Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tijdens het ’shoppen’ naar mijn eerste echte auto (Renualt 5 GTR was een leuke ’studentenauto’) had ik op mijn verlanglijst het volgende staan (in die volgorde):
1. Audi A3 TDI
2. VW Golf TDI
3. Seat Ibiza TDI
Tja, het zijn over het algemeen dezelfde autos alle drie, maar waarom het uiteindelijk toch een Seat Ibiza is geworden is de prijs. Na heel veel rondgekeken te hebben, bleef een Ibiza TDI gewoon (voor mij) interessanter. Waarom? Voor een nieuwere auto, luxer aangekleed, zachtere rijs en dezelfde kwaliteit (over het algemeen) heb je een veel interessantere auto.
Wel heb ik er voor gekozen om een ’eerlijke’ auto te kopen bij een officiële dealer. Uiteindelijk kwam ik dus de Ibiza tegen waar ik vandaag de dag in rijd. Het is een zwarte (metallic) in de complete signo uitvoering. Zelf heb ik wel al het één en ander aan de auto laten aanpassen. Zo heb ik orginele side skirts (in kleur laten spuiten) van de Ibiza Sport erop laten monteren en is de auto door de Seat Dealer zelf gechipt naar 140 PK en 290 NM. Wat rijdt dat geweldig nu. Niet dat 110 PK niet toereikend is, alleen op een gegeven moment gaat alles wennen en vond ik de standaard 110PK en 235 NM maar voldoende. Vandaar de chiptuning. Verder wil ik hem helemaal orgineel laten, dus geen tierelantijenen, wat overigens bij inruil door een dealer erg gewaardeerd wordt. Zie ik terug in eventuele inruilbiedingen van de dealer naar mijn auto toe.
Uiteraard zijn er ook enige punten van irritatie. Daar zal ik meer over vertellen. Lees verder.
PROBLEMEN
De auto heeft mij tot op heden letterlijk laten staan. En uiteraard gebeurt dit (bijna) altijd op onmogelijke tijdstippen (midden in de nacht). De eerste keer was het na het stappen, onderweg naar huis, opschakelen van 3 naar 4, kwam het koppelingspedaal niet meer terug. Niets aan de hand dacht ik zo, auto zit in de garantie en zit een mobiele hulp pakket bij (orgineel Seat). Na met het noodnummer gebeld te hebben, kwam ik erachter dat de Seat-dealer (waar ik de auto gekocht heb) mijn auto bij aflevering niet aan de hulpdienst van Seat doorgegeven had. Mijn auto stond dus niet in het systeem en men kon niks doen. Belachelijk! Sta je dan! Normaal gesproken krijg je ter plekke een vervangende auto, en wordt je auto naar de dealer gesleept. Niets van dat. Auto laten staan en taxi naar huis.
De tweede keer, was de gaspedaalsensor kapot. Auto begon hevig in te houden en kwam niet vooruit! Netjes door dealer opgelost.
Voor de rest, helemaal geen problemen. Alleen irriteer ik me regelmatig aan bijgeluidjes, zoals piepjes en kraakjes. En ja, ook hiervoor klop ik aan bij de dealer en vaak is het afstellen van de deuren en een beetje kruipoliie voldoende en is het weer opgelost.
Verder is het verbruik van zo"n TDI geweldig, ook tijdens een flinke, lange en zware snelwegrit. Afgelopen zomer naar Portugal op vakantie geweest, met de auto, en dan zijn constante snelheden van 170-180 op de teller geen uitzondering. Geen (lees ’mooi’) olieverbruik en relatief zuinig (1 op 15,8). Stond met een glimlach bij de pomp!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren