Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2005)

autoreview

Seat Ibiza
Seat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat IbizaSeat Ibiza - interieurSeat Ibiza - interieur

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 130pk FR
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Nou, het is dan eindelijk zover. De nieuwe auto is inmiddels bij de dealer opgehaald. De auto is nu ingereden, dus het echte autorijden is inmiddels begonnen!

Als eerste wil ik zeggen dat de Seat Ibiza FR met schaduwgrijze lak echt een ’spierballen uiterlijk’ heeft. Dit was mijn eerste indruk en toen was ik bang dat ie dat stoere uiterlijk wellicht niet helemaal waar zou kunnen maken. Iets waar ik persoonlijk een hekel aan heb, van die opgedikte auto’s zonder prestaties.

Wat is het toch een genot om telkens weer in deze auto te stappen! De stoelen zitten super en (nadat de motor is warm gedraaid uiteraard) de prestaties zijn fantastisch!

De tussensprints van dit karretje zijn echt fenomenaal! Wat een heerlijkheid zeg. Even snel inhalen is zo gepiept. Je moet daarbij wel oppassen dat je niet illegaal hard gaat, want dat wil dit karretje zeker wel! De FR wil je als de brandweer naar de horizon sleuren.

Ondanks de flink harde vering van de FR vind ik het een heerlijke rijdersauto. De auto laat je precies weten wat ie kan en wat ie niet kan. En veel kan ie zeker! Zo kun je ongehoord hard een bochtje ronden met de ibiza FR.

De eerste kilometers leek het wel of ik in een luxe benzinewagen reed. Ik hoorde totaal geen motorgeluid! Ik moet zeggen dat dat snel minder werd. De motor wordt nu (zeker bij een koude start) flink rumoerig. Toch is het geluid op de snelweg bijzonder laag. waarschijnlijk komt dat door de zesbak, welke het mogelijk maakt om de snelweg te berijden met een (zeer) laag toerental.

Om af te sluiten toch een klein minpuntje.
Ik ben bekend met Seat en weet dus wat het is om bijgeluidjes te horen in de auto. Toen ik voor het eerst met de FR wegreed hoorde ik totaal geen bijgeluiden. Dit leek te mooi voor woorden en inderdaad. Na 400km gereden te hebben begon een irritant trillinkje uit het dashbord hoorbaar te worden. Dit is nog niet verholpen... Ik wacht wel af dat er meer komt, dan laat ik alles in 1 keer opknappen...

Update 25 juli 2006
Inmiddels rij ik nu bijna een jaar in de ibiza en ik moet zeggen dat het karretje nog steeds zorgt voor een glimlach van oor tot oor.
Met name de tussensprints op de snelweg in 5e versnelling blijven een genot. Zeker wanneer er weer eens een of andere dikke bak komt bumperkleven bij een inhaalaktie wanneer ik rustig rij. Gewoon keurig naar rechts gaan en dan flink doortrekken..... Vaak zie je ze dan flink kleiner worden in de achteruitkijkspiegel!

Tijdens een vakantie heb ik de ibiza in Duitsland flink de sporen gegeven en de snelheidsmeter bleef dan pas steken op een respectabele snelheid van 227km/u.
Op een wat heuvelachtig stuk autobahn waren er zelfs knippersignalen nodig om een bmw 5serie te passeren. Die reed een gangetje of 220km/u en ik kwam er aan met de snelheidsmeter ruim over de 230km/u! Toen ik de bmw voorbij was ging ik naar rechts om de achterop komende porsche te laten passeren. En wat schetste mijn verbazing? Deze kwam even naast me rijden en de bestuurder stak zijn duim op en zijn bijrijder moest lachen....Tja dat moet ook wel een belachelijk gezicht zijn. Een ibizatje met een roetwolk uit de uitlaat die met 230km/u over de autobanh dendert!

Aangezien ik veel uurtjes in de auto doorbreng en niet altijd zin heb om snel te rijden is er toch ook wel een flink minpunt op te merken aan de auto. De vering is echt hard. Dit is niet erg wanneer je sportief rijdt, maar daar heb ik niet altijd zin in aangezien ik toch zo’n 250 km per dag in de auto zit. Elke hobbels op de snelweg wordt keurig doorgegeven via de harde ziting en voelt bij dit soorty snelheden alsof je telkens over een stoeprand knalt.

Als laatste minpunt wil ik opmerken het bandenslijtage. Sind de aanschaf zit er inmiddels een derde set banden op de voorvelgen. Deze zijn volledig af na 30.000km. Dit is natuurlijk voor een groot deel te wijten aan de rijstijl, maar ja daar nodigt deze auto ook wel weer voor uit.

Update 14 december 2007
Inmiddels staat er ruim 153.000km op de klok, dus de hoogste tijd voor een update.
Het karretje bevalt mij nog steeds prima als het gaat om lekker vlot rijden. Ondanks dat zou ik deze auto nooit weer bestellen, want wat heb ik een boel te stellen gehad met dat ding!

Afgelopen jaar heb ik 4x langs de weg gestaan met afgeknalde turboslangen, 1x met een kapotte turbo en 1x met gescheurde turboslangen. Sinds er een nieuwe turbo op is gekomen zijn ook de prestaties omlaag gegaan. Was de topsnelheid eerder 227km/u op een vlakke weg, zo werd na het plaatsen van de nieuwe turbo deze snelheid nooit meer gehaald. De naald blijft op een vlakke weg steken op 218km/u. Ondanks dit feit zijn de tussenacceleraties nog steeds fenomenaal. Bovendien ben ik de enorm stugge vering nu echt meer dan zat. Best leuk een sportieve afstelling, maar niet bij het aantal kilometers dat ik per dag afleg. Mijn volgende auto zal ongetwijfeld weer een sportieve auto worden, maar zeker geen ibiza fr meer. Te onbetrouwbaar gezien het feit dat ik zo vaak met panne langs de weg heb gestaan en simpelweg te strak geveerd om veel kilometers mee te rijden.

PROBLEMEN

* Storing in de elektrische bediening van de ramen.
* Een of andere sensor is vervangen nadat het lampje van een motorstorimg meerdere keren is gaan branden.
* Goedkope kwaliteit bekerhouder is vervangen omdat deze, bij normaal gebruik, was afgebroken.
* Meerdere malen zijn de turboslangen losgeknald.
* Kapotte turbo.
* Kapotte turboslangen.
* Lampen gaan om de haverklap kapot.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.