nog steeds goed na bijna 21000 KM en ook onder de Renault (lmv. 15’-185) heb ik weer Michelin banden besteld, ondanks dat de Clio was binnengekomen op Britchtone banden die mij onder een Subaru Impreza goed bevielen, één ding is zeker voor mij geen pirelli meer!

Dus over een tijdje zal er een nieuwe review over mijn ervaringen met de Renault Clio zijn.

PROBLEMEN

De achterbanden slijten aan de binnenkant schuin af, heel raar want 3/4 is ongeveer 80% en 1/4 is 20%.
Verder heb ik één lampje vervangen.

81200 km,
Koplampjes, aandrijfashoes (binnenkant) en ruitenwissers vervangen.
Bij 90000 moet de distributieriem vervangen worden en dat is minder leuk (ongeveer 500 Euro).
Verder helemaal niets.
Top auto!

92203 KM
De Seat heeft me geleerd dat je altijd reserve lampjes in de auto moet hebben, hij vreet ze! (ongeveer 1 setje per 6000 km)
De banden bevallen nog steets goed en slijten ook iets minder snel.
Verder...............................wederom niets.
Het blijft een lekkere (maar in de sport uitvoering stugge) auto.

94100 KM
Helemaal niets, ik had ook niet anders verwacht.
Blijft een dijk van een auto!

Op de vraag: zou u weer een auto van hetzelfde merk kopen? Antwoord ik met volmondig JA, maar niet tegen elke prijs!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.