Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2005)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2005)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf72.000 km
KM-stand laatst197.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na in 7 maanden een Citroën ZX 1.6i Aura volledig motorisch gesloopt te hebben, werd het tijd voor een nieuwe auto die iets meer aan mijn rijstijl kan wennen. Ik probeer veel vermogen uit een auto te halen en dat heeft me de nodige onderdelen gekost.

Eerst een model uitgezocht en daarna de uitvoering. Het is de Seat Ibiza 1.9 TDI FR geworden met 131 pk onder de kap.

Wat een geweldige rijdersauto! Voor relatief weinig geld krijg je erg veel voor je centen. Naast erg goede prestaties is de auto volledig uitgerust met alle moderne technieken die je van een (nagenoeg) nieuwe auto mag verwachten.

De prestaties op de weg zijn fantastisch. Met tussensprints doe je lekker mee, in Duitsland blijf je niet achteraan rijden en een behoorlijk goede wegligging. Nadeel is echter het redelijke onderstuur wat deze auto heeft. Als je hem maximaal door de bocht jaagt merk je dat de auto ’rechtdoor’ wilt.

Qua comfort moet je een afgewogen keuze maken. Door zijn sportieve onderstel is hij redelijk stug afgeveerd en zitten er redelijk harde kuipstoelen in. Voor mij is dat totaal geen probleem omdat het bij de rijstijl van de auto hoort. Mijn vader heeft echter veel last van zijn rug en zal hem indien mogelijk laten staan voor de langere afstanden.

-----------------------------------------------------------------

Update 12-03-2008:

Ik rijd nu 4 maanden rond met deze auto. Ik heb hem van 72.000km naar bijna 100.000km gereden in vrij korte tijd. Mijn mening over deze auto is niet veranderd. Ik vind het nog steeds een auto die goede rij-eigenschappen combineert met knappe looks en ik ben erg te spreken over hem. Hij heeft net zijn grote beurt gehad en een APK waar ze feilloos doorheen is gekomen. Voorlopig is mijn mening nog gelijk: Als je een goede rijdersauto met pit zoekt voor relatief weinig geld kan ik je deze auto van harte aanbevelen.

-----------------------------------------------------------------

Update 06-04-2009:
Inmiddels de volgende 45000km gereden. Na de 100.000km zijn de problemen begonnen. Achtereenvolgend de volgende reparaties:
Vervangen stuurhuis en stuurbekrachtigingspomp: € 2.100,=
Vervangen turbo en intercooler: € 1.700,=
Vervangen vrijloop dynamo: € 230,-

De vrijloop van de dynamo is slijtage dus niets aan te doen. Het vervangen van het stuurhuis en de stuurbekrachtigingspomp heeft te maken met een rubber dat uit het systeem gelopen is. Hierdoor is de vloeistof uit het systeem gelopen en is o.a. de pomp kapot gelopen.
De turbo vloog er uit na stevig optrekken. Het blijkt dat het schoepenwieltje uit balans is geraakt en gelanceerd de intercooler in waardoor ook deze vervangen moest worden.

In beide gevallen (stuurinrichting en turbo) schrijft de dealer het toe aan pech. Het mag niet gebeuren maar het komt helaas wel voor. Helaas voor mij allebei. Het feit dat de auto ooit waarschijnlijk schade heeft gehad is daar ongetwijfeld debet aan.

De auto rijdt inmiddels weer prima. Wel ben ik er inmiddels dus achtergekomen dat het een schade-auto geweest is. Ik heb door de ANWB een aankoopkeuring laten uitvoeren voor de aankoop, zij hebben dit echter niet gezien. Nogal opvallend omdat, na het uitlijnen, bleek dat er een draagbalk en de rechter spoorstang krom zijn. Dit moet ik nog laten herstellen door een schade-herstelbedrijf.

De onderhoudskosten voor deze auto blijken wel aan de hoge kant. Omdat de auto hogere prestaties moet leveren zijn onderdelen duurder. Dit is iets waar ik niet bij stil heb gestaan toen ik de auto kocht maar inmiddels wel. Onderdelen zijn duurder en banden zijn van een niet courante maat.

Op naar de 200.000 en hopen dat ze zich voorlopig gedragen wil...

-----------------------------------------------------------------

Update 05-05-2009:

Onlangs de auto een grote onderhoudsbeurt en een apk keuring laten ondergaan. Glanzend gepasseerd. Na alle voorgaande reparaties gaat het nu de goede kant op. Alleen de achterruitenwisser was aan vervanging toe. De banden had ik eerder al laten vervangen.

Nu ik langere tijd heb rondgereden ben ik aan het proberen het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Door de airco op de 'econ' stand te zetten en tijdig te schakelen heb ik inmiddels een verbruik van 1:20 op de klok gezet. En dat ondanks ritjes door Duitsland of onzuinige ritten in Nederland. Dit is een groot pluspunt voor deze auto.

-----------------------------------------------------------------

Update 27-09-2009:

Inmiddels 162.000km gereden, de auto gaat nu bijna een ton met mij mee. Na de grote reparaties is het gelukkig stil geworden. Tot nog toe heb ik geen problemen ondervonden. De auto rijdt nog steeds prima. Ondanks dat ie al veel gelopen heeft blijft hij er netjes uitzien (onderhoud is wel goed). Er ontstaan ook geen rammeltjes.

PROBLEMEN

Ik heb in de redelijk korte tijd dat ik hem nu rijdt nog geen problemen ondervonden.

-----------------------------------------------------------------

Update 12-03-2008:

Hij heeft net een grote beurt en APK gehad. Feilloos doorheen gekomen. Wel 2 nieuwe banden erop en die blijken behoorlijk prijzig. Verder geen problemen gehad.
100.000km: Apk: gratis
100.000km: Grote onderhoudsbeurt: € 259,-
100.000km: 2 Banden (205.45.R16.V): € 340,-

-----------------------------------------------------------------

Update 06-04-2009:

120.000km: Vervangen stuurhuis, stuurbekrachtigingspomp en distributieriem: € 2.100,-
135.000km: Vervangen turbo en intercooler: € 1.700,-
135.000km: Vervangen vrijloop dynamo: € 230,-

-----------------------------------------------------------------

Update 20-04-2009:

140.000km: vervangen 4 banden: € 319,- (2 halen 1 betalen)

-----------------------------------------------------------------

Update 05-05-2009:

145.000km: apk: gratis
145.000km: grote beurt: €259,-
145.000km: achterruitenwisser vervangen: € 30,-
147.000km: ruitenwissers voor vervangen: € 35,-

-----------------------------------------------------------------

Update 06-10-2009:

164.000km: geen problemen meer gehad

AFSCHEID

  • 197.000 km

Nèt geen 200.000 km zal de FR met mij volbrengen. Ondanks een matige start ben ik achteraf meer dan tevreden over deze auto. Een aantal dure reparaties aan het begin, vervolgens 130.000 km zonder problemen gereden.

Ik zal het wagentje zeker missen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.