Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2006)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2006)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na het switchen van werkgever mocht ik in september dan eindelijk een lease-auto uitzoeken. Was in eerste instantie nog aan het twijfelen tussen de Ibiza FR of Mini, maar Mini was zoals verwacht in teveel opzichten te duur en had minder pk’s t.o.v. de Ibiza. Dus uiteindelijk naar de Seat-dealer en daar de Ibiza FR in zwart besteld met o.a. Xenon-verlichting, middenarmsteun en chip-tuning. De standaard 130pk zijn natuurlijk al voldoende, echter kon het niet laten om de auto te laten chippen naar +- 160pk en 360 Nm koppel, alles mét fabrieksgarantie.

Paar maanden na bestelling de auto opgehaald en vanaf dat moment een groot feest. De wegligging is top, hoewel je natuurlijk vooral bij nat weer moet opletten met al dat vermogen op de voorwielen. De auto is behoorlijk hard geveerd, zeg sportief, maar vind dat verder niet storend en het komt van pas bij de hogere snelheden. De Ibiza is dan zo stabiel, dat je op de Autobahn met 200 km/h bij wijze van spreken met je pink kan sturen. Verder zijn acceleratie, remmen en schakelen super. De zesbak geeft geen krimp en je kunt lekker schakellui rijden. Bijvoorbeeld in z’n 6 bij 120 km/h hoef je alleen maar gas te geven en je wordt zonder moeite naar de 200 gesleurd. Daarboven gaat het wat minder snel maar naar de 220 is geen probleem. De 4,5 en 6 zitten ook relatief dicht bij elkaar. Bij 160 km/h in 6 staat er overigens 2900 toeren op de klok. Erg relaxt dus.

Wat ik bijna vergeet te noemen naast de fantastische motor is de uitrusting. De FR is zo compleet dat je niets mist in de auto. Cruise + climate control, elek. ramen + spiegels, en elek. inklapbaar. Dit laatste staat nergens vermeld als optie maar zit er wel degelijk op. Sportstoelen zijn goed en mistlampen en 17’ wielen ook mooi meegenomen. Standaard Pirelli PZeroNero eronder (205/40 ZR17) die erg goed bevallen, ontzettend veel tractie. Verder heb ik een Pioneer radio genomen met bluetooth carkit ingebouwd. Signaal valt soms wel weg, wat vervelend is. Nadeel is ook dat je door je hele telefoonboek moet scrollen en niet bv. na de eerste letter ingegeven te hebben, alleen die namen krijgt die met die letter beginnen.

Enige kleine problemen aan de auto (zie onder), waarvoor ik binnenkort terug moet naar dealer. Minpuntje op dit moment is het trillen van het dashboard (de grijze kap boven de klokken) bij accelereren vanaf 1500 tpm. Ben benieuwd of dat grotendeels door hogere vermogen komt of dat de standaard 130pk’s daar ook last van hebben. Ander minpuntje is het windgeruis, wat in het begin erg opvalt vooral wanneer je een comfortabelere auto gewend bent (reed in VW Golf V huurauto).

Samengevat super tevreden over deze auto, voor wie van klein, sportief en snel houdt, is dit de uitkomst voor 24.000 euro. Met zo’n diesel is het verschil met een benzine auto uit de GTI klasse erg klein, al die Nm maken heel veel goed op de tussensprints.

Update 30-09-2007:
Nog elke dag met heel veel plezier in de Seat, nog geen moment spijt gehad van de keuze voor deze auto. Helaas waren de voorbanden al na 25.000km op :-) Op geen enkel vlak heeft de auto mij tot op heden in de steek gelaten en voldoet dus nog steeds aan alle verwachtingen.

Update 07-08-2008:
Na ruim 70.000 km nog steeds zonder problemen en met veel plezier in de auto :) Wat ik eerder vergeten was te noemen is de kwaliteit van de winterbanden van Pirelli. Toen de nieuwe banden er de eerste winter opgingen waren ze subliem en deden qua grip nauwelijks onder voor de zomervariant. Echter na zo'n 20 a 25 duizend km met de winterbanden zat er nog zo'n 4 mm op wat voldoende is, maar de grip is waardeloos te noemen.

PROBLEMEN

Licht inhouden van de motor bij +- 2000 toeren bij constant houden van het gaspedaal (volgens dealer ’te wijten’ aan chiptuning). Software update moet dit probleem op gaan lossen. Verder kraakt de veer in de middenarmsteun bij verstelling ervan. Tenslotte klappen de koplamp-sproeiers soms niet terug in hun oorspronkelijke stand (in de bumper) na gebruik.
Dit alles nog na te laten kijken door de dealer. Wordt vervolgd.

Update 30-09-2007:
Probleem van koplampsproeiers leek vaker voor te komen, was een kwestie van wat teflonspray. Dealer heeft bij eerste beurt motormanagement uitgelezen echter geen storingen gevonden. Het probleem is in de loop der maanden wel afgenomen, maar auto houdt nog wel af en toe in (0,5 sec.) Ik ben benieuwd of dit probleem bij meerdere mensen voorkomt die ook chiptuning hebben?

Update 07-08-2008:
Komplampsproeiers zijn inmiddels in zijn geheel vervangen en het euvel is daarmee gelukkig opgelost. Inhouden vd motor is nagenoeg verdwenen uit zichzelf. Naast de reguliere onderhoudsbeurten geen noemenswaardige problemen gehad.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.