Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 130pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Met een nieuwe werkgever, komt werkzaam als consultant ook een nieuwe lease auto, dus dat wordt uitzoeken. Wat kon ik krijgen met mijn budget? Een sportief, niet al te grootte auto was mijn doel, vanwege de vele km’s die ik zou gaan rijden was Diesel, Climate control en Cruise control een absoluut vereiste.
Na wat wikken en wegen besloot ik dat de Seat Ibiza de beste optie was. Deze had het meest sportieve uitstraling vergeleken met de VW Polo of Peugeot 207.
Na slechts enkele maanden kon ik de lichtgrijze FR ophalen met als extra optie Xenon verlichting, dat laatste was meer gekozen uit frustratie van het regelmatig moeten vervangen van kapotte verlichting onderweg.
De 16” velgen blonken net zo mooi als de vrij grootte remschijven (Voor een auto van deze grootte) daar achter.
Het interieur vind ik netjes afgewerkt, niet de mooiste materialen, maar wel alles goed passend en geen kraakjes en piepjes. Dashboard heel overzichtelijk, niet te veel knopjes aan radio of climate control. Even wennen aan de brandstofmeter deze geeft vol aan waneer dat meeste auto’s meestal leeg is.
Wat wel overbodig leek is de elektrisch inklapbare buitenspiegels, de Ibiza was al vrij smal van zich zelf.
Bij het starten viel al gelijk het echte TDI geluid op. Van goede isolatie moet de Ibiza het niet hebben, vandaar misschien ook dat er een radio/cd-speler in zit die automatisch harder/zachter gaat wanneer de auto harder of langzamer gaat rijden. De radio/cd-speler die meegeleverd werd klinkt overigens erg goed, mooie diepe bass en de bediening is eenvoudig en logisch.
Tijdens het rijden merkte ik al snel dat dit goede rijders auto is, het lederen stuur en pook voelen goed aan, het schakelen gaat lekker soepel en trefzeker. En de 130pk TDI in deze vrij lichte auto trekt erg goed. Voor de bekende tussen acceleraties gaan heel soepel. Vol gas in z’n 1ste of 2de versnelling resulteert wel in het ingrijpen van het TCS. (Die overigens uitschakelbaar is.) De 6-bak schakelt lekker door het toerengebied heen, voordat je het weet zit je op 150 km/h. In Duitsland 210 km/h op de teller gehad, ook bij deze snelheden plakt de FR op het wegdek.
De FR is vrij stug afgesteld, voor mij gevoel stugger dan nodig zou zijn. De rijeigenschappen zijn erg goed, het sturen gaat scherp en de wegligging is goed. Ga alleen niet de grens opzoeken in bochten, het zware tdi blok voorin met een kleine, lichte auto daar achter is geen goede gewichtsverdeling.
Ook hard remmen bij hogere snelheden resulteert in het uitzwenken naar rechts of links, toch iets waar je op bedacht moet zijn. De remmen voelen goed aan, geen “zwompig” effect, maar hard en direct.
De achterbank kan in delen worden in neergeklapt wat aardig wat extra ruimte achterin kan geven, regelmatig volle ladingen naar de stort gebracht met deze auto tijdens een verbouwing.
Samenvatting: Voor dit budget is het een sportieve auto wat lekker doortrekt en volledig is uitgerust, wel wat hard afgesteld en iets rumoerig vanwege motorgeluid en windgeruis.
Ook een pluspunt vind ik dat er een volwassen reservewiel aanwezig is, geen thuiskomertje of spuitbus. Heeft me aardig geholpen toen ik nog ruim 200km naar huis moest rijden en een lekke band kreeg. Ironisch dat de grote modellen van Seat dit niet heeft, en de kleine Ibiza schijnbaar wel ruimte hiervoor heeft gekregen.
PROBLEMEN
10.000 km: Begon er achterin iets te rammelen, het hitteschild van de einddemper bleek los getrild te zijn. Zo verholpen door dealer.
25.000 km: Er was een regelmatige rammel af en toe te horen in ventilatorsysteem, alsof iets aanliep, na een tijdje max. blazen echter geen probleem meer gehad.
60.000 km: De eerste grote beurt , geen noemenswaardige problemen. Wel heeft de passagiers stoel soms moeite om vast te klikken.
65.000 km: Vakantie naar Italië, 13.5 uur achter elkaar gereden, ondanks stugge afstelling en rumoerig geluid een vrij comfortabele rit. De steile Alpen was voor de volgeladen Ibiza geen enkel probleem.
75.000 km: Gaat het stuur trillen boven de 100 km/h, tijd om te gaan uitlijnen/uitbalanceren. Na 75.000 km nog steeds zeer te vreden, wel denk ik dat mijn volgende auto toch iets ruimer wordt. De Seat Leon FR bijvoorbeeld.
90.000 km: Grote beurt, o.a. alle banden en distributie riem vervangen, kosten weet ik niet (Lease auto.) wel uitstekende service van Seat garage.
Verder geen bijzonderheden, Climatecontrol maakte soms een zwaar trillend geluid, bleek vol gezogen te zijn met bladeren. Wel een hekel puntje wat me irriteerd in deze donkere dagen: De achterbak heeft geen verlichting.
93.000 km: Bij het optrekken lijkt er soms een zwaardere brom te horen, lekkage uitlaat of iets wat mee resoneert? Even aanzien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren